Skoleelev: Undervisning er bare sjovere med projekter

Illustration: Engineer the future c/o IDA
Undervisningen på Flakkebjerg Efterskoles sciencelinje er bygget op omkring projekter og eksperimenter. Illustration: Flakkebjerg Efterskole

Da Jeppe Augustsen Ravn i 2012 skulle starte på Flakkebjerg Efterskole, stod han overfor et svært valg: Skulle han begynde på skolens performancelinje, hvor der er fokus på teater, dramatik og udtryk gennem krop og sprog? Eller skulle han snuppe den naturvidenskabelige sciencelinje, hvor eksperimenter og udforskning af samspillet med mennesker, natur, miljø og teknik er i højsædet?

Det var to vidt forskellige muligheder, men da Jeppe Ravn havde været til introdag, var han ikke længere i tvivl. Det skulle være sciencelinjen.

Læs også: Haldor Topsøe satser på skolesamarbejde: Vi gør en forskel på den lange bane

»Lærerne talte om alle de fede projekter. Eleverne talte om alle de fede projekter. Det virkede som om, at det meste af undervisningen var bygget op omkring projekter. Det var lige mig,« siger han.

Samme år som Jeppe Ravn startede på Flakkebjerg, havde skolen premiere på et nyt projektsamarbejde med Haldor Topsøe. Det var blandt andet det, lærerne kunne fortælle om på introdagen, og det Jeppe Ravn faldt for.

Læs også: Naturfagslærer: Virksomhedssamarbejde kræver ekstra indsats, men er det hele værd

Over syv uger skulle eleverne arbejde med en håndfuld udfordrende cases fra virkelighedens hverdag hos Haldor Topsøe, hvor de skulle komme med deres bud på løsninger. Eleverne var også ude at besøge ingeniørvirksomheden.

»Det var super fedt at være ude ved Topsøe og se, hvordan der blev arbejdet med de samme ting, som vi havde lavet på skolen. Og så kunne man fornemme, at de virkelig gerne ville have vores bud på løsninger. Det var ret sejt,« siger Jeppe Ravn.

Vil være civilingeniør

I dag går 19-årige Jeppe Augustsen Ravn i 3.G på HTX Slagelse. Efter gymnasiet holder han et sabbatår, hvor han aftjener sin værnepligt. Derefter drømmer han om at læse til civilingeniør på DTU. Illustration: Privatfoto

Udover projektet med Haldor Topsøe fik eleverne på sciencelinjen også lov at bygge en el-gokort, som kørte på solceller.

»Vi havde så mange mange projekter og fede eksperimenter. Og helt ærligt, så synes jeg bare, at undervisningen er sjovere, når man arbejder med projekter,« siger Jeppe Ravn.

Læs også: Virksomhedssamarbejde inspirerer skole til at bygge ScienceCenter

Efter at have fortalt Flakkebjerg Efterskole og sciencelinjen begyndte Jeppe Ravn på HTX i Slagelse, hvor han nu går i 3.G.

HTX Slagelse er også med i skole-virksomhedssamarbejdet med Flakkebjerg Efterskole og Haldor Topsøe, og sidste år var Jeppe Ravn mentor for nogle Flakkebjerg-elever, da de arbejdede med Topsøe-projekterne.

Mentorerne fra HTX guider og sparrer med efterskoleeleverne, så de kommer bedst muligt i mål, og samtidig bliver der bygget bro mellem skolerne.

Målet med hele samarbejdet mellem Flakkebjerg, Haldor Topsøe og HTX Slagelse er i den sidste ende at få flere unge mennesker til at søge og vælge en uddannelse inden for det naturvidenskabelige.

Og i Jeppe Ravns tilfælde ser det ud til at være lykkedes.

»Jeg overvejer at starte på DTU, efter jeg har aftjent min værnepligt. Jeg vil gerne være civilingeniør, men der er jo mange muligheder, så inden for hvad skal lige specificeres,« siger han.

Emner :