Skrøbelig, larmende og uproduktiv: Fransk solcellevej førte til fiasko
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Skrøbelig, larmende og uproduktiv: Fransk solcellevej førte til fiasko

Den daværende franske miljøminister Ségolène Royal indviede solcellevejen ved landsbyen Tourouvre-au-Perche i december 2016. Ved den lejlighed erklærede hun, at hun gerne ville se solcellepaneler på mindst én ud af tusind km franske veje - svarende til omkring 1.000 km solcelleveje. Testen afslørede dog så store problemer, at det nok ikke kommer til at ske foreløbigt. Illustration: COLAS / Yves Soulabaille

Ambitionerne var store, da entreprenørfirmaet Colas i 2016 klistrede en nordfransk landevej til med syv millimeter tynde solcellepaneler.

Idéen var at bruge vejarealet til at producere strøm i stedet for bygge solcelleparker på dyrebar landbrugsjord. Ifølge Colas var der nemlig kun trafik på vejene i ti procent af tiden, så solstrålerne ville ramme vejen i størstedelen af tiden. Derfor brugte Colas og nogle få partnere 37 mio. kr. på at installere 2.800 m2 solceller. Prisen var altså lidt over 13.000 kr/m2.

Minister ville have 1.000 km solcelleveje

Ifølge den daværende franske miljøminister Ségolène Royal, som indviede vejen ved landsbyen Tourouvre-au-Perche i december 2016, så hun gerne, at der blev installeret solcellepaneler på mindst én ud af tusind km franske veje – svarende til omkring 1.000 km solcelleveje.

Læs også: Frankrig bygger første solcellevej

Men testen af konceptet, som Colas døbte Wattway, har ikke just ført til succes.

Larmer for meget og laver for lidt

For det første larmede bilerne så meget, når de kørte over solcellerne, at farten måtte sættes ned til 70 km/t. For det andet gik panelerne i stykker. Ifølge det britiske byggemedie, Global Construction Review, er 100 meter af solcellevejen allerede blevet fjernet igen, fordi panelerne ikke kunne repareres.

Strømproduktionen har også være en skuffelse. Forventningen var, at solcellepanelerne ville producere 790 kWh per dag svarende til 288.350 kWh årligt. Men det første år producerede vejen kun omkring 150.000 kWh. I 2018 kom produktionen ned på 78.397 kWh og mellem januar og juli i år kom produktionen op på 37.900 kWh.

Kunne hverken klare vejr eller vægt

Ifølge det svenske nyhedsmedie Veckans Affärer havde ingeniørerne hverken taget hensyn til, hvad nedfaldne blade ville betyde for vejens produktion, eller at kraftige regnskyl kunne ødelægge panelerne. Desuden var der ikke taget højde for, at vejen ikke bare skulle kunne klare biler og lastbiler, men også de endnu tungere køretøjer, der bruges i landbruget.

Solcellevejen skulle kunne holde til tung trafik, men ifølge formanden for Wattway, Etienne Gaudin, afslørede testen, at solcellepanelerne ikke var så modstandsdygtige, som man havde regnet med. Illustration: Colas / Joachim Bertrand

Læs også: Verdens første cykelsti af solceller åbner i Holland

Ifølge bestyrelsesformanden for Wattway, det datterselskab, som Colas oprettede for at kommerciallisere ideen, Etienne Gaudin, har Wattway droppet idéen om installere solceller på almindelige veje.

»Vi kommer ikke til at gå på markedet med konceptet fra Tourouvre. Vores system er ikke klart til godstransport,« forklarede han til avisen Le Monde i juli.

Vil sælge på tyverisikring

Men det betyder ikke, at Colas helt har opgivet konceptet.

»Vi fokuserer nu på mindre moduler på tre, seks eller ni kvadratmeter – nok til at producere strøm til et overvågningskamera, belysningen i et overdækket busstoppested eller en ladestation for elcykler. Per kWh er prisen for at lime panelerne fast til vejen fem til seks gange højere end for et almindeligt solcellepanel, men i det mindste løser fastlimningen problemet med tyveri.«

Udover forsøget i Tourouvre har Colas forsøg i gang 45 andre steder – dog i noget mindre skala.

Kinesere øger ambitioner

Den franske fiasko betyder dog ikke, at konceptet med solcelleveje er opgivet. I Kina installerede Qilu Transportation Development Group knap 5.875 m2 solceller på en én km lang vejsektion i byen Jinan. Vejen åbnede i december 2018 og siden har omkring 45.000 køretøjer passeret vejen dagligt. Ifølge Qilu Transportation Development Group kan solcellerne producere omkring 1 mio. kWh om året, men der er tilsyneladende ikke offentliggjort målinger af produktionen endnu.

Til gengæld planlægger Qilu Transportation Development Group nu at installere udstyr, der gør det muligt at oplade elbiler, mens de kører på vejen. Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg i en artikel gengivet af South China Morning Post..

Det vil dog kræve et længere vejstykke, for at der kan produceres strøm nok til at lade elbiler under kørsel. Prisen for at bygge vejen var 6.600 kr/ m2, og ifølge virksomheden skal prisen ned på 2.900 kr/m2 førend det bliver rentabelt at bygge solcelleveje.

Amerikanske myndigheder støtter

I USA er der også virksomheder, der arbejder med konceptet. Solar Roadways har med støtte fra det amerikanske transportministerium og crowdfunding via Indiegogo udviklet solcellepaneler med glasoverflader, der ifølge virksomheden kan holde til vægten af selv de tungeste lastbiler.

Panelerne har også led-lys installeret, som kan bruges til at vise vejstriber og eventuelt ændre vejstriberne, hvis man ønsker at skifte mellem at have to og tre baner på en vej. Planen er, som indikeret af virksomhedsnavnet, at bruge solcellerne på almindelige veje, men ifølge virksomhedens hjemmeside er satser de i første omgang på mindre kritiske placeringer, som i indkørsler og parkeringspladser.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Lyder som de skulle overveje overdækkede parkeringspladser, hvor der ikke kører tunge entreprenørmaskiner,og hvis de endelig skal starte den slags projekter op så kunne de starte med cyklestien

  • 17
  • 0

Hvad med at starte med alle de tagflader der er. Her kan man sætte op med rette hældning. De skal ikke holde til belastning og skidt bliver vasket af automatisk. Jeg kunne forstå, hvis man løb tør for tage, men det er jo ikke der vi er.

En vej, hvor der kører biler er da noget nær det mest umulige miljø at placere forholdsvis skrøbelig elektronik.

  • 35
  • 0

Det virker fortænkt, at integrere solceller i vejbelægningen.

Skal de ud på vejene, så brug dem dog på støjmure og som solafskærmning. Der virker simplere og mere ligetil.

  • 26
  • 0

Mange har oplevet at naboen har bestilt fliser, og så kommer der en 30 ton lastbil og aflevere dem, samtidigt med at lastbilen lige kommer til at køre over en flise så den knækker.

Hvordan kan nogen så finde på at bruge skrøbelige solcellepaneler til at køre på? Poltikere burde ikke have lov til at beslutte den slags.

  • 11
  • 3

hvis de endelig skal starte den slags projekter op så kunne de starte med cyklestien

Har de prøvet I Tyskland og det var absolut ingen succes, for selv der gik solcellerne i stykker og der samlede sig alt for meget skidt på solcellerne.

Solceller skal man ikke gå eller køre på hvis man vil have en nogenlunde fornuftigt økonomi i anlægget.

Så giver det mere mening at placere dem som tag over parkeringspladser, eller på taget af huse og andre bygninger, men der er sikkert nogen der har tjent godt med penge på den skøre ide om at lave solcelle veje, cykelstier og lignende tåbelige ting.

  • 9
  • 0

Fat det nu! Projekterne er et scam der tilsyneladende bliver ved og ved med at få liv igennem naive klima idioter der hopper på den igen og igen.
Offentlige kasser bliver drænet, og firmaerne er nu i gang i USA. De bruger samme metoder til at lokke penge ud af fonde/byråd/kommuner mv.

EEVblog har debunket projekterne de sidste 5-6 år:

De nyeste opdateringer
https://youtu.be/dM50P4K9UVk
https://youtu.be/7ngWjH0jdRo
https://youtu.be/I7nbYBcH0tU

Ikke en gang en cykel sti kan komme til at virke.

  • 14
  • 5

Poltikere burde ikke have lov til at beslutte den slags.

Det er Frankrig.. tænk på haute couture[1], Eiffeltårnet, Pompidou-centeret, Ludvig d. 14. (Solkongen i Versailles) og Napoléon Bonaparte m.m. ;) .. de har ikke særligt meget fælles med vores skandinaviske tankegang og kultur.

Herhjemme: Bl.a. Ludvig Holberg karikerer nogle af de franske særpræg i hans "Jean de France".

[1] Haute couture ..https://da.wikipedia.org/wiki/Haute_couture

  • 1
  • 2

Populært? Ubetinget! 👍
Billigere? Naarh, virkelig?

Hvis man regner på udbyttet kontra investering, så bliver det billigere, for hvad hjælper det at investere i solceller som en del af den overflade man cykler på og hvor elproduktionen er alt for lav, fremfor at hæve solcellerne cirka 3 meter over kørebanen. Tror investeringen vil være nogenlunde ens, men udbyttet af løsningen over kørebanen vil være væsentligt højere, såfremt der da ikke står en masse træer eller huse langs cykelstien som skygger det meste af dagen, men det samme problem vil jo også være der hvis man lægger dem direkte på kørebanen.

  • 2
  • 2

Desuden var der ikke taget højde for, at vejen ikke bare skulle kunne klare biler og lastbiler, men også de endnu tungere køretøjer, der bruges i landbruget.

Hvorfor bliver landbrugsmaskiner altid fremhævet, som de værste syndere mod veje.
Næsten alle landbrugsmaskiner skal kunne køre på marker og breder derfor deres vægt ud på et stort areal, for ikke at synke i jorden.
De brede dæk på en traktor og vogn fordeler vægten langt mere, end en lastbil eller bus vil gøre det, hvilket også kan ses på den store forskel på dæk trykket, mellem en traktor og en lastbil.

  • 7
  • 0

Hvorfor bliver landbrugsmaskiner altid fremhævet, som de værste syndere mod veje.
Næsten alle landbrugsmaskiner skal kunne køre på marker og breder derfor deres vægt ud på et stort areal, for ikke at synke i jorden.

Mange af de små veje de kører på har aldrig været beregnet til at holde til den vægt, ligesom villaveje ikke er konstrueret til at store lastbiler kører der konstant.

Selv motorvejene var oprindeligt konstrueret til at holde til den lastbil trafik vi har idag og det samme gælder i øvrigt mange broer.

  • 1
  • 0

Øhm?
Måske jeg misforstår?!
Mener du virkelig de tre meter gør nogen forskel?

Om der er forskel på effektiviteten om der er 149.600.000.000 meter, eller 149.600.000.003 meter
fra Solen til solcellerne?

Hvis du placerer solcellerne 3 meter over kørebanen, så vil det da være en væsentlig forskel. Ingen skidt på solcellerne og det vil nok være en del sværere at solcellerne bliver ødelagt på grund af vægten, samtidig vil man kunne køre i tørvejr ved let regn, hvilket nok vil være sværere hvis solcellerne er placeret direkte på kørebanen.

  • 2
  • 1

Mener du virkelig de tre meter gør nogen forskel?

Det er ikke de 3 meter der gør en forskel, men det tykkere og mere ru glass gør en kæmpe forskel, sammen med at overfladen bliver langt mere slidt, når den bruges til at køre og gå på.
Når solpanelet ikke bruges som kørsels overflade, er prisen på panelet langt lavere og panelet kan vinkles til solen, samt regn kan løbe af panelet, istedet for at soppe rund in stående vand.
Med alle de problemer der har været med sol veje, så er mit gæt, at der kan produceres 3-5 gange så meget energi for pengene med traditionelle paneler end sol veje, men det er lidt svært at regne ud, fordi det er lidt tyndt med data, fra nogle af de lidt pinlige solveje projekter.

  • 6
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten