

Trafikstyrelsen har besluttet, at kongetap og lås ikke er tilstrækkelige, når sættevogne, der vejer under 14 ton, kører over Storebæltsbroen på en lommevogn.
Det fremgår fra et høringsbrev, som Trafikstyrelsen netop har udsendt til branchen. Trafikstyrelsens høringsbrev kommer efter sidste års hændelse på Storebæltsbroen, hvor en bilist opdagede en løs trailer på et godstog.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Var det ikke bedre at indføre periodisk syn af lommevogne, så kan materiel jo ikke køre i årevis uden smøring og vedligehold. Periodisk syn af lastvogne kan være en af årsagerne til at trailerenes kongetappe ikke slipper en misligholdt drejeskammel/låseanordning i utide.
Havarikommisionens første anbefaling er også “ Havarikommissionen anbefaler, at det europæiske jernbaneagentur ERA sikrer entydige krav til sikring af vertikal fastholdelse af sættevognstrailere læsset på lommevogne. ”https://havarikommissionen.dk/media/12804/j_2021_haendels_2021-24_andet_storbaelt_vestbroen.pdf
Det vigtige må være at operatøren ikke endnu engang vil kunne erklære uvidenhed og at de bare følger reglerne, som medierne giver indtryk af er slet ved de sidste mange gange det ellers er sket.
Der har været problemer i ét land med én operatør, måske mener de ikke, at der er et generelt problem? Generelt er det en uskik at indføre særregler i et land, da det hindrer interoperabilitet til skade for konkurrencen på området. Og jeg køber ikke, at sidevind er et specielt dansk fænomen. Jeg har stadig en fornemmelse af, at man ikke er nået til bunds i denne sag, men har fundet en lappeløsning.
...kan vel tænkes at de vurderer at forholdene på Storebælt er / kan være helt exceptionelle!?Hvorfor ønsker JNS ikke fælles regler her?
Udstedelse af generelle regler har afventet afrapportering fra Det Eu-
ropæiske Jernbaneagenturs arbejdsgruppe vedr. ulykken og hændel-
sen (JNS). JNS anbefaler ikke fastsættelse af fælles europæiske regler
på området.
Hvorfor ønsker JNS ikke fælles regler her? På ret mange andre EU områder med risikobaseret tilgang områder har EU jo ikke noget problem med at udstikke fælles retningslinjer (uanset om de giver mening eller ej).