Skibe løser nye svovlkrav ved at sende udstødningen i havet

PLUS.
Dampskibsselskabet Norden er som flere andre danske rederier i fuld gang med at installere scrubbere på en del af flåden for at kunne sejle på heavy fuel-olie, efter at IMO’s nye svovlkrav træder i kraft til nytår. Illustration: D/S Norden

Rederier over hele verden har travlt med at installere scrubbersystemer, der vasker røgen og leder stofferne ud i havet, inden de nye krav til svovludledning træder i kraft til nytår.

Atmosfæren vil årligt spares for ca. 8,5 mio. ton svovl, når de nye regler for emissioner fra skibe træder i kraft 1. januar 2020. Til gengæld vil en del af de miljøskadelige stoffer fra udstødningsgasserne
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen
Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
De første 30 dage er gratis.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.