Slippe rattet? Nej tak!
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Slippe rattet? Nej tak!

Undersøgelser fra USA viser, at især den ældre del af befolkningen er skeptisk over for selv­kørende biler. Unge er langt mere indstillet på at slippe rattet og overlade kørslen til en computer. Illustration: Bigstock/Breezylnt

Hvert år omkommer cirka 1,25 millioner mennesker på grund af trafikulykker, og et langt større antal kommer til skade i mere eller mindre alvorlig grad. I næsten overvældende grad er der kun én, der er skyld i al den ulykke: vi mennesker.

Vi er ubetinget den farligste faktor ude i trafikken; vi kører for hurtigt, falder i søvn, overser vigepligt og tror nærmest, vi er usårlige bag et rat. Derfor er der bred enighed om, at når den digitale hjerne engang i fremtiden overtager kørslen, så vil antallet af ulykker falde drastisk.

Vi er ikke vilde med det

Men på trods af den overvældende udsigt til en langt sikrere trafik, er vi alligevel ikke vilde med at overlade rattet til en computer. En undersøgelse fra analysefirmaet Gartner Consumer Trends viser, at 55 procent af de adspurgte ikke vil køre i en fuldt selvkørende bil. 70 procent vil dog gerne sætte sig ind i en delvist selvkørende bil, hvor de kan overtage kontrollen.

Andre studier har vist tilsvarende skepsis over for selvkørende biler. Det er især den ældre generation, som er skeptisk. En undersøgelse fra den amerikanske forbrugerorganisation for bilejere, AAA, viste sidste forår, at hvor 60 procent af den ældre generation føler sig usikre på selvkørende biler, så gælder det kun 41 procent af unge født omkring 2000.

Den generelle usikkerhed skyldes, at vi altid har haft svært ved at forholde os til teknologi på forhånd, siger Nicolai Porsbo, der er specialist i digitale strategier hos eCapacity og rådgiver for store danske virksomheder:

Mere fysisk end en telefon

»Tag for eksempel smartphonen, som i dag er allemandseje. Vi har fået en række fordele, som vi slet ikke kunne have forestillet os, og nogle ulemper. Men smartphonen er først og fremmest en teknologi bygget på software. Men når det gælder selvkørende biler, så er det en langt større fysisk indgriben i vores liv, som vi ikke rigtig har erfaringer med endnu,« siger han.

Overgangen fra heste og manuelt arbejde til dampmaskinen er måske det bedste eksempel på en samfundsomvæltende teknologi, og når det gælder transport og logistik, er der måske opfindelsen af den standardiserede container, siger Nicolai Porsbo. Det betyder også, at vi som samfund kommer til at indrette os anderledes. Problemet er bare, at vi ikke kan se hvor og hvordan:

»Lige nu er det især bilproducenterne, der har en interesse i at se, at den selvkørende bil hurtigt bliver til virkelighed. Så diskussionerne bliver meget hurtigt på selve teknologien, og ikke hvad den gør ved os. Måske tror vi, at vi ved, hvad der er det vigtige, men vi ved det ikke,« siger han.

Nu er der jo heller ikke nogen sådan rigtige eksempler på helt selvkørende biler endnu. Jeg tror personligt at når det rent faktisk er muligt at stige ind i en selvkørende bus, eller bestille en AutoTaxi fra en App på din telefon, så har folk sjovt nok ikke så meget imod det længere, fordi oplevelsen var jo nem og behagelig...

Når man spørger folk om de kan lide noget som ikke findes endnu, sætter du dem jo på kant i forhold til deres fordomme og personlige viden om emnet... hvilket skævvrider resultatet en del...

  • 11
  • 0

Fordelle og ulepmer...... når 1,2 mil mennesker dør i trafikulykker hvert år står det klart at vi mennesker er ikke særlig gode til at køre...... jeg oplever totalt talentløse chauffører hver dag. Hvad hvis 1,2 mil mennesker døde hvert år i flyulykker, så vil man afskaffe flytransport...det vil være totalt uacceptabelt. Men hej, vi er bange for autopiloter i vores biler...... vi vil miste kontrol over vores biler ...... og få ikke lov at slå de næste 1,2 mil mennesker ihjel til næste år. Det er en farlig udvikling......

  • 6
  • 7

Jeg prøvede for et års tid siden at køre i en 4WD-Tesla 85. Når jeg trykkede dobbelt på cruise-controleren, sagde den "bip", og så kunne jeg slippe rattet. Den styrede perfekt og holdt automatisk afstand til bilen foran. Helt perfekt. - Man vænner sig til det på 10 minutter, når man ser, at der er styr på det.
Kun lyskurve og rundkørsler krævede, at man brugte rattet og hovedet.
Tilsvarende er der mange, der ikke kan lide cruise-controleren (fart-piloten), men efter en halv time har man opdaget, at den kobler fra, både når man rører bremsepedalen og speederen. Og så er det jo bare nemt.

  • 7
  • 2