Slagtilbud i England: fri kilometer i brintbil for 2.200 kroner pr. måned
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Slagtilbud i England: fri kilometer i brintbil for 2.200 kroner pr. måned

Du kan ikke købe den. Men giv os 2.200 kroner hver måned de næste to år, og du kan få lov til at køre lige så tosset du vil - i en brintbil.

Sådan lyder budskabet fra det britiske firma Riversimple, der er dødtræt af den britiske regerings manglende initiativer med at sætte gang i en udrulning af brinttankstationer, og derfor har taget sagen i egen hånd.

Ikke alene er Riversimple på vej med en brintbil med en rækkevidde på 386 kilometer, men i samarbejde med gasleverandøren BOC vil de opbygge et netværk af brinttankstationer med start i byen Leicester næste år.

Riversides elbil får debut i byen Leicester om cirka halvandet år, hvor indbyggerne kan lease den for 2200 kroner per måned. (Foto: Riverside) Illustration: Riverside

Og fra foråret 2013 behøver man ikke tage et banklån for at køre brint. Kunderne skal blot betale et depositum og et fast månedligt beløb på 2.200 kroner i en to-årig periode.

»Ubegrænset optankning er som udgangspunkt inkluderet i prisen. Men det er klart, at vi er nødt til at lade det afspejle sig i prisen, om man kører 15 kilometer om dagen eller 100. Men hvordan vi gør, ved vi ikke endnu,« siger pressechef Charlie Burgess.

På nuværende tidspunkt er der ingen planer om at indføre brintbilen eller konceptet i Danmark, men sammenligner man med, hvad det koster alene i benzinpenge for en gennemsnitsdansker at køre fra København til Holbæk hver eneste arbejdsdag i en måned, så svarer det rimelig præcist til, hvad det koster i månedlig leje af Riversimples brintbil.

På Risø DTU er lederen af center for intelligente elsystemer dog på samme tid forbløffet og skeptisk.

»2.200 kroner om måneden er en utrolig billig pris i forhold til de leasingaftaler, vi ser med for eksempel elbiler rundt omkring. Det er en forbløffende lav pris, som jeg ikke har set før,« siger Risø DTU-leder Anders Troi, der er skeptisk til om Riversimple kan holde fast i den pris.

Han er dog sikker på, at firmaet er nødt til at indføre en kilometerpris på sigt.

Kompositmaterialer bringer vægt ned på 350 kilogram

Men hvad er det så for en brintbil, som Riversimple har på vej? Grundlæggende er der ikke afgørende ny teknik i bilen, men der kan sættes hak ud for en lang række nye teknologier.

Bilen har en seks kW brændselscelle fremstillet af Horizon i Singapore og ultra-kapacitatorer til at lagre bremseenergi. Ultra-kapacitatorerne gør bilen i stand til at absorbere 30 kW under opbremsning og levere 15 kW over ti sekunder for at accelerere bilen. Det lyder måske ikke af meget, men brug af kompositmaterialer har fået bilens vægt helt ned på kun 350 kilogram. Så er der også kun plads til to personer.

Til at lagre brinten har bilen en brinttank på 1 kilogram med et tryk på maksimalt 5.000 psi. I alt giver det bilen en topfart på 80 kilometer i timen og en evne til at accelerere fra 0 til 48 kilometer i timen på 5,5 sekunder.

»Det her er en bil til byboerne, der ikke skal meget længere end 25 kilometer væk. Men alligevel vil vi i 2012 også vælge et lokalsamfund uden for byerne for at teste bilen,« siger Charlie Burgess.

Hos Risø DTU piner oplysningerne om bilens acceleration dog Anders Troi fra center for intelligente elsystemer.

»Vi har at gøre med en ret dårlig acceleration, og netop til bykørsel har de store elbilproducenter som eksempelvis Mitsubishi og Peugeot indset, at der netop er brug for acceleration i byrummet. Derfor er de gået i gang med at ændrer på deres modeller,« siger Anders Troi.

Han er også skeptisk til, om briterne overhovedet får godkendt deres bil til bykørsel.

»Med en vægt på kun 350 kilogram taler vi en meget let bil. Det stiller store krav til materialerne, hvis den skal få lov at køre på vejene,« siger Anders Troi, der selv har prøvet at få en elbil godkendt til vejkørsel op til klimatopmødet i København.

Riverside: Nu skal bilen gennem et hav af test

De første rygter om Riversimple indtog på det britiske marked kom for flere år siden, og i 2009 viste de en prototype af deres elbil. Men efter en stille periode er tingene nu begyndt at gå stærkt for briterne. Christopher Reitz, den tidligere chef designer hos Fiat (der blandt andet designede Fiat 500), er blevet ansat i firmaet, og der er nu konkrete planer for at rulle 50 testbiler ud i Leicester.

»Men vi har masser at lave. Før bilen rammer vejen, skal den gennem et hav af test, som eksempelvis crash-test, før den kan blive godkendt i trafikken,« siger Charlie Burgess.

Men vil man følge med i byggeriet af elbilen, så er der rig mulighed for det. Riversimple arbejder nemlig ud fra et open source-koncept, hvor alt design er offentligt tilgængeligt på nettet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det ville da være lækkert hvis de nu bare lagde 50kg til vægten, fik forbedret acceleration og tophastighed på omkring de 110, ville den jo nok være meget mere attraktiv, da en "bybil" ofte kan komme ud på ringveje/motorveje..

Og andre dødelige landsbyboere ville få billig bil og et fornuftigt alternativ til benzin/disel :)

  • 0
  • 0

Skepsis er sikkert på sin plads. Det ligner de sædvanlige glittede prospekter der simpelthen revolutionerer det hele om 2 år.

  • 0
  • 0

Glimrende initiativ........!
I stedet for gætterier sætter de produktet på markedet, folk kan prøve dimsen af. Producenten får produktet testet.......

Kan man begrænse sit brug til nærtrafik kan man nyde at sidde i et læskur, beskyttet mod vind og vejr, bruge den til indkøb, hente ungerne mv.
- en karosse i komposit er glimrende. Det laver man også store sejlbåde af.

The question is not how - the question is when...
- do it - make things happen...!

  • 0
  • 0

Hvis bilen skulle gen-opfindes, med dagens viden om materialer og teknologier, det er da et genialt koncept.

Med den lave vægt og nye teknologi bliver traditionelle ting som bremseforstærker, og servo fuldstændig overflødige, smalle dæk med lav rullemodstand, giver bedre køreegenskaber end de større og tungere køretøjer har, og et energiforbrug på 20% af hvad det burde have været, bilen er kun til pendling i by miljø, og skal normalt bare tankes op en gang om ugen, samme sted kan du opgrade til en stor van hvis du skal lave noget specielt i weekend, det ligner vist det sixt har når de udlejer C1 el-biler.
http://dk.sixt.com/biludlejning/

De regner med 5.000 biler om året, start første kvartal 2013

  • 0
  • 0