Skærpet tilsyn med Mærsk efter ulovlig kemikalie-dumpning
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Skærpet tilsyn med Mærsk efter ulovlig kemikalie-dumpning

Mærsk driver de fleste platforme i den danske del af Nordsøen. Illustration: Mærsk

Miljøstyrelsen skærper nu tilsynet med Maersk Oil i Nordsøen. Det sker for at undgå, at selskabet hælder endnu flere kemikalier i havet end tilladt.

Det oplyser miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen(V) i et svar til Lea Wermelin (S).

Mærsk anvender kemikaliet ”scavtreat” til at fjerne svovlbrinte fra gassen i Nordsøen, men selskabet har hældt 35.106 ton ud i havet de seneste fem årHeraf udgør det særligt problematiske stof 'BAC 50' 42 ton.

Det er BAC, som er skyld i hovedpinen. Kemikaliet er formentlig væsentligt mere miljøskadeligt end hidtil antaget.

DR Nyheder har afdækket omfanget af Mærsks forurening, hvilket har ført til, at Enhedslisten har politianmeldt selskabet for overtrædelse af havmiljøloven.

Læs også: Mærsk forurener mere end firmaet oplyser

I miljøministerens svar gengiver han en forklaring fra Miljøstyrelsen. Her fremgår det, at Miljøstyrelsen den 30. juni 2017 modtog en redegørelse fra Mærsk. Af redegørelsen fremgår det, at Mærsk har konkluderet, at deres arbejdsgange ikke har været tilstrækkelige til at sikre, at Mærsk er i stand til at sikre en rettidig information om eventuelle ændringer i kemikalierne.

’Miljøstyrelsen har ved gennemgang af redegørelsen konstateret, at den på flere punkter er mangelfuld i forhold til en fuldstændig oplysning af sagen fra Mærsks side,’ kritiserer Miljøstyrelsen.

Kemikaliebræmme omkring platforme

Af styrelsens papir fremgår det dog også, at påvirkningen af havmiljøet på grund af Mærsks forurening mestendels kan konstateres lokalt.

’Undersøgelserne har gennem årene vist det samme billede, nemlig, at der er en signifikant påvirkning af bundfaunaen tæt på platformene, men at påvirkningerne ved de undersøgte platforme aftager desto længere væk man kommer. Ved afstande over 750 meter kan der ikke længere identificeres påvirkninger, der adskiller sig fra det, der er naturligt forekommende pga. temperatur, strøm mm.’ har miljøstyrelsen forklaret overfor miljøministeren.

Overfor DR Nyheder nedtoner Maersk Oil konsekvenserne af de ulovlige kemikalieudledninger.

'Vi har overvåget havet omkring vores platforme igennem de seneste 25 år, og vi har ikke observeret nogen væsentlige forandringer som en konsekvens af vores operationer(…)En rapport udgivet af Oil Gas Denmark, baseret på havbundsundersøgelser over 25 år viser også, at der ikke er nogen forandringer i miljøstatusresultatet sammenholdt med den øgede brug af kemikalier,' skriver presseansvarlig i Mærsk Oil Charlotte Holst til DR Nyheder.

Kispus med miljøkontrollen

Det er langt fra første gang, at Maersk Oil overskrider grænserne for, hvor mange kemikalier de må hælde ned i hovedet på fisk og havplanter.

I 2010 tippede en daværende miljølaborant hos Maersk Oil Miljøstyrelsen om, at Mærsk Olie og Gas i flere år har givet helt forkerte oplysninger om olieudslippet fra olieplatformene i Nordsøen.

Læs også: Mærsk forurener lige så meget som hele Danmark

Mærsk oplyste selv, at der i 2009 blev lukket 184 ton spildolie ud i havet. Det tal kommer fra måleudstyr på olieplatformene, som imidlertid ikke blev justeret efter forskrifterne. Interne dokumenter viser, at den reelle udledning var 72 procent større, nemlig 317 ton.

Den sag kom desuden frem kort efter afsløringen af, at Maersks helikopterafdeling i Esbjerg sendte advarsler til olieplatformene, når de opdagede, at miljøkontrollens overvågningsfly var på vej ud for at tjekke platformene. Det kunne selskabet, fordi overvågningsflyets piloter indsender detaljerede flyveplaner, før de flyver ud over Nordsøen. Og de flyveplaner havde helikopterafdelingen mulighed for at opfange i god tid.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jaja, hvis miljøtilsynet havde nosser, så ville der falde en gigantisk bøde!! Men nej! Lidt symbolsk handling og denne svinestreg vil gå i glemmebogen.

  • 2
  • 2

Mærsk gør det da ikke fordi det ønsker at forurene - men fordi det kan betale sig. Så bliver bedre råd til operaer og lommepenge til Løkke banden.

På udenlandsk: "What is good for Maersk is good for the country"

  • 0
  • 5

BAC (benzalkoniumchlorid) er et kvaternært ammoniumsalt, der virker desinficerende og er et biocid til at bekæmpe bl. a. alger. Teknisk forhandles det i en koncentration på 50% (BAC50).

Det fremgår ikke af pressen, hvilken koncentration af BAC, der er i Scavtreat, men formentlig er der kun tale en 1- 2 % koncentration af BAC for at forhindre algevækst svarende til, hvad der er i Rodalon, som alle husstande formentlig benytter til at desinficere køleskabe og fjerne mug på badeværelser.

Når BAC kommer ud i havvandet vil det hurtigt fortyndes yderligere og nedbrydes, og det vil ikke sprede sig særlig langt. Lokalt vil nogle alger dø, men dem er der jo allerede for mange af om sommeren i de danske havområder.

Det er klart, at Miljøstyrelsen skal påtale, hvis Mærsk overtræder deres godkendelse, men her er der som anført tale om en bagatel/formalitet.

Leverandøren af Scavtreat har tilsyneladende ændret sammensætningen af et produkt, som Mærsk bruger til en vigtig proces, uden at man har været klar over, at stoffet ikke var omfattet af tilladelsen.

Sagen oser af politik. Der er masser af vigtigere sager, som Miljøministeren kunne tage sig af.

  • 4
  • 2

@Forsberg

Debatten er helt ude i skoven. Hvorfor ikke læse mit indlæg, før der fortsættes ud ad tangenten.

Det er iøvrigt usandsynligt, at et firma, der satser på rettidig omhu, misholder sine tilladelser bevidst.

Hvis de havde søgt om at bruge Rodalon til algebekæmpelse på platformene, havde de naturligvis fået denne tilladelse.

Der er tale om en politisk storm i et glas vand!

  • 4
  • 2

Mærsk er givetvis i særklasse den danske virksomhed der forurener mest. På verdensplan ligger de sikkert tæt på toppen. Helt lovligt selvfølgelig.

At firmaet også bryder loven for at spare lidt håndører er beskæmmende og dybt usympatisk. Et firma uden etik. Men etik er der jo sjældent plads til i det driftige erhvervsliv. Det er i orden at snyde bare man ikke bliver opdaget.

Hvor meget skal det til for at dronningen ikke inviterer til kaffe?

  • 1
  • 4

Mærsk er givetvis i særklasse den danske virksomhed der forurener mest. På verdensplan ligger de sikkert tæt på toppen.


Det kommer nok temmelig meget and på ens synsvinkel.
Din er klart i "Jeg hader alt der er Maersk" kategorien.
Der må jeg være enig med Hans.

Men hvis man ser på forurening i forehold til produktion, så tror jeg faktisk at Maersk klare det ret godt.
Det siger muligvis mere om de andre firmaer i samme industri, med det er vil en rimelig sammenligning.
Hvis man ikke lige er fanatisk.

  • 4
  • 0

Jeg tror ikke du behøver logre mere.


Hvad mener du? Er jeg korrupt? Jeg kan oplyse at jeg aldrig har haft aktier i Mærsk eller arbejdet for dem.

Jeg diskuterer kun sagen vedr. Scavtreat.
Kan du påvise, at det, jeg skriver, er forkert, så vil jeg tage dig alvorligt?

Hvad Mærsk iøvrigt forurener med, har jeg ikke viden om - og det har du nok heller ikke! Påstanden om "Mærsk er givetvis i særklasse den danske virksomhed, der forurener mest" er grov, og du bliver du nødt til at dokumentere. Kvantitet er desuden ikke alene afgørende, stoffernes skadelighed og persistens kan være mere vigtig. Der er også forskel på lovlige og ulovlige udledninger.

Olie/gasudvinding kan ikke undgå at belaste miljøet i en eller anden grad, ligesom alle andre industrielle og menneskelige aktiviteter. Jeg er imidlertid sikker på, at olie/gasudvinding i danske områder er mere miljøvenlig og kontrolleret end fx i Nigeria, Venezuela, Rusland eller Mellemøsten, så det vil ikke hjælpe det globale miljø, hvis Mærsk stopper olie/gasudvinding i Nordsøen.

Mærsk er en meget vigtig virksomhed for landet, som ville blive meget fattigere, hvis virksomheden flyttede udenlands, og Mærsk familien har gjort meget godt for Danmark, som udenlandske multinationale virksomheder aldrig ville have gjort. Også derfor bør Mærsk behandles fair og ikke udsættes for en ubegrundet politisk hetz..

  • 2
  • 1

Transport
Skibsophugning
Olieudvinding

https://ing.dk/artikel/maersk-forurener-li...

http://politiken.dk/oekonomi/art4889262/M%...

http://nyheder.tv2.dk/udland/2016-10-17-ov...

https://www.transportenvironment.org/press...

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-12-12-o...

Om Scavtreat:

"Kemikaliet Scavtreat mistænkes for at indeholde en komponent, der er mere miljøskadelige, end Mærsk har oplyst til myndighederne.

En aktindsigt, som DR har søgt og fået i indberetninger fra Mærsk til Miljøstyrelsen, viser, at Mærsk har udledt 35.106 ton af kemikaliet Scavtreat i Nordsøen fra 2012 til 2016.

Heraf udgør det mistænkte stof 42 ton. Mærsk vil ikke oplyse til hverken DR Nyheder eller Miljøstyrelsen, hvad det mistænkte stof, der er en ukendt komponen i Scavtreat, hedder, eller præcis hvor farligt det er."

http://finans.dk/erhverv/ECE9704404/maersk...

Altså ulovlig udledning og misinformation af myndighederne.

Jeg tror ikke du er korrupt Allan men blot en ukritisk beundrer

  • 0
  • 3

Heraf udgør det mistænkte stof 42 ton. Mærsk vil ikke oplyse til hverken DR Nyheder eller Miljøstyrelsen, hvad det mistænkte stof, der er en ukendt komponen i Scavtreat, hedder, eller præcis hvor farligt det er."

Komponenten er ikke ukendt, det er benzalkoniumchlorid, som jeg skriver tidligere. Som tidligere nævnt er dette stof ikke farligt for havmiljøet. Og det er ikke Mærsk, der har ændret noget, men leverandøren.

Altså ulovlig udledning og misinformation af myndighederne.

Det er din kilde DR/finans, der misinformerer! Det er også fornuftigt at benytte flere kilder!

  • 3
  • 0