Med en effekt på kun 1 til 2 kW burde de købe en lille transportabel generator, for kun 2200 kr fåes en 3 kW https://www.primusdanmark.dk/generator/323... er der måske en faktor 1000 fejl i artiklen? Personligt finder jeg den utroværdig.
Skibe, som ligger for anker på åbent hav, kan i fremtiden få strøm fra en lade-bøje. Det betyder, at de ikke behøver at bruge brændstof til opvarmning, lys og andet, der kræver energi.
Strømmen kan komme fra landjorden, eller direkte fra en vindmøllefarm, og så længe strømmen er grøn, forurener skibene ikke. Dermed håber Maersk Supply Service, som står bag bøjen, at kunne gøre shippingindustrien en smule renere.
»Vi kunne se, at vores egne skibe lå ret meget for anker, mens de er på kontrakt. Vi kunne også se, at det er et generelt problem i hele skibsindustri. Det prøver vi at adressere med lade-bøjen,« fortæller Sebastian Klasterer Toft, som er ansvarlig for projektet, til Ingeniøren.
Hvis alt går vel, er Maersk Supply Service klar med en prototype på bøjen i 2021. Den skal afprøves på en af Ørsteds vindfarme. Her skal den levere strøm til de service-fartøjer, som ordner vindmøllerne.
»Hvis pilotforsøget går godt, er vores ambition at nå en reduktion på 5,5 mio. ton CO2 over fem år. Det kræver selvfølgelig, at vi får bygget en masse bøjer. I forhold til hvor mange skibe der ligger stille, er det på ingen måde aggressiv sat,« siger Sebastian Klasterer Toft.
I Maersk egen flåde, ligger skibene stille helt op til to tredjedele af tiden, mens de er på kontrakt.
Pilot-bøjen kan levere 1-2 MW, hvilket er nok til at skibet slet ikke behøver brændstof, når det ligger for anker. Den type skib, som bøjen skal afprøves på, udleder mellem 1,5 og 2 ton CO2 om dagen, når det ligger stille.
»Der er også en masse spillover-effekter. Hvis man slukker motoren, nedsætter man både støjforureningen og luftforureningen. Så bøjen vil have en positiv påvirkning på shippingindustrien og miljøet,« siger Sebastian Klasterer Toft.
Den positive effekt på shippingbranchen, falder på et tørt sted. Shippingbranchen sviner nemlig en del.
I starten af august udgav IMO (International Maritime Organization) en rapport, som fastslår, at handels og fiskeskibe på globalt plan udledte over 1 mia. ton CO2 i 2018. Det svarer til 2,89 procent af den samlede globale udledning samme år.
Og det ser ud til at gå den forkerte vej. Rapporten fortæller, at udledningen er steget med ni procent siden 2012.
Det skriver mediet Søfart.
Ifølge en anden rapport, udarbejdet af EU, udledte Maersk selv 8,2 mio. tons CO2 2018.
Langt de fleste skibe drives stadig af fossile brændstoffer i dag. Batteripakker til skibe er stadig nye og dyre. Langsomt er der dog ved at komme flere skibe, som supplerer de fossile brændstoffer med el fra batteripakker.
»I fremtiden bliver det måske mere almindeligt med skibe, der sejler med batteri-pakker. Den udvikling er vi også klar til at støtte med vores løsning,« siger Sebastian Klasterer Toft.
Med en effekt på kun 1 til 2 kW burde de købe en lille transportabel generator, for kun 2200 kr fåes en 3 kW https://www.primusdanmark.dk/generator/323... er der måske en faktor 1000 fejl i artiklen? Personligt finder jeg den utroværdig.
Ja, der er tale om en fejl. Der skal stå 1-2 MW. Ørsteds fokus her er på sigt at bruge teknologien til at lade hybrid og fuldt batteri-elektriske skibe op, som det også fremgår af pressemeddelelsen fra Maersk Supply Service og Ørsted.
Jeg undrer mig vedvarende over, at de skrevne medier ikke har bedre "stavekontrol" som kan fremhæve de mest åbenlyse, sandsynlige, fejl i en korrektur. Ganske vist igger K om M (eller k og m) tæt på tastaturet, men aligevel.
Korrektur ? Jo, der er jo ikke noget enhed som forkortes KW; i givet fald skulle det være kW. Ligesom mb/s også er indlysende forkert.
Kære alle. I har selvfølgelig helt ret - der skal stå MW og ikke KW. Beklager (og retter) fejlen.
Med en effekt på kun 1 til 2 kW burde de købe en lille transportabel generator,
Jeg ved godt, at du primært har skrevet dit indlæg for at gøre opmærksom på en enhedsfejl.
Men alligevel: Skibet har allerede en "transportabel" generator, som i dag leverer elektriciteten. Den vil du så udskifte med en anden generator.
Det svarer til at grave et hul for at få plads til noget jord, som man fik i overskud, da man gravede et hul.
Det svarer til at grave et hul for at få plads til noget jord, som man fik i overskud, da man gravede et hul.
Du skal selvfølgelig huske at grave hullet dobbelt så stort, som det første. ?
Ganske vist igger K om M (eller k og m) tæt på tastaturet, men aligevel.
Hej Jan.
Huskede du at bruge din stavekontrol?
Mvh Bjørn
....stavemåder skulle udelukkes, skulle ingeniøren lukkes omgående. Der er utroligt mange gode ingeniører der er staveblinde.
Problemet her er der er endnu flere der er talblinde.....eller noget der ligner.
...kan skelne og noget der er værre, der har personaversioner kommenterer indlæg som du gør det Flemming. Har du aldrig fået noget ? Jeg laver bevidste kommafejl for at glæde dig...men det er spildte ord på ballelars...du burde være glædeligt overrasket, men det er du åbenbart ikke. Så jeg har et forslag til dig, meld dig ind i De sidste dages Hellige bag plusmuren og bliv der .
Ufatteligt det ikke er kommet tidligere, men det er nok mudderkast om budgettet, inkompetence over hele linjen og sædvanlige sløseri!
Jeg laver bevidste kommafejl for at glæde dig...
Så ville jeg da også være et skarn, hvis jeg ikke viste, at jeg værdsætter din indsats Bjarke ;o)
Det var da det næstmindste du kunne gøre Flemming. Kunne du ikke nøjes med at værdsætte?
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard