Skydrive tester flyvende drone-taxi

Med den nuværende kapacitet giver SD-03’s batterier 20–30 minutters flyvetid. Det svarer til 30-50 kilometers rækkevidde. Illustration: SkyDrive

Tidligere på efteråret kunne japanske SkyDrive fremvise en fungerende prototype på en drone-taxi. Samtidig har de modtaget 260 millioner kroner fra en række kendte investorer som Toyota, NEC og Development Bank of Japan.

»Der er fortsat et stykke vej at gå, men nu har vi vist verden, at vores transportmiddel faktisk fungerer og formår at transportere folk i luften,« siger en stolt Tomohiro Fukuzawa, administrerende direktør for SkyDrive, efter at SD-03 blev fremvist på testbanen uden for Tokyo City.

Medier og investorer var på plads til den længe ventede testflyvning ikke langt fra Toyotas monteringshaller. Selvom SkyDrive-teamet har lagt tusindvis af timer i arbejdet og planlagt hvert sekund af flyvningen, var der – som ved afprøvning af al ny teknologi – en frygt for, at noget uforudset kunne ske.

Men denne gang gik alt som planlagt. Piloten trak forsigtigt styrpinden til sig, og SD-03 steg op. Først holdt han den store drone stille i luften, så fløj han langsomt og forsigtigt langs siderne af den 10 hektar store testbane. Af sikkerhedsmæssige årsager var banen indhegnet af 10 meter høje net. Et backup-system blev også tilsluttet, så man kunne fjernstyre SD-03 fra kontrolcentret på jorden, hvis det skulle blive nødvendigt.

Klar i 2023?

Transportmidlet er i princippet en stor drone med propeller i fire hjørner. Planen er, at den i 2023 skal være tilgængelig i en kommerciel version med plads til en, måske to personer. Tophastigheden er 100 kilometer i timen, og marchhøjden skulle være 500 meter. Det vil sige langt under den højde, kommerciel lufttrafik befinder sig i ved start og landing.

Med den nuværende kapacitet giver SD-03-batterierne 20-30 minutters flyvetid. Det svarer til en rækkevidde på 30 til 50 kilometer, hvilket er nok til at komme fra de fleste større lufthavne til de nærliggende byers centrum.

Ligesom andre droner letter og lander SD-03 vertikalt. Den er ikke større, end at den kan være inden for to normale parkeringspladser til biler. Prisen ligger på omkring 1,4 millioner kroner.

Otte elmotorer

Sikkerhedskravene til droner er naturligvis høje. En bil, der punkterer eller har motorfejl, kan stoppe ved vejkanten, men en drone kan ikke bare slukke motoren i 500 meters højde. For at sikre løftekraft er SD-03 udstyret med otte elektriske motorer – to i hvert hjørne. De arbejder uafhængigt af hinanden. Risikoen for, at alle otte sætter ud på samme tid, eksisterer, men anses ikke for at være højere end for almindelige fly.

Ifølge SkyDrive er markedet for såkaldte EVTOL-transportmidler (Electric Vertical Take-Off and Landing, red.) meget lovende. Beregninger foretaget af investeringsbanken Morgan Stanley gætter på mere end 1.000 milliarder kroner om året fra 2040.

De japanske investorer håber, at et bæredygtigt marked vil være etableret betydeligt tidligere, måske allerede i 2030.

Artiklen er fra tu.no

Emner : Droner
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det vi har tale om her er en "Drone++". En transportform der hverken er energiøkonomisk eller støjsvag. Den omtalte batterilevetid giver ikke nogen sikerhedsmargin som der ellers er krævet for "luftfartøjer".

  • 3
  • 1

"marchhøjden skulle være 500 meter. Det vil sige langt under den højde, kommerciel lufttrafik befinder sig i ved start og landing."

Så vidt jeg ved befinder den kommercielle lufttrafik sig ved 0 meter (over jordoverfladen) ved start og landing.:-)

  • 7
  • 1

Tak for en artikel, der skåner os for oversættelser til fodbolbaner og andet ukorant. Desværre har der stadig sneget sig en fejl ind i den danske oversættelse. Testbanen er ikke 10 hektar, hvilket man næsten kan se på videoen, men kun en enkelt hektar. Det fremgår af flere kilder samt af den norske artikel, der benytter enheden "mål" = 1000 m2 https://snl.no/m%C3%A5l_-_arealenhet

  • 4
  • 0

Risikoen for, at alle otte sætter ud på samme tid, eksisterer, men anses ikke for at være højere end for almindelige fly.

Det er da betryggende - specielt når man tydeligt kan se, at den sagtens kan flyve med kun en motor ;o)

  • 3
  • 0

Besynderligt man har valgt at kalde den SkyDrive. Sky UK slæbte jo i sin tid Microsoft i retten, fordi de brugte navnet. Det endte med at Microsoft tabte, og måtte ændre navnet til OneDrive.

  • 0
  • 0

Måske spørger jeg dumt men hvad er den principielle forskel til en helikopter? Begge kan starte og lande lodret og transportere folk. Begge bruger en pilot. Kunne man ikke også bare udvikle en helikopter med batteri og elmotor?

  • 1
  • 0

Måske spørger jeg dumt men hvad er den principielle forskel til en helikopter? Begge kan starte og lande lodret og transportere folk. Begge bruger en pilot. Kunne man ikke også bare udvikle en helikopter med batteri og elmotor?

  • 0
  • 0

......at man stensikkert mister livet,hvis en af motorene svigter, hvor en helikopter har muligheden for at sætte rotoren til at levere løft ved at sætte den til at autorotere lige som en autogyro........forudsat at den har højde nok.

Læs # 5 på samme måde som sælgeren af faldskærme siger: "virker den ikke, så bytter vi den da "

  • 0
  • 2

......at man stensikkert mister livet,hvis en af motorene svigter, hvor en helikopter har muligheden for at sætte rotoren til at levere løft ved at sætte den til at autorotere lige som en autogyro........forudsat at den har højde nok.

Det er (forhåbentlig) lidt mere nuanceret Bjarke. De bør i hvert fald have konstrueret den, så den kan flyve (lande) sikkert med kun en motor i hver kvadrant - dvs. med fire motorer nede - hvis det altså er de fire “rigtige” ?

  • 3
  • 0

Der er ret stor principiel forskel. En helikopter er et mekanisk mareridt af aksler, lejer, swashplate, trækstænger, gear, lange rotorblade og halerotor der rager ud osv osv., som i drift konstant forsøger at ryste sig selv i stykker. De er også ret svære at styre. Dyr i dele og service men med den fordel at de kan nødlandes v. motorstop over en vis højde. Fejl på rotorsystemet er dog altid fatale over en vis højde. Det er gjort enkelte forsøg på at gøre dem elektriske men indtil videre ser det ikke ud til at være fremtiden.

En elektrisk multirotor konfiguration er til gengæld meget simpel mekanisk: Fast-pitch propeller direkte på motorakslerne. That’s it. Elmotorer er meget robuste og driftsikre så fejl kan næsten kun opstå i motorstyring og strømforsyning. Der er der til gengæld gode muligheder for redundans. Så med en stor airbag under bunden og en faldskærm burde de kunne gøres billige, nemme at flyve og meget sikre.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten