Skærpet tilsyn med Mærsk efter ulovlig kemikalie-dumpning
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Skærpet tilsyn med Mærsk efter ulovlig kemikalie-dumpning

Mærsk driver de fleste platforme i den danske del af Nordsøen. Foto: Mærsk

Miljøstyrelsen skærper nu tilsynet med Maersk Oil i Nordsøen. Det sker for at undgå, at selskabet hælder endnu flere kemikalier i havet end tilladt.

Det oplyser miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen(V) i et svar til Lea Wermelin (S).

Mærsk anvender kemikaliet ”scavtreat” til at fjerne svovlbrinte fra gassen i Nordsøen, men selskabet har hældt 35.106 ton ud i havet de seneste fem årHeraf udgør det særligt problematiske stof 'BAC 50' 42 ton.

Det er BAC, som er skyld i hovedpinen. Kemikaliet er formentlig væsentligt mere miljøskadeligt end hidtil antaget.

DR Nyheder har afdækket omfanget af Mærsks forurening, hvilket har ført til, at Enhedslisten har politianmeldt selskabet for overtrædelse af havmiljøloven.

Læs også: Mærsk forurener mere end firmaet oplyser

I miljøministerens svar gengiver han en forklaring fra Miljøstyrelsen. Her fremgår det, at Miljøstyrelsen den 30. juni 2017 modtog en redegørelse fra Mærsk. Af redegørelsen fremgår det, at Mærsk har konkluderet, at deres arbejdsgange ikke har været tilstrækkelige til at sikre, at Mærsk er i stand til at sikre en rettidig information om eventuelle ændringer i kemikalierne.

’Miljøstyrelsen har ved gennemgang af redegørelsen konstateret, at den på flere punkter er mangelfuld i forhold til en fuldstændig oplysning af sagen fra Mærsks side,’ kritiserer Miljøstyrelsen.

Kemikaliebræmme omkring platforme

Af styrelsens papir fremgår det dog også, at påvirkningen af havmiljøet på grund af Mærsks forurening mestendels kan konstateres lokalt.

’Undersøgelserne har gennem årene vist det samme billede, nemlig, at der er en signifikant påvirkning af bundfaunaen tæt på platformene, men at påvirkningerne ved de undersøgte platforme aftager desto længere væk man kommer. Ved afstande over 750 meter kan der ikke længere identificeres påvirkninger, der adskiller sig fra det, der er naturligt forekommende pga. temperatur, strøm mm.’ har miljøstyrelsen forklaret overfor miljøministeren.

Overfor DR Nyheder nedtoner Maersk Oil konsekvenserne af de ulovlige kemikalieudledninger.

'Vi har overvåget havet omkring vores platforme igennem de seneste 25 år, og vi har ikke observeret nogen væsentlige forandringer som en konsekvens af vores operationer(…)En rapport udgivet af Oil Gas Denmark, baseret på havbundsundersøgelser over 25 år viser også, at der ikke er nogen forandringer i miljøstatusresultatet sammenholdt med den øgede brug af kemikalier,' skriver presseansvarlig i Mærsk Oil Charlotte Holst til DR Nyheder.

Kispus med miljøkontrollen

Det er langt fra første gang, at Maersk Oil overskrider grænserne for, hvor mange kemikalier de må hælde ned i hovedet på fisk og havplanter.

I 2010 tippede en daværende miljølaborant hos Maersk Oil Miljøstyrelsen om, at Mærsk Olie og Gas i flere år har givet helt forkerte oplysninger om olieudslippet fra olieplatformene i Nordsøen.

Læs også: Mærsk forurener lige så meget som hele Danmark

Mærsk oplyste selv, at der i 2009 blev lukket 184 ton spildolie ud i havet. Det tal kommer fra måleudstyr på olieplatformene, som imidlertid ikke blev justeret efter forskrifterne. Interne dokumenter viser, at den reelle udledning var 72 procent større, nemlig 317 ton.

Den sag kom desuden frem kort efter afsløringen af, at Maersks helikopterafdeling i Esbjerg sendte advarsler til olieplatformene, når de opdagede, at miljøkontrollens overvågningsfly var på vej ud for at tjekke platformene. Det kunne selskabet, fordi overvågningsflyets piloter indsender detaljerede flyveplaner, før de flyver ud over Nordsøen. Og de flyveplaner havde helikopterafdelingen mulighed for at opfange i god tid.

Kommentarer (15)

Jaja, hvis miljøtilsynet havde nosser, så ville der falde en gigantisk bøde!! Men nej! Lidt symbolsk handling og denne svinestreg vil gå i glemmebogen.

  • 2
  • 2

Mærsk gør det da ikke fordi det ønsker at forurene - men fordi det kan betale sig. Så bliver bedre råd til operaer og lommepenge til Løkke banden.

På udenlandsk: "What is good for Maersk is good for the country"

  • 0
  • 5