Skibe udleder dobbelt så meget CO2 som fly
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Skibe udleder dobbelt så meget CO2 som fly

Alt imens bilindustrien og luftfartsselskaberne presses fra alle sider for at begrænse CO2-udledningen, så tøffer den globale fragt-flåde ubemærket videre med røg ud af skorstenen. Skibsfart udleder globalt set dobbelt så meget CO2 som luftfart, der står for kun 2 procent af verdens samlede udledning. Men CO2 udledningen fra skibsfart er ikke reguleret gennem Kyoto-protokollen eller europæisk lovgivning, skriver den britiske avis The Guardian.
EU-kommissionen har foreslået, at flyselskaberne kommer med i EU´s CO2-kvotehandelssystem fra 2011. Men indtil videre har SAS indført en frivillig afgift. CO2-afgifter på skibsfart er dog ikke i spil på det europæiske forhandlingsbord trods massive CO2-udledninger.

Vækst i brændstofforbrug kræver handling

Skibene på verdenshavene udleder mellem 600 og 800 millioner tons CO2. Det svarer til fem procent af den samlede globale udledning, viser undersøgelser foretaget af olieproducenten BPl og tyske forskere i skibsfart. Global skibsfart bruger i dag omkring 200 millioner tons brændstof om året, men fortsætter væksten indenfor skibsfartsindustrien, vil det årlige forbrug stige til 350 millioner tons brændstof i 2020.
Fremtidsscenariet får miljødirektør i BP Oil, Donald Gregory, til at kræve handling.
»Den Internationale Søfartsorganisation er nødt til at fremlægge en strategi til at begrænse CO2-udledningen. Eller må vi selv gøre det,« siger Donald Gregory til The Guardian.

USA vil stoppe partikelforurening

I fredags foreslog den amerikanske miljøstyrelse en række tiltag, der skal nedsætte partikelforureningen fra skibsmotorer og togtrafik.Forslaget omfatter 40.000 skibe og 21.000 tog. Tiltaget vil koste omkring 600 millioner dollars, skriver det amerikanske nyhedsbureau Marketwatch.
Målet er at nedbringe partikelforureningen fra skibsmotorer med 90 procent inden 2030. Ifølge den amerikanske miljøstyrelse kan planen spare landet for 12 milliarder dollars i omkostninger til at behandle de luftvejssygdomme, som partikeludslippet ellers ville give borgerne.
Især havnebyer som New York, Long Beach og Houston vil få gavn af renere luft, skriver Marketwatch.
I dag transporterer skibsfart 90 procent af verdens samlede handelsvarer, og i løbet af de seneste 25 år er verdenshandlen fordoblet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tidligere så man tydeligt, hvor færgerne sejlede, den gule smog hænge tværs over Storebælt. Denne forurening skaber de mange biler på broen ikke. Nu ser man derimod udstødningsforureningen efter skibe der passerer langs gennem bæltet. Helt galt er det, når  gamle  misligholdte skibe starter op efter at have bunkret i indre farvande. Er det mon nødvendigt at tillade forureningen i danske farvande?B Jensen 

  • 0
  • 0

Bent Jensen skrev:Tidligere så man tydeligt, hvor færgerne sejlede, den gule smog hang tværs over Storebælt. Denne forurening skaber de mange biler på broen ikke. Nu ser man derimod udstødningsforureningen efter skibe der passerer langs gennem bæltet. Helt galt er det, når  gamle  misligholdte skibe starter op efter at have bunkret i indre farvande. Er det mon nødvendigt at tillade forureningen i danske farvande?B Jensen 

  • 0
  • 0

Bent .... Du blander røg (partikelforurening) og CO2 (drivhusgas) sammen. Det artiklen handler om er udelukkende forureningen med CO2 og de globale problemer det giver. At du kan se røgen over storebælt er et helt andet problem.Jeg er sikker på at hvis CO2 regnskabet falder ud til skibenes fordel hvis man sammenligner med landtransport (lastbiler), men derfor er der stadig plads til forbedringer. Problematikken med CO2 udledning fra handelsflåden er vel bare et resultat af globaliseringen. Meget af det konsum skrammel, som vi køber her i den vestlige verden, er jo produceret i fjernøsten. Vi kan jo bare begynde at producere tingene selv igen, så slipper vi for det meste af den forureningskilde.-Jørgen 

  • 0
  • 0

Underligt at CO2 udledningen ikke sættes i forhold til den transportede mængde.

Skibstransport står for 4% af udledningen (dobbelt af flytransport = 2%), men skibe transportere til gengæld 90% af verdenshandlens varer (vægtenhed ?...)

Antager vi at flytransporten tager sig af de fulde tilbageværende 10%, så kommer jeg frem til at flytransport udleder pr. vægtenhed knap 5 gange så meget: 4%/90% = 0,044; 2%/10 = 0,2, hvilket giver i retning af 0,2/0,044 = 4,5 gange højere CO2 udledning for flytransport i forhold til skibe. Kan nogen verificere, eller komme med andre tal på flytransport.

Det skal selvfølgelig ikke fjerne fokus fra, at en stor del af skibsflåden er ineffektiv, og kunne effektiviseres med hensyn til brændstofforbrug.

Mvh.

  • 0
  • 0

Man kan sikkert regne med at de store operatører på verdenshavene søger at begrænse CO2-udledningen til et absolut minimum, olie koster penge, og der lægges meget energi i at begrænse denne udgift til et absolut minimum.
Ikke af hensyn til den globale opvarmning, men simpelthen for at tjene flest penge.

  • 0
  • 0

Som Søren skriver, er der nogen der har glemt at 3 æbler og 5 pærer, ikke er lig med fem bananer.

Hvis skibe kunne tillade sig, at bruge samme mængde brændstof, for attransportere et ton, en kilometer, som fly kan, kunne skibene tillade sig, at forurene tusinde gange mere, end de reelt gør.

Et Dash 8 fly bruger 0.5 liter brændstof, for at transportere et ton, en kilometer. Ebba Mærsk bruger 0,001 liter, for at lave det samme arbejde.

Her er set bort fra flyets og skibets reelle vægte. Her er kun tale om det betalende gods.

Dash 8 er et af de mest økonomiske fly der findes. Det er lufthavets LUPO og Ebba Mærsk havenes ditto.

Ydermere bevæger fly sig i luftlag, hvor den vanddamp der også dannes, ved deres motores virke, giver anledning til bekymringer.

  • 0
  • 0

Et Dash 8 fly bruger 0.5 liter brændstof, for at transportere et ton, en kilometer. Ebba Mærsk bruger 0,001 liter, for at lave det samme arbejde.

Her hammers hovedet på sømmet.

Udslippet Co2mæssigt ligger i det overordnede, som alt andet. Fragtmængderne vokser og vokser - og det gør skibenes CO2udslip følgelig; det må gøres anderledes også her i fremtiden.

Derimod er der en anden abberdabej: det er deres fuel.

Heavy fuel oil er det mest heavy forurenende lort, der findes - og må under ingen omstændigheder brændes af på land i dieselmotorer.

Og det gør skibene jo i forhold til Danmark - og Sverige.

Skibe med stort maskineri passerer i hunredetusindevis Danmarks stræder - og forhold til så store befolkningscentre, som der i Øresundsregionen anlægges enorme miljøskader - og helsekader; mange er døde og vil dø heraf. Dette burde Danmark sammen med Sverige have standset forlængst, ved at forlange at de switser til gasolie ved kystnær passage.

Men det er ikke sket, hvad der er komplet uacceptabelt som så meget andet.

  • 0
  • 0

[quote] Skibe med stort maskineri passerer i hunredetusindevis Danmarks stræder - og forhold til så store befolkningscentre, som der i Øresundsregionen anlægges enorme miljøskader - og helsekader; mange er døde og vil dø heraf. Dette burde Danmark sammen med Sverige have standset forlængst, ved at forlange at de switser til gasolie ved kystnær passage.

Men det er ikke sket, hvad der er komplet uacceptabelt som så meget andet.

Din information er ikke opdateret - med MARPOL annex VI blev der indført begrænsninger på luftbåren forurening (SOx emmisioner) i Østersøen per 19. maj 2006 og i Nordsøen 22 Nov 2007.

http://www.imo.org/

Mvh
Peter

  • 0
  • 0

Hvordan kan skibe der bruger 200 millioner tons brændstof, udlede 6-800 millioner tons co2.??
Venligst Knud Hansen

Ja det lyder umiddelbart mærkeligt, men kulstoffet bindes til 2 x ilt, deraf formlen Co2

  • 0
  • 0

Det ses ikke at virke tilstrækkeligt:

Fra INGENIØREN 2. juli 2009:

Projektet er finansieret af Miljøstyrelsen og indgår i det partnerskab for renere skibsfart, som Miljøstyrelsen indgik med Danmarks Rederiforening i november sidste år. Det står dog klart, at selv om skibene i Øresund i flere år højst har måttet have et svovlindhold på 1,5 procent mod normalt 4,5 procent i brændstoffet, er forureningen med svovloxider fra skibsfarten fortsat betragtelig.

»Svovlforureningen fra skibene omkring Danmark er dog fortsat væsentligt større end den samlede svovl-forurening fra alle forureningskilder på den danske landjord,« siger seniorforsker Morten Winther. Han peger dog på, at IMO fra 1. marts 2010 nedsætter grænsen for det maksimale svovlindhold i fuelolien til 1 procent, og fra 1. januar 2015 til 0,1 procent.

  • men stadig højere end diesel på landjorden
  • hertil kommer noxer og andre grimme ting.

I det hele taget er diesel altså også i biler the dark horse her, men det har jo været diskuteret til hudløshed andetsteds; men intet effektivt ses at ske.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten