Simpel norsk idé til transport af vindmøller er klar om otte år

En slags pude, fyldt med luft, skal om otte år begynde at fragte kæmpe havmøller ud til sin plads i vindmølleparkerne, hvis det står til det norske firma Windflip.

Firmaet er kun i sin opstartsfase med to fuldtidsansatte, men har allerede testet en model i skala 1:45 med gode resultater.

Windflip er en løsning, hvor en struktur med 29 luftfyldte rum fungerer som en slags lastepram, der kan bære en samlet vindmølle. I fuld skala får lasteprammen en længde på 100 meter og en bredde på 30 meter.

Læs også: Sådan vipper luftpude møller på plads på havet

Vindmøllen bliver bugseret ud til mølleparken af en slæbebåd, og ved ankomsten strømmer vand ind i den flydende 'lastepram'.

Vandet får møllen til at stille sig op i vandet, og ved lodret position bliver den fastgjort til en slags mooring på havbunden. Dernæst bliver lasteprammen koblet fra. I alt indeholder prammen 17.000 kubikmeter vand, når den er i lodret position.

Udfordringerne for Windflip er blandt andet at udforme lasteprammen, så turbinen stadig rager så højt op over vandet (cirka 40 meter), at følsomt udstyr i turbinen ikke rammer vandet. Prammen skal også kunne klare 2,5 meter høje bølger og bevæge sig med 14,8 km/h (8 knob).

Samarbejder med norsk udvikler af flydende vindmøller

I øjeblikket arbejder direktør Ane Christophersen på at indfange investorer og er så småt startet samarbejde med norske Hywind, der er på vej med verdens første flydende vindmølle.

Læs også: Video: Sådan skal Norges flydende kæmpevindmølle ankres op

Ifølge Ane Christophersen er Windflip nemlig i højere grad begyndt at fokusere på markedet for flydende vindmøller. På den måde undgår Windflip at konkurrere med de store spiller på vindmøllemarkedet og kan tage sig tid til at udforme en grundig løsning til flydende vindmøller, siger hun.

Ane Christophersen vil dog ikke uddybe, hvad samarbejdet med Hywind nærmere går ud på, men siger blot, at det drejer sig om 'forskning og studier af flydende vindmøller og transport til parker'.

Emner : Vindmøller
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er ikke noget nyt i dette princip, det har været brugt i mange variationer til forskellige formål – det interessante i dette vil være fundament og forankringen.

  • 0
  • 0

Bjarne. Det ville være interessant at høre om de erfaringer over de sidste to år. Som med alt andet kommer løsninger til problemerne uden tvivl med erfaring og tid – men uden at være ekspert overhovedet på området, kan jeg se, der er problemer både under drift og især hårdt vejr, som skal løses, når man har et tårn, som ikke står fast, og især fortøjningen finder jeg interessant, ikke mindst angående sikkerheden. Jeg kan se, at man har brugt wirer med klodser for dæmpning, men det vil give slitage.

  • 0
  • 0

Vindmøllerne bliver nu snart så store at delene ikke kan transporteres på landevejen. Tyske vindmølleproducenter kan måske have en fordel ved flodtransport. Hvad med at bygge dem ude på havet. Køb et aflagt hangarskib og brug det som samlefabrik og monteringsplatform.

  • 0
  • 0

Hvorfor ikke fra starten montere selvstændig drivkraft på pontonen ?

Dette må da væsentlig reducere omkostningerne og samtidig give større manøvredygtighed ved bugsering og ved den endelige positionering.

Der er vel også behov for pumper som kræver drivkraft ombord.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten