Statsretten i den tyske delstat Stuttgart har netop langet endnu en kæmpebøde ud til en bilproducent, der har pyntet på udledningerne af NoX fra deres dieselbiler.
Siden den såkaldte dieselgate begyndte at rulle i 2015, hvor Volkswagen blev lagt under internationalt pres, er det ene bilfirma efter det andet blevet afsløret i eller mistænkt for at gøre Volkswagen den lyssky kunst efter, fra Daimler til Opel og Audi.
Læs også: Vagthund: Trods dieselgate-stramninger oser EU's biler stadig for meget
Denne gang er der tale om en ikke ubetydelig bøde på omkring fire milliarder kroner til Porsche, der da også er ejet af Volkswagen, der startede miseren. Ifølge anklagemyndigheden i Stuttgart anker Porsche ikke dommen.
Snyd med laboratorieforsøg
Kort sagt har firmaerne over en bred kam fiflet med de laboratorieresultater, der fastslår den officielle udledning fra bilerne. Blandt andet ved at bruge en software, der sikrer at bilerne opfører sig mere miljøvenligt i laboratorierne end på vejene.
Læs også: Audi får milliardbøde og erkender ansvar for dieselfusk
I dette konkrete tilfælde skriver anklagemyndigheden, at »Porsche ikke har levet op til sine juridiske forpligtelser, idet der blev solgt porsche-biler i Europa, der udleder flere udstødningsgasser end tilladt.«
Læs også: VW-direktør: »Jeg blev instrueret i at lyve«
Udover CO2, der bidrager til den globale opvarmning udleder dieselbiler NoX-partikler, der er giftige for dyr og mennesker og i større mængder bidrager til syreregn og smog, der dræber millioner af mennesker verden over.
Dræber titusindvis om året
Udregninger fra 2017 viser, at bilproducenternes snyd med emissionerne er skyld i 38.000 for tidlige dødsfald i Europa hvert år – oven i de 70.000, der ville dø af luftforurening fra biltrafik, hvis bilerne overholdt grænseværdierne.
Læs også: »Bilindustrien har snydt, men kun Volkswagen har tilstået«
Milliardbøden er ikke den første, Volkswagen-koncernen må sluge. Overordnet set vurderer koncernen, at skandalerne har kostet 30 milliarder Euro, svarende til omkring 225 milliarder danske kroner, skriver dw.com.
