Skulle rette op på ventilationen: Entreprenør stopper arbejdet på Niels Bohr Bygningen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Skulle rette op på ventilationen: Entreprenør stopper arbejdet på Niels Bohr Bygningen

Illustration: Bjørn Godske

Arbejdet med at udskifte ventilationssystemet på Niels Bohr Bygningen, der skal huse en del af Københavns Universitets naturvidenskabelige fakultet, har ligget stille siden 22. oktober. Det fortæller virksomheden Pro-Ventilation, der skulle udføre arbejdet, i en pressemeddelelse.

Årsagen er ifølge Pro-Ventilation, at Vejdirektoratet, som overtog ansvaret for det stærkt fordyrede og forsinkede byggeri 1. januar 2018, tilbageholder betaling for mere end 50 mio. kr.

»Vi mangler mere end 50 mio. kroner i betaling for arbejde, som er udført og godkendt. Samtidig er samarbejdet med storentreprenøren, byggeledelsen og bygherre blevet stadig dårligere, og vi er blevet truet med totalt udokumenterede og uberettigede økonomiske krav. Det kan og vil vi ikke stå model til længere, og samtidig har vi et ansvar overfor de mange selvstændige montører, der har udført arbejdet på byggeriet. Standsningen af arbejdet er påkrævet og berettiget rettidig omhu fra vores side,« udtaler Flemming Kragerup, som er adm. direktør for Pro-Ventilation, i pressemeddelelsen.

»Det er vi naturligvis meget ærgerlige over. Vi havde meget gerne været dette aktstykke foruden,« siger projektdirektør Erik Stoklund Larsen fra Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Bygningen var oprindeligt budgetteret til at koste 1,6 mia. kr., og forventningen var, at den ville være klar i 2017.

Fyrede ventilationsentreprenør

Men byggeriet har været ramt af flere problemer. Blandt andet kom Bygningsstyrelsen, som oprindeligt var bygherre på projektet, hurtigt i konflikt med flere af entreprenørerne – specielt det spanske selskab Inabensa, som blandt andet skulle montere VVS- og ventilationsanlæg i bygningen. Ventilationen er af særlig vigtighed i Niels Bohr Bygningen, fordi der udføres forsøg og forskning i bygningens laboratorier, hvor det kan være sundhedsfarligt, hvis ventilationen ikke fungerer ordentligt.

Bygningsstyrelsen var så utilfredse med Inabensas arbejde, at de fyrede entreprenøren i begyndelsen af 2017. Samtidig kom det frem, at byggeriet ville blive mindst 160 mio. kr. dyrere. Senere i 2017 blev ekstraregningen hævet til omkring én milliard kroner, og Bygningsstyrelsen blev sat fra bestillingen af den daværende transport-, bygnings- og boligminister, Ole Birk Olesen (LA).

I stedet overtog Vejdirektoratet dette og flere andre byggerier fra BygningsstyrelseIsen. I begyndelsen af 2019 erkendte Vejdirektoratet, at omfanget af fejl i teknikentreprisen var større end først antaget, så budgettet skulle hæves med 150-185 mio. kr. I sommer blev budgettet så forhøjet endnu en gang. Nu med mindst 290 mio. kr. Det betød, at bygningen nu forventedes at være blevet dobbelt så dyr – ca. 3,2 mia. kr. – som oprindeligt forventet.

Entreprise mere end tidoblet undervejs

Sideløbende med denne strøm af dårlige nyheder har Vejdirektoratet givet ansvaret for ventilationsentreprisen til entreprenørfirmaet Aarsleff, som opførte bygningens råhus. Aarsleffs datterselskab Wicotec Kirkebjerg hyrede Pro-Ventilation til at udføre ventilationsarbejdet. Ifølge pressemeddelelsen har Pro-Ventilation demonteret de oprindelige installationer og anlæg og stort set lavet alt fra bunden igen.

Men omfanget af opgaven har fået gevaldigt vokseværk undervejs.

»Det virker, som om byggeledelsen og totalrådgiver slet ikke har haft overblik og kontrol over projektet. Vi blev engageret til at løse en opgave til 30 mio. kroner i 2017. Siden er der blevet tilføjet flere og flere opgaver, der til tider har beskæftiget mere end 200 mand på pladsen, og arbejde for over 400 mio. kroner,« siger Flemming Kragerup i pressemeddelelsen.

En af de ændringer, der har givet store problemer for ventilationsentreprenøren, var beslutningen om at ombygge 180 rum i den 52.000 m2 store bygning, fordi rumstyringen til stink- og kemiskabene skulle ændres. Illustration: Bygningsstyrelsen

Pro-Ventilaton fortæller videre, at der alene på ventilationsområdet er gennemført mere end 200 ændringer i det oprindelige projekt gennem såkaldte 'projektnotater'. Og på et tidspunkt besluttede man mere end 180 rum i den 52.000 m2 store bygning skulle gennem en total omprojektering og omdisponering, da der blev ændret på rumstyringen til stink- og kemiskabe.

Kvalitet og pris godkendt. Stoppede betaling

Pro-Ventilations arbejde på Niels Bohr-byggeriet er blevet udført i regning og ikke efter tilbud i fast pris, som det er normalt på større byggerier. Denne betalingsform indebærer, at Pro-Ventilations arbejde løbende er blevet kontrolleret og godkendt, og at virksomhedens fakturaer er blevet betalt hver måned.

I juni blev bygningen formelt afleveret til bygherren – en såkaldt AB92-aflevering – selv om byggeriet ifølge Pro-Ventilation langtfra færdigt. Samtidig løste Vejdirektoratet Aarsleff fra storentreprenøransvaret for ventilationsentreprisen.

I forbindelse med afleveringen krævede Vejdirektoratet 6,75 mio. kr. fra Pro-Ventilation for fejl og mangler. Pro-Ventilation har redegjort for, hvorfor de mener, at kravene er uberettigede, men ikke fået svar fra hverken Aarsleff, Wicotec Kirkebjerg, byggeledelse eller bygherren.

Og i august stoppede betalingerne ifølge Pro-Ventilation, selv om både arbejde og fakturaer var blevet godkendt.

»Vi står nu i den mærkværdige situation, at vi nu bliver truet af Vejdirektoratet og dermed staten, samtidig med at vi må rette vores økonomiske krav mod Wicotec Kirkebjerg og Aarsleff, der angiveligt ikke længere har noget ansvar for ventilationsentreprisen. Derfor indleder vi nu retslige skridt mod Wicotec Kirkebjerg for at få betalt de udestående regninger,« siger Flemming Kragerup.

Ingeniøren har kontaktet Vejdirektoratet, men styrelsen kunne ikke svare på spørgsmål om sagen ved redaktionens slutning.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Pro-Ventilations arbejde på Niels Bohr-byggeriet er blevet udført i regning og ikke efter tilbud i fast pris, som det er normalt på større byggerier."

Det er vel ganske forståeligt at lave arbejdet på regning når man ikke ved hvad der skal til for at rette op på sagerne. Jeg kan ikke forestille mig, hvordan bygherren kunne levere et konkret tilbud til en håndværker til at lave et tilbud på, når forudsætningen for at lave udbudsmaterialet vil afhænge af den viden man får når man river det gamle ned. Og et fastpris tilbud kan sagtens ændres når opgaver løber til.

Der er næppe meget der er normalt i dette offentlige byggeprojekt. Det skulle lige være mangel på styring og kontrol og ødslen med borgernes penge. Men det kan jeg jo sagtens synes uden at have ret.

  • 22
  • 0

Det gik allerede galt før byggeriet gik i gang. I den udskrevne arkitektkonkurrence var der lagt mere vægt på kunstnerisk udtryk end på den teknologi bygningen skulle opfylde for at tjene formålet: Science-forskning med bl.a. farlige stoffer. Så allerede her startede katastrofen.
Og når så Bygningsstyrelsen der med et alenlangt bagkatalog af byggeskandaler og overskredne budgetter alligevel får opgaven er der da dømt katastrofe.
Et byggeri til 1,6 mia der nu er oppe på 3,2 mia er jo en så stor skandale i den offentlige forvaltning, at hele styrelser burde nedlægges som konsekvens, men se om noget sker.
Som sædvanligt dækker alle i den offentlige forvaltning over hinanden og politikerne sender bare regningen videre til skatteborgerne og håber på at det driver over.

  • 15
  • 7

Citat : "... Samtidig løste Vejdirektoratet Aarsleff fra storentreprenøransvaret for ventilationsentreprisen.. .."

Mon ikke det var en dårlig beslutning af. "..projektdirektør Erik Stoklund Larsen fra Vejdirektoratet. ...."

  • 4
  • 0

Ok, antallet af nedadvendte tomler tvinger mig til at uddybe.

Årsagen til min lidt studse kommentar skal findes i Bertels 2 sidste afsnit, hvor jeg synes tonen har nået højder, som vi normalt kun ser i kommentarerne til klima- eller a-kraft-relaterede artikler ;o)

At Niels Bohr er tale om et "skævt" byggeri kan der ikke være nogen tvivl om, men Bertels harseleren bliver så meget desto mere komisk alt den stund at:
- Bygningsstyrelsen blev ikke "valgt til opgaven". Det var statens byggemyndighed på daværende tidspunkt. Der var ikke andre i spil, overhovedet.
- Bertel vil gerne nedlægge styrelser mv. I den aktuelle sag kostede det direktøren jobbet og Bygningsstyrelsens portfolio af byggeprojekter overgik til Vejdirektoratet, så rent faktisk er der sket noget i denne sag.
- Det sidste afsnit vedr. offentlig forvaltning og politikere bashing synes jeg oprigtigt ikke hører til på ing.dk. I modsatte fald bør Bertel forklare hvordan politikere i denne sag dækker over hinanden og hvordan et offentligt anlægsprojekt af denne art skulle betales af andre end skatteyderne, velstyret projekt eller ej. (Det er faktisk betalt af brugerne, KU, men det er selvfølgeligt også overvejende skattepenge i sidste ende)

  • 13
  • 0

Ganske vist overtog Vejdirektoratet en synkende skude, og skulle bemande alle pumper.
Men UANSET årsagerne, så er fremstillingen ikke særligt smigerende.

Selvom der sandsynligvis er flere sider til sagen, så lyder en tvist om sølle kr.6,75 mio som en detalje i forhold til øvrige nævnte beløb
Hvordan kan en offentlig bygherre tillade sig at klemme en entreprenør på denne måde ? Når de ikke har et svar, et modsvar,
så må entreprenørens sagsfremstilling anses for retvisende.

Pressemeddelelse af 5/7/2019 har** ingen relevans** - det er nærmest at gør grin med hele sagen nu - som den er beskrevet ovenfor:

[quote]*Hvad angår selve arbejdet med at færdiggøre Niels Bohr Bygningen, så er der høj aktivitet på byggepladsen – og det vil fortsætte hen over sommeren uhindret af ferieperioden.

”*Lige siden vi overtog projektet, har vi kørt med en meget stram styring af arbejderne,” siger Erik Stoklund Larsen. ”Vi har over 400 håndværkere i gang på byggepladsen, og der arbejdes også i weekenderne for at færdiggøre byggeriet.”

*Vejdirektoratet forventer at overdrage bygningen til Københavns Universitet i løbet af efteråret.[**/quote]*

  • 4
  • 1

Beklager hvis jeg har formuleret mig lidt for krafrigt i mit indlæg "Den største skandale ovenpå alle de andre"
Men det skal jo til det erindres, at allerede i 1998 var Bygningsstyrelsen af politikerne vurderet så overflødig/umulig, at den var besluttet nedlagt.
Men lige inden afviklingen tabte Birthe Weiss (S) desværre afstemningen om at at blive Folketingets formand, (på grund af en færing) og istedet fik hun et til lejligheden oprettet ministerie i Nyrups nye regering. Og for at dette dog skulle have lidt indhold, blev Bygningsstyrelsen "genoplivet" og lagt i hendes portefolie.
Og angående andre muligheder: Det er rigtigt at Bygningsstyrelsen har til opgave at bygge og udleje til statsinstutioner, men det er ikke rigtigt at disse SKAL bruge denne model. En meget stor institution som Københavns Universitet kunne udmærket have brugt lejligheden til at træde i karakter og selv styre dette projekt igennem.
Som tidligere ansat på KU, og med et godt kendskab til dettes byggetekniske organisation og ekspertise, mener jeg faktisk at dette havde været en både reel og bedre løsning.

  • 7
  • 3

Så vidt jeg ved, ender regningen på en ekstrem høj husleje til KU, når de skal bruge bygningen de kommende årtier. Det er ikke bare vores skattepenge, men være; penge der kunne være brugt til vigtig forskning og undervisning.

  • 4
  • 0

Ja og KU lider under VD projekt sjusk - Jan 2019. mangler VD 185 mio.. Juni 2019.... Ups VD mangler yderligere 290 milioner.... Nov 2019... UPS IGEN?.. mangler VD nu 380 milioner...?

(igen - hvem tror VD ved noget om ventilation??)

  • 2
  • 0

Jeg har været på et enkelt byggepladsbesøg i Niels Bohr byggeriet tilbage i 2015.
Ventilationsaggregaterne fra Trox så fine ud (det var dem, vi var på besøg for at se), men ventilationskanalerne var slet ikke udført efter normal standard. Firkantede kanaler var uden korrugeringer og uden stag og samlet sporadisk med skrueklemmer. De første spørgsmål om materialevalg kom på vej over byggepladsen ind mod bygningen.
Jeg har en fæl mistanke om, at der er - udover dårlige og/eller forkerte materialer er grundlæggende problemer med principperne i opbygningen af ventilationssystemerne.

Store byggerier som f.eks. Niels Bohr byggeriet er komplekse og jeg forudser, at der bliver alvorlige problemer med indreguleringen af luftmængder og energiforbruget til ventilationen - udover de for nuværende kendte problemstillinger...

Jeg ville ønske, at der var nogen der havde påpeget de grundlæggende problemer der er med f.eks. indregulering og trykholdespjæld, når der bygges så meget sammen på én gang - og havde gjort det tidligt i projektet.

Min holdning som ventilationsingeniør er, at der i større byggerier bør benyttes spjæld med luftmængdemåling, så spjældet i udgangspunktet klarer indreguleringen automatisk under driften - ellers kommer alle småændringer til at få vidtrækkende konsekvenser for indreguleringen af resten af rummene i bygningen.
Hvis man endelig ønsker at benytte et etagespjæld eller trykholdespjæld om man vil - så er det bedre at benytte et VAV-spjæld med luftmængdemåling, da det kan fungere ved lavere modtryk og samtidig giver ubesværet mulighed for at åbne spjældet hvis den etage ikke behøver et ekstra tryktab.

  • 7
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten