Skumsprøjt og beskøjter i byen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Skumsprøjt og beskøjter i byen

Tivolis nyeste restaurant befinder sig på Danmarks absolut farligste farvand. Men sikkerheden er i top når landgangsbroen sænkes den 22. april Af Hans Bandman Ingen skibe har hidtil overlevet sejladsen på Tivolisøen. Den første fregat fra 1887 blev skruet ned af isen i 1901. Den anden holdt kun i syv år, inden den i 1940 væltede og sank på grund af utætheder. Det giver en ulykkesstatistik på 100 pct.

Men vi kan trygt gå ombord i den nyeste udgave af skibet, Fregatten Sct.

Georg d.3. Det er bygget og udrustet efter de officielle regler for passagerskibe. Og fordi der er mere end 10 millimeter vand under kølen, har Søfartsstyrelsen i forhold til stabilitetskravene klassificeret det som en pram. Fregatten ligger nu for anker midt i København i 15.000 kubikmeter vand.

Der er givet dispensation for lanterneføring, ankerudrustning og bemanding på grund af det begrænsede fartområde. Veterinærmyndighederne har godkendt kabyssen og skibet har en direkte forbindelse med Københavns Brandvæsens alarmcentral.

SOM I GAMLE DAGE Eventyret handler om det helt specielle skib, der i anledning af Tivolis 150 års jubilæum, nu er ved at blive gjort søklart. Tegnet af arkitekt Anne Charlotte Johansen, fra Tivoli International, konstrueret af skibsingeniør Eventyret handler om det helt specielle skib, der i anledning af Tivolis 150 års jubilæum, nu er ved at blive gjort søklart. Tegnet af arkitekt Anne Charlotte Johansen, fra Tivoli International, konstrueret af skibsingeniør Knud Wagner fra Skibstegnestuen i Ålsgaarde, bygget på Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri under vejledning af ingeniør Hans Peter Kristensen og installeret under opsyn af Tivolis ingeniør Anders Leth Hansen.

Sct. Georg bliver indrettet til restaurant med plads til ca. 100 spisende gæster fordelt på henholdsvis to åbne dæk, et nedre dæk og en kaptajnssalon. Skibet har et agterspejl, gallerier, skanseklædning, gallionsfigur og 16 skudklare kanoner.

Salonen bliver eksklusivt udstyret med mahogni, messing, draperede gardiner og polstrede møbler og tovværk, tønder og tjære vil gøre illusionen fuldkommen.

Arkitekten har været i fantasiland og rejst med Kaptajn Klo og Peter Pan. Knud Wagner har været på Orlogsmuseet og hentet inspiration fra 1700-tallets danske orlogsskibe, og Hans Peter Kristensen har været i Holland og set på master.

Opgaven var i dette tilfælde at 'tilsætte en god portion Tivoli' under hensyn til den ringe dybgang, stabilitets- og pladskrav samt vedligeholdelse. Dertil kom kravet om, at fartøjet ikke må stå fast på bunden, da publikum skal have en fornemmelse af, at de er på et skib.

MODERNE TEGNINGER Bunden er lavet i stål og skulle vægtberegnes meget nøjagtig så skillelinjen mellem stål og træ kommer til at passe med vandstanden, når skibet skal i søen. Var den blevet for tung ville noget af træet komme under vand ved Bunden er lavet i stål og skulle vægtberegnes meget nøjagtig så skillelinjen mellem stål og træ kommer til at passe med vandstanden, når skibet skal i søen. Var den blevet for tung ville noget af træet komme under vand ved fuld last.

Samtidig skal skrogfaconen være rimelig nøjagtig, så overgangen mellem stål og træ, hvor jernet møder egetræs-spanterne, kommer til at passe sammen.

Alle linjerne blev i løbet af en måned tegnet på Skibstegnestuens auto-cad anlæg. Der blev fremstillet en koordinationsplan med alle mål, tværsnit til skibstømrerne og diagrammer over linjeføringen til arkitekten, så hun kunne se, hvormeget plads hun havde.

Placering af kloak og pumper gav flere hovedbrud. Hvor tit går 130 glade restaurationsgæster på toilettet i løbet af en aften? Hvor meget afleverer de og hvor lang tid tager det at få fat i en VVS-mand, hvis pumperne pludselig bryder sammen?

Resultatet blev to pumpestationer med en rørføring til land og køkkenet blev monteret med en fedtudskiller til afløbet.

Det hele var meget hemmeligt. Konstruktøren og bådebyggeren måtte ikke røbe noget om projektet, før Tvioli gav tilladelsen. I et helt år blev planerne holdt skjult og byggeriets virkelige formål fortiet. Først den 26. august 1992 fik offentligheden kendskab til den sejlende restaurant.

DEN VIPPER LIDT Forankringen er et kapitel for sig. Fregatten må gerne krænge og vippe en lille smule, så gæsterne får en fornemmelse af at være på et skib uden at blive søsyge, men det må ikke flytte sig. Forankringen er et kapitel for sig. Fregatten må gerne krænge og vippe en lille smule, så gæsterne får en fornemmelse af at være på et skib uden at blive søsyge, men det må ikke flytte sig.

Hvis man står på en kaj og sætter foden ned i en lille jolle vil man mærke, at båden begynder at glide udad. Hvad ville der så ikke ske på Sct. Georg d.3, når der f.eks. er fyrværkeri og alle gæsterne styrter over til den ene side. Efter flere forslag med bl.a. en fjederanordning blev løsningen, en forankring med diagonale stålkæder.

I vinterens løb har søen været tømt for vand og der er blevet støbt fire brøndringe tre meter ned i bunden. Ovenpå er der lagt fundamentsblokke, hvis øverste kant er 1,45 meter under normal vandspejl. Skibet stikker 1,10 meter og fra forskellige punkter i stålskroget er kæderne tøjret til fundamentet. De kan give sig en lille smule, fordi vandstanden ikke er ens hele året.

Når skroget skal efterses, bliver søen tømt for vand. Skibet vil da langsomt glide ned på fundamentet og stå solidt plantet så der er fri adgang til at bundbehandle.
TRÆ FRA HELE VERDEN

Træet til den store overbygning er omhyggelig udvalgt.

Der er brugt over 100 år gammelt dansk egetræ til spanter, dæksbjælker, og lønning. Klædningen er sydtysk lærk. Master og bomme er dansk douglasgran og dæksplankerne er teaktræ fra Burma.

Det sidste er ikke helt historisk korrekt, da der til danske fregatter i sin tid blev brugt almindelig fyr og gran. Men fyrtræ kryber hvis det bliver for tørt, mens teaktræ til gengæld er meget slidstærkt og ikke så følsomt overfor vind og vejr.

Apteringen er 100 år gammelt mahogni fra Honduras. Broen op til fregatten er bygget af den tunge tropiske træsort maranti, mens bolværket og bundpælene er asobe træ, der kan tåle vand.

Et rigtigt træskib er sat sammen med spir, bolte og søm og på fregatten løber samtlige rør- og elinstallationer skjult i trækonstruktionerne.

Det har krævet en yderst nøjagtig plan og en stor forsigtighed ved hvert eneste hammerslag. Op gennem masterne er der boret seks meter lange huller til nætternes lysilluminering så ingen gæster vil falde i ledningerne.

DEN SIDSTE REJSE Transporten fra Hvide Sande og det sidste løft af den 100 ton tunge fregat ind over hegnet var en nervepirrende forestilling. Sct. Georg skulle sejles på en pram fra den jyske vestkyst, men rejsen blev udsat flere gange på Transporten fra Hvide Sande og det sidste løft af den 100 ton tunge fregat ind over hegnet var en nervepirrende forestilling. Sct. Georg skulle sejles på en pram fra den jyske vestkyst, men rejsen blev udsat flere gange på grund af stormvejret i begyndelsen af februar. Og da den endelig kom igang, åndede man først lettet op, da skibene sejlede ind i Limüfjorden.

Turen på den store blokvogn fra Kalvebod Brygge til H.C.Andersens Boulevard tog mere end fire timer. Ganske langsomt trillede det sælsomme syn gennem natten, mens Københavns Belysningsvæsen sørgede for, at de 25 meter høje master ikke kom i karambolage med elledningerne.

Anders Leth Hansen havde fået lagt to meter grus under kranen for at beskytte kloakrørene og hindre udskridning. I tæt tåge og med fuldt blus på projektørerne, kunne byens natteravne i 40 minutter opleve det mest surrealistiske syn i lange tider. En svævende fregat.

Masterne er rejst og gallionsfiguren på plads. Sørejsende kan trygt nyde skumsprøjt og beskøjter. Et nyt eventyr kan begynde.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først