Leder: Skats svigt handler om dårlig ledelse – ikke teknik
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Leder: Skats svigt handler om dårlig ledelse – ikke teknik

For godt et halvt år siden fik redaktionen et tip: Problemerne med at inddrive gæld fra det offentlige betyder måske, at fartsyndere, som undlader at betale deres bøde, hverken modtager en rykker eller bliver trukket i løn, hvis de ignorerer en rykker. Efter dusinvis af henvendelser til både Rigspolitiet og Gældsstyrelsen er vi lige vidt: Ingen af myndighederne vil svare på, om politiet i praksis har et fungerende rykker- og inddrivelsessystem til f.eks. fartbøder.

Eksemplet blev aktuelt i den forgangne uge, da skatteminister Morten Bødskov (S) med dyster mine fortalte om resultatet af regeringens såkaldte »eftersyn af skattevæsenets akutte it-problemer«. Dem er der mange af, og de er først og fremmest langt mere alvorlige, end den tidligere regering havde gjort sig klart, sagde ministeren, og erklærede sig »overrasket og ærgerlig«.

Overrasket havde han dog bestemt ingen grund til at være. Det er nemlig ikke meget mere end en måned siden, at Rigsrevisionen konkluderede, at Gældsstyrelsens nye inddrivelsessystem, PSRM, hverken er færdigt eller testet. Frem for alt mangler hovedparten af de 800 systemer, hvor danskernes gæld er registreret, at blive koblet på det nye system. Den naturlige konsekvens er, påpegede revisionen, at systemet bliver forsinket, nøjagtigt som ministeriet nu selv har indset. I medierne er der længe blevet gisnet om, at systemet til at håndtere en ny beskatning af ejendomme, der ligesom gældsinddrivelsen blev udskudt efter ministerens eftersyn, også er i store vanskeligheder.

Skatteministeriet og de syv styrelser, som det tidligere Skat er splittet op i, har dog udadtil over for nysgerrige journalister stædigt holdt fast i, at alt var i sin skønneste orden. Jovist, der har været udfordringer, f.eks. efter tidligere skatteminister Karsten Lauritzen (V) kasserede gældsinddrivelsessystemet EFI, men nu er vi på rette vej, og så svarer vi i øvrigt ikke på spørgsmål. Så langt gik arrogancen, at Karsten Lauritzen beskyldte Rigsrevisionen for »lav faglighed« efter kritikken af PSRM-systemet.

Nu lover Morten Bødskov en rund milliard kroner mere til skattevæsenet »for at komme de akutte problemområder til livs«. Desværre tyder intet på, at pengene vil blive brugt med større forstand end tidligere.

For det første er gennemsigtigheden ikke blevet større. Det er ganske enkelt umuligt ud fra ministeriets såkaldte ‘minipjece’ at vurdere, hvori selve eftersynet består, og om det adskiller sig fra, hvad Rigsrevisionen tidligere har gennemført. Skatteministeriet henviser til, at Statens It-råd har været inde over vurderingen af systemet til ejendomsskatter. Dette råd består af embedsmænd og spidser fra erhvervslivet, men hvad rådet har forholdt sig til og konkluderet, holder ministeriet for sig selv.

Det står også fuldstændig uklart, hvordan det nye og uafhængige it-tilsyn, som ministeren vil oprette særligt til skattevæsenet, adskiller sig fra netop Statens It-råd. På papiret lyder deres opgaver stort set identiske, og tilbage står spørgsmålet om, hvad det allerede eksisterende råd har gjort forkert – og hvad det nye tilsyn vil gøre anderledes.

Sikkert er det, at den nedskæring af skatte­væsenet, som har fundet sted, siden skatteopkrævningen blev fjernet fra kommunerne og lagt i hænderne på staten i 2005, har været medvirkende til problemerne. Men som sagen om den udbytteskat på 12 mia. kr., som Skat uden at blinke sendte i favnen på svindlere fra bl.a. Dubai, har afdækket, så er svigtet først og fremmest et spørgsmål om dårlig ledelse. Skiftende ministre har beskyldt deres forgængere for at ignorere og forstærke balladen. Det cirkus fortsatte Morten Bødskov i dag, samtidig med at han udskrev sin milliardcheck.

Det kan meget vel være, at der er brug for ekstra ressourcer til at inddrive danskernes skat, særligt hvis automatiseringen halter, og flere medarbejdere skal beregne og kontrollere vores skat manuelt. Men at sætte penge af til at løse it-problemer er ikke den rigtige kur. Så snart it-projekter vokser sig op i hundrede millioner kroner-klassen, er det vanskeligt at bevare overblikket. Det ændrer en ekstra milliard ikke på - Skatteministeriet har allerede nu flere projekter i gang, der hver især står til at overskride det beløb.

Skattevæsenet har tværtimod brug for kontinuitet og transparens for at styrke fagligheden. For godt ti år siden var Skat et it-­fyrtårn med stolte medarbejdere. Det genskaber en ny minister ikke ved at skyde skylden på ugennemskuelige it-problemer, men ved at love bod, bedre ledelse og indblik i, hvad der foregår i maskinrummet.

/mbr


Lederen udtrykker Ingeniørens holdning, der fastlægges af vores lederkollegium.

Emner : Ledelse
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er et helt generelt problem som opstår mellem ledelse og politikere. Politikere kan ikke lide stærke ledere og får derfor hvad de fortjener. Politikere kan ikke tåle kritik og spærrer automatisk for information som kan lede til det. Deres hjælpere (departement cheferne) blokerer for ubelejlig information så politikere beskyttes mod sandheden.
Vi savner også i Danmark en stærkere "freedom of information act" og wistleblower beskyttelse. Det er simpelthen en skandale hvad politikerne kan slippe afsted med at skjule

  • 27
  • 0

Systemet er præget af overgreb og afmagt. Udbyttesagen udstiller en ledelse i Skat der afviser ethvert ansvar. Politikerne blander sig i detaljer, som Skat selv skulle tage sig af.
Lovgivningen er ude af trit med virkeligheden alt for kompleks og meningsløs - der er ikke vilje til at simplificere systemet. Fra nogle af kilderne:
Konflikt mellem skattelove og civilret debat oplæg se mere.

Ref 2 p 160 KORA undersøgelse om loyalitet for embedsmanden:
"Hvis de (ledernes kolleger) ikke lever op til aftalen, frygter de for deres stilling. Denne frygt er med til at gøre dem mere tilbageholdende med kritik"
p 163: "Medarbejderne har givet op over for meningsløs dokumentation"
p. 169: "Når det bliver hverdag for fagpersonalet, at cheferne interesserer sig mere for om skemaerne er udfyldt korrekt, end hvordan patienterne behandles, begynder personalet at beskytte sig selv."
p. 180: "Resultatbaseret styring har tendens til at skabe b-hold af de borgere, der har særligt brug for velfærdsstatenstaten".
p 205 "Kvalitet: Her opgøres hvor mange love der omgøres pga af dårlig kvalitet.
p 209: "Ansvaret der forsvandt" skrevet af Pernille Boye Koch og Tim Knudsen.
p 218 "Konkurrencestaten " af Ove Kaj Pedersen
p219 Mere om pligtsludder og p 223 Taberfabrikken af Ole Birk Olesen og om Skats EFI skandale.
Hvis borgerne skal tro på, at landet regeres og administreres efter love, skal der være lige ret for både borger og håndhæver. Det viser dette eksempel, at det er der ikke er i praksis. læs mere her
eller samlet om Lovjask

  • 15
  • 0

Ud over de mange der der skylder penge til det offentlige og som ikke bliver opkrævet er der også de endnu flere der ikke har opgivet en retvisende privat indtægt fordi de benytter firmaets betalingskort til private handler, hvorved de både snyder i person skat og gør sig skyldige i momsbedrag og reduceret virksomhedsindtjening.
Skat kontrollerer ikke virksomheds regnskaberne og en eventuel revisor gennemgår oftest ikke de mange påkrævede bilag, der skal vise hvad virksomhedens udgifter er gået til.

  • 8
  • 2

Skats "problemer" er resultatet af bevidst politisk sabotage, fra regeringer der ikke kunne finde politisk flertal for skattelettelser, i det omfang de ønskede.

Så skattelettelserne blev gennemført alligevel, ved en blanding af neglekt, dårlig ledelse og udflytning til lidet atraktive steder.

Så vi har fået den version af SKAT, vi fortjener.

  • 4
  • 5

Og så er der noget trygt og samfundsbevarende ved at skattemand Olsen på rådhuset ved at Hans Hansen henne på torvet liiiige skal tjekkes lidt ekstra

- man kommer iøvrigt til at fundere over, hvordan pokker 'vi'/samfundet i det hele taget bar sig ad med at påligne skat, inddrive gæld, vurdere fast ejendom etc., inden der eksisterede fancy IT-systemer, New Public Management osv.??

Jeg har endda en tydelig fornemmelse af, at det lykkedes med betydeligt færre offentligt ansatte end p.t.!? ;)

  • 4
  • 2

At turde sige fra (= leve op til sit ansvar).

Det er generelt ikke særlig højt i kurs, på vores breddegrader. Ansvar er noget man fraskriver sig. Kønt er det, ikk'?

I betragtning af det spænd der er i køretid af softwaresystemer er det svært at tro at teknikken ikke driller - bare en gang imellen. [ ref: ocw.mit.edu course 6.172 ;]

  • 1
  • 0

Når man tænker på sagen om fotomodellen Camilla Vest[1], der blev idømt 1,75 års fængsel og 6,6 mio. for præcis det samme, som Stephen Kinnock straffrit havde gjort året før, ved jeg ikke, om jeg foretrækker et magtfuldt eller kastreret Skat?

Skat danner fundament for alle offentlige goder i Danmark, men det retfærdiggør ikke den magtfuldkommenhed, Skat lagde for dagen i flere sager omkring 2013/4, hvor flere borgere helt arbitrært blev forfulgt uden at være blevet dømt.

Fx. blev Susanne Damsgaard fyret af sin kommunale arbejdsgiver, efter Skat uberettiget meddelte denne, at hun var mistænkt for skattebedrageri[2]. Da hun havde fået nyt job henvendte Skat sig igen til den nye arbejdsgiver. Hun blev senere pure frikendt.

[1] http://blogs.bt.dk/leder/2013/03/18/kaotis...
[2] https://www.bt.dk/danmark/skat-fik-susanne... & https://www.bt.dk/danmark/haanet-i-afgoere...

  • 6
  • 0

Desværre er dette svigt en it-epidemi som rammer Statens projekter meget bredt.

Se https://www.version2.dk/artikel/statens-it...
hvor jeg i de seneste tre debat-indlæg har lavet lidt statistik på rapporten fra Statens It-råd.

Jeg tror man skal være end normalt optimist, eller blind, for ikke at finde resultaterne graverende. ENESTE lyspunkt er, at Skatteministeriet - som har 3 projekter med rødt trafiklys - endeligt gør noget.
Men de udgør kun 13% af projekter som ikke er i grønt. Hvad med de andre 87% ?

Der skal helt andre, DRASTISKE, midler i brug over hele linien !

  • 4
  • 0

En OK leder - kunne en af de naeste blive om Blackstone.

RE

https://www.dr.dk/nyheder/penge/blackstone...

Tror løsninger på et KBH boligmarked i unbalance, kan løses ved:

  1. Flyt 25.000-50.000 statsjob ud af hovedstads regionen.

  2. Beskat alle virksomheder hvor deres kunder bor - så f. Eks DSB ikke kun giver en kommune fordele.

  3. Gør at en "danske bank finial" beskattes forholdsmaessigt der hvor medarbejderne arbejder.

  4. Flyt DR til Århus - så der bliver bedre balance mellem KBH nyheder og nyheder fra resten af DK. Så vil der måske komme flere nye udviklings områder til Jylland - Fyn.

Tja - Måske vores boligminister vil give en status på hans møde med B.

  • 1
  • 4

Skats "problemer" er resultatet af bevidst politisk sabotage, fra regeringer der ikke kunne finde politisk flertal for skattelettelser, i det omfang de ønskede.

For én gangs skyld er vi enige.


Man skal heller ikke se bort fra at vi har haft en statsminister som mener vi har en slavementalitet. Hvis man vil bryde den kan man fjerne befolkningens tillid til offentlige institutioner, hvad man kan gøre ved at gøre offentlige institutioner inkompetente,

  • 1
  • 1

Skats system kan åbenbart fint 'fange', hvis en studerende på SU fejlagtigt forsøger at indtaste transportfradrag på sin årsopgørelse, mens hr. og fru Danmark har rig mulighed for at indtaste fiktive håndværkerfradrag stort set uden risiko, og virksomhedsejere kan 'planlægge' deres Skat, som de vil.

Samtidig afsløres den ene skandale efter den anden i Skat. Det er ikke kun et spørgsmål om manglende kontrol, og stædig tro på, at det næste IT-system nok skal løse problemerne. Problemet er den politiske ideologi (gennemsyret af en fast overbevisning om, det skal være nemt for borgere og virksomheder, at inberette skat, og at vi endelig ikke må genere erhvervslivet med unødigt bureaukrati) - der har efterladt en åben ladeport for snyd, hvor ingen længere betaler sin skat med glæde.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten