Skulle fremme grønne biler: Ny lov giver 50-150 ekstra elbiler i 2019
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Skulle fremme grønne biler: Ny lov giver 50-150 ekstra elbiler i 2019

Illustration: stigalenas / Bigstock

Det lovforslag, der blev vedtaget før årsskiftet for at skabe ro på elbilmarkedet og gøre grønne biler mere attraktive for befolkningen, vil give 100 ekstra elbiler på vejene i 2019.

Sådan lyder vurderingen fra Skatteministeriet, der har regnet på effekten af at hæve bundfradraget og udskyde de planlagte stigninger i registreringsafgiften for elbiler, sådan som et enigt folketing vedtog at gøre den 21. december.

Læs også: Elbilerne slipper for højere afgifter, men der er uendelig langt til millionen

Hver af de to delelementer i lovforslaget vil ifølge beregningerne føre til 50 ekstra elbiler i 2019 – vel at mærke efter at ministeriet har afrundet tallene til nærmeste 50. Der kan derfor reelt være tale om alt fra 2 x 25 elbiler til 2 x 74 elbiler.

Dermed er der stadig langt til regeringens eget mål om at sætte fart i salget af elbiler, så Danmark i 2030 vil have en million grønne biler på vejene.

Illustration: Skatteministeriet

Hjælper plug-in-hybrider mest

Den vedtagne lov var en del af regeringens 38 initiativer i klima- og luftudspillet, der skulle styrke den grønne omstilling i Danmark.

Forslaget blev vedtaget, efter at forhandlingerne om en samlet aftale for grøn transport faldt til jorden tidligere i december måned.

Regeringen har tidligere fået kritik for, at initiativerne i klimaplanen ville bidrage med omkring 1.000 el- og plug-in-hybrider i de første to år.

Og ifølge ministeriets beregninger vil det forhøjede bundfradrag og udskydelsen af afgiftsstigninger betyde mere for salget af plug-in-hybrider end for salget af elbiler.

Læs også: Plug-in-hybrider og dieselbiler er i praksis lige grønne

Ministeriet skønner, at der i perioden indtil 2023 vil komme 950 ekstra af denne type biler på vejene som resultat af lovændringen fra december. I samme periode vil der komme 650 ekstra elbiler.

Ministeriet påpeger, at der kan være usikkerheder om fremskrivningen, fordi der kan ske teknologispring, som kan påvirke salget af både plug-in-hybrid- og elbiler.

Små ambitioner

Skatteministeriets skøn kommer på baggrund af et spørgsmål fra Socialdemokratiets energi- og klimaordfører, Jens Joel, som blev stillet i efteråret. Ifølge Jens Joel afspejler beregningerne, at regeringen mangler ambitioner på området.

»Hvis ikke det var så alvorligt, så ville man komme til at grine af det. Det er nede på så små marginaler, at man er nødt til at afrunde til nærmeste 50. At man regner med tal i den størrelse viser tydeligt, hvor små ambitioner regeringen har på området,« siger han.

Læs også: Løkke regner baglæns: Her er matematikken bag en million grønne biler

Det har på nuværende tidspunkt ikke været muligt at få en kommentar fra Skatteministeriet eller Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, men ifølge ifølge Venstres skatteordfører, Louise Elholm, skal aftalen være med til at skabe ro på elbilmarkedet på kort sigt.

»Der er brug for flere tiltag, og som nævnt i vores klima- og luftudspil vil vi nedsætte en kommission, der skal komme med konkrete forslag til, hvordan man kan fremme den grønne omstilling for transporten,« siger hun og tilføjer, at Venstre udover kommissionen ikke har flere konkrete tiltag på vej til at fremme salget af elbiler.

I 2018 blev der ifølge Danske bilimportører solgt 1.545 nye elbiler, hvilket svarer til 0,7 procent af årets samlede bilsalg. Plug-in-hybriderne stod for 1,4 procent af bilsaget med 3.128 solgte biler. Samtidig blev der solgt 205.096 benzin- og dieselbiler (omkring 94 procent af det samlede salg for 2018).

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hej.

Jeg har lige læst i bogen " Bilrevyen 2019", som jeg har købt. Deadline var 25 oktober 2018. Politikerne har jo diskuteret elbiler efter den dato, men jeg kan se, at der er en del spændende elbiler, der kostede betydeligt under 400.000 kr i 2018.

Hvis det passer, at elbiler under 400.000 kr stort set er uden afgifter, når man lægger afgifter og fradrag sammen, vil jeg på baggrund af bogen og andre oplysninger, konkludere, at der er flere spændende elbiler, der her i 2019 kun har lidt eller ingen afgifter. Så måske skulle man forlænge dele af lovgivning, så elbiler under 400.000 kr i MANGE år kun betaler lidt eller ingen afgifter. Så er det stort set kun moms, at der betales.

Hvis fabriks-prisen på elbiler vil falde i fremtiden, vil det måske kunne fremme salget af disse biler. Så selv hvis vi forlænger dele af lovgivning - og sagde at de næste MANGE elbiler under 400.000 kr blev uden afgift - ville der efterhånden måske kunne sælges en stor mængde elbiler pr år.

P.S. At flere store, tunge og dyre elbiler betaler afgifter, har jeg ikke så meget i mod. Men man kan diskutere hvor store afgifter de store, tunge og dyre elbiler bør betale.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen

  • 7
  • 5

P.S. At flere store, tunge og dyre elbiler betaler afgifter, har jeg ikke så meget i mod. Men man kan diskutere hvor store afgifter de store, tunge og dyre elbiler bør betale.


Problemet er bare, at det p.t. er de store, dyre elbiler, der rent faktisk 100% kan erstatte en fossilbil.

Jo jo, en Leaf, Zoe eller Ioniq kan erstatte fossilbilen 99.9% af året, men når man skal besøge familien i Nordjylland, eller på bilferie til Frankrig, skal man helst op i minimum en Bolt, og i virkeligheden helst en Tesla Model 3 LR, eller S/D 85, før at det giver mening.

Mange køber jo netop bilen, ikke en bil. Derfor tror jeg at det er vigtigt, at vi gør de bredt anvendelige el-biler så attraktive som overhovedet muligt, hvis vi virkelig skal flytte markedet.

  • 20
  • 6

Alle disse fremskrivning er ret ligegyldige. Tesla Model 3 starter levering til Danmark i næste måned. Den bil alene skal nok få gang i salget igen, ligesom den gjorde i USA. Jeg vil gætte på at den sætte så meget gang i salget igen, at politikerne begynder at lave nye hovsa løsninger og sætter afgiften op igen snart.

  • 15
  • 5

@ Nicholas Ipsen: jeg giver dig helt ret i at mange køber bil efter de sidste 0,1 % af turene der køres (nok mere for de fleste alligevel). Problemet i min optik er bare at det er en forkert holdning bland beforlkningen (mig selv inklusive) at vore bils skal kunne alt.
For langt de fleste (igen mig selv inklusive) vil det være bedre både for økonomien og miljøet at vi køber en lille miljøvenlig hverdags bil som kan klare vores ture til/fra arbejde og ud og handle. Den kan også kører børnene i skole og til sport. Og så kan man gå til nærmeste udlenjningsfirma og leje en bil når man skal på kør-selv-ferie eller lignende. Det vil helt sikker være billiger når afgift, forsikring mm. regnes med.
Men vi vil have en bil stående i indkørslen, som kan "det hele og mere til" selvom det sjældent er nødvendigt...

  • 18
  • 1

Procenter
Hvordan kan 1.545 biler være 0.7% og 8.716 biler være 1.4%. Dobbelt procent - dobbelt biler ved samme base. Plug-in-hybriderne udgører mere 3.9%.
Hvilken type biler er de manglende procenter (1.4%) ?

  • 0
  • 0

Hej Ejnar, det er en fejl. Procentandelen er rigtig, men antallet af solgte plug in-hybrider i 2018 er 3.128. Det er rettet i artiklen.

De 8.716 solgte biler var hybridbiler.

Mvh Christoffer Elmann Ranhauge
Journalist

  • 4
  • 0

@ Nicholas Ipsen: jeg giver dig helt ret i at mange køber bil efter de sidste 0,1 % af turene der køres (nok mere for de fleste alligevel). Problemet i min optik er bare at det er en forkert holdning bland beforlkningen (mig selv inklusive) at vore bils skal kunne alt.
For langt de fleste (igen mig selv inklusive) vil det være bedre både for økonomien og miljøet at vi køber en lille miljøvenlig hverdags bil som kan klare vores ture til/fra arbejde og ud og handle. Den kan også kører børnene i skole og til sport. Og så kan man gå til nærmeste udlenjningsfirma og leje en bil når man skal på kør-selv-ferie eller lignende. Det vil helt sikker være billiger når afgift, forsikring mm. regnes med.
Men vi vil have en bil stående i indkørslen, som kan "det hele og mere til" selvom det sjældent er nødvendigt...


Du har helt ret, men jeg er bange for, at det ville være at lade det perfekte være til hinder for det gode, at prioritere det at genopdrage befolkningen lige nu. Det er en langsigtet ting, som vi skulle være begyndt på for år tilbage, hvis vi skulle kunne nå det i tide til at leve op til vores udledningsmål. Selvfølgelig skal det være en proces, der kører i baggrunden, men lige nu og her er det vigtigste altså bare, at hr. og fru Danmarks næste bil er en elbil.

Hvis det betyder, at staten skal subsiduere Tesla Model S et al, så er det sådan det må være. Vi har ikke mere tid til nølen.

Den biligste udgave ligger stadig over 400.000, desværre.


Den billigste der kommer på markedet nu, ja. Billigere udgaver skulle eftersigende være på vej. Men det illustrerer igen, hvordan den arbitrære grænse på 400k står i vejen for salget af selv de billige "100%" el-biler.

  • 7
  • 3

Hvis det betyder, at staten skal subsiduere Tesla Model S et al, så er det sådan det må være. Vi har ikke tid til mere nølen.

Helt enig. Fjern dog de afgifter helt, drop den dér misundelsesafgift til folk som har råd til en Tesla.
Jeg ved godt, at det er forfærdeligt at 'de rige' ikke skal betale afgift på en luksusbil som den, men tag nu og få 'de rige' til at betale den skat af deres indtægter som de skal, i stedet for at fedte rundt med de basseører bilafgiften er i forhold til.

  • 11
  • 10

Selvfølgelig skal det være en proces, der kører i baggrunden, men lige nu og her er det vigtigste altså bare, at hr. og fru Danmarks næste bil er en elbil.

Hvis det betyder, at staten skal subsiduere Tesla Model S et al, så er det sådan det må være. Vi har ikke mere tid til nølen.

Men hvorfor dog bruge vores skattekroner på det cirkus, når vi alle sammen ved, at elbiler bliver til at betale for almindelige mennesker engang omkirng 2022-2024?

Nu har jeg lige købt en ny bil for en månedstid siden, og hvis jeg kunne have købt en rimelig elbil til 200.000 kroner, så havde jeg da gjort det. Men når startprisen ligger på over 300.000 for en almindelig familiebil, så kan jeg simpelthen ikke økonomisk forsvare at købe en elbil, og derfor blev det igen en benzinbil.

De rige, der har en halv million kroner til en Tesla, må hjertens gerne købe en dyr elbil, men det skal ikke finansiseres med mine skattekroner, som skal bruge til de ældre, børnenes skolegang eller grænsevagter ved Padborg.

  • 9
  • 21

Er det ikke Kia'en der skal lades i 20 timer, da lade system kun er 1 faset?
Og hvis man vælger "hurtig klat-ladning" vil det reducerer levetid på batteri?

Jeg synes FDM havde en lang artikel om denne hvor den blev rost til skyerne men sluttede artiklen med de nedslående lade realiteter.

  • 5
  • 2

Vi har en mindre elbil som lader på en fase og det virker ok og simpelt. Det gode er jo, at bilen altid er opladet når vi kører den ud af garagen, så vi skal ikke tænke over hvornår der skal tankes på tankstation.
Men hvis man tømmer 60 kWh på en tur, så går der jo en del tid inden den er fyldt helt op igen. Men det behøver den jo heller ikke at være. Du kører jo bare med "halv tank".
Det er først når du skal køre maks rækkevidde dag efter dag at det rigtig bliver aktuelt med hurtigladning. Men det er nu ikke noget batteri-problem at fylde "halvt op" med en hurtiglader og så lade resten hjemme. Lad os aflive disse dårlige rygter.

  • 17
  • 1

E-Niro skulle være ok men KIA kan kun levere ca 40 Stk om året til DK. De er vist allerede afsat.
Tesla model 3 kan derimod leveres i pæne styktal. Tesla model 3 medium range kommer til europa midt på året til ca 330K DKR og skal nok sælge. At købe en fabriksny benzin eller dieselbiltil 200 - 250k DKR når den nævnte Tesla er lige om hjørnet er...... meget lidt fremsynet.

  • 9
  • 2

Men hvorfor dog bruge vores skattekroner på det cirkus, når vi alle sammen ved, at elbiler bliver til at betale for almindelige mennesker engang omkirng 2022-2024


Fordi hver dag der går, hvor selv velinformere læsere af ingeniøren som dig selv køber en fossilbil fremfor en elbil, er en dag mere med en CO2-udledning der er højere end den kunne have være.

Vi er allerede langt bagud, i forhold til hvor videnskaben siger at vi bør være. Hvis vi ønsker at holde klimaforandringerne nogenlunde ikke-katastrofale.

Ellers har du ret, så kan vi bare vente til, at de miljøvenlige løsninger bliver konkurrencedygtige på markedsvilkår. Så kan vi bruge vores skattekroner meget mere fornuftigt; på stormflodssikring og subsiduering af de forventeligt markant højere fødevarepriser, vi kan nyde godt af til den tid.

  • 13
  • 9

Tesla model 3 RWD mid range (WLTP 418 km) kommer til at koste ca 330K DKR når den kommer. Den pt. billigste er Model 3 Dual motor long range (WLTP 499 km) til 464k DKR. Selv om den koster pænt over 400K er registreringsafgiften kun 2700 DKR.

  • 2
  • 0

Tesla model 3 RWD mid range (WLTP 418 km) kommer til at koste ca 330K DKR når den kommer. Den pt. billigste er Model 3 Dual motor long range (WLTP 499 km) til 464k DKR. Selv om den koster pænt over 400K er registreringsafgiften kun 2700 DKR.


De priser gætter du dig vist til.
De ligger lidt højere.
Jeg har adgang til konfiguratoren, da jeg er på venteliste.
Den biligste man kan bestille pt. koster 540K og dyreste koster 674K.
Og det er pt. ikke sikkert midrange kommer til EU.

  • 3
  • 4

At købe en fabriksny benzin eller dieselbiltil 200 - 250k DKR når den nævnte Tesla er lige om hjørnet er...... meget lidt fremsynet.

Hvorfor? Hvordan kan en benzinbil til 200.000 med en nogenlunde fastomkostning til brændstof (1200) og service (500) blive billigere end en elbil til 330.000 kroner, som har lidt lavere omkostninger til service og en udgift til el på mindst 600 kroner om måneden?

Hvis vi lige et øjeblik ikke tale om billån, men udelukkende kigger på omkostninger, hvor mange år går der så før en elbil er så meget som én eneste krone billigere end en benzinbil? Uanset hvordan jeg udregner det, så er elbilen ikke en god forretning før benzinbilen er klar til pension.

  • 6
  • 4

Enhver fremskrivning eller drøftelse af "flere batteribiler" i Danmark er ligegyldig, medmindre man samtidig forholder sig til problemet med de manglende 100 milliarden kroner en udfasning af fossilbilen vil koste på finansloven hvert år.

Batteribilen har fire alvorlige problemer: Den relativt korte rækkevidde,den maglende jydekrog, den miljøudfordrende batteriteknologi og så den høje fremstillingspris der umuliggør beskatningen på både køb, ejerafgift og på energiforbruget.

Fossilbilens fantastiske effektivitet på alle fire parametre er en så væsentlig faktor i opretholdelsen af det sociale velfærdssamfund, at enhver ny transportteknologi nødvendigvis må forholde sig til alle disse fire emner, før en drøftelse af batteribilens fremtid giver mening.

  • 7
  • 14

Batteribilen har fire alvorlige problemer: Den relativt korte rækkevidde,den maglende jydekrog, den miljøudfordrende batteriteknologi og så den høje fremstillingspris der umuliggør beskatningen på både køb, ejerafgift og på energiforbruget.

Batteribilen har sådan set ét problem, og det er at mange stadig tror at de fire ovenstående ting stadig er problemer:

Rækkevidde: Jeg tror langt de fleste vil kunne nøjes med en 40-60 kWh elbil, og det er den generation vi ser nu. Nu skal der flere varianter på markedet fra flere mærker, og der skal stille og roligt sættes flere ladestandere op.

Jydekrog: Få bilen typegodkendt til træk og så er den skid slået. Der er ingen tekniske hindringer for at sætte en krog fast i karosseriet på en elbil.

Miljøudfordring: Det er bedre at fremstille batterier på kontrollerede fabrikker, selv under suboptimale, men lokale miljøforhold, end at fortsat lukke stoffer fra benzin og dieselforbrænding, ukontrolleret, ud i atmosfæren.

Beskatning: Det kan ikke være elbilens problem, at vi her i Danmark ikke kan finde ud af at beskatte dem, når man kan finde ud af det i andre lande.

  • 17
  • 8

Og desuden skulle den billigste udgave af Model 3 gerne kommer i år også, engang i 2. halvår, og den skulle gerne komme lige under de 400.000 kr.

Den billigste SM (50kWh batteri) kommer til at ligge på ca 330.000 til efteråret, som afgifter og priser ser ud nu

Tesla model 3 RWD mid range (WLTP 418 km) kommer til at koste ca 330K DKR når den kommer.

MR kommer til at ligge noget højere

Den pt. billigste er Model 3 Dual motor long range (WLTP 499 km) til 464k DKR. Selv om den koster pænt over 400K er registreringsafgiften kun 2700 DKR.

Den er lige steget til 7.900 her til morgen. (efter sigende skulle det være nye beregninger, begrundet i større vægt for elbiler)🙄

Den biligste man kan bestille pt. koster 540K og dyreste koster 674K.

Nej 470.000 for den billigste DD.

  • 7
  • 2

Fordi hver dag der går, hvor selv velinformere læsere af ingeniøren som dig selv køber en fossilbil fremfor en elbil, er en dag mere med en CO2-udledning der er højere end den kunne have være.

Nicholas Ipsen, jeg er helt enig, men sålænge elbiler selv uden afgift ikke er konkurrencedygtige med benzinbiler, så er al tale om at være miljørigtig kun noget "de rige svin" har råd til.

Det nytter ikke noget - sålænge almindelige mennesker ikke kan betale for det, så får vi ikke vendt udviklingen, og derfor er det latterligt at tale om, at vi skulle smide skattekroner efter mere tilskud til elbiler.

De skattekroner kan bruges meget mere fornuftigt - f.eks. på udvidelse af motorvejen omkring København, så færre sidder i kø. Ja, det vil måske ligefrem kunne betale sig, at billisterne kun skal udlede CO2, når de rent faktisk bevæger sig fremad på motorvejen i stedet for at udlede CO2 mens de sidder i kø.

Vi er allerede langt bagud, i forhold til hvor videnskaben siger at vi bør være. Hvis vi ønsker at holde klimaforandringerne nogenlunde ikke-katastrofale.

Ja, men hvad skal det dog nytte, at få måske kan få 3.000-4.000 flere elbiler ud på vejene inden 2022? Når priserne kommer tilstrækkeligt langt ned, så kommer der et kæmpe salg af elbiler i 2022-2024 - det er en ketchup effekt.

Hvis vi endelig skulle spilde skattekroner på noget, så vil det være langt bedre at bruge flere penge på at plante træer i Sahara...

Ellers har du ret, så kan vi bare vente til, at de miljøvenlige løsninger bliver konkurrencedygtige på markedsvilkår. Så kan vi bruge vores skattekroner meget mere fornuftigt; på stormflodssikring og subsiduering af de forventeligt markant højere fødevarepriser, vi kan nyde godt af til den tid.

I det store spil, så gør det absout INGEN FORSKEL om vi får 3.000-4.000 flere elbiler ud på vejene inden 2022-2024, og derfor er det også taotal latterligt, at kritisere regeringens indsats.

Regeringen gør kun hvad enhver ansvarlig regering bør gøre - forvalte skatteborgernes penge med mådehold.

  • 4
  • 10

Hvorfor? Hvordan kan en benzinbil til 200.000 med en nogenlunde fastomkostning til brændstof (1200) og service (500) blive billigere end en elbil til 330.000 kroner, som har lidt lavere omkostninger til service og en udgift til el på mindst 600 kroner om måneden?


Jeg ved heller ikke, hvordan man forestiller sig at en benzinbil er billigere end en el-bil i længden.

Jeg kan ikke andet end forestille mig, at brændstof over de næste mange år kun bliver pålagt flere afgifter. Sandsynligvis allerede fra næste år, hvis valget giver nogenlunde det folketing, som prognoserne siger. El til biler har der længe været tale om at gøre afgiftsfri i en periode.

Dertil kommer usikkerheden ved dens anvendelighed:

Vi ved allerede nu, er man i mange byer i Europa ikke længere vil være velkommen i en fossilbil inden 2030. Det ville ikke overraske mig, at den dato blev rykket endnu tætte på. Personligt tror jeg ikke, at man vil være velkommen i København som pendler i fossilbil efter 2025. I hvert fald ikke uden betragtelige kørselsafgifter.

Det er muligt at de to ovenstående pointer ikke realiseres. Da taler almindelig moral, og langsigtede økonomi, dog stadigvæk uomtivsteligt til fordel for en elbil. Det kommer til at koste hele verden dyrt, hvis folk vælger at tænke primært på deres egen kortsigtede økonomi, når det kommer til miljøet. Selvfølgelig skal man ikke forgælde sig selv til op over skorstenen, for at købe en elbil. Omvendt virker det fuldstændig åndsvagt for mig at vælge andet, hvis man har det økonomiske råderum.

Medmindre man ikke tror på AGW selvfølgelig.

  • 15
  • 5

Mikkel Ekwall. Klatladning er absolut ikke noget problem. Hvergang du slipper speederen i en elbil lades der kortvarig på batteriet med stor styrke. Hvis man ofrer lidt ekstra på sin hjemlige ladeboks med en såkaldt fasefordeler kan e-Niro lades med 6,4 kW, altså højst 10 timer ved helt tomt batteri.

  • 10
  • 1

Jeg ved heller ikke, hvordan man forestiller sig at en benzinbil er billigere end en el-bil i længden.

Sådan en gang nonsense - det er udelukkende et spørgsmål om at kigge på de faktiske omkostnininger.

Jeg kan ikke andet end forestille mig, at brændstof over de næste mange år kun bliver pålagt flere afgifter. Sandsynligvis allerede fra næste år, hvis valget giver nogenlunde det folketing, som prognoserne siger. El til biler har der længe været tale om at gøre afgiftsfri i en periode.

De danske benzin priser kan ikke være markant højere end vores nabolande, og derfor er det ikke sansynligt, at priserne stiger markant i Danmark på baggrund af nye afgifter.

Det er mere sansynligt at benzin priserne falder i takt med indførslen af elbiler.

Dertil kommer usikkerheden ved dens anvendelighed:

Vi ved allerede nu, er man i mange byer i Europa ikke længere vil være velkommen i en fossilbil inden 2030.

Interessant - det har jeg ikke hørt før udover at enkelte områder er lukket af for køretøjer, der ikke opfylder EURO6. Kan du henvise mig til mere læsestof, hvor jeg kan læse mere om det?

Det ville ikke overraske mig, at den dato blev rykket endnu tætte på. Personligt tror jeg ikke, at man vil være velkommen i København som pendler i fossilbil efter 2025. I hvert fald ikke uden betragtelige kørselsafgifter.

Hvad beror den tro på? Der er vel ingen udover landspolitikere udover dem fra Alternativet og Enhedslisten, som går ind for den ide.

Det er muligt at de to ovenstående pointer ikke realiseres. Da taler almindelig moral, og langsigtede økonomi, dog stadigvæk uomtivsteligt til fordel for en elbil. Det kommer til at koste hele verden dyrt, hvis folk vælger at tænke primært på deres egen kortsigtede økonomi, når det kommer til miljøet. Selvfølgelig skal man ikke forgælde sig selv til op over skorstenen, for at købe en elbil. Omvendt virker det fuldstændig åndsvagt for mig at vælge andet, hvis man har det økonomiske råderum.

Nøgleordene er vidst "HVIS man har det økonomisk råderum".

Den gennemsnitlige indkost før skat er i Danmark omkring 25.000 kroner. Almindelige mennesker - sygeplejesker, politibetjente, tømrer, kasseekspedienter og kontoransatte har ikke råd til at købe en elbil til >330.000 kroner, når familien skal have to biler og et hus til 2,5 millioner kroner i Ringsted.

Det er simpelthen virkelighednægtelse, hvis man ikke vil anderkende, at almindelige mennekser bare ikke har råd til købe miljørigtige biler. De fleste almindelige mennesker vil gerne gøre noget for mijøet, men så skal det også være realistisk indenfor deres økonomiske rammer.

Derfor skal "de rige" have lov til at pudse glorien og købe en tesla til en halv million kroner, men vi skal sgu ikke bruge skattekroner på at understøtte "de rige", når den sparede CO2 er minimal i det samlede regnskab.

  • 4
  • 14

@Nicholas Ipsen er du præst? for taget i beragtning at det er et teknisk medie så er der en masse tro i dit indlæg og meget lidt fakta.

Levetiden for en benzinbil er +15år om du vil hvad er levetiden for en elbil?
Hvor tror du politikerne henter pengene når der er flere elbiler end ICE biler? ( hint der hvor der er flest mennesker at plukke)
Hvilke byer har pt. forbudt forsille køretøjer i 2030? og hvor mange af dem har valg ( op til flere gange) inden da?
Hvor mange danskere har behov for at køre i flere europæiske byer til hverdag? ( Bilen skal virke i DK først og fremmest ikke i byer rundt i verden)

og så lige.. hvem skal betale for udbyggelsen af elnettet når folk skal lade i hustanden?

  • 6
  • 18

Efter 5 år og 100.000 km må jeg konstatere at der ikke er noget reelt problem med elbil og længere ture. Jo, "den årlige tur til Gardasøen" taget lidt længere tid ! Til gengæld kommer man behageligt, sikkert og billigt frem. Man bliver tvunget til de pauser man bør holde og får sine brændstofudgifter halveret. Udviklingen med større batterier(+60kWh)i relativ billige elbiler samt hastig udbygning af hurtigladere fjerner de sidste argumenter mod elbiler.

  • 19
  • 3

Nicholas Ipsen, jeg er helt enig, men sålænge elbiler selv uden afgift ikke er konkurrencedygtige med benzinbiler, så er al tale om at være miljørigtig kun noget "de rige svin" har råd til.

Det nytter ikke noget - sålænge almindelige mennesker ikke kan betale for det, så får vi ikke vendt udviklingen, og derfor er det latterligt at tale om, at vi skulle smide skattekroner efter mere tilskud til elbiler.


Hvis vi vil undgå et katastrofescenarie, må folk købe elbiler. Verden over. Også i Danmark. Hvis det ikke er nok at fjerne afgifterne, så må vi også give tilskud. Det gør de i mange andre lande. og det virker. Se bare Norge. Det handler kun om prioriteringer.

De skattekroner kan bruges meget mere fornuftigt - f.eks. på udvidelse af motorvejen omkring København, så færre sidder i kø. Ja, det vil måske ligefrem kunne betale sig, at billisterne kun skal udlede CO2, når de rent faktisk bevæger sig fremad på motorvejen i stedet for at udlede CO2 mens de sidder i kø.


Du... vil bruge skattepenge på bredere motorveje?

For at beskytte miljøet?

...Ok. Bare du er klar over, at

[latex]\Delta\text{motorvejskapacitet} \Rightarrow \Delta\text{bilpendlere} \Rightarrow \Delta\text{C02-udledning}[/latex] er en rimeligt bredt accepteret teori. Stigningen i bilpendlere betyder også, at enhver udbygning af en motorvej der fører til tæt bebyggelse, i sidste ende ikke giver forbedret fremkommelighed, da man ikke kan bygge motorveje der er brede nok til at håndtere efterspørgslen.

Hvis du vil se hvor det får dig hen, kan du med fordel tage en tur til USA.

Var det ikke bedre at udbygge miljøvenlige alternative transportformer for de penge, hvis du absolut ikke vil gøre elbiler billigere?

Ja, men hvad skal det dog nytte, at få måske kan få 3.000-4.000 flere elbiler ud på vejene inden 2022? Når priserne kommer tilstrækkeligt langt ned, så kommer der et kæmpe salg af elbiler i 2022-2024 - det er en ketchup effekt.

Hvis vi endelig skulle spilde skattekroner på noget, så vil det være langt bedre at bruge flere penge på at plante træer i Sahara...

I det store spil, så gør det absout INGEN FORSKEL om vi får 3.000-4.000 flere elbiler ud på vejene inden 2022-2024, og derfor er det også taotal latterligt, at kritisere regeringens indsats.


Du har helt ret, en 3-4.000 elbiler mere ville ikke batte ret meget. Det er derfor at vi skal få solgt MANGE flere.

Der blev sidste år solgt 218.559 nye biler i Danmark. Det er altså cirka det antal fossilbiler, vi kunne regne med at fjerne fra vejene i 2019, hvis vi satte fuld skrue på og forbød salg af nye fossilbiler, samtidigt med at vi gjorde elbiler billigere.

Det ville gøre en forskel. Selv halvdelen ville gøre en forskel. Eller bare en fjerdedel. Men 150 er til grin.

Regeringen gør kun hvad enhver ansvarlig regering bør gøre - forvalte skatteborgernes penge med mådehold.


På den korte bane; ja.

Men på den lange?

Hvor mange kilometer kyst er det lige, Danmark har? Hvor meget land må forventes at blive oversvømmet, uden massive investeringer i nye diger langs disse? For slet ikke at tale om de skader vi må forvente bliver resultatet af hårdere storme. Samt udgifterne til at håndtere, på den ene eller den anden måde, det øgede indvandringspres fra Afrika, samt de tidligere omtalte stigninger i fødevarepriserne.

For mig at se er det her ikke mådehold; det er intet mindre end molboagtigt. Vi sparer et stort beløb på den korte bane, for kun at sætte et enormt beløb til på den lange.

  • 11
  • 4

Hvis vi vil undgå et katastrofescenarie, må folk købe elbiler. Verden over. Også i Danmark. Hvis det ikke er nok at fjerne afgifterne, så må vi også give tilskud. Det gør de i mange andre lande. og det virker. Se bare Norge. Det handler kun om prioriteringer.

Norge har også milliarder i banken, som gør det muligt - det har Danmark ikke. Hvilke andre lande udover Norge kan du nævne har samme politik med at smide milliarder af kroner efter elbiler?

Nicholas, det som jeg efterlyser er lidt realitetssans.

  • 3
  • 16

Jeg har også adgang til at konfigurere og de har hævet prisen lidt siden sidst jeg kiggede. Performance modellen koster rigtigt 581724 DKR heraf 35304 DKR i registreringsafgift. Long range modellen koster 470004 DKR heraf 7984 DKRi registreringsafgift.
Det er uden tilvalg af nogen art men de to modeller er ret veludstyrende, dog er autopilot ekstraudstyr til 41900 DKR. De 330K DKR for Mid Range modellen er et kvalificeret gæt. Regn med +- 10K

  • 2
  • 0

Levetiden for en benzinbil er +15år om du vil hvad er levetiden for en elbil?
Hvor tror du politikerne henter pengene når der er flere elbiler end ICE biler? ( hint der hvor der er flest mennesker at plukke)
Hvilke byer har pt. forbudt forsille køretøjer i 2030? og hvor mange af dem har valg ( op til flere gange) inden da?
Hvor mange danskere har behov for at køre i flere europæiske byer til hverdag? ( Bilen skal virke i DK først og fremmest ikke i byer rundt i verden)


@Jesper Jepsen En elmotor har vi gode tal for. Den holder meget længere end en forbrændingsmotor, bare se på de mange gamle sporvogne, der stadigvæk triller rundt med deres oprindelige motor rundt omkring i østeuropa. Gearboks er der ikke. Batteripakken er det springende punkt, men indtil videre overgår de alle forventninger.

Mange byer har varslet forbud. Desuden er der altså masser af billige elbiler at få, hvis man aldrig regner med at køre udenlands. Så har man jo slet ikke brug for den så omdiskuterede rækkevidde.

og så lige.. hvem skal betale for udbyggelsen af elnettet når folk skal lade i hustanden?


Det skal vi vel alle sammen, over elregningen, som vi hele tiden har gjort?

Nøgleordene er vidst "HVIS man har det økonomisk råderum".

Den gennemsnitlige indkost før skat er i Danmark omkring 25.000 kroner. Almindelige mennesker - sygeplejesker, politibetjente, tømrer, kasseekspedienter og kontoransatte har ikke råd til at købe en elbil til >330.000 kroner, når familien skal have to biler og et hus til 2,5 millioner kroner i Ringsted.

Det er simpelthen virkelighednægtelse, hvis man ikke vil anderkende, at almindelige mennekser bare ikke har råd til købe miljørigtige biler. De fleste almindelige mennesker vil gerne gøre noget for mijøet, men så skal det også være realistisk indenfor deres økonomiske rammer.


@Johnny Olesen Det skriver jeg jo netop også?

Det er jo blandt andet derfor, at jeg argumenterer for at staten skal bruge nogle af fælleskassens penge på at gøre dem tilgængelige for de mennsker? Og eksplicit skriver, at jeg selvfølgelig ikke siger at man skal sætte sig selv i bundløs gæld for at købe en, men netop kun hvis man har pengene?

Norge har også milliarder i banken, som gør det muligt - det har Danmark ikke. Hvilke andre lande udover Norge kan du nævne har samme politik med at smide milliarder af kroner efter elbiler?


Bl.a. USA og Kina har i mange år givet tilskud oveni afgiftsfritagelse. I USA ser det selvfølgelig ud til at slutte under Trump, men det har da givet et pænt antal elbiler på vejene.

  • 10
  • 1

Jesper Jepsen @hvem skal betale for udbyggelsen af elnettet.
Dansk Energi har tydeligt forklaret at 1 mio elbiler i 2030 ikke er noget stort problem for elnettet i DK.
Adfærdsændring via lavere nattakster samt automatisk styring så opladning ikke sker i "kogespidsen" 17-19, er stort set tilstrækkelig til at klare den øgede belastning.
En bolig bruger typisk ca. 5.000 kWh årligt til husholdning.
Gennemsnitlig årligt forbrug til hjemmeladning af elbil ca. 2.500 Kwh.
Elselskaberne får en fed forretning gennem stort merslag uden væsentlige udgifter til øget kapacitet.
De eneste der har grund til bekymring er "Big Oil".

  • 15
  • 1

Ser man på total omkostning per kørt km, så er elbiler alllerede idag på linie med fossilbiler. Og i fremtiden bliver det bare billigere i og med at købsprisen et sted omkring 2025 forventes at ramme prisen for fossilbiler, og efterfølgende fakde under denne.

Men, men men, dette er uden afgifter, sådan som det er mange steder i verden.

I Danmark forvrider vi tingene med afgifter. Vi har i Danmark har høje bilafgifter ved køb, hvilket betyder at driftsomkostningerne spiller en langt mindre rolle for total omkostning per kørt km. Herud over har vi valgt at afgiftsbelægge el tre gange højere end fossil brændstoffer.

Hvad der skal til for at få gang i den overgang til elbiler, som resten af verden er i gang med, er afgiftsændringer.
Vi kan starte med at afskaffe enhver afgift på køb af elbil. Det vil nok være uheldigt for brugtbilspriserne også at gøre det for fossilbiler. Men heldigvis bliver alle solgte biler jo med tiden elbiler. Lad os bare afskaffe momsen også. Sådan sparer vi også en masse administrative omkostninger både for virksomheder og staten.
Og så afskaffer vi enhver afgift på el. Istedet pålægges en CO2 afgift for import og produktion af brændsel eller energi fremstillet med CO2 udledning.

  • 13
  • 1

Det er forkert.
Der er skam både en gearkasse (med fast udveksling i de fleste tilfælde) og et differentiale.
Begge dele er kendt teknologi.


Undskyld, det har du helt ret i.

Det jeg skulle have skrevet var, at der ikke er en traditionel gearboks. Der er som du skriver en gearboks med kun en indstilling. Det betyder dog også, at den er noget mindre udsat for fejl end en gearboks som de fleste kender dem fra fossilbiler, da der aldrig skal foretages gearskifte. Det er også derfor, at Tesla garantere at den virker i otte år, uanset kilometertal.

Skulle den gå i stykker burde den også være noget billigere at udskifte, grundet dens enklere opbygning.

  • 7
  • 2

Mange fine indlæg om elbiler – dog et par debattører, som ikke har fattet eller ikke vil fatte, at vi trues af en alvorlig klimakrise.
Fred være med dem - de må så fortsætte med at købe gammeldags fossilbrændere.
Til gengæld må de så nok forvente at blive straffet af fremtidig lovgivning, og at blive set skævt til, når de støjer og udgyder deres os op i hovedet på deres medmennesker.
Den udvikling har vi i hvert fald i ekstrem grad set over for tobaksnydere.

  • 13
  • 3

De 330K DKR for Mid Range modellen er et kvalificeret gæt. Regn med +- 10K

Det må du gerne forklare hvordan du kommer frem til.
Det dækker ikke engang prisen i USA + dansk moms.

MR koster i USA $44.000 så den vil ihvertfald ikke komme under 380.000kr herhjemme.

SR vil kunne komme under 330.000kr hvis den kommer til at koste $35.000 i USA
.

LR AWD koster i Danmark i dag 470.000kr, i USA $51.000
LR Performance i Danmark i dag 582.000kr, i USA $62.000

.

Til dem der ikke ved det kan nævnes at det er kun "rå" priser.
Metallak, 19"fælge, og Autopilot (42.000kr) koster dyrt, især på de modeller hvor afgiftsfradrags grænsen (på godt 400.000) overskrides.

  • 3
  • 1

Henrik Michael Kristensen:
Om Rækkevidde: Du "tror" at langt de fleste vil kunne nøjes med en 40-60 kWh elbil, og at rækkeviddeproblemet kan løses med flere ladestandere. Tro kan måske flytte bjerge, men ikke ændre kørebehov, og der er ikke tid til at lade op undervejs fra A til B.

Om Jydekrog: Du mener at man kan få typegodkendt en batteribil til træk. Men den skal være det før købet, og den skal kunne trække en campingvogn eller en bådtrailer, (min. 1.200 kg) og det er pt. mig bekendt ikke muligt.

Om Miljøudfordring: Ifølge diverse analyser er batteriteknologien rent miljømæssigt og materialemæssigt en større udfordring end fossilteknologien. Og der udledes ikke "ukontrollabelt" noget ud i atmosfæren fra fossilbiler der ikke også udledes fra de kul- og brunkulsværker der producerer størstedelen af den strøm batteribiler i DK anvender.

Om Beskatning: Jo, det er netop batteribil-teknologiens problem, at dens fremstillingspris er langt højere end fossilbilen. Faktisk er det netop det der gør, at den er en bombe under velfærdssamfundet, som embedsværket heldigvis prøvet at skærme os imod ved at retlede naturvidenskabeligt uvidende politikerne.

  • 4
  • 16

50 - 150 ekstra elbiler i 2019 ? Det kan jo blive mange flere, hvis landets 98 kommuner i fremtiden køber / leaser elbiler, i stedet for de benzinbiler, der kører i hjemmeplejens bynære områder. Her er der forholdsvis små distancer mellem de enkelte hjemmebesøg, og derfor vil alle de biler i gennemsnit få 20 koldstarter om dagen (baseret på gennemsnitligt 23 minutter pr hjemmebesøg). Som bekendt opnår bilernes katalysatorer først den mest effektive arbejdstemperatur ved 800 grader, så derfor forurener størstedelen af alle de spritnye hjemmeplejebiler lige så meget, som gamle biler uden katalysator gjorde. Derfor kan regeringen med sindsro opsætte klare retningslinjer for kommunernes brug af elbiler, ved at opsætte kriterier for minimumsdistancer mellem hjemmeplejebesøg i benzinbil, hvilket i praksis vil betyde, at mellem 80 og 90 % af alle hjemmeplejebiler i større bysamfund i fremtiden SKAL være elbiler. Hvilket vil stemme meget godt med målsætningerne i denne artikel, fra november, 2015: https://ing.dk/artikel/25-aar-siden-gik-da...

  • 8
  • 0

Det er jo blandt andet derfor, at jeg argumenterer for at staten skal bruge nogle af fælleskassens penge på at gøre dem tilgængelige for de mennsker? Og eksplicit skriver, at jeg selvfølgelig ikke siger at man skal sætte sig selv i bundløs gæld for at købe en, men netop kun hvis man har pengene?

@Nicholas Ipsen

Jeg går også ind for, at vi skal bruge fælleskassens penge fornuftigt. Det er ikke fornuftigt, at give rige danskere en ekstra rabat på en Tesla, når det samlede besparelse for miljøet er til at overse.

Jesper Otzen skrev noget om kommunerne, og biler til f.eks hjemmehjælpen. Se her kunne det være en god ide at sætte ind, for det vil ikke koste alverden at skifte til elbiler. De fleste hjemmehjælpere i byområder kan sagtens nøjes med en VW E-Up!, og hvis alle landets kommuner skiftede til elbiler, så vil meromkostningen til elbiler være til at overse for skatteyderne, når man medtager besparelsen i benzin kontra el.

Norge har også milliarder i banken, som gør det muligt - det har Danmark ikke. Hvilke andre lande udover Norge kan du nævne har samme politik med at smide milliarder af kroner efter elbiler?

Bl.a. USA og Kina har i mange år givet tilskud oveni afgiftsfritagelse. I USA ser det selvfølgelig ud til at slutte under Trump, men det har da givet et pænt antal elbiler på vejene.

Jeg kender ikke de kinestiske forhold godt nok til at kunne udtale mig om dem, men de amerikanske regler er velkendte. Der er $7500 tax credit til de første 200.000 biler, som en bilfabrikant sender ud på markedet, hvorefter tilskuddet stille og roligt bliver udfaset.

Man skal bare lige have i mente, at USA er omkring 56 gange større end Danmark. Det vil svare til, at hver bilfabrikan i Danmark vil få tilskud til under 4.000 biler. I forvejen sælges mange elbiler med ingen registreringsafgift i Danmark, og skulle man lave en tilsvarende dansk ordning, så vil man skulle betale fuld registreringsafgift på elbilerne, og så få 40-50.000 kroner nedsættelse af i skatten.

Det vil ikke gøre elbilerne billigere end de allerede er uden registreringsafgift.

Amerikanerne gør det på deres måde, og vi danskere gør det på en anden måde, men under alle omstændigheder betaler vi i dyre domme af skattekronerne for en ganske minimal miljøgevinst.

De skattekroner vi spilder, kan bruges langt bedre til at plante skove i Sahra eller opkøbe landbrugsjord langs åer i Danmark. Jeg er ikke imod elbiler, men imod den fjollede tankegang, at vi skal skynde os og give en masse rige danskere en masse skattekroner, så de kan købe en elbil, som i det store regnskab overhovedet intet betyder, når elbilerne bliver hvermandseje i løber af 4-5 år.

  • 2
  • 6

Hej.

En person fra VW Folkevogn mener, at det vil blive svært at lave små elektriske mikrobiler, der ikke koster mere end de nuværende mikrobiler. Se link nederst.

Og når jeg kigger i Bilrevyen 2019 kan jeg godt forstå, hvad han mener. Mikrobilen VW Up på almindeligt brændstof kostede i 2018 ca. 90.000 kr, mens el-udgaven af denne mikrobil kostede ca. 100.000 kr mere ; nemlig ca. 196.000 kr. Med til billedet hører dog, at elbilen kan være bedre udstyret end bilen på almindeligt brændstof. Men næsten 200.000 kr for en elektrisk mikrobil er utrolig mange penge.

Personligt synes jeg, at det er fint, hvis skiftet til elbiler gør, at der ikke bliver solgt mange mikrobiler i fremtiden. Jeg synes nemlig, at de er for små.

Men lad os håbe, at udviklingen gør, at fabriks-priserne på elbiler vil falde betydeligt i fremtiden.

Linket til artiklen om VW Folkevogn.

https://ekstrabladet.dk/biler/populaere-mi...

Kærlig hilsen Jan

  • 3
  • 0

.. hedder løbehjul, og fylder ikke ret meget på cykelstien og kan tages med op på kontoret og stå der og lade op til hjemturen. Eneste forskel: Man er udsat for regn og der er ikke indlagt varme. Men ellers er det vist OK, og der er ingen parkeringsproblemer- eller udgifter.

  • 1
  • 7

@Nicholas Ipsen
Nu er jeg ret sikker på at de elmotore du nævner ikke har siddet der uden at blive renoveret, en lille detalje med elmotore er at de indeholder lejer og disse bliver slidt og så står den på en renovering så uanset hvad så holder en elmotor ikke evigt og slet ikke når den bliver udsat for vind og vejr. (og især ikke når varen skal være billig og profitten høj) Desuden har elektriske systemer det dårligt med tid.. jo ældre jo flere fejl... jo flere elektriske systemer jo mere sårbar.

Varslet.. men ikke indført ... og der er stadig en del valg inden ( ingen byer har vedtaget/varslet noget der ligger inden de nuværende politikerns arbejdsliv) og ingen af borgerne er pt. ramt så deres synspunkt påvirkes ikke endnu.

