Skrammel-fly har givet SAS problemer i årevis
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Skrammel-fly har givet SAS problemer i årevis

Søndagens nødlanding i Aalborg Lufthavn føjer endnu et kapitel til en lang lidelseshistorie om flyet Dash-8 Q400 fra canadiske Bombardier.

SAS var ellers stolt, da flyselskabet i starten af februar 2000 satte det første af sine dengang spritnye propelfly - til en samlet pris af tre milliarder kroner - i drift mellem København og Århus. Der var nemlig tale om en verdenspremiere.

SAS var det første flyselskab i verden, der tog flyet i brug.

Men glæden blev kort. Stort set siden start har der været tekniske vanskeligheder med flyene, tusinder af passagerer er blevet berørt, og det er strømmet ind med klager fra passagerer og virksomheder.

Endnu har problemerne ikke først til tab af menneskeliv, men det har været tæt på ved flere lejligheder.

SAS ville spare penge med propelfly

Det skulle have været en god forretning at udskifte de ældre Fokker 50- og Saab 2000-fly på indenrigsruterne. De gamle fly fløj ofte halvtomme, og Dash-8 Q 400 var mindre og billigere at flyve med.

»Vi er meget tilfredse med det nye fly, der opfylder de krav vi har stillet om bl.a. størrelse, miljøhensyn og passagerkomfort. Samtidig er Q400 et meget økonomisk fly, der gør det muligt for os at øge den indenlandske trafik,« sagde daværende koncerndirektør, Vagn Sørensen, til Politiken i 2000.

Men smilet stivnede hurtigt.

For i den første periode af flyvningerne i starten af 2000 var der så mange tekniske problemer, at aflysninger var dagens orden.

SAS blev hurtigt så utilfreds med nyindkøbet, at selskabet ville kræve erstatning af Bombardier. Og allerede senere på efteråret 2000 standsede SAS indkøbet af Dash-8-flyene på grund af problemer med kvaliteten og pålideligheden. Ikke et fly mere Bombardier-fabrikkerne skulle komme til Danmark, før problemerne var definitivt løst.

Mellem fejlene var, at instrumenterne i cockpittet fejlagtigt viste røgudvikling i kabinen, åbne lastdøre og fejlmeldinger om vingerne. Flere fly måtte derfor vende om uden grund med store tab for SAS til følge.

Desuden var der i 2000 to tilfælde af voldsomme landinger, hvor haleroret har skrabet hen ad jorden, kunne Jyllands-Posten fortælle.

SAS havde på det tidspunkt i 2000 modtaget 11 ud af 17 bestilte fly, men kun syv var i drift. Resten blev holdt på jorden med tekniske fejl.

SAS genoptog dog hurtigt indkøbende af flyene, da flyproducenten lovede at udbedre alle fejl, skrev Jyllands-Posten dengang.

Problemerne vil ingen ende tage

I 2001 var den dog gal igen. Fejl i hydraulikken i et SAS-ejet Dash-8 Q400 fra København til Århus betød, at det måtte vende om og nødlande i Kastrup. Nødlandingen foregik i et hasarderet tempo, fordi flyets ikke kunne sænke flapsene, der under landing ellers bremser flyet, skrev JP-Århus.

Flyet kom dog sikkert ned, og ingen kom til skade, men var flyet landet i Tirstrup, kunne det have udviklet sig alvorligt, da landingsbanen havde været for kort med flyets virkningsløse flaps.

»Det er vores indtryk, at langt de fleste børnesygdomme og indkøringsproblemer med den nye flytype nu er overstået, men der kan altid ske fejl. Det kan man ikke gardere sig fuldstændigt imod,« sagde daværende Informationschef i SAS, Troels Rasmussen, til JP-Århus.

Senere samme år beretter Ritzau om problemer med et Dash-8 Q400-fly fra Hannover til Kastrup. Problemerne gjaldt landingsstellet, ligesom det var tilfældet i Aalborg søndags, men dengang lykkedes at få hjulene til at fungere inden det gik galt, skriver Ritzau.

Og listen fortsætter:

I august 2001 begyndte det pludselig at ryge fra motorerne i et Dash-8 Q 400-fly, der skulle til at lette fra Kastrup mod Hamburg, og 61 passagerer måtte evakueres. SAS erkendte dengang, at flytypen havde en del »småfejl«, men selskabet ville sikre sig mod nye gennem møder med producenten, Bombardier.

Kun et år efter - i sommeren 2002 - blev der dog slået storalarm i Kastrup, berettede B.T. Et Dash-8 Q400-fly havde problemer med landingsstellet, hvor det højre hjul havde sat sig fast. 21 slukningskøretøjer fra hele København blev dirigeret til lufthavnen, hvor de gjorde sig klar en katastrofe.

Flyet var på vej fra Sverige og skulle efter en mellemlanding fortsætte til Irland, men sådan kom det ikke til at gå.

Flyet nødlandede i Kastrup efter nogle nervepirrende minutter, hvor det endelig lykkedes at få landingshjulene ned, og hændelsen udviklede sig ikke til en ulykke.

Landingsstel var til kontrol

I 2002 undersøgte SAS samtlige sine Dash-8 Q400 for fejl i landingsstellet, fordi der ved en rutineinspektion var fundet fejl ved en bolt. Bolten er med til at holde stellet oppe under flyvning, berettede Ritzau.

SAS fandt dog ingen lignende fejl ved sine dengang 21 fly.

I 2003 måtte samme type fly, også fra SAS, opgive at lande i Billund og returnere til Kastrup på grund af problemer med en overophedet motor.

I august 2007 kom et svensk SAS-fly af typen i motor-problemer og var nær ikke nået frem til Kalmar. Piloterne havde ikke fulgt nødprocedurerne, konkluderede den svenske havarikommission.

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

NU er det vidst på tide at dette 'skrammelfly' erstattes af noget andet. Som jævnlig bruger syntes jeg længe at det mest af alt ligner noget fra, tidligere LOTT. Det er også indvendigt noget af det mest snuskede, trætte sæder, vedligehold: lig 0. Med de priser som sas kører med på indenrigsruter må man kunne forlange noget der dog blot ligner et fly. sas kune lære meget ved at se på een af deres Star-alliance partnere, nemlig Lufthansa. Mærkelig egentlig at Lufthansa vil være 'partner' med sas, med den standard de fremviser på Dash'en.

  • 0
  • 0

Tja, om den tekniske standard af Q400-modellen er der vel sagt nok efterhånden : den har i lange perioder været tvivlsom. Og jeg tror at SAS har fat i kravetøjet på producenten, fordi det er rævedyrt for SAS og kunderne ,og hammer irriterende for alle parter. Og priserne på billetter... Jeg ved godt at mange betaler en "pæn" pris for at flyve... men der er også mange kunder som tror de har købt hele flyet for en 500-lap,og så må man jo indskrænke der hvor det er muligt. Alle - alle! luftfartsselskaber har idag skåret vedligehold, og service, både af fly og passagerer ned til et minimum. Nogle selskaber er så bedre til at fordele "smerten" og "godbidderne", end andre.
Jeg ved ikke hvad SAS kan lære af LH. De tilsvarende, ruter som SAS dækker med Q400, dækker LH med deres partnere, bl.a. Air Dolomiti, Augsburg Airways, CityLine, Contact Air, Cimber Air og Eurowings. Disse benytter sig også af mindre turbo-prob fly, så som DASH-8 og ATR42/72. Men også Bombardiers lille jet: CRJ-serien. Den var der imidlertid (tidligere) også så mange tekninske problemer med, at operatørerne valgte at skille sig af med dem.
Det kunne jeg også tænke mig, af SAS drømmer om. Problemet er bare, at man ikke bare lige går ud og finder 27 (?) andre/nye fly. For de findes ikke på markedet. Det er en langvarig proces, at skaffe og indføre nye fly i den størrelsesorden. Så mon ikke man satser på at leverandøren tager sig sammen, og leverer det produkt, han lovede.

  • 0
  • 0