Skift baghjul og få en interaktiv cykel med hjælpemotor og kørecomputer

FlyKly er et interaktivt cykelhjul, udviklet af 11 slovenere ud fra den idé, at folk gerne vil have noget mere tilgængeligt end en almindelig elcykel, når det kniber med at komme op ad bakke.

Og det lader til, at publikum er enige, for projektet har rygende succes på crowdfundingsitet Kickstarter, hvor det på blot to uger har indsamlet næsten 250.000 dollars eller knap 1,4 mio. kroner.

Hjulet har nogle af de samme egenskaber som en elcykel, men er alligevel meget anderledes, forklarer direktøren Niko Klansek, da han er forbi Ingeniøren for at vise cykelhjulet frem.

For det første er der ikke tale om, at man skal anskaffe sig en helt ny cykel, der nemt kan koste langt over 10.000 kr. Derimod skal kunderne blot bestille et hjul, som man udskifter med baghjulet på den cykel, man har derhjemme.

Herefter sender det trådløst data via Bluetooth 4.0 til smartphone eller Pepple-smartwatch, hvormed man styrer cykelhjulets funktioner.

Læs også: Se baghjulet, der gør cykling til en leg

Via både Android og iOS er det muligt at indstille, hvor meget man vil have hjulet til at hjælpe med at trække, og det går til hastigheder på 25 km/h. Når man træder i pedalen, starter motoren op, og når man kører i frihjul, stopper motoren, men kan stadig 'cruise' som en almindelig cykel.

Derudover kan man via smartphonen låse motoren, og er der nogen, der prøver at stjæle hele cyklen, får man en alarm på mobilen, som fortæller, at nu er cyklen på vej væk - uden dig. Så er det bare med at sætte efter den ved at følge kortet på mobilen.

Og så kan man lave træningsprogrammer ved hjælp af FlyKly-appen og f.eks. sætte sig det mål, at man vil køre 1.000 km på en uge. Appen holder derefter øje med, hvornår det mål er nået. Dette kan deles løbende på Facebook eller Twitter. Senere vil appen også blive koblet til det sociale netværkssite Foursquare, hvor brugerne kan dele ruter.

Alternativt kan man stille den derhjemme på et stativ eller lignende og bruge den som spinning-cykel ved at lade motoren give modstand i stedet for hjælp.

Læs også: Snyd tyvene og lås cyklen via en app

Ellers er det bare med at slå sig løs med egne ideer, for FlyKly har åbnet kildekoden, så interesserede selv kan lege med funktionaliteter.

»Gennem Kickstarter har vi fået flere spændende ideer. Der var en, som ville lave et program, der satte motoren i gang i styret i stedet for med pedalerne. På den måde ville cyklen få et gashåndtag som en motorcykel,« fortæller Niko Klansek.

FlyKly har også selv flere ideer, som bliver ført ud i livet, efterhånden som det videre arbejde skrider frem, og midlerne kommer ind fra crowdfunding-sitet. Nogle af ideerne kommer formentlig ind over de kommende dage, da Niko Klansek er i Danmark for blandt andet at tale med cykeleksperter fra videncentret Bicycle Innovation Lab på Amager.

»København er cyklernes hovedstad, og det er utroligt, at byen er konstrueret til cykler i stedet for biler. Det kunne man sagtens have i New York,« siger Niko Klansek.

FlyKly har netop hovedsæde i New York, men det er planen, at cykelhjulet skal masseproduceres i Slovenien, hvor hele holdet af ingeniører og designere stammer fra.

Læs også: Se det selvoppustelige cykeldæk

Niko Klansek er selv uddannet i både datasystemer og film, selv om han oprindelig rejste til USA for at spille basketball på universitetet. Forretningssansen har ført flere projekter med sig - det første under studietiden, hvor han byggede et mindre smoothie-imperium op, inden han kastede sig over elcykler og nu cykelhjul.

Selve arbejdet med FlyKly har, trods det enkle design, også været flere år undervejs. Ifølge Niko Klansek har den største udfordring været at få plads til en tilstrækkeligt stor batteripakke, samtidig med at hverken motor eller elektronik måtte fylde særlig meget.

En af de første modeller var derfor et hjul, hvor elektronikken fyldte hele hjulet, men det er siden skrumpet en del. Nu fylder det mindre end halvdelen af hjulets samlede areal og vil - i den endelige version - komme ned på fire kg, fortæller han.

Når det kan lade sig gøre, skyldes det, dels at aluminiumscasen er blevet udskiftet med plastic, dels at motoren nu blot er 5 mm tyk. Og så er der sparet plads på det helt flade motherboard, hvor kobberspolerne er viklet rundt i sirlige rektangler mod magneterne.

Prototypen vejer dog 10 kg, men det er primært, fordi 'kassen' er 3D-printet i plastic, der kræver stålforstærkning, som vejer godt til. Den endelige version vil blive støbt, så den ikke kræver forstærkning, og dermed kan vægten holdes nede.

Læs også: Bycyklen trænger til en softwareopdatering

Desuden bliver der i øjeblikket arbejdet med ét stort rundt batteri, der fylder hele den ene side af plastickassen i stedet for de individuelle lithium-ion-pakker, det nu er sammensat af. Og så skulle der være nok kræfter til at hjælpe med i hvert fald 50 km cykling, inden cyklen skal i stikkontakten et par timer.

Batterierne er placeret, så de ikke drejer med rundt om hjulet, og derfor vil GPS’en også få plads der, så navigationen ikke går helt fløjten under kørslen.

Med så meget elektronik er der potentielt også meget, der kan gå i stykker, men det er ifølge Niko Klansek ikke noget problem, selv om den lokale cykelsmed må melde pas over for denne type problemer.

»Noget af det, jeg er rigtig stolt af, er det service-system, vi har bygget op. Motoren har et indbygget system, der analyserer hjulet hele tiden, og hvis noget ser ud til at være ved at gå i stykker, får både brugeren og vi en besked. Så sender du os hjulet og får et nyt tilbage. Det er dækket af den etårige garanti, som man derefter kan udvide,« siger han.

Hjulet fås i størrelserne 29 tommer til almindelige bycykler, 26" til mountainbikes og 20" til BMX-cykler og sammenklappelige cykler, og Niko Klansek anslår, at prisen lander omkring 3.000 kroner. Ifølge Niko Klansek kan det købes online fra maj eller juni 2014.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

1: Indbygget batteri i navet, er ikke noget nyt, det har været på markedet i mange år. Overvejede det selv, men et separat DIY batteri var at foretrække.

2: " På den måde ville cyklen få et gashåndtag som en motorcykel" Hvilket er ulovligt på offentlig vej.

3: hvor er jeg træt til døde, over app mig her og der. Wauu den kan tælle din cadance...

p.s man kan opgradere cykler til 45 km/t "snell-pedelecs" http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_bicy...

  • 1
  • 9

Gad nok vide hvilken effektivitet den motor har. Viklingerne kunne godt ligne noget, som var ætset i en printplade, men de ser på den anden side ret tykke ud. Hvis det er kobbertråd, så ligger det godt nok fint...

  • 1
  • 0

for dem der har en cykel de er glade for. meget nem konvertering til el-cykel. Det er kun amerikanere der syntes at gas håndtag er smart. Europæere har ikke noget i mod at træde rundt i pedalerne, og derved køre hurtigere og spare energi som er = længere rækkevide. Men at det skal være ulovligt syntes jeg er underligt. Cyklen vil køre markant langsommere hvis man ikke træder rundt.

Jeg er ikke selv interesseret i at få 5 kg på baghjulet, specielt ikke med de spinkle cykler de viser i eksemplerne. Måske monteret på en modernet mouantain bike med tykke dæk. Tykke dæk er fremtiden for el-cykler så længe cykelstierne ikke er perfekt jævne. Jeg køre med 2.1" lige nu og de masser bare hen over alt. men jeg vil gerne have endnu tykkere dæk på 3-4" tyveri sporings tingen er en god ting.

  • 2
  • 0

Du har ret, man burde altid bruge en torque-arm[1] og så skal man have magneten frem, kun stål gafler aldrig på aluminium (når det fejler så er det ofte totalt), gaflerne er ikke lavet til dette vrid. Ny tænder er dyrere end en toque-arm.

[1]http://ebikes.ca/torque_arms/

  • 0
  • 1

Der er ikke mulighed for flere end et gear - det er måske også mindre nødvendigt med el-assist.

Det ville være rart hvis man kunne bruge det som forhjul, og så overføre pedalsensor-data trådløst.

