Skurren, klonk-lyde og nedslidte koblinger med VW’s DSG-automatgear

Skurren, klonk-lyde og nedslidte koblinger med VW’s DSG-automatgear

VW-koncernens roste automatiske gearkasse med dobbletkobling (DSG) giver ejerne store problemer.

Da VW i 2007 lancerede den første DSG-gearkasse, hvor en lille computerstyret robotarm automatisk skifter mellem gearene ved hjælp af to koblinger, fik den umådelig meget ros med på vejen, både fra kunder og biljlournalister.

Ing.dk fik dengang lov til at prøve den første model installeret i en Golf R32, og oplevelsen af umærkelige skift med fuld effekt på motoren var intet mindre end imponerende.

Siden er teknikken diffunderet ud i alle VW-koncernens modeller, og flere andre bilkoncerner opererer med samme teknik.

Det er denne gearkasse med typebetegnelsen DQ200, som VW har problemer med. Da den kun kan klare 250 Nm, findes den typisk i de mindre biler med motorvolumener på 1,2, 1,4, 1,6 og 1,8 liter.

Men nu melder utallige ejere af den specielle version af gearkassen med syv trin, internt hos VW kaldet DQ200, at der er problemer. Der lyder en skurren mellem gearene, klonk-lyde og nedslidte koblinger er hverdagskost.

Det har blandt andet ført til, at de kinesiske myndigheder har vurderet, at det kan være en trussel for trafiksikkerheden, og den kinesiske importør har tilbagekaldt 384.181 biler.

I seneste udgave Bilmagasinet er der samlet en række eksempler på danske ejere, som har oplevet problemerne på egen bil. Til Bilmagasinet siger pressechef for VW, Søs Righolt Ilum, dog, at problemet med DQ200 ikke kan være generelt. Det begrunder hun med, at der i Danmark er solgt 8.500 biler med det pågældende gear, og ud af dem er der registreret 311 sager.

VW koncernen anerkender, at ejerne oplever både rystelser og unaturlige lyde, og fastslår samtidig, at det ikke hjælper at skifte koblingen. I en skrivelse fra 2011 anbefaler man, at alle reparationer udskydes, indtil der er fundet en løsning på problemet.

Den danske VW importør vil fortsat hjælpe danske kunder, som er kommet i klemme med et DSG7-gear. Det forudsætter dog, at gearet er blevet serviceret på et autoriseret værksted.

Kommentarer (18)

Jeg (tror) jeg har den ovenstående gear kasse i min Seat Leon (7 trins 1,8 benzin). Den passer ihvert tilfælde på beskrivelsen.

Jeg har fået skiftet koblingen i gearkassen efter ca 45.000 km. Dette afhjalp at den kunne "skurre" lidt mellem 1. og 2. gear. Men jeg kan dog stadig opleve, at den er lige på grænsen til at koble ind nogle gange når jeg holder for et lyskryds, med bremsen trådt ned (man kan mærke lidt hoppen på bremsepedalen). Så skurren har jeg helt sikkert oplevet.

De omtalte "klonk" lyde har jeg dog ikke oplevet.

Det vil da være interessent at høre andres erfaringer:-) Ellers er jeg enorm tilfreds med gearet.

  • 1
  • 0

DQ200 gearkassen (vidunderlig, når den virker) bliver brugt i mange biler med 250 Nm eller tæt herpå. Kunne miseren måske skyldes, at de er gået for tæt på grænsen?

Der er jo altid variation og statistisk usikkerhed i de enkelte deles holdbarhed (tandremme!).

Ud over dobbeltkoblingen (som lyder til at være hårdere belastet end en normal kobling*) er der vel ingen unormale dele i gearkassen?

Indrømmet, jeg er ikke den store gearkassespecialist. Jeg er snarere den som undrer mig over, hvor forskellige de kan se ud på mange biler :-o

NB: Det er de færreste bilister, som skifter gear brat med motor og gearkasse på forskellige rpm. De fleste lader omdrejningstallet falde, inden de skifter op. Og med tilstrækkelig 'føling' i fødderne, kan man ramme præcist, så koblingen ikke bliver udsat for slid, ud over 1. gear. Nedgearinger er en anden sag. Her kan det være svært at ramme, hvis ikke man er vant til at køre ræs.

  • 1
  • 0

Jeg solgte for 1,5 år siden den presse bil vw selv havde serviceret, efter at have kørt 15.000 km i den. Den fik ved 55.000 ny gearkasse og koblinger fordi den gled i gearene på kobling 2. Men kun efter megen pres på importøren helt op på direktør niveau da den var uden for garanti. Prøv at søge på dsg7 og problemer på Vagcars, så får man hurtigt et indblik i hvor omfattende problemet er.

  • 3
  • 0