Skriv din mening: Hvordan skal indholdet på ing.dk se ud i fremtiden?
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Skriv din mening: Hvordan skal indholdet på ing.dk se ud i fremtiden?

Kære læser!

Vi har brug for din mening. I dag bliver ing.dk voksen. Sådan rigtigt. Vi kan fejre 20-års fødselsdag som det første danske nyhedsmedie på nettet. Det er vi stolte af. Samtidig er vi også spændte, forhåbningsfulde, nysgerrige og en anelse ængstelige. Over fremtiden, forstås.

Ingeniøren|net, som hjemmesiden hed i begyndelsen, begyndte som et eksperiment. Et ønske om at være først. Jovist, var der enkelte kloge hoveder på redaktionen, der havde gjort sig tanker om, at nettet var en del af fremtiden. Men i hvilket omfang har kun efterrationaliseringer gjort sig begreb om.

I begyndelsen var det udelukkende resuméer af avisens indhold, der blev bragt online. Snart programmerede vi dog et online-community med debatfora, hvor læserne kunne bringe og svare på debatindlæg. Senere fulgte blandt andet udskrifter af interviews, og da FN i slutningen af 1990’erne udgav en rapport om folkemordet i Rwanda, blev også den publiceret online.

Online-mediet var primært forbeholdt baggrundsmateriale, mens avisen forblev nyhedernes flagskib.

Læs også: Ti år på nettet

Ideen om at bringe nyheder på nettet først vandt for vores vedkommende sit indpas med 11. september 2001, hvor samtlige medarbejdere på avisredaktionen smed, hvad de havde i hænderne, og røg til online-tasterne.

Siden har papiravis og online-produktion krydset klinger. Ja, i dag er det faktisk ofte de lange baggrundsartikler, der bliver bragt i papiravisen, mens nyhederne kommer på nettet. Her på redaktionen er det en ugentlig tilbagevendende debat: Hvad hører til på nettet, og hvad skal bringes - eller gemmes - til papiravisen.

Men vi er også nødt til at forsøge at tænke os ind i fremtiden.

Og det er her, at du, kære læser, kommer ind i billedet. Vi vil så gerne være her for dig de næste 20 år også. Derfor er dit bidrag vigtigt i debatten.

Hvordan skal det journalistiske indhold på ing.dk se ud i fremtiden? Hvad har du brug for fra os?

Skal vi primært give dig nyheder? Eller vil du have flere researchtunge artikler og artikelserier med baggrund, historiske perspektiver og tendenser?

Ofte kan vi læse vi på debattrådene, at I savner analyse og dybde. Men egner det sig til nettet?

Giver det overhovedet mening at tale om nyheder på nettet, eller er onlinemediet, som aviserne, ved at blive et slow-medie, nu hvor de sociale medier vælter ind over os?

Det er bare nogle af de spørgsmål, vi har. Giv dit besyv med vedrørende fremtiden. Ordet er frit.

Send det juks til BT eller EB. De elsker det bras. ;c)
Hold Ingeniøren fri for reklamer.
Det er iorden med at i har klummen "Relaterede job". Den type opslag er velkomment.
Men Reklamer er noget Fanden har opfundet......
Stærk Ironi kan forekomme)

  • 2
  • 3

Jeg er en flittig læser af ing.dk, og jeg læser/skriver også i debatten.
1. Som hovedregel er artiklerne gode, men det sker (ofte) at journalisten ikke forstår emnet (og undlader at søge bistand) eller at journalisten glemmer/undlader de links videre som virkelig ville være mediets store force.
2. Debatten er af vekslede kvalitet, og der mangler styring som fjerner åbenlyse dumsmarte bemærkninger, eller teknisk underlødige spørgsmål/kommentarer (i forhold til målgruppen).
3. Tydeligvis er nogle journalister, for slet ikke at tale om deres chef meget nærtagende med hensyn til kritik - nogen gange. Offentlig kritik får alvorlig påtale - "ind under tæppet", skriv privat til journalisten er en konstateret reaktion.
Hvis der var justits, generelt, så var det ok, men der er tydeligvis forskel på folk og røvere ...
4. Mediet ing.dk opdateres med artikler løbende. Jeg forstår ikke det "layout" som benyttes. Jeg kan ikke se en kronologisk push-down som bringer de nyeste artikler øverst. Når jeg scroller ned, så er kronologien (og dermed læst/ikke-læst) uklar og forvirrende.
Rent teknisk er det jo simpelt, og enhver it-analytiker ka beskrive det: de fundamentale entiteter er artiklerne med tilhørende debat.
På ing.dk skal læseren kunne vælge et "view", en tilgang, som passer ham. Der er tiltag i bunden af ing.dk, men hovedindgangen på toppen burde give den ønskede læser-indgang; eksempler: kun elektro, kun maskin, kun kemi, kun miljø, kronologisk, ikke sete, ....

Så nu er vi klar til nyt efter årsskiftet.

  • 5
  • 1

Flot gået!

Nytænkning - og hvis det ikke var fra ’Ingeniørforeningen i Danmark, kaldet IDA’, hvor skulle det så komme fra ?

Men jeg bliver dog lidt bekymret - da jeg af bl.a. miljømæssige årsager fravalgte papir-udgaven, blev det forklaret mig at e-udgaven ville indeholde alt det samme ?
Det lyder på ovenstående artikel som om at dette faktisk ikke er tilfældet ?
Selvom layout af websiden tydeligt er i papirfetichister vold - den bruger vel 20% af en moderne computerskærms bredde.

Man kunne også ønske at der ikke var indbygget så mange reklamer og tracking til amerikanske fallitboer (som fæcesbook, twatts, gokgles, etc)

Stor ros til at I selv "hoster" diskussionsfora (i fx modsætning til dr.dk) - men det er nok også en af årsagerne til at I stadigt lever...

DUD & Kærlig hilsen
Lars Ole Belhage

  • 3
  • 0