Skandalen med Rejsekortet vil give dyrere busbilletter

De danske buspassagerer kan se frem til en gedigen prisstigning på grund af skandalen om Rejsekortet, der skal erstatte de nuværende bus- og togbilletter.

Stik imod politikernes løfter viser et notat fra de offentlige busselskabers organisation, Trafikselskaberne i Danmark, at Rejsekortet kommer til at koste dem 150 millioner kroner ekstra årligt - hvert år frem til 2026. Det giver en samlet ekstraregning i forhold til at drive de nuværende billetsystemer på 2,25 mia. kr.

»Der er tale om et nettobeløb, der dækker over de forventede merudgifter, som de enkelte trafikselskaber forventer i forhold til før Rejsekortet,« siger direktør Niels Mortensen, Trafikselskaberne i Danmark.

Notatet blev udarbejdet i foråret på opfordring af Danske Regioner. Det skulle have været brugt i bestræbelserne på at skaffe flere penge fra staten. Notatet nåede aldrig frem til forhandlingsbordet, men Ingeniøren har fået det via aktindsigt.

»Vi kommer til at drøfte med Finansministeriet, hvordan regningen skal betales,« siger kontorchef Lotte Holten Møller, Danske Regioner.

»Der er kun to muligheder. Den ene er øget tilskud fra kommuner og regioner. Den anden er, at pengene kommer fra kunderne,« fastslår hun.

En række kommuner har allerede udelukket at betale mere for Rejsekortet. Hvis regningen havner hos buspassagererne, svarer det til godt fem procent dyrere billetter.

Tidligere transportminister Lars Barfoed (K) lovede ellers på et samråd om Rejsekortet tidligere på året, at Rejsekortet ikke ville få priserne på den kollektive transport til at stige.

»Kun ganske få vil opleve prisstigninger på over 20 kr. om måneden,« sagde han. Imidlertid betaler mange pendlere over 1.000 kr. om måneden, så for dem vil en prisstigning på fem procent udgøre mindst 50 kr.

Rejsekortet er tre år forsinket, men både direktøren for selskabet Rejsekort A/S og Transportministeriet har gentagne gange understreget, at forsinkelserne ikke gør projektet væsentligt dyrere.

Spørger man direktør Bjørn Wahlsten koster Rejsekortet omkring 1,25 mia. kr., men det tal mangler altså den milliard, som busselskaberne skønner, at deres ekstraregning lander på.

Ifølge Henning N. Jensen, direktør for konsulentfirmaet Pluscon, har det været langt dyrere at installere udstyret til at læse de elektroniske billetter i busserne, end det var forudset.

»Men også stationerne er vanskeligere end antaget, så der er en ekstraregning også for togselskaberne. Vi kan bare ikke sige, hvor stor den bliver, fordi det hele er gemt inde i en hemmelighedståge,« siger han.

Notatet fra busselskaberne kommer fuldstændig bag på politikerne.

»Vi er aldrig blevet præsenteret for sådan en ekstra driftsregning i så mange år fremover, og jeg er meget utryg ved, at jeg skal have den oplysning af en journalist,« siger den socialdemokratiske trafikordfører, Magnus Heunicke.