Det at batteriernes vægt drejer med rundt, gør cyklen væsentlig tungere at accelerere, når batteriet er fladt - og det betyder især noget ved bykørsel.

EDIT: ah - jeg skulle have set videoen først! Batterierne drejer ikke med rundt - smart!

  • 1
  • 0

Da jeg læste artiklen tænkte jeg at dette var en fantastisk idé. Man kan bibeholde sin (for nogle mennesker) elskede cykel og få en masse funktionalitet i kun ét hjul. Og prisen er efter min mening helt rimelig. De negative sider du ser Nicolai er vist kun for at finde noget at brokke sig over.

Glæder mig til at se dette produkt på markedet !

  • 3
  • 2

Hej Jørgen, Ifølge specifikationerne skulle motoren have en effekt på 250W. Vh. Mie Stage, ing.dk

  • 3
  • 0

Der er ikke mulighed for flere end et gear - det er måske også mindre nødvendigt med el-assist.

Det ville være rart hvis man kunne bruge det som forhjul, og så overføre pedalsensor-data trådløst.

Det at batteriernes vægt drejer med rundt, gør cyklen væsentlig tungere at accelerere, når batteriet er fladt - og det betyder især noget ved bykørsel.

EDIT: ah - jeg skulle have set videoen først! Batterierne drejer ikke med rundt - smart!

Der er et biled af en flere gears cykel, så det kan man godt. det ligner et simplex 5-10 gear fra 70´rne. :-) Men 3 gear er minimum på en hvilken som helst cykel, med mindre man er selv piner og har lyst til at slide sine transmissions dele op før tid. 5 kg på forhjulet vil man under ingen omstændigheder have lyst til.

Jeg har 21 gear på min el-cykel og har haft masser af brug for dem. Både i skov og franske byer med ekstreme bakker. Men til daglig brug i danmark kunne jeg godt bruge et 9-11 gears indvendigt på grund af vedligeholdelse fordelene, og muligheden for at skifte gear selvom cyklen holder stille. Jeg glemmer til stadighed at få gearet ned før stilstand.

  • 1
  • 0

man skal tage cyklen med op for at oplade den. For nogen er det ikke et problem de tager alligevel deres dyre cykel med op for at undgå tyveri. Men det vil lige lægge nogen kilo til vægten. Bor man i hus er det ikke noget problem...hvis man har 230 volt i skuret. jeg kan godt lide at jeg kan afmontere mit 2kg batteri, og muligheden for at medbringe et ekstra batteri, hvis jeg skal køre mere end 35-40 kilometer.

  • 1
  • 0

sorry, Jeg er bare passioneret el-cykelist, der har lavet flere builds selv og for andre. Vil gerne ud over hypen her.

"Motoren er mindre end 5 mm tyk." (sidste billede) mon ikke det er 5 cm. :)

Jeg vil så bare tilføje at den lovpligtige effekt på 250 er den nominelle, under last kan den være meget mere.

  • 0
  • 0

Det er spændende at se den hurtige udvikling i el-cykler, der er milevidt fra fortidens støjende og osende knallerter - blot har vi egentlig ikke brug for dem i Danmark, navnlig ikke til bytrafik.

Set i det lidt større perspektiv er det ikke så mærkeligt at Holland og Danmark har cyklens hovedstæder (når vi lige ser bort fra Kina), nemlig at det er to meget flade lande. Alle kan træde pedalerne igennem København på en hvilken som helst cykel - for ældre folk som mig selv vil jeg dog indrømme at det er rart med tre gear, når jeg skal op ad Valby Bakke.

Når vi lige tage et kik på folkesundheden, så er det et plus, at selv den almindelige cykel er tidsmæssig konkurrencedygtig i bytrafik, hvor man så får motion i tilgift og ikke behøver at gå i fitness-center.

Ud fra en sikkerhedsbetragtning er el-cykler en anelse sværere at håndtere for uerfarne cyklister, både for den person der kører den og for den øvrige befolkning på cykelstien. I parentes bemærket er den derfor et dårligt valg for Københavns bycykler, der vel netop skal bruges af turister, som måske ikke er rutinerede cyklister.

  • 1
  • 3

kæresten kører dagligt 12 km på job, hun ville aldrig gøre det på en alm cykel, for så var hun for svedig. det er dejligt (og billigt) at cykle, lige indtil man har modvind, ikke så mange bakker i DK jo, men vi er noget forblæste :-)

@peter du har ret, men jeg ville nok have kaldt det "motor-delen".

  • 0
  • 1

Det er spændende at se den hurtige udvikling i el-cykler, der er milevidt fra fortidens støjende og osende knallerter - blot har vi egentlig ikke brug for dem i Danmark, navnlig ikke til bytrafik.

Set i det lidt større perspektiv er det ikke så mærkeligt at Holland og Danmark har cyklens hovedstæder (når vi lige ser bort fra Kina), nemlig at det er to meget flade lande. Alle kan træde pedalerne igennem København på en hvilken som helst cykel - for ældre folk som mig selv vil jeg dog indrømme at det er rart med tre gear, når jeg skal op ad Valby Bakke.

Når vi lige tage et kik på folkesundheden, så er det et plus, at selv den almindelige cykel er tidsmæssig konkurrencedygtig i bytrafik, hvor man så får motion i tilgift og ikke behøver at gå i fitness-center.

Ud fra en sikkerhedsbetragtning er el-cykler en anelse sværere at håndtere for uerfarne cyklister, både for den person der kører den og for den øvrige befolkning på cykelstien. I parentes bemærket er den derfor et dårligt valg for Københavns bycykler, der vel netop skal bruges af turister, som måske ikke er rutinerede cyklister.

Det er nok det hurtigst udviklede køretøj i den industrielle revolutions historie. Jeg købte en 3´die generations el-cykel for 1½ år siden, og nu kan man købe 4-5 generations el-cykler i butikkerne.

Det er fint at du kan køre op ad valby bakke på en 3 gears cykel, men det er de færreste der syntes det er specielt inspirerende. Der eksistere en romantisk forestilling om at fordi man køre på cykel skal det være forbundet med besvær, og u komfort. Nej tak! jeg vil køre hurtigere, længere, mere og jeg vil gøre det komfortabelt uanset modvind, regn, kulde, hede eller ukomfortable cykelstier. El-cyklen ophæver alle de kompromiser en gammeldags cykel er født med.

Jeg har altid kørt på cykel, men mindre og mindre er det blevet til. Efter jeg købte en el-cykel køre jeg næste aldrig i min bil. Offentlig transport får jeg ikke brug for foreløbig. Jeg bor 5km fra Kbh centrum, så med en rækkevide på 20-30 kilometer hver vej kan jeg dække 99% af mine transport behov. Fordele:

1:Jeg kan i føre mig en ordentlig regn dragt (motor cykel regn dragt). Ikke det der tynde sjask gammeldags cyklister må nøjes med. Hvis man iføre sig sådan en på en træde cykel så blir man våd indefra på grund af sved. Den er også god til at isolere mod kulde om vinteren, så jeg ikke behøver at være ekstra varmt på klædt. Jeg køre selvfølgeligt langt, hurtigt og billigt + det er sjovt at køre i sne vejr med 2 hjuls træk.

2: Om sommeren er jeg fri for at svede. jeg køre selvfølgeligt langt, hurtigt og billigt + jeg kan køre ind i en skov med mine monterede traktor dæk.

3: jeg kan vælge den bedste mest komfortable kørestilling uden at gå på kompromis med fart og rækkevide. Modvind og stiv nakke eksistere ikke mere, jeg sider helt oprejst.

4: Den er nem at reparere.

5: Den er meget mere inspirerende at køre end min bil.

U fordele:

1: Den er dyrere.

2: Jeg skal købe mig en ny sparegris da den gamle er propfyldt med de penge jeg spare hver gang jeg bruger min el-cykel kontra bil eller offentligt transport.

  • 4
  • 0

kæresten kører dagligt 12 km på job, hun ville aldrig gøre det på en alm cykel, for så var hun for svedig. det er dejligt (og billigt) at cykle, lige indtil man har modvind, ikke så mange bakker i DK jo, men vi er noget forblæste :-)

Samme her. Sidste år kørte jeg 3mdr 2 x 17 kilometer på arbejde og hjem. Selv om jeg brugte 2 x 25 minutter ekstra i forhold til bilen, var det en befrielse at blive frigjort for den trivielle bil pendler kørsel. Jeg brugte tiden på cyklen til at udtænke forbedringer på cyklen (og bande over kvaliteten på cykelstierne). meget inspirerende. Efter 3 mdr havde jeg tjent 2/3 dele af investeringen hjem igen. Min bil kører 10.5 kilometer på literen, + jeg kørte en omvej på 2 x 5 kilometer for at undgå kø kørsel. = 1000kr om måneden.

  • 3
  • 0

Det er jo dyrt at skifte hele baghjulet, foruden det at man ikke kan bruge indvendige gear mere.

Hvorfor laver nogen ikke bare en samlet enhed, i stil med Velo Solex eller de gamle "røvfræsere" hvor motoren sad bag på, som simpelthen kan sættes på bagagebæreren og tages af, når man ikke bruger den. Det ville så kunne laves så den trækker direkte på hjulet, eller med en overførsel så den trækker med et ekstra tandhjul på kæden. Den første metode er vel bedst.

  • 0
  • 2

Det er jo dyrt at skifte hele baghjulet, foruden det at man ikke kan bruge indvendige gear mere.

Hvorfor laver nogen ikke bare en samlet enhed, i stil med Velo Solex eller de gamle "røvfræsere" hvor motoren sad bag på, som simpelthen kan sættes på bagagebæreren og tages af, når man ikke bruger den. Det ville så kunne laves så den trækker direkte på hjulet, eller med en overførsel så den trækker med et ekstra tandhjul på kæden. Den første metode er vel bedst.

3000kr bliver nævnt. det er bestemt ikke dyrt, tvært imod. Produktet må henvende sig til dem der syntes det er smart at køre single speed og ikke så mange kilometer. De får masser ud af produktet, da den ophæver det usmarte ved at køre uden gear, samtidigt med at de har den simple cykel. Om de kan leve med designet som er vigtigt for dem der køre single speed ved jeg så ikke.

Jeg har set en røvskubber model. batteri og motor + friktions rulle i en kasse til at montere bagpå. Den var for dyr og dybest set uinteressant. Hvad med skærme og bagage bære!.

Edit: Rasmus linker til den.

Velo solex laver nu el cykler, bare ikke med rulle træk. Enten forhjuls træk eller baghjuls træk.

  • 1
  • 0

BionX kit DT XL koster 14900 DKK I Danmark, men BionX siger man kan køre op til ca. 105 km på en opladning. 3000 DDK er faktisk billigt selvom man kun kan køre 50 km. En minus for larmen, BionX motor er total lydløs.

  • 0
  • 0

har 3 elcykler, en mountainbike offroad 60v lipo (cobolt oxid) 10 Ah (dem til "modelfly"), den har 7 gear baghjul og er gearløs. en fronttrukken citybike med gear motor til "transport". En foldecykel, 5 gear og gearmotor bagtil, som må tages med i toget som "bagage".

Her er det vigtige hvis man skal vælge en elcykel at man ved forskellen på gear typen, dem med friløb (ofte nylon planet gear). fordel:små, effektive, mere torque fra bunden,friløb. ulempe: har den velkendte summende lyd. gearløs. fordele: ofte mere potente, nærmest lydløs. Ulemper: ingen friløb, ofte større/tungere. (og dem der er kæde/rulle/ rem dreven)

Vil man vide mere om emnet kan jeg anbefale: http://endless-sphere.com/forums/

  • 1
  • 0

Størrelse på hjulet; Hvorfor har de valgt at lave et hjul i 29", og ikke 28"? Det virker da som om at det er for stort, selv i forhold til hans cykel på videoen - dækket rammer nærmest hans stel. Dette gør at der på ingen måde være plads til en cykelskærm, og så bliver cykelen jo ikke ligefrem sjov at cykle på, når det regner (det gør det altså, engang imellem!).

Billede 1(med manden med den blå trøje), ligner det at der er brugt et 26" baghjul til et 28" forhjul. Er der nogen der kan komme med nogle bud på hvad det gør for cykel oplevelsen, altså at have forskellige størrelser hjul på sin cykel. Umiddelbart er det ikke noget trækker i mig, da jeg så skulle have to forskellige reservedele, både dæk og slange, til hvert sit hjul.

Gear; Som andre er inde på, er det er et single 'speed gear', eller, for at kalde en skovl for en skovl: Der er ingen gear. Alligevel ligner det at billede nr1, at han har haft et udvendigt gear på den cykel, hvor han har skiftet hjulet. Men der nævnes ikke noget i artiklen om dette gør at han kan bruge det krankaksel/pedalmonterede del af hans tidligere gear, som gear i det nye. Personligt fortrækker jeg indvendige gear, men jeg har lidt svært at se hvordan dette skulle kunne lade sig gøre med deres design, med mindre de har tænkt sig at gøre boksen på hjulet stører, for at kompensere for den plads der går tabt til et indvendigt gear?

Batterier;

Desuden bliver der i øjeblikket arbejdet med ét stort rundt batteri, der fylder hele den ene side af plastickassen i stedet for de individuelle lithium-ion-pakker

Det er en god ide at man kan tilgå batterierne fra den ene side, men bliver det også muligt at tage batteripakken af/med hvis man vil oplade sin cykel, et sted hvor cyklen ikke kan komme med, feks. ens lejlighed? Hvorfor ikke drage fordel af at man har en batteripakke, og så tilbyde at man kan købe ledninger til for og baglygte - evt. til deres egen udviklede forlygte. Hvis man har en batteripakke, hvorfor så drage fordel af at man kan slippe med besværet for at skifte batterier på lygterne. Samtidigt kunne de så også gøre disse lygter en anelse mindre (pga. fraværet for et lokalt batteri), samt gøre dem mindre tyveriinteresserede, så man kunne efterlade lygten på altid. Man kunne sikkert få noget smart interaktion med ens telefon her, så lyset blev tilpasset til den givne situation, om man f.eks. kører i byen med gade belysning, eller på landet i bælgragende mørke (selvfølgelig skal de overholde loven stadig, for minimum lysintensivitet). Evt. også gøre brug af telefonens egenskab af at den kan detektere hvor mørkt det er...

Lås; Jeg ved godt at det er en petitesse, men lige hans hjul i videoen er et man kan tage af på ca. 2 sekunder, det har jeg meget svært ved at se hvordan lige dette undgås. Jeg vil da uanset hvad, anbefale at man ikke skrotter sin lås, bare fordi man får overstående! :)

Andet: 3000kr er yderst rimeligt til mange danske behov. En ny elcykel koster omkring 12500 til 15000kr og op af. 3000kr for en opgradering af en eksisterende cykel er derfor slet ikke tåbeligt.

Rækkeviden er fin, men under hvilke forudsætninger? Er det når motoren yder hele arbejdet, eller? Hvad med os der gerne vil have "medvind" på cykelstierne, som altså ikke går efter at få hjælp fra 0 til 25km/t, men nærmere vil hjælpes når der er modvind? Sidst, men ikke mindst, er de 50km rækkevide ved personer/cykler med en samlet vægt på 50kg, eller håndtere den også fint denne rækkevide med tungere personer og/el. cykler?

  • 1
  • 0

(med manden med den blå trøje)

Mente selvfølgelig manden med den blå cykel...

Derudover, så kunne de også optimere imod at man kunne bruge dette hjul som en bremse, med inkluderet bremseenergi, som det ses i nogle elbiler. Specielt inde i byerne, har vi rigtig mange start og stop, hvis energi gerne måtte gå til andet, end bare til nedslidning af bremseklodser!

  • 0
  • 0

Der er alt for mange ukendte variabler til at give et bare tilnærmelsesvis korrekt tal. Personens vægt, modvind / medvind / ingen vind, by eller landevej, bakker, assist level valgt af cyklisten og hvor meget han/hun selv hjælper til. Vinter kulde vil også på virke batteriets kapacitet. hvor meget har jeg ingen anelse om. Mit batteri er på 250 watt, jeg vejer ca 80kg og træder ikke specielt hårdt, fuldt oprejst sidestilling. Rækkevide mellem 25 og 45 kilometer. Hjælpen fra motoren vil føles svagere jo tættere man kommer på dets nederste grænse. Hvis jeg skal besøge nogen der bor mellem 15-25 kilometer væk, tager jeg opladeren i lommen, og lader batteriet op hos dem jeg besøger. Så er der fuld knald på til hjemturen. Så jeg regner med mellem 5-10 watt pr kilometer = ca 1 til 2 øre pr kilometer. Den køre lige godt på kulsort strøm som på vindmølle strøm.

  • 0
  • 0

Et såkaldt 29" hjul er faktisk et 700c eller 28". man kalder det 29" fordi der kan monteres et mountain bike dæk på fælgen. Det er tykt + højt og giver en samlet diameter på 29". Sådan nogle Har jeg sat på mine 700c fælge. Det gir lidt besvær med skærm montering, jeg har måtte modificere nogle mountainbike click på skærme til at passe.

Energi opsamling vil være fedt til en el-cykel. Gerne 2-3 levels man lynhurtigt kunne vælge i mellem. lige så meget for at spare på bremse klodserne eller skiverne.

  • 0
  • 0

Dobbelt bremse; Tjek Maks 250watt motor: IKKE tjek "Motoren leverer en effekt på 500 watt"

Derudover skal den også være pedal-assist, så hvis jeg ser deres video korrekt, er der også tjek på denne.

Måske den dog kan godkendes under knallert eller motorcykel forhold, men ikke som cykel, i dansk regi. (Uanset om det så er en dansker eller nordmand, så længe de befærder sig i Danmark)

  • 0
  • 0

Måske den dog kan godkendes under knallert eller motorcykel forhold, men ikke som cykel, i dansk regi. (Uanset om det så er en dansker eller nordmand, så længe de befærder sig i Danmark)

Hvis de kan køre 45 km/t, så skal de godkendes som knallert 45.

Der sættes en række krav til knallert 45, som de skal opfylde, blandt andet krav til bremsere. Mange billige bremsere - også skivebremsere - kan have problem med at opfylde kravene.

Der er krav til lys, nummerplade mv. Og de skal have horn og ikke klokke.

Hvis de kan opfylde detailforskrifterne til knallert 45, så skulle de have lov at køre i Danmark.

Importere du en selv, og lever de op til lovens krav, og har du alle nødvendige EEC godkendelsesdokumenter, så kan du måske få dem igennem et syn, og har så lov at køre på dem. Hvis du selv importerer, så kan du med de rette dokumenter, og hvis knallerten opfylder lovens krav, få den godkendt ved syn.

Køber du en af el-cyklerne i Norge, så tjek først detailforskrifterne for knallert 45, for at sikre dig de lever op til dem. Og du skal sikre dig, at dokumenterne er i orden. Så er sandsynligt, at de kan synes i Danmark som stor knallert, og få lov at køre på vejen. Risikoen er dog stor, hvis du ikke kender detailforskrifterne godt nok, eller hvis den ikke lever op til dem, f.eks. på grund af bremser. Udover at køretøjet skal bestå synet, så skal EU dokumenterne også være i orden og medbringes ved syn. Du kan læse mere på færdselsstyrelsens hjemmeside om godkendelse af stor knallert ved syn, hvor der ikke foreligger dansk typegodkendelse.

Der må så vidt jeg ved ikke være pedal assist, hvis den skal godkendes som knallert.

Min vurdering er, at den ikke kan godkendes. Jeg tror ikke, at den har de lovpligtige lygter til knallert 45. Og bremserne ser også meget spinkle ud, i forhold til de krav, der normalt stilles til knallerter.

De skriver følgende: En speed pedelec-sykkel er en elsykkel som faller utenfor norsk og europeisk regelverk for elsykler.

Dermed har den ikke de EU dokumenter, som skal til for en godkendelse. Og det vil ikke være lovligt, at køre på danske veje med el-cyklen, uanset den er godkendt i Norge. Samme gælder andre EU lande. Godkendelse i Norge, gælder ikke andre EU lande. Den skal have en EU godkendelse.

  • 1
  • 0

Tak for information om muligheder og udfordringer.

En formulering i artiklen: " ... Vi jobber for at regelverket for speed pedelec-sykler skal få en oppmykning, slik som for eksempel i Tyskland og Sveits. Der er det opprettet en egen kjøretøyklasse hvor syklene er unntatt visse krav og kan brukes på sykkelvei. For å få til dette så er det viktig at temaet blir debattert i media ... " overraskede mig lidt.

En egen "køretøjsklasse" i Tyskland og Schweiz - OK, måske kunne Danmark have fordel af at følge den tyske/schweiziske udvikling.

fandt et tysk link om emnet

http://www.adfc-nrw.de/kreisverbaende/kv-b...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten