Skibsforurening dræber 100 københavnere om året
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Skibsforurening dræber 100 københavnere om året

Illustration: Mærsk

Når tyktflydende bunkerfuel forbrændes i motorrummet ombord på skibe i danske farvande, så udløser det sundhedsskadelige partikler, kvælstofoxider og svovloxider i en mængde, der sender mindst 100 københavnere for tidligt i graven.

Det vurderer professor i folkesundhed ved Københavns Universitet, Steffen Loft og ekstern underviser i luftforurening ved DTU, Kåre Press-Kristensen, over for Politiken.

»Jeg kan ikke sige, om der dør 100 eller 1.000 på grund af skibsforurening. Men det ligger et eller andet sted derimellem,« siger Kåre Press-Kristensen.

Hvert år sejler cirka 100.000 skibe gennem danske farvande, og alene i Øresund passerede 36.187 skibe i 2006 med en samlet dødvægtstonnage på 288,2 millioner. Det svarer til cirka 1.800 af verdens største containerskib, Emma Mærsk.

Skibsforurening overgår langt al forurening fra land

Luftforureningen fra skibe er typisk skyld i lungekræft, allergi, astma og blodpropper i hjertet, men i Danmark er der aldrig lavet en nøjagtig undersøgelse af skibsforureningens konsekvenser for helbredet. Amerikanske undersøgelser har derimod vist, at cirka 60.000 personer årligt dør for tidligt af røgen fra den tykke bunkerfuel.

Ifølge Helsinki Kommissionen, der er det fælles miljøsamarbejde for landene omkring Østersøen, er forureningen så voldsom, at det svarer til al landbaseret forurening - altså biler, busser, lastbiler, kraftværker fabrikker osv. - i Danmark og Sverige tilsammen, skriver Politiken.

Trods den massive forurening står løsningen på forureningen klar på kajkanten i form af filtre, mener Kåre Press-Kristensen.

»Teknologien har været kendt i mange år, og det er ikke specielt dyrt at installere de her ting på skibene. Men den internationale skibstrafik har aldrig været underlagt ret mange restrektioner, fordi politikerne føler, det er svært at regulere en branche, som er så international,«siger han til Politiken.

Industrien: Vi kan først rense røgen om otte år

Det synspunkt bekræftes af både miljøminister Troels Lund Poulsen (V) og klima- og energiminister Connie Hedegaard (K), der begge ønsker en international regulering.

Fabrikanterne af dieselmotorer tror dog ikke på, at ordentlige rensesystemer også kaldet scrubbere er klar på skibene før om otte år.

»De såkaldte scrubbere sejler i dag kun rundt på forsøgsbasis, og resultaterne er ringe. De har svært ved at klare miljøet på havet og har vist sig at sprække og lække,« har Thomas Knudsen, direktør i afdelingen for totaktsmotorer i MAN Diesel, tidligere udtalt til ingeniøren.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

kunne jo være at sætte sæt forbrug ned, feks til det halve. Det ville være Win-Win-Win. Miljøet, pengepungen, affaldsbjergene og mere fritid, (fordi du ikke behøver at tjene nær så meget)

  • 0
  • 0

Thomas Djursing må lige forklare hvorfor det "kun" er Københavnerne der dør af forureningen.
Mig bekendt kender partikelforureningen ingen grænser, så man skulle da mene at folk oppe i Rågeleje eller på Stevns for den sags skyld er lige så udsatte. Mystisk.

  • 0
  • 0

man skulle da mene at folk oppe i Rågeleje eller på Stevns for den sags skyld er lige så udsatte. Mystisk.

  • jovist, eller i Hälsingborg, Landskrona eller Malmö for den sags skyld! (Har vi ikke fremherskende vestenvind over 'Pløresund'?)
    {Nå, det ER vel kun (døde) DANSKERE, der tæller? :)}
  • 0
  • 0

{Nå, det ER vel kun (døde) DANSKERE, der tæller? :)}

Selvfølgelig er det kun døde Københavnere der tælles. Der må skrives en splinterny artikkel hvis man også vil tælle skåninge, jyder, englændere, japanere, grønlændere eller maorier.

  • 0
  • 0

Det reducerer partikelforureningen og svovloxid forureningen voldsomt - og det kan man gøre i morgen. Men det koster.. affaldsolien (kaldet bunker olie) er meget billigere.
For resten kunne vi da starte med at gå enegang med færgerne. Eller kan vi - efter at de er privatiserede?
Scandlines gik i 1995, efter privatiseringen, over til at bruge olie med 7.5 gange mere svovl end før privatiseringen. En efterfl. folketingsdebat konkluderede at der ikke kunne gøres noget ved det fordi de var privatiserede, så sær regler ikke var mulige - Velbekomme!
For dokumentation, søg på "svovl Scandlines" på Google. Det er sørgelig læsning.

  • 0
  • 0

Det er sørgelig læsning.

We all know it needn't be so.

It is very much possible to exhaust much cleaner air, by burning some sort of gas instead of bunker oil. The change in equipment and fuel storage is really only cosmetic, the expense of which is well worthwhile, in better health effects.

mvh knud

  • 0
  • 0

Det er bare fordi de har aktuelle modeller for luftforureningens betydning for dødsfald i København, de umiddelbart kan sammenligne med og regne det ud fra mens modellerne for hele landet ikke er opdaterede. Men da skibenes forurening primært transporteres over lang afstand kan man godt tillade sig at anslå at effekten er næsten lige så stor for resten af Danmarks befolkning.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten