Skatteministeriet afviser, at sænket registreringsafgift giver flere biler på vejene
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Skatteministeriet afviser, at sænket registreringsafgift giver flere biler på vejene

VW Passat er en af de bilmodeller, som med et prisfald på 58.000 kroner får størst gavn af regeringens og Dansk Folkepartis sænkning af registreringsafgiften. Illustration: Volkswagen

Der kommer ikke flere biler på de danske veje, selv om en aftale mellem Dansk Folkeparti og regeringen lemper registreringsafgiften med 600 millioner kroner og giver danskerne billigere biler.

Det fremgår af et svar, som Skatteministeriet har sendt til Ingeniøren.

»De initiativer i omlægningen af bilafgifterne, som får virkning i 2017 og 2018, vil kun i meget begrænset omfang påvirke antallet af solgte personbiler, som omtrent vil være uændret. Initiativerne ventes derimod at flytte salget over mod større og mere trafiksikre biler,« skriver ministeriets presseafdeling.

Læs også: Analyse: Chancen for miljørigtige bilafgifter blev (næsten) forpasset

Det er ikke lykkedes Ingeniøren at få en uddybning af svaret. Ministeriet kan således ikke sende den oversigt, som vi havde efterspurgt, over, hvordan bilsalget ventes at udvikle sig år for år med hhv. det nye og regeringens oprindelige forslag til lavere bilskatter.

Professor: Bilsalget er bestemt af priserne

Skatteministeriet nøjes med at oplyse, at de »tekniske forudsætninger« kommer til at fremgå af bemærkningerne til lovforslaget, som ventes fremsat i næste uge.

Skatteministeriets forventning om stabilt bilsalg finder Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, overraskende. Han konstaterer, at det er naturligt at forvente, at der bliver solgt flere biler, når afgifterne samlet set vil indbringe statskassen færre penge på grund af rabatten på registreringsafgiften.

»Skatteministeriets forudsigelse er overraskende, og derfor kunne jeg godt tænke mig at se dokumentationen for, hvordan de har regnet sig frem til det,« siger professoren.

Læs også: Leder: Danmark har brug for en ny skat på biler

De allerbilligste mikrobiler får som udgangspunkt ikke gavn af afgiftslempelsen, mens større, sikrere og brændstoføkonomiske biler falder op til 58.000 kroner i pris. Derfor bliver indgangsbilletten til markedet for nye biler så at sige ikke billigere, og det kan være med til at forklare spådommen om, at danskerne trods lempelsen ikke vil købe flere biler. Men det fjerner ikke Mogens Fosgeraus undren.

»Bilsalget er samlet set bestemt af hele prisstrukturen på biler. De billigste biler har større vægt i forhold til at afgøre, hvor stort bilsalget bliver. Men de afgør det ikke alene,« fastslår han.

CO2-neutral omlægning kræver uændret bilsalg

Skatteministeriet har ikke kunnet svare på Ingeniørens spørgsmål om, hvilken konsekvens for vejtrafikkens CO2-udslip, de nye bilafgifter får. Ministeriet nøjes med at henvise til en formulering i den politiske aftale, som ellers netop var, hvad Ingeniøren ønskede uddybet.

»Omlægningen af bilafgifterne er omtrent neutral for den samlede udledning af CO2,« står der med en mundret omskrivning.

Læs også: Leder: Lad os være ærlige – vi laver hjulspind på klimaregningen

Det afhænger dog helt af, om ministeriets forudsigelse af et uændret bilsalg holder stik. Mogens Fosgerau påpeger, at først og fremmest antallet af solgte biler betyder noget for bilparkens udslip af drivhusgasser.

»Man kan godt gennemføre en reform af afgifterne, der forbedrer den gennemsnitlige bils udslip, men i alle de modeller, jeg har set, bliver det overskygget af antallet af biler,« siger transportprofessoren.

Læs også: Det går den forkerte vej: CO2-udslippet fra de danske biler stiger igen

Skatteministeriet ligger heller ikke inde med estimater af, hvad de lavere afgifter for benzin- og dieselbiler betyder for salget af elbiler. Elbiler var indtil indgangen til sidste år fritaget for registreringsafgift. Nu bliver den indfaset, dog langsommere end oprindeligt planlagt.

Elbiler står i første omgang dårligere i konkurrencen.

Politikerne blokerede nemlig for yderligere afgiftsstigninger med et kompromis i foråret, da det stod klart, at salget af elbiler var gået i stå.

Læs også: Ny aftale skal sikre 5.000 elbiler på de danske veje

Nu ligger registreringsafgiften for elbiler på 20 procent, og det ændrer sig ikke, før der er solgt 5.000 elbiler regnet fra 1. januar 2016. Men salget af elbiler siden da skal foreløbig måles i hundreder, ikke tusinder.

Elbilbranchen har klaget over, at den bliver ringere stillet i konkurrencen med de fossile alternativer, hvis afgifter falder. Det kan Mogens Fosgerau godt følge i overgangsperioden, indtil der er indfaset fuld afgift på elbilerne.

»På længere sigt, når elbiler bliver belagt med registreringsafgift som alle andre biler, bliver de ikke stillet dårligere, men står tværtimod bedre end nogle af benzin- og dieselbilerne, fordi CO2-elementet i registreringsafgiften bliver styrket,« siger han.

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
  • at afgiftsfritagelsen for elbiler kostede statskassen i omegnen af 450 millioner kroner om året i mistede indtægter. De viser nok lige så meget indsigt denne gang.
  • 31
  • 2

Vi har haft stigende salg, og fået flere biler på vejene, siden afgiftsænkningen sidste år.
Måske de mener at det vender, nu når bilerne bliver endnu billigere, i modsætning til professoren?

Også hørt fra skatteministeren:
"Salget af Tesla vil ikke falde selvom prisen stiger med op til 200.000kr"

Regeringen:
"Nu sparker vi elbilsalget i gang." (med udsættelsen af afgiftstigningerne)

  • 23
  • 2

Hej.

Jeg vil her linke til selve aftale-teksten, da der nok er en del personer, der ikke har læst den. Så kan disse personer selv vurdere, om de vil læse hele aftale-teksten. Linket er til regeringens hjemmeside. Her kan man downloade selve aftale-teksten.

https://www.regeringen.dk/nyheder/aftale-o...

Hvis man ikke vil læse hele teksten, vil jeg gøre opmærksom på, at flere af aftalens oplysninger kan findes i forkortet udgave på Finansministeriets hjemmeside. Det linker jeg til her. Læg mærke til at på Finansministeriets hjemmeside er der links til fakta-ark om aftalen.

https://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelse...

Regeringen og regerings-partierne har ved flere lejligheden sagt eller skrevet, at den nye aftale højst sandsynlig ikke gør særlig meget ved CO-2-udledningen. KAN VI LEVE MED, AT EN NY AFTALE INDENFOR PERSONBILER IKKE GØR SÆRLIG MEGET VED CO-2-UDLEDNINGEN ? Jeg ved ikke, hvad I siger, men mit svar på spørgsmålet er et klart NEJ. Man bør da kunne kræve, at nye aftaler indenfor personbiler vil betyde en kraftig eller betydelig nedgang i udledningen af CO-2.

Der er åbenbart tvivl om, om flere danskere vil købe biler efter aftalen. Og der må jo også være betydelig usikkerhed om, om aftalen vil betyde mere, uændret eller mindre udledning af CO-2. Derfor kan aftalen ikke stå alene. Man bør derfor vedtage andre tiltag, som er grønne.

Tidligere i år har jeg flere gange kigget på størrelsen af afgifterne på 1 liter benzin og 1 liter diesel. Men de tal forvirrede mig, så dem skal jeg ikke gøre mig klog på. Men som jeg har skrevet før, bør man hæve afgifterne på 1 liter diesel og 1 liter benzin, da det jo er et grønt tiltag.

Et andet grønt tiltag kunne være at vedtage, at elbiler om nogle år ikke får lagt al den afgift på, som der lægges op til. En anden debattør her på Ingeniøren er kommet med den interessante og spændende ide eller forslag, at elbiler kan få en registreringsafgift på kun 25 %. Det lyder som et glimrende grønt forslag. Det vil jo batte meget, hvis elbiler kun får pålagt en registreringsafgift på 25 % i mange år fremover. I Klimarådets rapport og andet af det materiale, som jeg har læst i år, står der, at elbiler kan blive en god grøn brik i fremtiden.

Da jeg tidligere i år læste relevante dele eller hele Klimarådets rapport, virkede det som om, at Rådet ikke lægger vægt på at gøre fossilbiler mere brændstof-økonomiske. Det mener jeg dog, at man bør gøre. Den nye aftale er ikke god nok på det felt.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 8
  • 3

Naturligvis kommer der flere biler på vejene, der kommer jo for tiden stadig flere i arbejde. Men når ledigheden stiger skabes der plads på vejene, det véd vi erfarne pendlere. Så den gode professor har da ret i, at der kommer flere biler ud at køre, men han har fået årsagen helt galt i halsen.

Biler i Danmark er desværre stadig så urimeligt dyre, at ingen jo kører rundt for sjov, eller for at genere professoren eller miljøfanatikerne. Bilerne kører fordi der er et arbejde at passe, noget skal gøres, eller bedstemor skal besøges.

Glæd Jer dog over det.

  • 9
  • 11

Biler i Danmark er desværre stadig så urimeligt dyre, at ingen jo kører rundt for sjov

Det gør jeg da tit!

Faktisk får jeg lyst til at gøre det nu :-)

(men jeg venter lige til jeg når 5 thumbs down)

For en familie, som gerne ville have en Passat + en Up (ikke at det lige skal være VW biler...), så kan de nu næsten købe en ekstra Citigo (hov, der hoppede vi lige over til Skoda - men det bliver i familien), for det de sparer på en Passat. Lur mig, om ikke det øger sandsynligheden for at morlil får en lille kone-bil at trille rundt i også. (der fik jeg lige flettet en række semi-sexistiske generaliseringer ind også...)

For mit eget vedkommende vil jeg hellere have en federe bil for pengene, eller spare dem (hvem er det jeg prøver at narre nu), men det er vi flere om at bestemme i husstanden.

Har I set, at en Golf GTE kommer ned i 307.000 kr?!? Det skulle jeg have vidst inden jeg købte for 9 måneder siden :-\ Sådan en bil gad jeg godt eje. Perfekt til vores kørselsbehov med 15 km til/fra jobbet.

  • 4
  • 2

Den afstand er da ellers perfekt til cykel!
I en årrække havde jeg, ret præcist, 15 km hver vej.
- Lige så præcist omkring en halv time

Det gør jeg også ofte, især den ene vej (cyklen bag på bilen til arbejde - konen arbejder tæt på).

Men jeg skulle hilse at sige, at terrænet omkring Kolding er ret udfordrende med skrappe stigninger, og mange af dem. Det kræver i hvert fald skiftetøj (så ja, jeg er en MAMIL...)

For du har ret, 15 km ud af lige vej et ikke noget problem ved <7 m/s og tørvejr.

Faktisk, i stedet for en elbil vil jeg hellere have denne pedelec

  • 2
  • 0

Det her er jo ikke uvant, når det gælder Skatteministeriet. Denne gang drejer det sig om, at ministeriet ligger heller ikke inde med estimater af, hvad de lavere afgifter for benzin- og dieselbiler betyder for salget af elbiler. Skulle dog ellers mene, at det hører med til det alm. lovforberedende arbejde, og som embedsværket får løn for at udføre. Men på den anden side - hvis ministeren ikke giver besked om det...

Når en regering vil have en tvivlsom afgiftslettelse igennem, så argumenteres der vanligvis med, at provenutabet modsvares af et mersalg/-forbrug. Og det må vel også gøre sig gældende her, men ministeriet vil blot ikke sige det, fordi det jo ikke pynter på regeringens i forvejen flossede miljøprofil.

Når det så om et par år viser sig, at bilsalget alligevel steg, som de kloge vidste ville ske, så vil ministeriet stille sig forbløffet an. Først benægte, så spinne, og må så nødtvunget indrømme, at man tog fejl.
Til den tid er Karsten Lauritsen anbragt i et andet ministerium, så derfor er han ligeglad i dag.
Elementært, Watson.

  • 6
  • 1

Hej.

Jeg har nu modtaget svar fra Skatteministeriet. I aftale-teksten mellem regeringen og Dansk Folkeparti er der jo kommet nye regler for, hvor langt biler skal køre på en liter diesel og 1 liter benzin førend at de får rabat og fradrag i registreringsafgiften.,

Disse regler tager udgangspunkt i den urealistiske NEDC-målemetode, hvor bilerne kører alt for langt på literen. Sådan som jeg forstår svaret fra Skatteministeriet vil man bruge NEDC-målemetode i et eller flere år endnu, når de udregner den førnævnte rabat.

Men på et tidspunkt vil de komme til at udregne fradraget efter den nye WLTP-standard, som er mere realistisk end NEDC. . Skatteministeriet kunne ikke svare mig på, hvordan rabatten bliver, når den nye WLTP-metode bruges. Det bliver spændende at se.

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten