Slut med osende skibe på pitstop: Lade-bøje skal sikre grøn strøm til ankerliggende skibe

Illustration: Maersk Supply Service

Skibe, som ligger for anker på åbent hav, kan i fremtiden få strøm fra en lade-bøje. Det betyder, at de ikke behøver at bruge brændstof til opvarmning, lys og andet, der kræver energi.

Strømmen kan komme fra landjorden, eller direkte fra en vindmøllefarm, og så længe strømmen er grøn, forurener skibene ikke. Dermed håber Maersk Supply Service, som står bag bøjen, at kunne gøre shippingindustrien en smule renere.

»Vi kunne se, at vores egne skibe lå ret meget for anker, mens de er på kontrakt. Vi kunne også se, at det er et generelt problem i hele skibsindustri. Det prøver vi at adressere med lade-bøjen,« fortæller Sebastian Klasterer Toft, som er ansvarlig for projektet, til Ingeniøren.

Prototype er klar i 2021

Hvis alt går vel, er Maersk Supply Service klar med en prototype på bøjen i 2021. Den skal afprøves på en af Ørsteds vindfarme. Her skal den levere strøm til de service-fartøjer, som ordner vindmøllerne.

»Hvis pilotforsøget går godt, er vores ambition at nå en reduktion på 5,5 mio. ton CO2 over fem år. Det kræver selvfølgelig, at vi får bygget en masse bøjer. I forhold til hvor mange skibe der ligger stille, er det på ingen måde aggressiv sat,« siger Sebastian Klasterer Toft.

I Maersk egen flåde, ligger skibene stille helt op til to tredjedele af tiden, mens de er på kontrakt.

Pilot-bøjen kan levere 1-2 MW, hvilket er nok til at skibet slet ikke behøver brændstof, når det ligger for anker. Den type skib, som bøjen skal afprøves på, udleder mellem 1,5 og 2 ton CO2 om dagen, når det ligger stille.

»Der er også en masse spillover-effekter. Hvis man slukker motoren, nedsætter man både støjforureningen og luftforureningen. Så bøjen vil have en positiv påvirkning på shippingindustrien og miljøet,« siger Sebastian Klasterer Toft.

Branche mangler grøn innovation

Den positive effekt på shippingbranchen, falder på et tørt sted. Shippingbranchen sviner nemlig en del.

I starten af august udgav IMO (International Maritime Organization) en rapport, som fastslår, at handels og fiskeskibe på globalt plan udledte over 1 mia. ton CO2 i 2018. Det svarer til 2,89 procent af den samlede globale udledning samme år.

Og det ser ud til at gå den forkerte vej. Rapporten fortæller, at udledningen er steget med ni procent siden 2012.

Det skriver mediet Søfart.

Ifølge en anden rapport, udarbejdet af EU, udledte Maersk selv 8,2 mio. tons CO2 2018.

Langt de fleste skibe drives stadig af fossile brændstoffer i dag. Batteripakker til skibe er stadig nye og dyre. Langsomt er der dog ved at komme flere skibe, som supplerer de fossile brændstoffer med el fra batteripakker.

»I fremtiden bliver det måske mere almindeligt med skibe, der sejler med batteri-pakker. Den udvikling er vi også klar til at støtte med vores løsning,« siger Sebastian Klasterer Toft.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ja, der er tale om en fejl. Der skal stå 1-2 MW. Ørsteds fokus her er på sigt at bruge teknologien til at lade hybrid og fuldt batteri-elektriske skibe op, som det også fremgår af pressemeddelelsen fra Maersk Supply Service og Ørsted.

  • 5
  • 0

Jeg undrer mig vedvarende over, at de skrevne medier ikke har bedre "stavekontrol" som kan fremhæve de mest åbenlyse, sandsynlige, fejl i en korrektur. Ganske vist igger K om M (eller k og m) tæt på tastaturet, men aligevel.

Korrektur ? Jo, der er jo ikke noget enhed som forkortes KW; i givet fald skulle det være kW. Ligesom mb/s også er indlysende forkert.

  • 1
  • 0

Med en effekt på kun 1 til 2 kW burde de købe en lille transportabel generator,

Jeg ved godt, at du primært har skrevet dit indlæg for at gøre opmærksom på en enhedsfejl.

Men alligevel: Skibet har allerede en "transportabel" generator, som i dag leverer elektriciteten. Den vil du så udskifte med en anden generator.

Det svarer til at grave et hul for at få plads til noget jord, som man fik i overskud, da man gravede et hul.

  • 7
  • 1

....stavemåder skulle udelukkes, skulle ingeniøren lukkes omgående. Der er utroligt mange gode ingeniører der er staveblinde.

Problemet her er der er endnu flere der er talblinde.....eller noget der ligner.

  • 3
  • 3

...kan skelne og noget der er værre, der har personaversioner kommenterer indlæg som du gør det Flemming. Har du aldrig fået noget ? Jeg laver bevidste kommafejl for at glæde dig...men det er spildte ord på ballelars...du burde være glædeligt overrasket, men det er du åbenbart ikke. Så jeg har et forslag til dig, meld dig ind i De sidste dages Hellige bag plusmuren og bliv der .

  • 1
  • 6

Ufatteligt det ikke er kommet tidligere, men det er nok mudderkast om budgettet, inkompetence over hele linjen og sædvanlige sløseri!

  • 2
  • 2

Det var da det næstmindste du kunne gøre Flemming. Kunne du ikke nøjes med at værdsætte😉

  • 2
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten