Sjællandske togpendlere står som sild i en tønde

Overfyldte tog og ståpladser på tæerne af hinanden på snævre gange, hvor det kan være svært overhovedet at komme frem og tilbage.

Det var allerede før sommerferien hverdagen for pendlere, der tager toget fra Sjælland til arbejdet i hovedstaden om morgenen og hjem igen om eftermiddag.

DSB's såkaldte afrapportering til Folketinget for 2. kvartal viser, at hver ottende tog, der i myldretiden kører mellem Roskilde og København, var belagt mere end 100 procent. Det betyder, at nogle af passagerne er nødt til at foretage rejsen stående. Næsten lige så mange af togene videre til Ringsted og Slagelse, 13 procent, havde ståpladser.

Passagerer, der pendler til hovedstaden om morgenen og hjem igen om eftermiddagen, oplevede det endnu værre, da DSB's tal også omfatter tog, der kører imod myldretidsretningen.

Pendlere: Siden sommer har det været rigtigt slemt

Selv om togene fra København til Roskilde allerede var Danmarks mest fyldte i foråret, så er det blevet langt værre siden da. 13. august pillede DSB efter årelang kritik sit ældste materiel, de blå Bn-vogne, ud af drift, og det har givet kortere tog.

DSB skriver i sin beretning fra 2. kvartal, at »alt disponibelt materiel« er indsat på strækningerne, men det formilder ikke Poul Struve Nielsen, talsmand for pendlerne i Trekroner ved Roskilde.

»Efter de blå tog er forsvundet, har der ikke været plads nok. Det kan enhver se. Siden sommer har det været rigtigt slemt,« siger han.

DSB begrunder de mange ståpladser med, at der er kommet flere passagerer på strækningen. Det stemmer overens med Poul Struve Neilsens erfaringer. Men det er ikke sket lige pludselig, mener han.

»Så de manglende pladser i toget hænger sammen med, at der ikke er tilstrækkeligt mange vogne. Det har været et problem et stykke tid, hvor folk har talt om, at de har stået op helt fra Næstved. Så når togene kommer til os (efter Roskilde, red.), skal man være heldig for at få en siddeplads,« siger Poul Struve Nielsen.

Ståpladserne får ham til ønske de blå vogne tilbage som aflastning endnu en stund.

»De er også trælse, men de er da kommet frem. Jeg vil hellere have en afgang med dem, hvis det kunne løse problemet med ståpladserne,« siger pendlertalsmanden.

Vi lander hele tiden samme sted: IC4

DSB ønsker ikke selv at give en forklaring på de mange ståpladser. Det begrunder togselskabet med, at Enhedslisten har stillet spørgsmål til ståpladserne i Folketinget. Partiet efterlyser blandt andet opgørelse over, hvor mange siddepladser der var i de sjællandske pendlertog sidste år, og hvor mange der er i år.

Ifølge Enhedslisten trafiksekretær, Arne Lund, må folk stå som sild i en tønde i tog, der kun består af ét togsæt, selv om der skulle være to - og i nogle tilfælde tre - for at have plads til alle.

Han gør sig dog ingen illusioner om, at der på kort sigt er noget at stille op for pendlerne.

»DSB's materielsituation er meget, meget anstrengt. Vi lander hele tiden samme sted: De mangler IC3-togene til regionaltrafikken, fordi IC4 er forsinket,« konstaterer Arne Lund.

Han mener, at DSB's tog de blå vogne for tidligt ud af drift trods kritikken af at køre med op til 40 år gammelt materiel.

»De kunne have været et supplement i myldretiden. Men nu er de ved at blive skrottet, så der er ikke meget at gøre ved det,« tilføjer han.

Ifølge pendlertalsmand Poul Struve Nielsen kører togene nu oftere til tiden end tidligere. DSB's opgørelse viser, at ni ud af ti tog i hele landet kørte til tiden i andet kvartal.

Den næsthøjeste andel af overfyldte tog i landet har passagerne mellem Århus og Hornslet, 9,5 procent i myldretiden.

DSB's opgørelse dækker ikke Kystbanen nord for København, som DSB kører sammen med skotske First Group.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Men tilgængel er der rigtig mange fine halvtomme jyske motorveje...

  • 0
  • 0

Det er korrekt. DSB magter ganske enkelt ikke at køre tog, som matcher nutidens behov. De har travlt med alt muligt andet fnidder, som at være grønne, køre tog i udlandet og så i øvrigt være bedøvende ligeglade med deres store kundegruppe pendlerne. DSB udviser en arrogance over for pendlerne som er uden sidestykke. Som pendler Slagelse-Roskilde er det helt almindeligt at man ikke kan få en siddeplads. Normalt skal man være glad for overhovedet at komme ind i toget, fordi mellemgangen er blokeret af andre sædeløse rejsende. Og det sker allerede i Roskilde. Det er DSB´s normale høje serviceniveau. Nu vil de sælge klapsædepladser til unge meget billigt. Så kan de ikke forvente det normale høje serviceniveau. Men som DSB vil svare: Du har betalt for at blive transporteret,- ikke for at sidde ned.

  • 0
  • 0

Ikke underligt, at der mangler kapacitet, når der ud af 30 leverede IC4 togsæt kun er 8 ude at køre med passagerer samtidig. 20 IC4 sæt svarer til godt 4000 siddepladser.

  • 0
  • 0

Men tilgængel er der rigtig mange fine halvtomme jyske motorveje...

Gør det nu ikke til en Jylland/Sjælland konflikt. Læg mærke til, at den næsthøjeste andel af overfyldte tog var på Grenåbanen Århus-Hornslet. Dette indlæg er iøvrigt skrevet i et tog med masser af stående passagerer fra Århus mod Odense/København.

  • 0
  • 0

Jeg pendler mellem Holbæk og København hver dag, og jeg kan overhovedet ikke genkende Poul Struve Nielsens klagesang. Tværtimod. Vi har så godt som altid god plads.

  • 0
  • 0

Skal nu pendle Roskilde -> KBH og er allerede p***træt efter 2 dage. At finde togen på hoved banegården i dag var som et videospil. Jeg skiftede perron 4 gange, og kom efter en halv time i en tog med kun ståpladser. Et eller andet gammelt lig var endelig gået over til den anden side på Nørreport. I går stank toget (udenfor!) så meget af brændt gummi at jeg tvivlede om jeg vil stå på. Få nu elektrificeret hele Danmark og køb nogle hyldevare-tog for Guds skyld!!!

  • 0
  • 0

Måske hentydede jeg til at pengene skulle have været brugt på tog istedet for motorveje?...

  • 0
  • 0

Men tilgængel er der rigtig mange fine halvtomme jyske motorveje...

Jeg vil nærmere kalde dem halvfyldte, og det giver den fordel at der er plads til ekspansion. :)

  • 0
  • 0

Der skal ikke meget matematisk viden til for at regne ud, at når man reducerer 3 afgange til 2 i tidsrummet kl. 7-8 mod København (fra Borup og Viby), og samtidig ændrer standsningsmønser, så passagerer fra Hedehusene også skal være i de 2 afgange, ja så mangler der massivt siddepladser.

Men det regnestykke har DSB ikke regnet ud....

  • 0
  • 0

Det er lige præcis essensen i hele problematikken. Kalundborg-banen har kronede dage på bekostning af bla vores linie - Borup og Viby. Når der sker forsinkelser og aflysninger, bliver Borup/Viby nedptioriteret, samtidig med at der kører det ene tog efter det andet mod Holbæk/Kalundborg. Om eftermiddagen holder vores tog læge i Roskilde fordi vi skal overhales af et gennemkørende tog der skal mod Kalundborg....

Nogen har noget at skulle have sagt i den forbindelse - men hvem??

  • 0
  • 0

Hvem fandt på at kalde Bn-Bns vognene, de blå vogne, for kreaturvogne i stedet for at forlange at de blev holdt vedlige, det var ikke vognene der fejlede noget men vedligeholdelses standarden der var for lav. Et par styrevognstog af denne type, der kan op og nedformeres med enkeltvogne ville have løst de fleste problemer.

  • 0
  • 0

Er der nogen der gør noget ved tilsvarende problem med overfyldte busser i myldretiden?

I Århus, hvor der ikke findes noget svar på S-tog, er by-busserne nemlig fyldt godt og grundigt op om morgenen og eftermiddagen på hverdage.

  • 0
  • 0

Danmarks infrastruktur er simpelthen kørt af sporet og overhalet indenom af teknologi og smarte løsninger - for nu at blive i den terminologi......

De seneste 20-30 år er der ikke blevet investeret i det rette materiel, renovering af signaler og skinner, nytænkning i offentlig transport i byerne, nye sporlinier...... og mange forkerte beslutninger er taget - og manglende handling.

Den offentlige transport mangler en kæmpe saltvandsindsprøjtning....... det vil også lette trykket på motorvejene, hvis det bliver vildt attraktivt at køre med den offentlige transportsektor....

  • 0
  • 0

Ironien i den her sag, er at det i stort omfang er Roskildes borgmester der har forpurret bygningen af Kbh-Køge-Ringsted sporet, der ville have skaffet flere siddepladser på strækningen fra Roskilde til Kbh.

Hans argument var at alle tog skulle igennem metropolen Roskilde, indtil videre har han fået sin vilje.

Nogen burde spørge ham om han er stolt af sit resultat ?

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Flere spor, nye ruter sluger flere penge men giver ikke mere matteriel, mere plads til togene er i sig selv ikke en god ide hvis vi ikke har nogle tog at sætte ind.

  • 0
  • 0

Endnu et eksempel på hvor forkælede vi er. Typisk dansk at forvente at sidde ned midt i myldretiden.

Forskellen i passagerantalet mellem myldretiden og andre tidsrum er enorm. Lad os antage at en togoperatør indkøbte nok togsæt så alle kunne sidde ned. Hvad skulle alle disse togsæt foretage sig udenfor myldretiden? Køre rundt tomme? Stå stille? Det er en enorm spild af resourcer.

Derfor ser myldretiden ud som den gør, fra New York til New Dehli til Nykøbing Falster.

Det ser anderledes ud i kommunistiske regimer der har råd og ingen EU forhindringer til at pumpe penge ind i deres statsejede togselskaber.

  • 0
  • 0

Endnu en grund til at få elektrificeret de danske strækninger over alt. Så der kan købes lokomotiver der kan forsyne dobbeltdækkere med nok strøm til klimaanlæg, lys og varme. Sådan at der ikke skal flere tog på strækningerne men kun indsættes dobbeltdækkere. Folk vælger alligevel at gå ind i toget tættest på station eller trapperne alligevel, så det hjælper sjældent at gøre togene længere. Så udnyt også højden. Vogne er trods alt ligeså behagelige som stort set alt det materiel der er på de danske spor i dag.

  • 0
  • 0

Toget du bliver overhalet af er nok ikke det til Kalundborg, men det til Nykøbing Falster som kører uden stop Høje Taastrup-Næstved?

I øvrigt så de gange jeg har været i Borup og Viby sj. har der været meget få passager relativt til andre stationer, så ikke mærkeligt at man ikke får den bedste betjening når man har to stationer på en af de mest belastede strækninger i Danmark. I øvrigt så først vil i ikke have Bn-vogne og så gør DSB alt for at komme af med dem og nu er det heller ikke godt nok? Mange af vognene er i øvrigt blevet skrottet allerede...

  • 0
  • 0

Bare fordi vi har s-tog i København betyder det slet ikke at vi ikke har overfyldte busser, tag en tur med 5A eller 6A så skal man da være glad for at komme med bussen! Mange s-tog kører i øvrigt også overfyldte rundt i myldretiden.

  • 0
  • 0

Reperers. Og det er derfor, der ikke køre så mange vogne uden for myldretiden! Toget køre godt nok, men der er færre vogne.

Det har DSB gjort i mange mange år.

mvh

Jens Lindhard

  • 0
  • 0

Ærgerligt, at DSB først nu opretter en vedligeholdelsesafdeling. Havde DSB haft en sådan tidligere, så var de blå vogne blevet vedligeholdt, og havde kørt til pendlernes nytte. For selv om de blå vogne er mere end 30 år gamle, så kunne de have holdt en del år endnu - således som det kan ses rundt om i Europa. Her til lands vil vi hellere købe nyt hele tiden - og som ikke altid fungerer - fremfor at passe på det vi allerede har, og som endda fungerer fint.

  • 0
  • 0

Ja, det var ret sjovt at se "Olsen banden på sporet" fra 1976, og se at der stort set ikke er sket nogen udvikling siden. Blandt andet er transporttiderne udenfor hovedstrækningerne alt for lange.

  • 0
  • 0

Grunden til at DSB ikke vedligeholdte de blå vogne eller som de retteligt hedder Bn og ADns så skal grunden findes i at man regnede med at MG(IC4) ville frigøre IC3 tog til regional traffikken og dermed overflødigøre Bn materiellet. Men sådan gik det ikke. At de så har lejet noget materiel der er meget bedre i from af A og B vogne (Dobbeltdækkerne), men ikke kan sætte lokomitver der kan drive alt det elektriske udstyr i dem på meget varme eller kolde dage er så temmelig trist. Men dette skyldes politiske grunde, i det man i 1997 stoppede elektrificeringen af de danske jernbanestrækninger. Der ellers var vedtaget ved lov i 198?(4). DSB har værksteder i København og Århus og mindre afdelinger findes måske stadig andre steder!

  • 0
  • 0

Jeg kører tit med togene i myldretiden... Jeg har lagt mærke til at DSB 1' altid er tom eller har kun 1 eller 2 med. Derfor er mit råd: betal det tillæg og få en plads.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten