Slut med skrotpræmie: Fik ellers »en masse af de mest forurenende dieselbiler« væk fra gaden

Illustration: Bigstock/ginasanders

Til trods for at skrotningsordningen, der giver ejere af dieselbiler fra 2005 eller tidligere op til 5.000 kroner for at sende deres gamle bil på pension, rent faktisk virker og får de gamle stærkt forurenende øser væk fra gaderne, så er det slut med ordningen i 2021.

Ifølge forslaget til en Finansloven for 2021, så er der ikke afsat penge til skrotningsordningen til næste år.

Miljøstyrelsen har ellers fastslået, at ældre dieselbiler er nogle af de største udledere af de sundhedsfarlige NOx-gasser og skadelige partikler.

»En dieselbil fra før 2006 udleder i gennemsnit cirka fire gange mere NOx og væsentligt flere partikler end en ny dieselbil,« fremgår det af styrelsens hjemmeside.

Skrotningsordning havde effekt

Miljøstyrelsen har også konkluderet – efter skrotordningen genåbnede i februar – at tilbuddet om en præmie på bare tre uger havde betydet, at 9.150 dieselbiler blev skrottet.

»Det er et tegn på, at ordningen har virket efter hensigten, hvor en masse af de mest forurenende dieselbiler blev skrottet langt hurtigere, end de ellers ville,« sagde kontorchef Anne Elizabeth Kamstrup, Miljøstyrelsen ifølge styrelsens pressemeddelelse.

Nu fastslår miljøminister Lea Wermelin i et svar til Folketinget, at der – trods nedlæggelsen af skrotordningen på finansloven – er behov for at gøre noget for at få de ca. 100.000 tilbageværende dieselbiler væk fra gaden. Antallet, oplyser hun, estimeres på baggrund af data fra Danmarks Statistik.

»Det er fortsat vigtigt at overveje initiativer, der kan fremme udfasningen af de ældste og mest forurenende dieselbiler,« skriver hun og understreger også, at puljen har »sendt det signal, at ældre dieselbiler ønskes væk fra vejene.«

Med andre ord: Det duer ikke at lade de gamle dieselbiler være i fred.

Seniorrådgiver og ph.d. Kåre Press-Kristensen, Rådet for Grøn Omstilling, peger på at det velkendte effektive redskab mod de gamle dieselbiler uden filtre er miljøzoner, og at det også bør indføres i mellemstore byer.

»Så fjerner man de mest forurenende biler fra de steder, hvor de gør størst skade. Det var jo det, som også S lovede i valgkampen, men fortsat ikke har leveret på,« siger han til Ingeniøren.

I 2019 var der afsat 70 millioner på finansloven til skrotning, mens tallet i år er knap 28 millioner.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kunne man ikke indføre en pantordning, hvor man betaler fx 5.000 kr. i pant ved køb at bilen og får panten tilbage, når man skrotter den? Så ville alle biler blive skrottet korrekt. Så er det ikke afhængigt af de årlige finanslovsforhandlinger. Når et så enkelt forslag ikke allerede er indført, er der sikkert både gode og dårlige grunde til det, som jeg ikke lige kan gennemskue.

  • 4
  • 2

Lea Wermalin: ". . . . trods nedlæggelsen af skrotordningen på finansloven – er behov for at gøre noget for at få de ca. 100.000 tilbageværende dieselbiler væk fra gaden."

Hmm - hvilke 100.000 biler er det?

  • 3
  • 2

Er det mig der husker helt forkert, eller var der ikke engang noget med et skrotningstillæg på vægtafgiften/ejerafgiften?

I Norge har vi hatt vrakpant siste 42 år! Nye biler tilegges vrakpant (3.000 kroner) og disse betales tilbake av bilopphuggerfirma når en leverer inn bilen. I perioder har det vært forhøyet vrakpant (betaling ut) for å akselerere utskifting av gamle biler med mye miljø og klimautslipp. Alle er godt fornøyd med ordningen!

  • 0
  • 0

I artiklen står

Rådet for Grøn Omstilling, peger på at det velkendte effektive redskab mod de gamle dieselbiler uden filtre er miljøzoner, og at det også bør indføres i mellemstore byer.

Enig, men det skal naturligvis også gælde biler med hvide plader. I dag gælder forbudet kun gulpladebiler! Jo hurtigere det meldes ud, at også hvide plader og forurenende benzinbiler bliver udelukket fra miljøzonerne, jo bedre kan bilisterne forberede sig på at forurening ikke er ligegyldig.

  • 4
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten