Slovakiet vil undersøge Hyperloop-bane mellem Bratislava og Wien

Slovakiet vil undersøge Hyperloop-bane mellem Bratislava og Wien

Rejsetiden mellem Bratislava og Wien kan blive skåret ned til otte minutter med en Hyperloop-forbindelse. Derfor har Slovakiet nu underskrevet en aftale om at undersøge muligheden med det ene af de to firmaer, der prøver at virkeliggøre Elon Musks drøm.

Slovakiet kan blive det første land i Europa, hvor Hyperloop-systemet bliver testet. Den 9. marts underskrev direktøren for Hyperloop Transportation Technologies (HTT) og Slovakiets økonomiminister, Vazil Hudák, en hensigtserklæring om at undersøge grundlaget for en 8-80 km lang teststrækning i Slovakiet. Det skriver økonomiministeriet på sin hjemmeside. Perspektivet i aftalen er, at en bane kan anlægges fra Bratislava til Wien i Østrig og videre til andre europæiske storbyer.

Tog fra Hyperloop kan i teorien køre op mod 1.220 km/t. Slovakiets økonomiminister er varm på ideen om at anlægge en teststrækning i landet og efterfølgenede en forbindelse til nabolandenes hovedstæder, Wien og Budapest. Hvor realistisk ideen er skal nu undersøges i et samarbejde mellem Slovakiet og Hyperloop Transportation Technologies. Foto: Hyperloop Transportation Technologies

Læs også: Hyperloop-firma bejler til Sverige og Finland

HTT er en af to virksomheder, der arbejder på at virkeliggøre ideen om et transportsystem, hvor passagererne rejser i vogne inde i lufttomme rør. Det vil ifølge beregninger muliggøre rejsehastigheder på 1.220 km/t. Det vil gøre det muligt at komme fra Bratislava til Wien på omkring otte minutter og fra den slovakiske hovedstad til Budapest på ca. ti minutter. Det skriver avisen Forbes på sin hjemmeside.

Parterne skal nu undersøge markedet – både hvad angår passagerer og gods – for en teststrækning i Slovakiet. Desuden skal en køreplan for projektet samt omkostninger og forretningsmodel undersøges nærmere.

Læs også: Californien får verdens første hyperloop-testbane

HTT er i Californien i gang med at bygge en otte kilometer lang testbane, der skal stå klar i 2018, og selskabet vil nu indlede forhandlinger med Slovakiets nabolande, Østrig og Ungarn.

Lokal transportekspert tvivler

I Slovakiet tror direktøren for Institut for Transport og Økonomi, Ondrej Matej, der var rådgiver for den forrige regering, imidlertid ikke meget på ideen:

»Hvis noget af det her var troværdigt, så ville vi se pilotprojekter, der har meget større problemer med transport end Slovakiet,« siger han til det slovakiske medie Spectator.sme.sk.

Kommentarer (16)

Fantastisk, hvis det rent faktisk kommer til at ske. Det er ihvertfald en modig regering der tør satse på Hyperloop nu, da det slet ikke er udviklet. Det kan jo være det viser sig at spille ud til deres fordel og netværket bliver udbygget til resten af Europa. Jeg ville hellere personligt sætte mine penge på Hyperloop, end på projekter som F-35 eller Fermern forbindelsen.

  • 11
  • 5

Da der kun er omkring 60 km i fugleflugtslinie fra Bratislava til Wien, kan jeg dårligt forestille mig at det kan betale sig.
Det hele vil gå op i acceleration og bremsning.
Det minder lidt on flyturen Kbh - Århus, hvor man lige når op i 3 km højde og så straks begynder indflyvningen.

MvH,

Bent.

  • 4
  • 8

Det virker lidt fjollet at satse på hyperloop, når vi nu har to prøvne, konkurrerende teknologier: højhastigsbaner og magnettog. Måske er de ikke helt så hurtige som hyperloop, men deres fordele, ulemper og — ikke mindst — pris er velkendt. Alt efter hvor meget man ønsker at spendere, kan de levere hastigheder mellem 250 og 500 km/t. Det burde være godt nok til de fleste behov. Ydermere viser historien at hastighed avler behov for mere hastighed; det ses for eksempel i Sverige lige for tiden, og vi levererer et modeksempel i Danmark hvor dårlig infrastruktur gør især højrefløjen modvillig til at satse på jernbaner.

Gå efter hvad vi ved virker og som vi ved vil være godt. Hyperloops er uprøvede og introducerer nye udfordringer i form af manglende komfort og klaustrofobi. Som udviklere kender vi talemåden om ikke at lade det bedste være det godes værste fjende — det gælder også her!

  • 5
  • 10