SimCity - nu med ægte simulation

Få computerspil er så ikoniske blandt den første generation af pc-spil som det amerikanske udviklerhus Maxis' 1989-udgivelse 'SimCity'. Med det spil bragte programmøren Will Wright et helt nyt koncept ind i computerspillenes verden: Simuleret byplanlægning.

På tegnebrættet så det kedeligt ud, men i praksis fungerede det og blev en kæmpe succes: Start i vildnisset med en stor pose penge, anlæg beboelses-, industri- og forretningskvarterer, forsyn dem med el og vand, og snart er du borgmester for din egen lille simulerede by.

I virkeligheden var 'SimCity' dog ikke så meget ægte simulation som det var et komposit af forskellige statistiske regler. Derfor arbejder Maxis nu på en ny udgave af spillet - en udgave, som for første gang i simulationsspillenes historie skal simulere en storby helt ned i detaljen.

»For ti år siden var vores ideer simpelthen for ambitiøse, men efter at vi havde udgivet 'Spore' (computerspil fra 2008, red.), indså vi, at vore ideer nu faktisk var realisérbare - hjemmecomputere var endelig blevet kraftige nok,« siger Maxis' udviklingsdirektør Ocean Quigley til det amerikanske teknologimagasin The Verge.

Den nye inkarnation af spillet får navnet 'SimCity Reboot', og ved at basere spillet på beregningsmotoren 'GlassBox' vil det for første gang blive muligt at simulere hver indbygger, bil og hvert råstof i byen som en individuel agent, der kører på sin egen individuelle kunstige intelligens med egne prioriteter og årsagsvirkninger.

Som eksempel på, hvordan denne tilgang til simulation er anderledes end tidligere simulationsspil, nævner udviklerne trafikpropper. Tidligere ville de opstå i simulationen, når et sæt overordnede statistiske regler bestemte, at det nu var passende med en trafikprop på en given strækning.Med den nye simulationsmetode opstår trafikpropper i stedet dynamisk som resultatet af hundredvis af indbyggere, hvis individuelt valgte ruter gennem byen leder dem forbi samme sted på samme tidspunkt.

»Indtil nu har det været sådan, at hvis man ville have fingrene i en simulation, der var så sofistikeret, som det her bliver, så skulle man arbejde i militæret eller for et universitet. Med 'GlassBox' tager vi den teknologi og laver den om til noget, man kan lege med,« siger Quigley til The Verge.

Ifølge udviklernes tidsplan udkommer 'SimCity Reboot' tidligt i 2013.