Slappe miljøkrav til skibe trækker tæppet væk under danske virksomheder

Farvel til arbejdspladser, milliarder af danske eksportkroner og innovative teknologier.

Så barsk er virkeligheden for de danske leverandører af grønne teknologier til den globale skibsindustri efter et møde i sidste uge i FN’s internationale søfartsorganisation, IMO.

Her gjorde en gruppe lande med Rusland i spidsen oprør – og skaffede flertal – imod flere planlagte miljøkrav til den internationale handelsflåde. De to væsentligste krav er reduktion af skibes udledning af farlige NOx-gasser, som ser ud til at blive udsat fra 2016 til 2021, samt udskydelse af miljøkrav til installation af teknologi til rensning af ballastvand på ubestemt tid.

»Et direkte slag i mellemgulvet,« siger Rasmus Folsø, administrerende direktør i virksomheden Desmi Ocean Guard i Nørresundby.

Klar til salg

Virksomheden har brugt adskillige år og millioner af kroner på at udvikle og gøre rensningsanlæg til ballastvand klar til salg i forventning om, at IMO-kravet om rensnings-teknologi på alle nye skibe ville træde i kraft som planlagt i 2014. Det er kun få måneder siden, at Desmi fik sit produkt typegodkendt af de internationale søfartsmyndigheder og dermed stod klar til det globale marked.

»Vi har fået langt færre ordrer end forventet, men har til gengæld brugt millioner på produktudvikling og certificering. Nu risikerer vi, at markedet vil være bundfrossent i flere år fremover. Cleantech-branchen til skibsindustrien bliver ganske enkelt ødelagt, hvis Rusland-alliancen får held til at slække på IMO’s krav,« siger Rasmus Folsø.

Samme udmeldinger lyder fra mindst fem andre danske virksomheder, Ingeniøren har talt med. En af dem er teknologi-sværvægteren Haldor Topsøe, som har specialiseret sig i katalysatorer, SCR-systemer, til skibstrafikken.

Her tager man nu den fulde konsekvens og vælger helt at flytte udviklingskræfterne væk fra NOx-teknologier til skibe, oplyser Jens Ole Madsen, salgschef for Topsøes SCR-teknologier:

»Vi har i de senere år intensiveret udviklingen inden for det her felt med henblik på 2016-målet for NOx-gasser. Men hvis IMO udskyder de ambitioner til 2021, holder Topsøe også igen, indtil vi har nogle sikre deadlines at gå efter.«

Han understreger, at de svækkede miljøkrav ikke vil betyde direkte fyringer, men at ingeniørerne med fokus på grøn skibsteknik vil blive flyttet til andre grene af virksomheden.

Producenter ude at svømme

Hos DTU Mekanik ryster dr.techn. Jørgen Juncher Jensen også på hovedet af IMO-udmeldingen.

»Mange af især de små og mellemstore udstyrsproducenter er ude at svømme med nogle store udviklingsomkostninger, som bliver svære at betale tilbage, når markedet punkteres,« siger Jørgen Juncher Jensen.

Han forudser, at de mindst kapitalstærke virksomheder inden for grønt skibsudstyr vil dreje nøglen om som følge af udviklingen i IMO.

Ifølge brancheorganisationen Danske Maritime må den danske regering nu bruge de kommende måneder på at danne en alliance af ’grønne skibsnationer’, som kan slå tilbage mod Rusland-flertallet, der ønsker at slække på miljøkravene til den globale handelsflåde. Rusland-alliancens forslag ved mødet i IMO’s miljøudvalg skal til endelig afstemning i IMO til efteråret.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvor må man håbe at alle politikere i Folketinget vil arbejde for at "Det blå Danmark" bliver mere grønt.

Dette område bør være et nationalt satsningsområde, og med alle de skibe der sejler i vores farvande, så kommer "kunderne jo lige forbi", så vi må stå sammen om at få disse kunder ind til grønne opgraderinger.

Kære Folketing, "kom i det grønne arbejdstøj", vi har havne i hele landet, så hele landet vil kunne få fordele af at flere og flere skibe får installeret grønne og energi effektive løsninger.

  • 4
  • 0

Kunne man ikke forestille sig en mærkningsordning for fartøjer som lever op til de skrappe krav og virksomheder efterfølgende kunne brande sig med om de brugte denne type fartøjer til at transportere deres varer? På den måde kunne forbrugerne vælge hvad de betalte for og ikke de lobbyister som sidder med en en anden dagsorden. Det er besynderligt at man tror at miljøforbedringer er noget man bare kan reprogrammere frem i tid, som det passer.

  • 0
  • 1

EU og USA kan stille krav til skibenes miljøbelastning. De fartøjer der ikke lever op til de krav, de kan man nægte havneanløb. Så kan IMO rende og hoppe.

  • 2
  • 0

Hej Jesper,

Det er rigtigt at disse havne kan stille krav, men i forhold til USA, så lander rigtigt meget af det der importeres i Mexico, hvor det "sminkes", dvs pakkes om i emballager etc, for at omgå den amerikanske importtold. Derudover har EU og USA en stadig svindende del af verdenshandelen, da mer og mer går mellem Asien-Afrika-Sydamerika. Ikke nødvendigvis områder med miljø som høj prioritet, men som indgår i værdikæden i det vi konsumerer her i vores del af verdenen. Som slutbruger rammer et afståelse af køb hårdere hos producenten end hvis du er køber i den første del af værdikæden.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten