Der er ikke dækning for overskriften i artiklen, hvor der står underminerede skinner.
Fredag skyllede skærver og underbygning til jernbaneskinnerne væk under en dæmning mellem Herning og Skjern i Vestjylland, nærmere bestemt mellem Troldhede og Kibæk.
Det skete i forbindelse med et stort skybrud, der ramte Danmark fredag. Der faldt mellem 20-30 millimeter nedbør på kort tid.
To tog nåede at køre over de underminerede skinner, inden operatøren på strækningen Arriva fik advaret Banedanmark og indstillet al kørsel på strækningen.
Mandag oplyser Banedanmark på Twitter at, der går mindst 14 dage før der kan køre tog på strækningen igen.
Det er endnu ikke kortlagt, hvad der præcist er årsagen til det store skred på dæmningen, men det er velkendt, at kraftig regn øger risikoen for dæmningsskred langs jernbanen.
»Hvis vandet presses sammen ved underføringen, så risikerer dæmningen at blive opblødt, og så mister den sin stabilitet. Klimaforandringerne betyder, at vi i stigende grad får udfordringer med skybrud, og dermed et øget vandtryk på de mange dæmninger,« siger Svend Poulsen, formand for IDA Rail.
Ny prognose: strækningen vil formentligt være spærret i to uger fra nu, mens skaderne efter skybruddet udbedres. Arriva arbejder på at indsætte togbusser. Vi anbefaler at tjekke Rejseplanen #dktrp https://t.co/A06DTTrUxg
— Banedanmark (@banedanmark) August 27, 2022
Arriva, der driver togdriften på strækningen, fortæller, at det var en af deres lokoførere, der gjorde Banedanmark opmærksom på, at noget var galt, da han passerer den underminerede dæmning fredag sidst på eftermiddagen.
På daværende tidspunkt vidste føreren dog ikke, hvad der var i vejen med skinnerne.
»Lokomotivføreren kom kørende og mærkede, at der var noget, der føltes anderledes at køre over,« fortæller Thomas Fog-Pedersen, der er kommunikationsansvarlig for Arriva til TV Midt-Vest.
Da et nyt tog var på vej ad samme strækning i modsat retning umiddelbart efter, fik toget besked på at køre langsomt over dæmningen.
Men da toget kom frem, kunne lokomotivføreren se, at jorden under skinnerne var helt væk, og at skinnerne hang frit i luften. Togpassagerer har fortalt, at de først mærkede en række små bump og så et kraftigere bump.
»Den indmelding, der er kommet fra lokomotivføreren, som kører hen over stedet, er, at han kan se, at der er et område på en fire-fem meter på det tidspunkt, hvor skærverne er forsvundet eller sunket. Sådan som der ser ud nu, er jo slet, slet ikke sådan, det så ud, dengang toget kørte over, siger Erik Vestergaard Møller, sikkerhedschef i Arriva ifølge TV2.
Først efter de to tog havde passeret lukkede strækningen. Der er indtil videre ikke registreret fejl på udstyr, eller at passagerer er kommet noget til.
Lørdag viste billeder fra stedet, at skinnerne hang frit i luften, fordi konstruktionen var skyllet helt væk.
Banedanmark har siden et skybrud i juli 2007 underminerede en dæmning på S-togs-strækningen mellem Allerød og Hillerød, haft en række dæmninger under skærpet observation.
I august 2007, altså blot en måned efter S-togsdæmningen blev undermineret, skyllede en muret jernbanedæmning i Sønderjylland delvist væk, efter vandmasserne steg så hurtigt, at de slog et hul på cirka 20 meter i den murede dæmning og efterlod et stykke af skinnerne frit hængende i luften.
Her endte et 133 tons tungt IR4-tog med at køre over ti meter skinner, der svævede frit i luften cirka 13 kilometer fra Sønderborg. Dengang fortalte Erik Haldbæk, tidligere direktør i Banestyrelsen, til Ingeniøren, at der ikke fandtes et teknisk system til alarmering af fritlagte skinner, og det er heller ikke tilfældet i dag.
Banedanmark har ansvaret for cirka 2.000 kilometer dæmning og afgravningssider, samt 4.250 kilometer grøfter og dræn. Hvert år bliver de løbende inspiceret i sporarealer og på skråninger. Er de stoppet til, bliver de renset for at undgå, at vand kan hobe sig op i dæmningen.
»På trods af dræn, grøfter og inspektionsarbejde kan der opstå risiko for dæmningsskred især i skybrudssæsonen, hvor store mængder vand kan falde på meget kort tid. Så ved varsling før eller efter kraftig regn kan der være behov for ekstra gennemgang af anlæggene, skriver Banedanmark om risikoen for dæmningsskred.
Det nye signalsystem ERTMS, der fungerer ved at 7.000 akseltællere, tæller det antal af aksler, eller hjul, der kører ind og ud af et sporafsnit, kan ikke umiddelbart bruges til varsling af den type dæmningsskred som skete i fredags i Vestjylland.
Ingeniøren har spurgt Banedanmark om de kan oplyse, hvilke dæmninger vurderes til at være særligt udsatte for skybrud, og hvordan de arbejder med sikring af udsatte dæmninger.
Banedanmark har afvist, at billederne af de fritlagde skinner svarer til situationen på det tidspunkt, hvor toget kørte på strækningen.
Ifølge B.T har Havarikommissionen nu igangsat en indledende undersøgelse af en hændelsen. Det bekræfter Bo Haaning, souschef for Havarikommissionen, mandag.
Der er ikke dækning for overskriften i artiklen, hvor der står underminerede skinner.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard