Slidte skinner lukker Tølløsebanen

Slidte skinner lukker Tølløsebanen

Længere tids usikkerhed om økonomien på lokalbanen mellem Slagelse og Tølløse betyder, at Region Sjælland ikke har villet investere i en tiltrængt skinnerenovering på en del af strækningen. Fra 18. januar stoppes togdriften derfor til fordel for togbusser.

Den 18. januar skal togpassagerer mellem Slagelse og Tølløse ud af toget og ind i busser på den del af strækningen, der ligger mellem Skellebjerg og Slagelse. Den beslutning har Lokaltog A/S, der betjener strækningen for Movia, taget efter en ny undersøgelse af skinnernes bæreevne.

Problemerne med skinnerne på denne del af strækningen har været kendt i årevis, men usikkerhed om den fremtidige fordelingsnøgle for statens bloktilskud til regionerne - hvor længden af de enkelte regioners privatbanestrækninger spiller en rolle - har betydet, at Region Sjælland, der er ansvarlig for investeringerne i banen, ikke har villet betale de 50 mio. kroner, som nye skinner vil koste.

Læs også: Ny sensor advarer lokoførere om hjulskader, før der sker ulykker

»Vi kender ikke de økonomiske rammer for at drive vores kollektive trafik. De fastlægges landspolitisk, og vi har derfor nu valgt at afvente regeringens analyser og den langsigtede afklaring af de økonomiske rammer for den regionale kollektive trafik. Det gør vi, fordi vi gerne vil sikre en god kollektiv trafik i Region Sjælland i fremtiden,« begrundede regionsrådformand Jens Stenbæk i en pressemeddelelse efter regionens politikere i april 2015 indgik en budgetaftale for 2016.

Fra 18. januar kører der ikke længere tog mellem Skellebjerg og Slagelse. Det er konsekvensen af, at skinnerne på strækningen nu er blevet så slidte, at det ikke længere er tilstrækkeligt blot at køre med nedsat hastighed, som togene har gjort siden foråret 2015. Banens fremtid er usikker, fordi Region Sjælland ikke vil bekoste den 50 mio. kr. dyre renovering, så længe man ikke kender fremtiden for statens tilskud til kollektiv trafik. Foto: Banedanmark

Politikernes dilemma var, at de på daværende tidpunkt også skulle finde store besparelser på det kollektive trafikområde. Baggrunden var, at den statslige refusionsordning for ungdomskort var blevet lavet om, ligesom statens investeringstilskud til lokalbaner fremover skal være en del af bloktilskuddet, som fordeles efter en anden model end investeringstilskuddet. Desuden var udgifterne til den kollektive trafik steget med 10 mio. kroner fra 2012 til 2015. Alt i alt skulle politikerne finde besparelser for 30 mio. kroner. Derfor blev beslutningen om nye skinner på Tølløsebanen udskudt, selv om Lokaltog A/S allerede i foråret 2015 havde besluttet at sætte hastigheden på strækningen ned til 40 km/t.

Læs også: Jernbanerne, der er umulige at lukke

Beslutningen om at stoppe togdriften helt får dog ikke transport- og bygningsministeren til at komme de berørte togpassagerer til undsætning. På ministeriets hjemmeside konstateres det blot, at ‘det er regionernes opgave at vedligeholde infrastrukturen på privatbanerne'.

Den 25 januar skal Region Sjællands forretningsudvalg behandle beslutningen på et møde.

Kommentarer (40)

Så få da styr på den bane, det er ikke rimeligt at ansatte og kunder skal stå med den usikkerhed, om de er købt eller solgt.
Det var jo de samme sjov, da Varde og Nørre Nebel.. blev diskuteret for et par år siden, men da elendig to sig sammen og opgraderet den, oplevet den en kunde fremgang det ikke er til at over se..

  • 14
  • 2

Ikke at jeg sympatiserer med beslutning, men det er vel udtryk for rettidig omhu. Strækningen skal sporombygges og pengene er der til det, men det er ikke givet, at pengene (tilskuddet) er der fremadrettet. Så det er ok at afvente dette. Befolkningen må så, hvis de støtter togdrift, jo næste gang stemme på dem, som vil give tilskud til jernbaner.

På Vestbanen, Varde - Nørre Nebel, var der rigtigt den samme snak, og ja der er kommet flere rejsende, men det kræver fortsat driftstilskud!

Og så må vi jo erkende at jernbanetrafik kræver næsten alle steder et væsentlig driftstilskud - det er simpelthen for dyrt pt.

  • 3
  • 13

Regionen har taget de rejsende som gidsel for at afpresse staten for højere bloktilskud.
Staten bør holde bloktilskud tilbage ind til regionen finder en løsning. Ellers må banen og bloktilskud overføres til Banedanmark.
Regionerne får et meget stort bloktilskud for at holde privatbanerne kørende, da region syd ville lukke vestbanen, konstaterede man at man ville miste så meget i bloktilskud at det ikke kunne betale sig.
Det var en del af parken da amterne overtog privatbanerne.

  • 12
  • 1