Skanska: Brokollaps skyldes underdimensioneret stillads

Et underdimensioneret stillads var ifølge Skanska årsag til, at en bro i juli kollapsede under opførslen. Stilladsleverandøren bestrider imidlertid konklusionen. Illustration: Ludvika Kommun

Et underdimensioneret stillads var årsagen til, at 12 håndværkere i juli kom til skade - heraf seks af dem med alvorlige og i nogle tilfælde operationskrævende skader. Det konkluderer den svenske entreprenørkoncern Skanska i en rapport om, hvad der gik galt på byggepladsen i Ludvika, der ligger i Dalarna Län vest for Uppsala.

Læs også: Stillads kollapset under svensk vejbro - 16 tilskadekomne

Den 13. juli var håndværkerne fra Skanskas polske underentreprenør G&M ved at støbe en ny bro over en jernbanestrækning. Men pludselig kollapsede støbeformen og stål, træ og 700 ton beton væltede ned over sporet, hvor der kort forinden var kørt et tog forbi.

Hvordan kunne vi misse det?

Nogle af håndværkerne blev klemt under kollapset, seks fik alvorlige skader og nogle af dem måtte på operationsbordet. Ifølge mediet Byggvärlden er fire af dem stadig sygemeldte. Oprydningen og reetableringen af sporet tog to uger. Efterfølgende har Skanska, Arbejdsmiljöverket og politiet alle arbejdet på at udrede årsagerne til kollapset. I går offentliggjorde Skanska så som den første part sine hovedkonklusioner.

Læs også: Brokollaps: Stålstillads rykkede sig, da beton blev hældt ud over brodækket

I pressemeddelelsen om rapporten, skriver Skanska, at »den direkte årsag til kollapset var, at stilladset, som støbeformen hvilede på, var underdimensioneret.«

»Hverken underentreprenøren eller vi her i Skanska opdagede fejlen, da vi granskede tegningerne. Og så må man spørge sig selv, hvordan det kunne gå til. Vi må ændre vores praksis for, hvordan vi gransker stilladser under støbeforme,« siger Per-Arne Engström, der er regionschef for vej og anlæg i Skanska nord-afdeling til mediet Byggindustrin.

Stilladsleverandør protesterer

Skanskas konklusion står imidlertid ikke uimodsagt.

Stilladset var leveret af virksomheden Britek, som i en pressemeddelelse skriver, at den ikke er kommet frem til samme konklusion i sin udredning.

Skanskas undersøgelse er nu videresendt til Arbejdsmiljöverket, og arbejdet med at genopføre broen genoptaget. Den forventes nu klar i løbet af efteråret 2018 - omtrent et år senere end planlagt.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Var stiladset bygget efter spec eller ej? Hvis ja, hvilket det lyder som om, så er vel tale om manglende kvalitetskontrol. Sådan noget er vel underlagt en ISO specifikation om kvalitetskontrol. Når Skanska er ISO certificeret bør der vel være tale om et brud på denne.

  • 1
  • 0

Skanska siger i en rapport lavet af Skanska at det var de andre -ikke Skanska- der lavede en fejl.

I andre nyheder: Jorden er rund.

Magen til spild af tid....

  • 6
  • 0

Såfremt et ISO certificeret er anvendt korrekt lyder det nærmere at det er understøtningerne der er svigtet med nedbøjninger og derformationer som stilladset ikke kunne klare.

Det er som regel i grænsefladerne at fejlene sker...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten