

Både Rigsrevisionen og Folketingets statsrevisorer kritiserer Miljøministeriet for en meget utilfredsstillende indsats i perioden 2007-2021 med at kontrollere anvendelsen og udledningen af PFAS og med at overvåge forurening med PFAS.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Det er vel OK at ledelsen i Miljøministeriet får en på hatten. Det er jo ikke medarbejderne man går efter ovenfor. Hvis ledelsen ikke er i stand til at overskue, lede og fordele arbejdet, så skal der jo indføres viden, forbedringer og struktur, således at man får fokus på de vigtige emner/opgaver der sikrer borgerne i DK. Når man sidder i toppen, så må man også være klar på at påtage sig ansvar.
Det er vel OK at ledelsen i Miljøministeriet får en på hatten.
Det er OK og nødvendigt at have sådanne rigsrevisionsrapporter. Men man burde som supplement vurdere, om de opgaver, som div. stærkt kritiserede institutioner har, overhovedet er mulige at udføre med de givne ressourcer mv. Strukturreformerne var vel næppe noget, miljøstyrelsens egne ledere selv fandt på - eller?
Nu nævnes også forsvaret, hvor adskillige beretninger om elendig økonomistyring og luksusforbrug hos nogle ansatte har været i medierne. Måske nogle andre forhold dér(?)
Spørgsmålet er hvem man bedst kan klandre.
"myndighedernes håndtering af PFAS i en 14-årig periode fra 2007 til 2021" må have været meget præget af strukturreformen i 2007, der selv internationalt set var en meget stor reform.
Ud fra egne erfaringer inden for jordforurening, vil jeg sjusse 2-5 års forsinkelse på stribevis af vore opgaver, fordi xtra opgaver ved udflytningerne og overflytninger af opgaver, udskiftning af personale samt en del ny lovgivning uundgåeligt fyldte overordentligt meget.
Dertil kommer den særskilte ekstra udflytning af Miljøstyrelsen i 2015, der betød, at 42 %(!) af styrelsens medarbejdere inden for vand, kemi og industri sagde op.
Hvis befolkningen holdt op med at stemme på politikere, der systematisk undervurderer omfang og kompleksitet i det offentliges opgaver, kunne man måske undgå disse afsporinger i opgaveudførelsen.
Miljøstyrelsens kemikalieinspektion blev ganske rigtigt udflyttet til Slagelse i 2015. Den resterende del af Miljøstyrelsen blev besluttet udflyttet til Odense i 2018. Jeg vil tro, at langt flere end 42% nu har sagt op.
"Jeg vil tro, at langt flere end 42% nu har sagt op"
Det vil jeg gerne tro. De 42% var hvad jeg kunne regne mig til ud fra denne orientering af folketinget i 2018: "Opfølgning på personaleomsætning ved udflytning af MST"https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/mof/bilag/259/1986600/index.htm.
I skriftet opererer de selv med en personaleomsætning på 10-13%, der er løbende beregnet. Hvor jeg har beregnet hvad der oprindeligt har været af personale, og % del, der forsvandt heraf på de 3 fagområder.
Fordi der kan gå flere år inden en nyansat er ordentligt inde i stoffet, hvis de ikke har specifik arbejdserfaring fra området. Indtil da skal kollegaerne så udføre de ekstra opgaver, udover 'tante'/'onkel' funktionen i form af sidemandsoplæring. Det sidste kan erfaringsmæssig tage op til 50% af t/o's arbejdstid i ½ år og derefter drosles gradvist ned. Da de fleste arbejder i ret små grupper med særlige specialopgaver, kan man virkeligt mærke, hvis blot én kollega dabber af. Større strukturreformer giver nemt for mange nyansatte på bar bund uden effektiv sidemandsoplæring.