Skandalen med Rejsekortet vil give dyrere busbilletter

De danske buspassagerer kan se frem til en gedigen prisstigning på grund af skandalen om Rejsekortet, der skal erstatte de nuværende bus- og togbilletter.

Stik imod politikernes løfter viser et notat fra de offentlige busselskabers organisation, Trafikselskaberne i Danmark, at Rejsekortet kommer til at koste dem 150 millioner kroner ekstra årligt - hvert år frem til 2026. Det giver en samlet ekstraregning i forhold til at drive de nuværende billetsystemer på 2,25 milliarder kroner.

»Der er tale om et nettobeløb, der dækker over de forventede merudgifter, som de enkelte trafikselskaber forventer i forhold til før Rejsekortet,« siger direktør Niels Mortensen, Trafikselskaberne i Danmark.

Notatet blev udarbejdet i foråret på opfordring af Danske Regioner. Det skulle have været brugt i bestræbelserne på at skaffe flere penge fra staten. Notatet nåede aldrig frem til forhandlingsbordet, men Ingeniøren har fået det via aktindsigt.

»Vi kommer til at drøfte med Finansministeriet, hvordan regningen skal betales,« siger kontorchef Lotte Holten Møller, Danske Regioner.

»Der er kun to muligheder. Den ene er øget tilskud fra kommuner og regioner. Den anden er, at pengene kommer fra kunderne,« fastslår hun.

En række kommuner har allerede udelukket at betale mere for Rejsekortet. Hvis regningen havner hos buspassagererne, svarer det til godt fem procent dyrere billetter.

Tidligere transportminister Lars Barfoed (K) lovede ellers på et samråd om Rejsekortet tidligere på året, at Rejsekortet ikke ville få priserne på den kollektive transport til at stige.

»Kun ganske få vil opleve prisstigninger på over 20 kroner om måneden,« sagde han. Imidlertid betaler mange pendlere over 1.000 kroner om måneden, så for dem vil en prisstigning på fem procent udgøre mindst 50 kroner.

Rejsekortet er tre år forsinket, men både direktøren for selskabet Rejsekort A/S og Transportministeriet har gentagne gange understreget, at forsinkelserne ikke gør projektet væsentligt dyrere.

Spørger man direktør Bjørn Wahlsten koster Rejsekortet omkring 1,25 milliarder kroner, men det tal mangler altså den milliard, som busselskaberne skønner, at deres ekstraregning lander på.

Ifølge Henning N. Jensen, direktør for konsulentfirmaet Pluscon, har det været langt dyrere at installere udstyret til at læse de elektroniske billetter i busserne, end det var forudset.

»Men også stationerne er vanskeligere end antaget, så der er en ekstraregning også for togselskaberne. Vi kan bare ikke sige, hvor stor den bliver, fordi det hele er gemt inde i en hemmelighedståge,« siger han.

Notatet fra busselskaberne kommer fuldstændig bag på politikerne.

»Vi er aldrig blevet præsenteret for sådan en ekstra driftsregning i så mange år fremover, og jeg er meget utryg ved, at jeg skal have den oplysning af en journalist,« siger den socialdemokratiske trafikordfører, Magnus Heunicke.

Emner : Helikoptere
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor bliver man VED med at hælde penge i et håbløst projekt, der er forældet fra dag 1? Træk så stikket. Hellere i dag end i morgen.

  • 0
  • 0

Et stort offentligt dansk projekt, der går milliarder over budget eller ikke virker? Eller både er gået milliarder over budget OG uden at virke? Nej det er vist aldrig sket før!

Offentligt projekt og ordet "skandale" er jo nærmest blevet synonymer!

  • Rejsekortet
  • NemID
  • Amanda
  • DR-byen
  • Tårnfalken
  • ITER
  • Frederikssundsmotorvejen
  • Århus Universitetshospital
  • Storebæltsbroen

Kan I flere?

Hvis der er nogen der tør vædde en plovmand på at Femern forbindelsen blive bygget indenfor budget (uanset hvad det bliver sat til) vil jeg godt give odds 10. :-)

  • 0
  • 0

Sådan går det jo, når DJØFer o.l. skal lave specifikationerne til et teknisk system, og i stedet for at lave en specifikation som man holder sig til fra starten, så ændrer man det løbende. Så skal det gå galt.

Lidt synd det er er andre brancher der får det blakkede ry (IT branchen f.eks.) når det faktisk er den dårlige og løse ledelse med projekterne den er gal med, samt der er for mange parter (uden teknisk indsigt) med til at bestemme hvordan den tekniske løsning skal være, og de bliver ved med at ændre det løbende.

Jeg har også hørt om noget digital tinglysning, noget elektronisk patientjournal (EPJ) og pas udstedelse.

  • 0
  • 0

Det er utroligt at alle statslige projekter går udfra at alle andre der har lavet et lignende projekt i forvejen er impiciler og har lavet noget møg. Sjovt nok ender det gerne med at projekterne i statslig regi ender med lappe løsninger og budgetoverskridelser samt et produkt der langt fra lever op til det ønskede formål. Hos Sydtrafik har man i flere år brugt et chipkort med succes men det var ikke godt nok. I udlandet har man også lignende projekter der fungere og hvor alle børnesygdommene er ved at være fundet, så systemet virker. Men heller ikke det er godt nok. For vi kan jo selv!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 0
  • 0

Jeg holder med Jørgen Rasmussen. Her i Skåne har de indført et chipkortsystem, der fungerer. Der er lidt børnesygdomme som skal løses (f.eks. skal man trykke 117 gange på en skærm for at købe en simpel billet).

Men jeg kan heller ikke forstå hvorfor man i DK altid skal opfinde hjulene selv.

  • 0
  • 0

Sådan går det jo, når DJØFer o.l. skal lave specifikationerne til et teknisk system, og i stedet for at lave en specifikation som man holder sig til fra starten, så ændrer man det løbende. Så skal det gå galt.

Det er da altid rart med lidt selverkendelse, ikke? Så stop klynkeriet og skyd på dem, der skydes skal! Ellers ryger der måske også et par lettere uskyldige ingeniører med ;-)

Opgaven er solgt for smart - og det er kun hovedrystende, at der ikke findes politikere med mod til at gøre det nødvendige længere.

Takstområdet trænger til en omfattende revision - og gerne med en solid takstnedsættelse & forenkling som mål. Samtidig burde man se på den kommunale medfinansiering, som er endnu mere hovedrystende (hint hint hint til en journalist eller 10 på Ingeniøren, for her gemmer der sig virkelig en skandale eller 10).

  • 0
  • 0

De danske politikere kunne passende smutte en tur til Stockholm for at se deres løsning med chip-kort.

Det virker hurtig og enkelt, men svenskerne kan også 'klare' sig med kun 3 zoner til hele stockholms-området. Der skal kun 'checkes ind' i busser og på stationer og ikke ud efter endt rejse, men det er nok for simpelt et system for de danske DJØF'er.

  • 0
  • 0

så er den her igen? "den danske syge" (ja ja, den er tyvstjålet fra en anden artikel her i bladet) hvad f..... skal der til for at få den aflivet.

  • 0
  • 0

En kompleksitet i rejsekortet er bestemt, at der både skal laves check-in og check-out.

Ved manglende check-out mangler man noget værdifuld information om afstigning. Ved et system med kun check-in skal kontrol og prisberegningen designes anderledes ligesom man umiddelbart går glip af noget ”Business Intelligence”.

Afhjælpningen af det sidste problem er beskrevet i denne blog post (på engelsk):

http://liliendahl.wordpress.com/2010/10/07...

  • 0
  • 0

Alle ovennævnte og ikke nævnte "succeshistorier" vil sikkert blegne, når først klimaplanen med det intelligente el-net skydes i gang. Projekterne er måske årsag til den påståede mangel på hænder! Alt for mange hænder bruges til opgaver, som ikke skaber nogen værdi i samfundet - altså bortset fra dyre beskæftigelsesprojekter. Dårlig planlægning - dårlig ledelse - manglende realisme. KISS (Keep It Simple, Stupid).

  • 0
  • 0

der skal bruges her? det er jo super sælgere vi skal bruge i stor stil,? fordi der skal f..... langes nogle billetter over disken, lige et spørgsmål fungerer det nuværende system da ikke, siden man skal udskifte det. if itsnot broken dont fix it.

  • 0
  • 0

Nej, det skal "nogen" ikke - Rejsekortet er et Aktieselskab. Ved en konkurs slettes gælden! Man har da lært lidt af skandalen med barmarksværkerne!

De allerede spildte penge er naturligvis væk, men de næste 1- 2 milliarder - samt de kommende afdrag, renter & renters rente, der skal tjæres oven i billetpriserne - kan endnu reddes simpelthen ved ikke at skyde flere penge i selskabet allerede I Dag.

  • 0
  • 0

Det har vist været oppe før, men hvorfor pokker er der ingen der ser på at bruge mobiltelefonen som betalingsmiddel ala "kør telefonen henover en bluetooth/rfid-scanner i busen, toget når du stiger på - og når du stiger af - og bliv automatisk trukket over mobilregningen".

Et samlet system med udrulning i hele landet kan vel holdes på 200-300 mio. kr.

  • 0
  • 0

Det har vist været oppe før, men hvorfor pokker er der ingen der ser på at bruge mobiltelefonen som betalingsmiddel ala "kør telefonen henover en bluetooth/rfid-scanner i busen, toget når du stiger på - og når du stiger af - og bliv automatisk trukket over mobilregningen".

Et samlet system med udrulning i hele landet kan vel holdes på 200-300 mio. kr.

Det er vist ikke hardwaren, som er problemet...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten