Slovakiet vil af med russiske kampfly i en fart: Køber nye F-16 i stedet for Gripen
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Slovakiet vil af med russiske kampfly i en fart: Køber nye F-16 i stedet for Gripen

Slovakisk MiG-29AS. Illustration: Wikimedia commons

Slovakiet køber F-16 Block 70/72. Det offentliggjorde den slovakiske regering på en pressekonference onsdag.

Dermed blev det ikke til en ny eksportkontrakt for Saab, som længe har været i Slovakiet for at promovere sine Jas-39C/D Gripen-jagere.

Leveringstid

Den slovakiske forsvarsminister, Peter Gajdoš, udtaler, at beslutningen er taget ud fra grundige analyser, hvor de valgte den bedste løsningen baseret på pris, kvalitet og kapacitet.

Ifølge Slovakiet skulle de amerikanske fly have kortere leveringstid og lavere levetidsomkostninger end de svenske. Det hedder sig, at det ville have krævet længere forhandlinger, hvis landet havde valgt Jas-39 Gripen.

Det slovakiske forsvarsministerium påpeger i pressemeddelelsen, at det er presserende at blive uafhængig af russisk teknologi så hurtigt som muligt.

F-16 Block 70. Illustration: Lockhed Martin

De seneste ti år har Slovakiet benyttet 12 MiG-29. De har en vedligeholdelseskontrakt med Rusland, som ifølge Reuters løber ud i efteråret 2019. Uanset hvad skal denne nok genforhandles.

Slovakiet betaler i underkanten af 1,6 milliarder euro for 14 fly, oplæring af piloter, ammunition og to års logistiksupport, oplyste statsminister Peter Pellegrini ifølge Reuters.

Gripen i to nabolande

På Gripen-seminaret sidste år var Saab i offensiven og mente at have de bedste reelle eksportmuligheder for Jas-39 i en række land i nær fremtid. Konkret udpegede de blandt andet Indien, Kroatien, Slovakiet, Bulgarien, Botswana, Indonesien, Filippinerne, Malaysia, Canada, Colombia, Belgien og Finland.

Den slovakiske konkurrence har nok været blandt dem, hvor Saab har ment, at de havde den bedste chance. I lang tid var det kun svenskerne, der forhandlede med Slovakiet.

Nabolandene Tjekkiet og Ungarn har siden midten af 2000’erne lejet 14 Jas-29C/D Gripen-fly hver fra Sverige, efter at begge lande havde udfaset MiG-29. Den anden nabo i nord, Polen, benytter både MiG-29 og F-16.

Tre thailandske Jas-39C Gripen. Illustration: Stefan Kalm

Andre brugere af Saab-flyene, ud over Sverige, er Thailand og Sydafrika. Den nyeste generation af Gripen, Jas-39E, fløj første gang den 15. juni sidste år. De første af 36 bestilte eksemplarer skal leveres til Brasilien næste år.

Den største konkurrence, som Saab og Lockheed Martin har kørende, er i Indien, som har udtrykt behov for 100-150 enmotorede jagere. Her er det F-16 Block 7, der er oppe mod Jas-39E/F.

40-årsjubilæum

I næste måned er det 40 år siden, at det første F-16-fly blev leveret. Siden da er der produceret hele 4.588 eksemplarer af jagerflyet. Ifølge Lockheed Martin har der de seneste tre år været en voldsom stigning i interessen for flyet.

»Når jeg i dag ser på markedet i Centraleuropa, i middelhavsområderne, Sydamerika og Sydøstasien og også medtager Indien, så ser jeg et behov for mindst 400 fly over de næste 6-10 år,« sagde Randall Howard, chef for F-16-forretningsudviklingen i Lockheed Martin, under flyshowet i Singapore i februar.

Sådan vil Bahrains kommende F-16 Block 70 se ud i ‘fuld mundering’. Illustration: Lockheed Martin

Det siger seg selv, at F-16 Block 70 har udviklet sig meget siden YF-16-prototypen, som fløj første gang i januar 1974. Flyet er blevet betragteligt større, men den øgede vægt klares med 40 procent mere kapacitet fra motorerne.

Det nyeste F-16 har evner, som peger i retning mod femtegenerations-kampflyene med ny flyelektronik og våbenkapacitet samt moderne sensorer med den nye APG-83 AESA-radar fra Northrop Grumman.

De slovakiske fly vil bliver bygget i Greenville, South Carolina, USA. Produktionslinjen i Fort Worth, Texas blev revet ned, efter at det sidste af 36 F-16IQ rullede ud fra fabrikken 27. oktober 2017.

I Greenville skal der også bygges 16 nye F-16 Viper, og 20 ældre maskiner skal opgraderes, inden de leveres til Bahrain. Hvis Lockheed Martin får succes med sin erstatning for T-38, træningsflyet T-50A, er planen, at også det skal bygges på fabrikken i Greenville.

Artiklen er fra tu.no

Kan ukraine ikke servicere MiG-29, så vidt jeg ved har de været med til, at producere disse, og selv servicere deres egne?

  • 2
  • 0

Reelt betaler Slovakiet så 12 mia D.kr.
Havde vi købt 2*14 F16 fly var udgiften mindre end hvad vi risikerer med F35!
Vi får ikke noget bedre forsvar,
Men vi ville sikkert få et brugbart fly LANG TID før vores 27(22) F35 er kampklare.

Nå Ja - Putin holder sig jo nok i skindet indtil vi har disse fly!

Og når vi så endelig får disse fantastiske F35 - ja så har droner og andet tilsvarende isenkram alligevel gjort flyene mindre anvendelige.
Men vi har købt os en "garanti" hos USA (eller har vi?). Måske hvis vi øger forsvarsudgifterne til 4% af BNP.

Det kan vi i øvrigt nemt gøre.
Lad alle pensionister og folk på overførselsindkomst indgå som soldater.
De kan altid rapportere hvor fjenden går i land.
Alene pensionen vil betyde at vi kom op på de 4% af BNP om 1 måned.
Så bliver Donald glad, Løkke sparer en masse penge og vi får USA ubetingede beskyttelse.
Tvivler på at nogen opdager hvilken stand vores soldater i givet fald har!

Ironi kan forekomme - er dog ikke tilsigtet!

  • 8
  • 13