Den skjulte teknik: Sådan fik du kolde fadøl på festivalen

Illustration: Morten Egedal

Der er ikke meget, der slår en kold øl på en varm sommerdag, mens musikken spiller. Derfor kan de 130.000 gæster og frivillige, der sidste uge besøgte Roskilde-festivalen sende en lille tak til en af festivalens oversete helte: Lars Peter 'Lappe' Fyrst, der står i spidsen for et hold af 30 teknikere fra Carlsberg, der har ansvaret for, at der er (nok) kold øl på Roskilde Festival.

Ingeniøren kom på Roskilde Festival med bag facaden for at få et unikt indblik i, hvordan Carlsberg leverer en million liter kold øl til festivalen.

En tank med Grøn Tuborg og en med Tuborg Rå. Begge på 32.000 liter. Illustration: Morten Egedal

Det kræver, at der holdes styr på alt, lige fra at få øllen leveret og koordineret i stor skala til så praktiske ting som at holde dem kolde, når det danske sommervejr brager igennem.

»Vi var nødt til at sikre, at vores fadølskølere ikke smeltede i sommervarmen, så jeg købte 170 kg tøris pga. vejret – bare for en sikkerheds skyld,« fortæller 'Lappe'.

Underjordisk øl

Roskilde Festival byder dog på større projekter end håndtering af sommervarmen. Under jorden løber nemlig tykke slanger, der transporterer øl og samtidig sørger for, at den bliver holdt kold.

Slanger løber under jorden ud til en nærtliggende bar på festivalpladsen fra det massive anlæg. Illustration: Morten Egedal

Inde i hver enkelt slange løber seks slanger, hvoraf de to udelukkende skal sørge for at holde de andre kolde. Det er forskelligt fra bar til bar, om de har et underjordisk anlæg, men nogle af dem får det lavet til anledningen:

»De er gravet ned i år, og så tager vi dem op igen, når vi er færdige. Der er to af de andre barer, hvor det ligger fast, hvor vi tager ud et par uger forinden og sikrer, at det er rent,« siger han.

Det meste af udstyret bliver så kørt videre til andre festivaler og sommerarrangementer, som Carlsberg deltager i. Lappes hold har ansvar for ca. 600 arrangementer om året, hvoraf Roskilde-festivalen er den største.

Farvekoder gør teknikerne i stand til at holde styr på virvaret af slanger. Illustration: Morten Egedal

Solen skader ølsalget

Blå himmel og høj sol hænger for mange festivalglade danskere sammen med øl, men den høje varme rammer faktisk ølsalget, da festivalgæsterne i stedet drikker litervis af vand.

Øllen har allerede kulsyre, men der pumpes ekstra kulsyre ind i tankene for at presse øllen ud i slangerne. Illustration: Morten Egedal

»Der bliver jo også opfordret til, at man drikker en masse vand. Når først solen går ned, og det bliver lidt køligere, så kan vi se, at ølsalget hurtigt stiger. Når først man har drukket den første, så tager den ene øl jo hurtigt den næste,« konstaterer han.

Når vejret så skifter, eller festivalgæsterne pludselig bliver ekstra tørstige, kunne man frygte, at fadølsanlæggene pludselig løb tør, men det er ikke en reel risiko, mener Lappe:

»Det sker ikke. Vi følger det konstant. Vi har jo også en historik og erfaring herude, så vi ved, hvordan det udvikler sig.«

Balance mellem professionelle og frivillige

Lappe er ikke i tvivl om, hvad der er den mest besværlige opgave, når mastodonter som Carlsberg og Roskilde Festival skal danse sammen:

Øllen, der skal sendes til en fjernere bar, køres forbi denne pumpe. Illustration: Morten Egedal

»Den største udfordringer er at koordinere det hele. Det er et kæmpe puslespil at få styr på opbygningen af barerne. Der skal sættes et telt op, så skal bygges bar ind, så skal der tilføres strøm, så sætter vi anlæg i, og så er der også it. Det er en stor udfordring, at det i så høj grad er båret af frivillige,« fortæller Lappe.

»Det er nogle helt specielle folk. Det er ildsjæle, der driver festivalen. Det er så fedt!«

Alle festivalpladsens 259 haner var klar til brug tirsdag kl. 22. Hver hane kan levere op til 100 liter fadøl i timen, men de kører sjældent uafbrudt særlig længe ad gangen.

Carlsberg leverer i nærheden af 1 million liter øl til Roskilde Festivalen. Det bliver fordelt på ca. en tredjedel fadøl og resten som dåser.