Har du nogen ide om hvad det vil koste hvis bare 50% af et alm. villa kvarter vil lade 1-2 elbiler op når de kommer hjem fra job? ( og nej den der med kun at lade 25%, om natten osv. dur ikke der skal kunne lades fuld styrke med det samme) og hvorfor skal alle betale? det må vel være dem der har elbil der har behovet og dermed skal betale? ganske som dem der tanker benzin/disel betaler for tankstationerne

Hvilken billig elbil er der at få når kravet er at den 1:1 skal kunne erstatte min 15 år gamle Toyota avensis stationcar med træk? Jeg har ikke set så meget som skyggen af sådan en elbil endnu.

  • 2
  • 9

@Jesper Jensen

Hvilken billig elbil er der at få når kravet er at den 1:1 skal kunne erstatte min 15 år gamle Toyota avensis stationcar med træk? Jeg har ikke set så meget som skyggen af sådan en elbil endnu.


Al daglig transport kan klares med elbiler, hvis man vil.
Kun ganske få vil have brug for mere end 20 Kwh batteri, især hvis ens arbejdsgiver sætter et alm. 230V stik til rådighed.

Dertil kunne man gå sammen med andre, og være flere om at eje en "specialbil", hvilken jo godt kan være en 15 år gammel Avensis med krog.

  • 7
  • 2

Både ia og Hyundai kommer til 300-350.000 med 450KM rækkevidde.
De kører i øvrigt rigtig godt for de har hvad der svarer til 210 HK.

  • 1
  • 0

En person fra VW Folkevogn mener, at det vil blive svært at lave små elektriske mikrobiler, der ikke koster mere end de nuværende mikrobiler. Se link nederst.

Kære Jan

Vi har de sidste mange år hørt på VWs utallige røverhistorier, lige fra da de meldte ud i 2010 at de ville være verdensledende i elbiler i 2018, med en produktion på 300.000stk, til da de for få måneder siden proklamerede at de nu ville lave elbiler på Tesla niveau, men til den halve pris.😳

VW behøver slet ikke at bekymre sig om små mikrobiler, (eller minibiler) de ved de fleste, at de hverken vil eller kan (konkurrere på prismæssigt), men kineserne har lavet dem i flere år.
Lige som de laver rigtig mange gode mellemklasseelbiler, (og ja, hele vejen ned til noget vi ikke vil have på vejene herhjemme)

Her en snart 2år gammel kvalitets mikro elbil, ZhiDou D3, der har stort set ALT! i moderne udstyr.
Den sælges med 17,5kWh, 23kWh eller 32kWh batteri under flere navne, produceres af ZhiDou, der hører under Geely (som også ejer Volvo)
Pris fra 50.000kr.......og batteripriserne falder stadig😉

https://www.youtube.com/watch?v=s-i3GiMrFRM

https://steemit.com/news/@kobusu/in-china-...

  • 1
  • 0

Hej.

BILLIGE OG DYRE 2-PERSONERS-BILER :

IL. Mange tak for dit spændende indlæg med interessante link. Det er dejligt, at andre åbenbart laver små og billige elbiler, når nu VW Folkevogn ikke vil eller kan.

Jeg kendte ikke den lille og billige elektriske 2 personers bil fra Kina, som du linkede til. Den ser yderst interessant ud. Jeg kan se, at den har har nogenlunde samme længde som den gamle Toyota IQ. Det vil sige, at den kinesiske elbil er betydelig længere end Smart For Two bilerne, der jo har ligget i længder på ca. 250 cm og ca. 270 cm. I Bilrevyen 2019, som havde deadline engang i 2018, kan man læse, at en el-version af Smart For Two, der som sagt er kortere end den kinesiske elbil, koster 177.180 kr. Så Smart For Two er dyre biler.

Det er dejligt at se, at kineserne kan lave billige elbiler. Derfor vil det være yderst interessant at få alle de kinesiske biler testet i sammanstøds/sikkerheds-tests i stil med Euro NCAP, hvis alle de kinesiske biler endnu ikke er testet.

POLITISKE PARTIER :

Jeg er støtte-medlem i elbilforeningen FDEL, da jeg betaler et lille beløb til FDEL hvert år. FDEL interviewer i øjeblikket alle de politiske partier om deres holdninger til elbiler. Foreløbig er der interviews med 3 politiske partier på deres hjemmeside, som jeg her linker til. Det kan jo være spændende at kende partiernes holdninger førend det kommende Folketingsvalg. P.g.a. persontransport, klima, EU m.m. vil jeg stemme på enten Dansk Folkeparti fra blå blok ellert Enhedslisten fra Rød blok ved næste Folketingsvalg.

Linket til FDELs interviews med de politiske partier er her. Foreløbig er der 3 interviews. Resten kommer senere.

https://fdel.dk/artikler/

Kærlig hilsen Jan

  • 1
  • 0

Hej.

Som tidligere nævnt synes jeg, at det er helt fint, at der er afgifter på store og dyre elbiler som Tesla S og Tesla X , når man lægger afgifter og "rabatter" sammen.

Idag er det ikke kun store og dyre elbiler, der har relativ lang rækkevidde. F.eks har de nye elbiler fra Hyundai og Kia med stort batteri, der begge har en tilpas størrelse, en rækkevidde på 300 km, 350 km eller mere ved realistisk og fornuftig kørsel i virkelighedens verden ved blandet kørel på motorvej, bykørsel og landevejskørsel. Om vinteren kan rækkevidden være mindre. Og elbilerne fra Hyundai og Kia er ikke alt for dyre. Så det er ikke kun store og dyre elbiler som Tesla S, der idag har en relativ god rækkevidde. Det er elbiler som dem fra Hyundai og Kia som kun bør have ingen eller kun små afgifter.

I min verden er det dumt, at den nye elbil fra Hyundai ikke blev Årets Bil 2019. Den burde have vundet konkurrencen.

Her er et link om kommende små elbiler.

https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2019-0...

Kærlig hilsen Jan

  • 1
  • 0

Her en snart 2år gammel kvalitets mikro elbil, ZhiDou D3, der har stort set ALT! i moderne udstyr.
Den sælges med 17,5kWh, 23kWh eller 32kWh batteri under flere navne, produceres af ZhiDou, der hører under Geely (som også ejer Volvo)
Pris fra 50.000kr.......og batteripriserne falder stadig😉

Kunne være interessant. Jeg klikkede på linket og troede først at billedet var forvrænget af højde/bredde disharmoni, men de små hjul var alligevel runde. Hmmm - der er så opgivet dimensioner på bilen, og det afsløres - at bilen gudhjælpemig er højere end bred!
Slut - prut - nogo!
Se hvis de nu sænkede designed med en halv meter og lavede nogle større wheel arches (hvad hedder det på dansk?), så kan der være udsigt til en ganske interessant pendlerbil.

  • 0
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten