Små-investeringer kan give S-tog til tiden

For beskedne midler DSB kan leve op til sit krav om 95 procent tog til tiden, og samtidig kan 30.000 daglige pendlere på den københavnske S-bane undgå en hverdag med uvægerligt forsinkede toge.

Det fremgår af et katalog, som DSB udarbejder i samarbejde med Banedanmark til fremlæggelse for statens planlægningsmyndighed, Trafikstyrelsen, skriver Berlingske Tidende.

Et af eksemplerne er en cirka 100 meter lang strækning ved Fiskebækbroen på Farumbanen, hvor S-banen er enkeltsporet, og togene skal krydse hinanden.

Fraværet af et ekstra spor bevirker, at når trafikken går i kludder, holder S-togene og venter på hinanden. I de situationer går der kun et øjeblik, og så har forsinkelserne spredt sig til hele nettet.

Fiskebæk-proppen betyder også, at det tager længere tid end nødvendigt at normalisere S-togstrafikken efter driftsproblemer.

Problemet kan løses ved et dobbeltspor til en anslået pris af 50-70 millioner kroner. Lignende eksempler findes flere steder langs banen, og de kan løses med nye vendespor eller overhalingsspor til 20-30 millioner kroner stykket.

Haster med at komme i gang

Men trafikpolitikere har aldrig hørt om muligheden af løsninger i småtingsafdelingen.

»Det kommer bag på mig, at der skulle være den form for flaskehalse på S-togsnettet. Hvis vi virkelig kan give S-banen et løft ved hjælp af overkommelige investeringer, er det med at komme i gang,« erkender Martin Lidegaard, der har været transportordfører for de radikale i over seks år.

»Jeg er meget interesseret i at se et katalog over de småændringer, der kan give en bedre regularitet på S-banen,« lyder det ligeledes fra de konservatives transportordfører Henriette Kjær til Berlingske Tidende.

Professor: Horribel langsommelighed

Professor ved Center for Trafik og Transport på Danmarks Tekniske Universitet, Otto Anker Nielsen, deler de folkevalgtes forundring.

»Det er horribelt, at man ikke har taget fat i de små tiltag endnu. Der er mange forsinkelser på S-banen, fordi kapaciteten er udnyttet til bristepunktet. Og når DSB S-tog laver ny køreplan, er de faktisk nødt til først at få kabalen til at gå op ved Fiskebækbroen, og så skal resten af systemet i hele hovedstadsområdet indrette sig efter det,« siger han til Berlingske Tidende.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Problemet med den enkeltsporede strækning ved Fiskebækbroen har eksisteret siden Farum-banen blev dobbeltsporet. Det er ikke nyt. Det er heller ikke nyt at overhalingsspor kan øge kapacieten og sænke køretiden for de gennemkørende tog. DSB har tidligere efterlyst overhalingsspor på Nordbanen og Køgebugbanen, de er med i regionens planer og har været undersøgt i et projekt på DTU.

Det underlige er, at centrale trafikpolitikere og - endnu værre - en trafikprofessor giver udtryk for overraskelse.

  • 0
  • 0

Ja det er jo netop fordi problemerne har været kendt i årevis, at det er horibelt, at der ikke er gjort noget ved det. Det er netop derfor jeg i Berlingske slog til lyd for, at trafikpolitikerne skulle interessere sig mere for de "små" projekter, der i forhold til investeringerne kan være ret effektive.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten