Skodløsning kan give bedre asfalt
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Skodløsning kan give bedre asfalt

Asfaltbeton til vejbelægninger kan nyttiggøre de omkring 9 mio. cigaretskodder, som danske rygere hver dag smider på gader, stræder og i naturen. Tallet stammer fra en rapport fra Miljøstyrelsen fra 2008, og siden dengang er antallet af rygere faldet lidt, men sidste års kortlægningsrapport fra organisationen Hold Danmark Rent viste at, cigaretskodderne antalmæssigt er den »uden sammenligning største udfordring, når det kommer til henkastet affald i Danmark«. Rygeloven fra 2012 har nemlig sendt mange rygere udenfor, hvor skodderne ikke altid ender i askebægre og skraldespande.

Mængden er ét problem. Et andet er, at en stor del af skodderne skal opsamles manuelt, fordi de kiler sig fast i revner og fuger i belægning og beplantning. Københavns Kommune har tidligere vurderet, at manuel opsamling koster omkring 2 kroner pr. stykke affald.

Skodløsning

Et tredje problem er, at der ikke har været mange genbrugsmuligheder for de opsamlede skod. Det amerikanske firma Terracycle genbruger indsamlede skod til at producere forskellige plastprodukter, men i Danmark er der ikke nogen genbrugsmuligheder. Men nu er der kommet en ny mulighed. I en artikel i tidsskriftet Construction & Building Materials fortæller forskere fra School of Engineering, Civil & Infrastructure Engineering, RMIT University i Melbourne i Australien nemlig om deres forsøg på at genbruge cigaretskodder i asfaltbeton.

Skoddene indeholder forskellige skadelige stoffer som nikotin, bly og cadmium. Derfor har forskerne først og fremmest skulle finde en metode til at forhindre udvaskning af skadelige stoffer. Forskerne har testet indkapsling med forskellige typer bitumen og paraffinvoks. Derefter kan de indkapslede skod blandes i varm asfaltbeton, som bruges til forskellige typer belægninger.

Testene af de forskellige blandinger viste, at belægninger med 10 og 15 kg cigaretskodder pr. kubikmeter levede op til kravene til både lette, mellem og hårde trafikbelastninger. Bruger man paraffinvoks kan asfaltbetonen imidlertid kun klare let vejtrafik.

Mindsker opvarmning af byområder

Tilsætningen af cigaretskod gav desuden den fordel, at asfaltbetonen blev mere porøs og dermed mindre varmeledende. Det gør at asfaltbeton med cigaretskodder ikke bidrager nær så meget til opvarmningen af storbyer, som almindelige veje.

Ifølge en pressemeddelelse fra universitetet bliver der hvert år produceret 6.000 milliarder cigaretter. Det medfører 1,2 mio. ton cigaretskod. Produktionen forventes at stige med 50 procent frem mod 2025.

"de omkring 9 mio. cigaretskodder, som danske rygere hver dag smider på gader, stræder og i naturen"

Kan det virkelig passe at danske rygere, i gennemsnit, smider 10+ skodder hver dag?

  • 0
  • 1

Nogen har vel røget de omkring 8 milliarder cigaretter, cigarillos mv der blev solgt i 2008, hvor tallet stammer fra. Inden for dette voldsomme tal er der vel rimelig plads til at alene filtercigaretterne kan blive til de omtalte 9 mio. henkastede cigaretskodder.

  • 2
  • 3