Skibe løser nye svovlkrav ved at sende udstødningen i havet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Skibe løser nye svovlkrav ved at sende udstødningen i havet

PLUS.
Dampskibsselskabet Norden er som flere andre danske rederier i fuld gang med at installere scrubbere på en del af flåden for at kunne sejle på heavy fuel-olie, efter at IMO’s nye svovlkrav træder i kraft til nytår. Illustration: D/S Norden

Rederier over hele verden har travlt med at installere scrubbersystemer, der vasker røgen og leder stofferne ud i havet, inden de nye krav til svovludledning træder i kraft til nytår.

Atmosfæren vil årligt spares for ca. 8,5 mio. ton svovl, når de nye regler for emissioner fra skibe træder i kraft 1. januar 2020. Til gengæld vil en del af de miljøskadelige stoffer fra udstødningsgasserne i stedet blive udledt i havet. For at spare udgiften til dyr, svovlfattig bunkerolie har danske

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

rederier som Torm, Norden og Maersk ligesom en række udenlandske konkurrenter sat fuld kraft frem på arbejdet med at retrofitte deres skibe med røgrensningssystemer for at leve op til de nye krav, der blev vedtaget af FN’s internationale søfartsorganisation IMO i 2016. Ifølge fagtidsskriftet Søfart er det strategien både hos rederierne D/S Norden og Torm at installere de såkaldte scrubbere...