Skandalen uden ende: Porsche skal betale 4 milliarder for dieselsvindel
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Skandalen uden ende: Porsche skal betale 4 milliarder for dieselsvindel

Illustration: Porsche

Statsretten i den tyske delstat Stuttgart har netop langet endnu en kæmpebøde ud til en bilproducent, der har pyntet på udledningerne af NoX fra deres dieselbiler.

Siden den såkaldte dieselgate begyndte at rulle i 2015, hvor Volkswagen blev lagt under internationalt pres, er det ene bilfirma efter det andet blevet afsløret i eller mistænkt for at gøre Volkswagen den lyssky kunst efter, fra Daimler til Opel og Audi.

Læs også: Vagthund: Trods dieselgate-stramninger oser EU's biler stadig for meget

Denne gang er der tale om en ikke ubetydelig bøde på omkring fire milliarder kroner til Porsche, der da også er ejet af Volkswagen, der startede miseren. Ifølge anklagemyndigheden i Stuttgart anker Porsche ikke dommen.

Snyd med laboratorieforsøg

Kort sagt har firmaerne over en bred kam fiflet med de laboratorieresultater, der fastslår den officielle udledning fra bilerne. Blandt andet ved at bruge en software, der sikrer at bilerne opfører sig mere miljøvenligt i laboratorierne end på vejene.

Læs også: Audi får milliardbøde og erkender ansvar for dieselfusk

I dette konkrete tilfælde skriver anklagemyndigheden, at »Porsche ikke har levet op til sine juridiske forpligtelser, idet der blev solgt porsche-biler i Europa, der udleder flere udstødningsgasser end tilladt.«

Læs også: VW-direktør: »Jeg blev instrueret i at lyve«

Udover CO2, der bidrager til den globale opvarmning udleder dieselbiler NoX-partikler, der er giftige for dyr og mennesker og i større mængder bidrager til syreregn og smog, der dræber millioner af mennesker verden over.

Dræber titusindvis om året

Udregninger fra 2017 viser, at bilproducenternes snyd med emissionerne er skyld i 38.000 for tidlige dødsfald i Europa hvert år – oven i de 70.000, der ville dø af luftforurening fra biltrafik, hvis bilerne overholdt grænseværdierne.

Læs også: »Bilindustrien har snydt, men kun Volkswagen har tilstået«

Milliardbøden er ikke den første, Volkswagen-koncernen må sluge. Overordnet set vurderer koncernen, at skandalerne har kostet 30 milliarder Euro, svarende til omkring 225 milliarder danske kroner, skriver dw.com.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Udregninger fra 2017 viser, at bilproducenternes snyd med emissionerne er skyld i 38.000 for tidlige dødsfald i Europa hvert år – oven i de 70.000, der ville dø af luftforurening fra biltrafik, hvis bilerne overholdt grænseværdierne"

70.000 for tidlige dødsfald i Europa hvert år, SELV! hvis bilerne overholdt grænseværdierne.

  • 16
  • 3

En hær af motorjournalister har igennem mange år prøvekørt stort set alle nye biler, der er kommet på markedet. Alligevel er der ikke én eneste, der har foretaget de målinger, som kunne have afsløret fabrikkernes bedrag m.h.t. udledning af CO2 og NoX partikler. For så ville den pågældende motorjournalist uvægerligt blive afskåret fra al fremtidig prøvekørsel af nye biler, og derved miste sit job.

  • 13
  • 3

De sorte udstødningsrør ses på selv nye Porcher

Et par kroner på benzin og diesel, brugt til omstilling ville blot være en justering af priserne til før krackingolie sænkede prisen
Det har nærmest aldrig været billiger at tanke

  • 8
  • 1

Motorjournalister har ikke en chance for at efterligne uledningsmålingerne.
Det kræver udstyr til flere millioner kr og hvis resultatet ofentliggøres, vil det til en hver tid betvivles mere end de officielle målinger, ligemeget om de er mere retvisende eller ej.

Hvis udstyrsprisen falder drastisk, så kunne Nox målinger måske indføres i nogle synshaler og bruges som stikprøve.
Det giver dog et problem hvis udledningen ikke overholdes, så starter det store detektiv arbejde for at finde ud af, om det er bil ejeren, bil fabrikanten eller målemetoden der er skyld i forskellen.
Hvem skal betale for 1 uges arbejde for at verificere målingerne?

  • 6
  • 2

Hvad bliver der af de 225 mia kr? Går de bare i statskassen under diverse-posten, bliver de øremærket til sygehusvæsnet (som alt andet lige må have fået mere travlt grundet de højere udledninger?), eller kunne man være så optimistisk at tro, at pengene ville gå til indirekte eller direkte at bekæmpe fremtidige udledninger via støtte til elbiler, lavere el-afgifter (på grøn strøm) eller omlægning af energiproduktion fra sort til grønt?

Det er ret ærgerligt, hvis et uventet provenu ikke øremærkes noget, der rent faktisk giver mening, og som potentielt proportionelt kan modvirke det, der skabte provenuet i første omgang.

  • 0
  • 1