Skeptisk minister: Giver milliard-tilskud til elbiler mening?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Skeptisk minister: Giver milliard-tilskud til elbiler mening?

Illustration: lmfoto / bigstock

Energi- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) er skeptisk over for Klimarådets forslag om at give et direkte tilskud på minimum 50.000 kroner til at købe en elbil for at få gang i salget.

Klimarådet anbefaler tilskud til i alt 100.000 elbiler frem for den nuværende sænkede registreringsafgift, der foreløbig ikke har fået de elektriske køretøjer ud på vejene i stort tal.

De første 20-000-30.000 elbiler skal ifølge Klimarådet støttes med minimum 50.000 kroner. Derefter skal tilskuddet trappes ned, men det er afgørende for at nå rådets pejlemærke om en halv million elbiler i 2030.

Læs også: Klimarådet: Giv danskerne tilskud til 100.000 nye elbiler

Lars Chr. Lilleholt erklærer sig over for Ritzaus Bureau »enig i retningen«.

»Vi skal have flere lav-emissionsbiler i Danmark,« siger han til nyhedsbureauet.

Giver det mening?

Men derefter lister ministeren, hvad han beskriver som »udfordringer« i forslagene fra Klimarådet.

Den første gælder netop tilskuddet, som han vil regne mere på.

»Giver det en tilstrækkelig CO2-reduktion at bruge 2,7 milliarder kroner på at give et direkte tilskud til de mennesker, der køber en elbil? Det er jeg ikke overbevist om,« siger Lars Chr. Lilleholt til Ritzau.

Han er, konkluderer nyhedsbureauet, ikke imponeret over, hvilke resultater et fradrag i registreringsafgiften hidtil har medført.

Registreringsafgiften forslår ikke

»Der er ingen registreringsafgift på de helt små og mellemstore elbiler. Alligevel må vi konstatere, at der ikke er sket noget massivt med salget i Danmark. Derfor skal vi kigge på andre ting. El-ladestandere. Muligheder for at parkere med elbiler. Muligheder for at køre i busbaner,« argumenterer ministeren.

Han afviser i samme åndedrag at sætte 2030 som udløbsdato for at sælge nye benzin- og dieselbiler herhjemme. Han mener ikke, at elbiler endnu er et fuldgyldigt alternativ.

»Det kommer til at kræve, at der er de teknologisk rigtige biler, men også at de er i en prisklasse, hvor en dansk familie har råd til at investere i en sikker bil,« fremhæver ministeren.

Regeringen vil i løbet af efteråret fremsætte en klimaplan, som skal tøjle udslippet af drivhusgasser fra først og fremmest landbrug og biler. Både Lars Chr. Lilleholt og statsminister Lars Løkke Rasmussen har tidligere indikeret, at regeringens udspil kommer til at indeholde et afsnit om elbiler, men ikke, hvad det kommer til at bestå af.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Citat »Der er ingen registreringsafgift på de helt små og mellemstore elbiler. Alligevel må vi konstatere, at der ikke er sket noget massivt med salget i Danmark.

En BMW i3 må vel betegnes som max. en mellemstor bil eller er jeg helt ved siden af?

https://motorregister.skat.dk/dmr-front/dm...

Ok, link virker ikke men så må I selv udfylde manglende info.

Personbil, BMW, i3, El og brugt vogn.

Her svinger afgift fra 11.000 til 114.000 Dkr. på første side.

Dette er faktisk den eneste grund til jeg ikke har importeret en i3 fra Tyskland endnu.

Citat »Det kommer til at kræve, at der er de teknologisk rigtige biler, men også at de er i en prisklasse, hvor en dansk familie har råd til at investere i en sikker bil,« fremhæver ministeren.

Mellem linjerne! Der skal afgift på, så forvent en lille pisspand alá en UP i el udgave, fremhæver ministeren (Ja, folkes tjener, godav do)

  • 6
  • 9

Fordi en batteribil vil bruge en brøkdel af hvad din ammoniakbil vil bruge.
Strøm er dyrt hvis man skal bruge 10 gange så meget ved "at gå over gå over åen efter vand"

  • 23
  • 3

... selv om det ikke nødvendigvis er gået op for ham.

Man kan jo spekulere på, hvad der ville ske, hvis man i stedet brugte de 2,7 mia. på bedre lademuligheder på de steder, hvor folk i forvejen parkerer deres biler uden at have mulighed for ladning:
Ved lejebolig-områder med offentlig eller fælles parkering.
Ved arbejdspladser.
Ved indkøbssteder.

Den berømte rækkevidde-angst vil nok være en del mindre, hvis man ved, at man ikke skal lade hjemmefra til hele turen ud og hjem, men også kan lade undervejs, mens man alligevel har bilen parkeret for at være på arbejde, besøge familie eller købe ind.

  • 17
  • 1

Der er privatøkonomisk ikke grundlag for at købe en EL bil. Som EL mand er der ikke noget jeg helere ville.
Men de køre altså ikke ret langt, der er ikke ladestandere, jeg har 100 meter til min parkering uden lader.
Uden afgift er de allerede forfordelt i fohold til en driftøkonomisk diesel og alt for dyre .
Der skal ikke bruges tilskud altså skattekroner til et så usikkert projekt.
Hvis de kørte på et alternativ måske men EL er stadig noget der indimellem baseres på fossiler så nej ikke endnu.
Min bil kan sikkert holde til 2030 så tager jeg den derfra.

  • 9
  • 12

....på en ingeniørdebatside , hvor mange der ikke kan deres teknologiske pensum. Amonniak er et fuldgyldigt fremdrivningsmiddel.

Hvis man ikke kan lide at indrømme, at man er en teknologisk svagpisser, der ikke vil befri verden fra CO2, så må jeg sige gud bevare Danmark . For med den fantastiske mangel på, at forstå hvorledes man kan spare på verdens resourcer, herunder Lithium ,som der næppe er nok af til at tilfredsstille automobil industriens ønsker, er det beklageligt at så mange leverer en thumps down, uden at aktivere der skole lærdom.......ret beklageligt.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

  • 4
  • 22

Men de køre altså ikke ret langt[...]

Det må du underbygge lidt. VW e-Golf kører vist ca. 300 km på en ladning og den største Tesla runder 500 km på en god dag. Skal el-biler kunne køre fra København til Rom før folk er tilfredse med rækkevidden?

I Norge er 6 ud af de 7 mest solgte biler en el-bil. Sjovt nok i et land, hvor geografien måles i en lidt større målestok end Danmark og topografien er noget mere krævende.

I sidste ende handler det om kritisk masse. Når kollegaen har købt en el-bil og snakker godt om den ved frokostbordet, så er det lige pludselig nemmere at se sig selv købe en el-bil næste gang. Hvordan man så kommer dertil at de første 100.000-200.000 el-biler kører på gaden kan man diskutere.

  • 13
  • 5

Han afviser i samme åndedrag at sætte 2030 som udløbsdato for at sælge nye benzin- og dieselbiler herhjemme. Han mener ikke, at elbiler endnu er et fuldgyldigt alternativ.

Det er svært at spå om fremtiden, men det hjælper bil-branchen og alle der følger dens udvikling, hvis der er et klart og utvetydigt signal om krav og tidslinje.

At sætte en slut-dato for hvornår der må sælge personbiler der (primært) kan drives af fossile brændsler og/eller udleder mere end fx. 50 g CO2 per km, vil da være et stærkt signal til hvor hurtigt udbudte bil-modeller skal have udskiftet forbrændings-motorerne med mere effektive løsninger. I hvert fald hvis slutdatoen bliver i år 2030 eller tidligere. Det er bestemt muligt på 11 år, og er relativt enkelt at forholde sig til, både for investorer og bil-branchen som helhed. Teknologien til at lave gode erstatninger for fossil-drevne køretøjer vil være til stede, eftersom det sidste der mangler er et prisfald, der naturligt vil komme med masseproduktion. Det bør ministeren og andre ikke bekymre sig om.

At omstillingen væk fra fossil-drevne motorer burde gå hurtigere (fx udfase salget allerede om 6 år i år 2025), er utvivlsomt. det er bare meget sværere at gennemskue konsekvensen for bil-branchen hvis sætter sådan en skrap slut-dato.

Det må være vigtigere sætte en slutdato i år 2030 end slet ikke at sætte en slut-dato i år. Det vigtige ved er at sende signalet i det hele taget, fremfor at diskutere hvorvidt det er realistisk at standse salget i 2025 fremfor 2030. Vigtigst er at fjerne enhver tvivl om hvad der må sælges af biler om 11 år, og få sat retningen nu, så alle fra nu arbejder ud fra antagelsen om at ineffektiv fossil forbrænding er ude af mainstream bil-produktion i næste årti, 2020'erne.

Den fulde effekt fås når en 'kritisk masse' af lande indfører samme slags krav.

  • 6
  • 1

»Der er ingen registreringsafgift på de helt små og mellemstore elbiler. Alligevel må vi konstatere, at der ikke er sket noget massivt med salget i Danmark.

Mon ministeren har overvejet at man i 2018 får væsentlige mere funktionelle og praktisk anvendelige el-biler, og modeller hvor man får langt mere for pengene end for 8 år siden (Nissan Leaf kunne købes fra 2010/2011)? Eller bare i for 3-4 år tilbage? Og at der om et par år vil være et endnu bredere udbud, osv.

Der bliver med andre ord flere el-biler til en pris hvor 50.000 kr. fra eller til er afgørende for valg af bil, end der hidtil har været. Hvis en bil har været 100.000 kr. for dyr, vil den stadig være for dyr med 50.000 kr. i rabat/tilskud.

Eksempelvis er der nu flere producenter end Tesla, der sælger batteri-biler med over 400 km WLTP eller NEDC rækkevidde. (Fx Huyndai Kona til 300.000 DKK. https://m.hyundai.dk/modeller/kona-electric ).

Det lyder fornuftigt at overveje hvilke tiltag, der vil virke bedst (tilskynde opsætning af lade-standere versus tilskynde bil-køb), men lav analysen på et bedre grundlag en en bagud-stræbende markeds-analyse. Forudsætningerne for de kommende ti år er ikke de samme som de forgangne ti år.

  • 5
  • 1

Man kunne starte med et lovkrav om, at der skulle inkluderes en ladestander ved hver eneste offentlige eller boligforenings parkeringsplads som bliver anlagt fra nu af.
Derefter over en ti-årig periode skulle der systematisk opstilles ladestandere ved alle offentlige eller boligforenings parkeringspladser.
Opladning herfra behøver ikke være gratis, det kan betales på stedet med et dankort, eller bilens registreringsnummer faktureres for at have ladet så-og-så meget.

Når folk første kan lade hvor som helst, så bliver tanken om en elbil langt mere realistisk.

Og hvis man så lige kunne tage sig sammen til at fjerne de åndssvage afgifter på el, så det blev mere attraktivt at sætte solceller op derhjemme, så man kunne køre gratis og opvarme med varmepumper og så videre, så er vi på vej i fin stil.

  • 9
  • 1

......tilbyde alle, der ser elbiler som den eneste farbare vej ,for at få CO2 frie biler, at de kan få deres skolepenge tilbage.

Undersøg hvad der er realistisk med hensyn til Lithium. Verdens nuværende kendte reserver er
14 000 000 ton. Fjorten millioner ton. Hvor meget Lithium går der til et bil LiOn batteri ? Hvor mange ICE biler er der i verden. Prøv at dividere antallet af ICE biler op i Lithium mængden og se hvor meget der bliver tilbage til jeres iPhones batterier.

Ja Lithium kan genbruges, men ikke uden problemer og havvand indeholder meget Lithium,men.......

https://da.wikipedia.org/wiki/Lithium

  • 4
  • 10

Hvis man læser den engelske udgave af wikipedia, kommer der nogle helt andre tal, som indikerer at der er Lithium nok i verden til ca. 840.000.000 Tesla batterier. Mit forsigtige gæt er, at vi nok har fundet en anden batteriteknologi inden der bliver bygget så mange elbiler.

  • 5
  • 1

Det bliver så synd for telefonerne :)
For:
Om blot seks år vil der køre én milliard biler rundt i verdens gader. Og i 2050 vil antallet af biler være fordoblet til to milliarder. Det viser fremskrivninger fra blandt andet Verdensenergirådet (WEC) ifølge Politiken.16. maj 2014.

Vi skriver så d.27-9-2018 i dag så om to år....så ;)

Og i mellemtiden op til 2050 vil der være blevet produceret og skrottet yderlige 1,5 milliarder biler....store tal men virkelige !

  • 2
  • 3

Min fejl, jeg regnede med 63 kg i et Tesla batteri, hvilket jeg fik fra en artikel der havde regnet forkert. De 12 kg passer bedre, hvilket ændrer tallet til ca. 4,4 mia. Tesla batterier inden vi skal have fundet en anden teknologi...

Så Bjarne, hvis du vil anfægte brugen af sjældne metaller i et genopladeligt batteri, bør du hellere se på kobolt, som der er en reel mangel på, samtidig med at størstedelen af de kendte kobolt reserver findes i Den Demokratiske Republik Congo.

  • 4
  • 0

Vi har en Chevy Bolt = Opel Ampera E og koerte 2000 km over een uge paa ferie I New England. Det var ikke noget problem. Ladede op gratis de fleste steder saa brugte omkring tyve kroner paa drivmiddel for hele turen.

Hvis man har kortvarigt brug for at koere langt er det sikker fornuftigt at leje. Saa faar man heller ikke sliddet paa sin egen bil.

  • 3
  • 1

Set herfra USA har jeg intryk af at man ikke er saerligt interesserede I at fremme elektrisk transport I DK. DKK 50k I stoette er hvad vi faar I USA hvor biler er langt billigere. Efter tilskud koster en Opel Ampera E ca DKK150k. Fed bil ioevrigt. Men selv med det skub har elektriske biler kun en markeds andel paa nogle procent. Hvordan kan man tro at det vil goere en forskel I DK hvor priserne er hoejere og faerre familier har to biler?

  • 4
  • 1

kan I huske for nogle aar siden kunne man laese at pga mangel paa rare-earth metaller ville elektromotorer mangle til elektriske biler? Well, nu laver man motorerne uden.
Der er masser af mulig batteri-kemi. Zn-luft, for eksempel.

  • 2
  • 0

Uden afgift er de allerede forfordelt i fohold til en driftøkonomisk diesel og alt for dyre .

Med mindre du kan drive din driftøkonomiske dieselmotor med et ikke-fossilt brændstof er din sammenligning irrelevant. El-biler skal fremmes for at vi kan nedbringe CO2-udledningen og ikke for at det skal blive billigere at kører rundt.

Alternativt til at give tilskud til elbiler er at indregne de faktiske omkostninger i fossilt brændstof herunder en kalkuleret pris på at fjerne den udledte CO2 igen. Det vil automatisk gøre elbiler mere attraktive og ligeledes fremme omstilling mere CO2-neutral elproduktion.

  • 2
  • 3

Hej Morten.....Jeg hedder Bjarke

I det medfølgende link som jeg ikke vil anderkende som andet endet oplysende indlæg, fremgår det de kendte reserver af Cobolt er på 7 millioner tons. Altså det halve af de kendte Lithiumforekomster.......men det springende punkt er hvordan er mængdeforholdet mellem de to stoffer i et opladeligt batter?
Jeg ved det ikke, men antager at mængden af cobolt er en del mindre end lithium i batterierne.

https://www.tu.no/artikler/vi-ser-naermere...

  • 0
  • 1

kobolt, som der er en reel mangel på, samtidig med at størstedelen af de kendte kobolt reserver findes i Den Demokratiske Republik Congo.


"The U.S. government is funding a push to reinvent lithium-ion batteries so they contain little or no cobalt, an increasingly expensive metal found largely in the Democratic Republic of the Congo, where activists say workers often toil in inhumane conditions"
https://www.axios.com/lithium-ion-batterie...

"So may asteroids contain insane amounts of rare-earth minerals, like lithium or cobalt.
Thus space exploration and exploitation would be an essential way to keep up with the global demand for raw materials."
https://batteryuniversity.com/learn/articl...

"If all goes well, asteroid mining could start in the 2020s. However, mining companies first must do a lot of work to survey asteroids and build vehicles capable of harvesting the materials"
https://www.technologyreview.com/s/535606/...

  • 1
  • 0

Udmeldingen fra Tesla er, at de første kommer til Europa i Q2 2019, men mit gæt er, at DK ikke bliver prioriteret til levering først, gæt lige hvorfor!?

Ministeren er siden blevet korrekset i sin antagelse, at “lavere afgifter ikke virker”, som primært vel skyldes, at de små eldytters problem på markedet er lav rækkevidde (logik).

  • 1
  • 4

Udmeldingen fra Tesla er, at de første kommer til Europa i Q2 2019, men mit gæt er, at DK ikke bliver prioriteret til levering først, gæt lige hvorfor!?

Ministeren er siden blevet korrekset i sin antagelse, at “lavere afgifter ikke virker”, som primært vel skyldes, at de nuværende små eldytters problem på markedet er lav rækkevidde (logik).

  • 0
  • 4

Bjarke

Der er vel ingen som helt ved hvilket forhold der er mellem Lithium og Cobolt i Lithium batterier, da der er adskillige kemier, hvoraf flere helt enkelt slet ikke har Cobolt indhold.

Lithium kommer aldrig nogensinde til at være en begrænsende faktor udover i økonomisk forstand på et tidspunkt, hvor batteriprisen er betydeligt lavere end idag.

Danmark ligger fx ovenpå enorme salt forekomster fra gamle urtidshave, hvor mineralerne fra de fordampede have er bevaret i salten.

Lithium er (0.1 ppm) i havvand http://www.miningweekly.com/article/over-4....

Såfremt den samme fordeling gjorde sig gældende i urtidshavets salt, så er der 2.85 ppm Lithium i salten, hvorimod der kun er 1/1000 del så meget cobolt, men cobolt vejer så 8.90 g/cm3 hvorimod Lithium vejer 0,534 g/cm3 så cobolt er 16.7 gange tungere.

  • 0
  • 0

Claus Becker

Tesla 3 bruger REE i motoren og utallige andre steder og det bliver sikkert også valget i Tesla Y, da man jo havde REE free motorer til Tesla S og X som man er gået bort fra.

GE, der var REE free lancerer tilsvarende deres 12MW offshore turbine med REE.

Indenfor LED's, hvor jeg selv arbejder har man brugt REE i Phoshors i årevis, men det vil snart vige for Quantum Dots.

Det kendte potentiale for energibesparelser som følge af bedre og billigere LED's er ca. på niveau med den samlede produktion fra alle klodens kernekraftværker gange fire.

Ganske tilfældigt vil elektrificering af hele klodens transport forøge elektricitetsforbruget til at oplade batterierne med ca. den samlede produktion fra fire gange hele klodens kernekraftværker.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten