Skandinavisk brintmotorvej på rette spor

Den norske by Porsgrunn kan nu bryste sig af en brinttankstation. Tanken, som åbnede den 12. juni, er den anden tankstation i Norge og den tredje af sin slags i Skandinavien.

Det er Norsk Hydro, som har betalt de cirka 25 millioner kroner, det koster at opføre en brinttankstation. Stationen indgår som en vigtig brik i visionen om at skabe en såkaldt brintmotorvej fra Stavanger til Hamborg.

Tankstationen forsynes fra Hydros nærliggende klorværk i Rafnes. Brinten er et overskudsprodukt fra saltvandselektrolysen, hvor energikilden er vandkraft. Overskudsbrinten herfra er nok til at dække energibehovet i 100.000 køretøjer.

Det er planen, at der skal opføres 15 tankstationer i Norden inden 2012, så det rent infrastrukturelt er muligt at køre en brintbil fra Norge, over Sverige og Danmark, til Tyskland.

Til det formål har aktører i de forskellige lande gået sammen i Scandinavian Hydrogen Highway Partnership, blandt andet for at sikre, at der fortsat bygges nye tankstationer.

»Det er planen, at der skal bygges tankstationer ud over hele Norden,« forklarer Mikael Sloth, som er medlem af styregrupperne i både det danske og nordiske interessenetværk.

Mikael Sloth forventer, at den nyeste tankstation i rækken vil være med til at generere større interesse fra bilproducenternes side, som til dato kun har villet teste deres køretøjer i Tyskland, Japan og USA. Men nu er anstrengelserne ved at give pote.

»Vi kan mærke, at flere medlemmer af bilindustrien er begyndt at få øjnene op for vores nordiske projekt,« siger han og understreger nødvendigheden af at fortsætte med at holde sig til planen om at åbne nye tankstationer i en lind strøm frem til 2012.

Bl.a. har en unavngiven bilproducent, som dog ikke er fra Europa, tilkendegivet, at den gerne vil levere brintbiler til projektet - og flere er på vej, hævder Mikael Sloth.

For interessenetværket handler det om at skabe nye markedsmuligheder for de lokale virksomheder, som arbejder med brintteknologi. Derfor er det alfa og omega, at den internationale bilindustri også begynder at teste deres brintkøretøjer i Norden.

15 brintbiler i drift

Den nyste brinttankstation i Porsgrunn er kommet til at ligge i en kommune, hvor man i forvejen tænker i brintbaner. F.eks. er kommunen allerede i gang med at benytte brint i den kommunale vognpark.

Der er i øjeblikket 15 brintbiler i drift i Norge, og der kommer fem nye til næste år. På de danske landeveje kan man dog ikke forvente at møde én før næste år, hvor der åbner en række brintstandere i det vestjyske.

Scandinavian Hydrogen Highway Partnership er netop gået i gang med at udarbejde et salgskatalog over mulige brintbilsløsninger, så interesserede hurtigt at få et overblik over, hvilke brintbiler der faktisk er på markedet. Kataloget, eller guiden, skal udkomme til efteråret. Her vil der også indgå biler fra den etablerede industri.