Sikkerhedsstyrelsen rystet efter kontrol: Finder ulovlige stikkontakter overalt

Plus2. marts 2021 kl. 14:5634
Sikkerhedsstyrelsen rystet efter kontrol: Finder ulovlige stikkontakter overalt
Illustration: Sikkerhedsstyrelsen.
En kontrol af transportable og faste stikkontakter afslører stribevis af fejl, der kan give dårlige forbindelser og i værste fald stød.
Artiklen er ældre end 30 dage

Det er et noget nedslående resultat Sikkerhedsstyrelsen står tilbage med efter en lang række test og kontroller af transportable stikkontakter og stikkontakter til fast installation, som de har gennemført i løbet af 2020.

Transportable stikkontakter dækker over forskellige stikkontaktdåser for eksempel forlængerled og flerstikdåser, mens stikkontakter til fast installation omfatter alle de stikkontakter, vi har overalt i boligen, hvor vi tilslutter støvsugeren, lampen, computeren mm.

close
Gratis adgang i 30 dage
Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement.
remove_circle
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
Tak !
Vi har sendt en kvitteringsmail til .
Du bliver viderestillet til artiklen om få sekunder.
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Version2 og Ingeniøren
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
34 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
34
14. marts 2021 kl. 10:30

Flere hospitaler er i fuld gang med at skifte de gamle danske skrammelstandard stikkontakter ud til pindjord,

Alderen på en stor del af de danske fungerende stikkontakter taler for sig selv.

Man har flere steder valgt pindjord af rengøringshensyn.

Det er jo relevant at tænke på at man kan dø af andet end strømstød. Og i den sammenhæng er Schuko den største skidtsamler jeg kan komme i tanker om, både hvad angår stikdåse, og stikprop. Den franske er noget bedre, eftersom jordforbindelsen ikke i samme grad sidder, hvor man kommer til at røre stikket.

I disse afspritningstider, er det også rart spritte en kontakt af, i stedet for et stik. Specielt, hvis det er de faststøbte stik, der typisk er med skidtsamlende riller.

33
12. marts 2021 kl. 22:13

Præmonterede stik er nu engang stærkere end noget man selv har monteret, så det er rigtigt godt at LK i 2018 omsider kom i gang med at producere schukostikkontakter der passer ind i eksisterende indmuringsdåser. Skal schuko monteres i udenpåliggende underlag skal disse skiftes til en lidt dybere type. Flere hospitaler er i fuld gang med at skifte de gamle danske skrammelstandard stikkontakter ud til pindjord, således at man slipper for den forringelse og overflødige ekstra arbejdsindsats det er at have et eftermonteret stik på apparaterne. I første omgang monterer man dog CEE7 stik på de eksisterende apparater. Når der installeres nye apparater kan man blot sætte den medfølgende stikprop i de tidssvarende stikkontakter. Man har flere steder valgt pindjord af rengøringshensyn. Jeg håber at importørerne af stikkontakter snart får styr på de nødvendige godkendelser og at Sikkerhedsstyrelsen og Arbejdstilsynet kan få henvist dansk jordsystem til et museum.

31
10. marts 2021 kl. 08:24

Det var for at undgå risikoen for at slukke for noget, der ikke burde have været slukket for.

Jeg har ingen køleskabe eller frysere, som er sat i et stik, man kan "komme til" at slukke. Jeg har en natlampe, som jeg har sat et dæksel på, så den ikke kan slukkes ved at skubbe til sengen. Resten kan og vil jeg kunne slukke for.

Når kogekedler/kaffemaskiner ikke er i brug, så sørger jeg selvfølgelig for, at de er strømfrie, så bagning og madlavning kan forgå, med hvad det nu måtte medføre af vædske ud over bordet etc.

Jeg har været i sommerhuse uden afbrydere, og jeg synes at det p.....irriterende at skulle trække stikkene ud, for at gøre apparaterne strømfrie.

Og ja. Jeg skifter stikkene så de har behørig jord. Selv om de afbryderløse stikkontakter har forsænket bund, så kan jeg ikke huske at have set nogen (i Danmark), som er beregnet til Schuko-jord. Så ville de jo også være noget dybere og mere klodsede.

30
10. marts 2021 kl. 07:49

Gert, når et apparatstik er defekt så skal det udskiftes.

Og et stik skal ikke sidde halvt i, så man kan stikke noget ind bag ved.

Hvis alle gjorde, som man skal eller bør, så var der mange ting, som var enklere.

Jeg kan bare konstatere at defekte stik findes i husholdningerne rundt omkring. Min påstand er stadig, at dette forekommer i mindre grad, hvor der findes en afbryder.

29
9. marts 2021 kl. 22:08

Nu er det næppe forsænkningen til stikket, som gør at de ikke findes med indbygget afbryder, men nærmere besparelsen på indtil flere hundrede kroner i et nybygget hus, efter at man bortharmoniserede kravet.

Da vi byggede hus for 23 år siden, bad jeg specifikt om, at der blev opsat stik uden afbrydere overalt.

Det var ikke for at spare penge. Det var for at undgå risikoen for at slukke for noget, der ikke burde have været slukket for.

For mig hører afbrydere på stikkontakter til i samme kategore som NumLock på PC-tastaturet eller AM/FM-knappen på bilradioen: Det er knapper, som jeg kun vælger at bruge, når jeg er kommet til at trykke på dem ved fejl og derfor er nødt til at trykke en gang til for at få dem tilbage i rette tilstand.

28
9. marts 2021 kl. 17:03

Gert, når et apparatstik er defekt så skal det udskiftes. Defekter på CEE7 stik ses stort set aldrig. Det kan forekomme hvis nogen har monteret et dansk stik i stedet. Dette er nok oftere en af de ringe løsninger der desværrre findes. Da der ikke findes stikkontakter som pindjord eller schuko med afbrryder er stikkontakter med afbryder af endnu en grund bandlyst herfra. Hvis man ikke ønsker et apparat tilsluttet, er det bare at bruge den helt sikre metode, at hive stikket ud.

Øvrige kommentarer til debatten: Noget tyder på at mange af de ting Sikkerhedsstyrelsen finder er af gruppen rod i papirgangen. Flemming B Thomassen, Det er ejers og brugers pligt at sørge for at jordforbindelsen overføres korrekt. Jens D madsen, brandfare bestemt et faremoment. Mon ikke stikkontakter beregnet for max 16A er bedre end 10A typer, uanset belastningen. Gamle 2 benede stik der er for brede. De gik ud af produktion for flere år siden. I nødstilfælde kan en fil løse opgaven. Hvornår opnås overførsel af jordforbindelse. DK jord, for sent, Schuko og pindjord, før strømmen sluttes. Polaritet, nok ringe betydning, men ok ved pindjord. Ingen betydning ved alle apparater med CEE7 stik.

27
9. marts 2021 kl. 13:33

Sikkerheden ved disse er som jeg tidligere har skrevet forholdsvis ringe

Nu er det næppe forsænkningen til stikket, som gør at de ikke findes med indbygget afbryder, men nærmere besparelsen på indtil flere hundrede kroner i et nybygget hus, efter at man bortharmoniserede kravet.

Og du ser aldrig ledninger som er ødelagte, eller fangede du ikke pointen?

Det er muligt at en afbryder ikke giver mening bag et køleskab, men feks. findes der aldrig afbrydere over køkkenborde i nyere huse, selvom det giver al mening at tage strømmen fra kogekedler, kaffemaskiner etc., når de ikke er i brug.

26
9. marts 2021 kl. 12:55

Helt uenig. Det er vidst kun i DK man har bygget afbrydere sammen med stikkontakter. Sikkerheden ved disse er som jeg tidligere har skrevet forholdsvis ringe, lige som en afbrydelse af køleskabe m.v. kan have store konsekvenser. Hvor det evt kan være fordelagtigt kan der altid monteres en stikkontakt og en selvstændig afbryder.

25
9. marts 2021 kl. 09:44

Helt gal er den type med integreret afbryder, hvor der ikke er en brønd til at beskyttte ledende stikben mod berøring af legetøj eller strikkepinde, hvis stikket trækkes lidt ud.

Bortset fra det, så er det altså en dårlig ide at man laver installationer med stikkontakter uden afbryder.

Jeg ved ikke hvor mange stik jeg har set, hvor ledningerne er strukket og har ødelagt isolering. Det ser jeg som en væsentlig større risiko end strikkepinde bag stikket. Det forhindres ikke med en afbryder, men risikoen mindskes betydeligt

23
6. marts 2021 kl. 12:19

Sanktioner? Nu ville det jo være interessant at høre hvad Sikkerhedsstyrelsens konkrete sanktioner var i de konkrete tilfælde de fandt? Mit gæt er ingen. Jeg udvikler elektronik – dvs på apparatsiden der evt tilsluttes til elnettet og det er omfattet af relevante CE regulativer. ”Håndhævelse” af CE regulativer har Sikkerhedsstyrelsen ansvaret for i Danmark – så vidt jeg ved. Elmateriel skal også overholde CE regulativer. En stående joke er det ingen konsekvenser har ikke at overholde CE kravene – derfor er CE en forkortelse for ” Chinese Export”? – prøv at google ” Chinese Export” og I får masser af CE logoer. Helt konkret er der generelt ingen sanktioner fra Sikkerhedsstyrelsen for manglende CE opfyldelse – med mindre der er fare for personsikkerhed. CE mærkningen er baseret på selvtest og dokumentation – hvilket jeg mener er en god ide så længe man også håndhæver manglende overholdelse med sanktioner. Sanktioner kunne f.eks. være øjeblikkelig forbud mod salg. Evt en lidt strammere kunne være krav om tilbagekaldelse. Jeg mener ikke det er Sikkerhedsstyrelsen der skal udføre den ”brede” kontrol i praksis – vil kræve et hav af ansatte. Det kunne simpelt være at hvis en borger eller firma anmelder en mistanke om mangel på CE overholdelse. Så skulle Sikkerhedsstyrelsen være forpligtet til sagsbehandle dvs. forespørge producenten/importøren og hvis der ikke fremkommer dokumentation indenfor tidsfristen – så var der automatisk nedlagt salgsforhud – også helst på EU plan. Så ville Harald Skrald og andre efter ganske få påbud får styr på CE mærkningen. Som det er nu pisser man på dem der er seriøse omkring CE mærkningen.

22
5. marts 2021 kl. 14:31

Krumningen på agurger er faktisk en dansk opfindelse, ikke fre EU!

21
4. marts 2021 kl. 15:55

Jeg synes det er beskæmmende at læse citaterne fra Sikkerhedsstyrelsen, artiklen og en del af kommentarerne. Med store bogstaver slås det op hvor mange fejl der er - uden at foretage en realitetsopdeling.

Størt fokus BURDE være på materiel som indebærer risici efter korrekt installation, som under brug bliver risikabelt (indbyggede fejl) eller som ved normal brug kan være risikabelt.

Så er der naturligvis en række formalitetsfejl i dokumentation og lignende, som er principielle fejl, men af en anden kaliber.

I den. nuværende dagligdag er der da adskillige skjulte fejl, som kan være alvorlige. For eksempel, at installationsmateriellet (formelt) IKKE er beregnet (godkendt) til større kontinuerte belastninger (elbiler i stikkontakter til 10A / 13A. Så ligesom. ores HFI relæer er udskiftet til HPFI, så skal sikringsgrupper måske udskiftet til en løsning med tidsakkumulering (10 A i over 5 timer udløser - foreksempel.

20
3. marts 2021 kl. 21:34

Nej, EU stillede netop krav til argurkekrumning i 1988 - maksimalt 10 mm pr. 10 cm - se <a href="https://op.europa.eu/en/publication-detail..">https://op.europa.eu/en/p…;. . De krav blev så godt nok afskaffet igen for omkring 10 år siden - se <a href="https://ec.europa.eu/commission/presscorne..">https://ec.europa.eu/comm…;. - måske fordi de ofte blev fremhævet for at latterliggøre EU :-)

I DK har vi haft regler om agurkers krumning i hvert fald så langt tilbage som 1942. Det med de 10mm/10cm for klasse 1 er iøvrigt ikke noget EU har fundet på, det er en FN-regel EU har adopteret, og den er stadig i brug i det meste af verden til at klassificere agurker.

Iøvrigt var det bestemt med de danske producenters billigelse at sætte standarder for agurkers krumning

19
3. marts 2021 kl. 19:22

Det ville være rart med nogle stik som kan benyttes rundt omkring i verden. Jeg har adskillige gange måttet vride jordforbindelsen af med en vandpumpetang samt skære nogle lunser af mit kæmpe store danske stik for at kunne få opladet min PC på et eller andet hotel rundt omkring i verden... Jeg har også et helt arsenal af Shucko adaptere - som jeg i øvrigt snildt kan glemme at få med på rejse... Jeg tænker at de danske stik er resultatet af en gang lobby arbejde på et tidsspunkt for at undgå konkurrence, og dermed sælge kontakt materiel til danskere for det firdobbelte af hvad andre landes borgere kan købe den samme funktion for. Det eneste land der bruger mere plast pr. stik er vist England, og dem er der vist ikke mange der ønsker at kopiere for ret meget for tiden...

18
3. marts 2021 kl. 17:43

Det eneste fornuftige ville være, hvis man i EU gik sammen og designede fremtidens stik

100 % enig og har ment dette længe. Problemet er bare at det bliver svært at få alle lande til at gå med til en så indgribende ændring. Med mindre man laver noget der er bagudkompatibelt vil det kræve en masse adaptorer eller ændringer i alle bygmninger. Hvis man laver noget der er bagudkompatibelt vil det aldrig blive en rigtig god løsninge... Men det er helt sikkert en ting jeg mener (og har ment længe) at EU bør kigge på i stedet for meget andet mere eller mindre ligegyldigt p...

16
3. marts 2021 kl. 16:38

Både LK fuga og LK opus fås i schukoudførelse, så man kan udemærket godt bruge disse mulighederog helt undgå dansk jordsystem.

14
3. marts 2021 kl. 16:06

Nu er det med krumningen på agurker ikke en EU ting, men en rent Dansk ting så.

Nej, EU stillede netop krav til argurkekrumning i 1988 - maksimalt 10 mm pr. 10 cm - se https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/e376f15f-007d-40ba-90a4-fa7f6f97341f/language-en . De krav blev så godt nok afskaffet igen for omkring 10 år siden - se https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_09_1059 - måske fordi de ofte blev fremhævet for at latterliggøre EU :-)

13
3. marts 2021 kl. 15:50
12
3. marts 2021 kl. 15:44

Dette er jo ikke rar læsning. _ særligt ikke når man står foran et byggeprojekt Er der nogen gode bud på hvor man indkøber lovligt/godkendt og velfungerende Schuko materiel i stedet for de proprietære danske Fuga eller OPUS udtag og kontakter?

10
3. marts 2021 kl. 11:51

Man kan jo ikke vende stikket forkert (stikprop med jord) så man undgår fasen på nul leder og chassis. :) Det kan man ikke undgå med schuko stikket. :(

Ja, det er simpelthen intet mindre end super genialt, at jord er det korteste ben og derfor får fat sidst i visse kontakter og fordelerdåser, så man kan nå at få et stød, inden stikket er sat helt i, hvis man samtidig rører ved apparatet, hvilket man normalt vil gøre ved bærbare enheder, som f.eks. køkkenmaskiner og værktøj :-/ Samme problem har Schuko iøvrigt også. I et fornuftigt designet stik, skal fasen eller faserne altid få forbindelse sidst, uanset hvordan stikket vendes, hvis det kan vendes på flere måder.

Det eneste fornuftige ville være, hvis man i EU gik sammen og designede fremtidens stik, som ikke var nær så klodset som både det danske stik, CEE7 og Schuko; men det er jo vigtigere at standardisere krumningen på argurker end at gøre noget effektivt ved elsikkerheden :-/

9
3. marts 2021 kl. 11:41

Glædeligt, hvis Sikkerhedsstyrelsen træder i karakter og får tilbagekaldt for dårlige kontakter, i stedet for at hetze mod brug af mobilopladere til elbiler.

8
3. marts 2021 kl. 10:50

Jens D Madsen henviser til en stikkontakt beregnet for 2,5 A--- hvem har overhovedet en forsikring på 2,5A? Den skal vist overhovedet ikke forefindes i Danmark.

7
3. marts 2021 kl. 10:14

Man kan jo ikke vende stikket forkert (stikprop med jord) så man undgår fasen på nul leder og chassis. :)

Mener du at nul leder i apparatet er forbundet til chassiet? Hvis det er tilfældet er det ihvertfald ikke et lovligt apparat.

6
3. marts 2021 kl. 08:28

Man kan jo ikke vende stikket forkert (stikprop med jord) så man undgår fasen på nul leder og chassis. :) Det kan man ikke undgå med schuko stikket. :(

5
2. marts 2021 kl. 23:46

For at opnå stikkerhed, så skal alle danske stik udskiftes, også dem uden jord. Og der skal enten opsættes schukostik med jord overalt, eller der skal anvendes stikkontakter hvor det runde schukostik ikke kan sættes i.

Mange danske stikpropper uden jord, kan ikke gå i euro-stikkontakterne af nedstående type:

http://www.installationsprodukter.dk/catalog/20323/product/25220/303UC-84_DAN1.html

Vælger man Euro stikkontakter, vil vi se mange gør-det-selv løsninger, hvor stikpropper presses ind i stikkontakter, som de ikke er lavet til. De fleste danske stikpropper er lidt bredere end euro-stikproppen, og mange har tykkere ben og tåler 13A. En typisk dansk stikprop uden jord er 16-17mm og for bred til de euro-stikkontakter uden jord.

Schuko opnår ikke god forbindelse i CEE7/1 stikkontakter, og CEE7/1 giver ingen jordforbindelse når et Schuko-stik sættes i. Reelt, så skal alle stikkontakter og stikpropper der ikke er schuko udskiftes. Ellers, så bliver schuko-stikpropperne bare sat i stikkontakter uden jord.

Skal alle stikkontakter have jord, kræves reelt helt ny installation i ældre huse.

Den nemmeste løsning, vil være at forbyde Schuko-ledninger på alle produkter der sælges i Danmark. Næsten alle produkter laves med forlængerledning, eller en adapter, så det er relativt nemt at vælge plug. Det koster derfor ikke ekstra at få dansk jord med produktet, andet end en dansk ledning evt. med jord.

4
2. marts 2021 kl. 23:38

"Resultatet af indsatsen viser, at 35 ud af 39 undersøgte transportable stikkontakter, og 26 ud af 36 undersøgte stikkontakter til fast installation ikke lever op til kravene. Forbrugerne kan simpelthen ikke være tjent med at skulle føle sig utrygge ved transportable- og faste stikkontakter. Det her er jo et produkt, som findes i langt de fleste hjem i alle mulige afskygninger,« siger kontorchef i Sikkerhedsstyrelsen Stine Pedersen.

Hovedparten af fejlene skyldes, at produkterne ikke opfylder dokumentationskravet efter de danske bestemmelser for stikkontakter. Det vil sige, at det er ulovligt at sælge dem."

Der er en tendens til at kalde alt der ikke er lovligt for farligt, og så forstår jeg måske hvorfor det kan give "utryghed". Tryghed er jo blevet et politisk modeord, som jeg egentlig føler en vis utryghed ved, når regeringen vil gøre os trygge.

3
2. marts 2021 kl. 23:14

Meget ofte ses CEE7 stikpropper stukket i disse stikkontakter uden den klodsede aadapter der ellers skal sikre at beskyttelseslederen overføres korrekt. Dette er mindst lige så livsfarligt som stikkontakter i for ringe kvalitet.

Det er to forskellige problemer. Stikkontakter i ringe kvalitet giver anledning til brændfare. Stikkontakter uden beskyttelsesleder giver anledning til mulighed for stød, men normalt ikke livsfare, når der er obligatorisk HPFI afbryder.

Det at danske jordstik forbydes, medfører ikke at Schukostik opnår jord. Selvom der haves Schuko jord i huset, så vil danskerne stikke stikproppen i den stikkontakt der er nærmest, og som er uden jord.

For at opnå stikkerhed, så skal alle danske stik udskiftes, også dem uden jord. Og der skal enten opsættes schukostik med jord overalt, eller der skal anvendes stikkontakter hvor det runde schukostik ikke kan sættes i.

Jeg har ikke kendskab til dødsfald på grund af Schukostik.

Derimod sker hvert år adskillige brænde, på grund af stikkontakter.

2
2. marts 2021 kl. 21:10

øøh - Det lyder jo vældigt alarmerende. Men hvor ofte sker der lige ulykker med danske stikkontakter? Mit indtryk er at de fungerer aldeles udmærket og sikkert, og er bedre end diverse udenlandske typer.

1
2. marts 2021 kl. 16:55

Det, at man stadig har et blandt 3 godkendte stikkontaktsystemer, som kun bruges til en hvis grad i Danmark, gør det ikke spor bedre. Ud over at få luget ud i de dårligste udenlandske importerede stikkontakter er det på høje tide at få fjernet det game danske stikkontaktsysten helt. Meget ofte ses CEE7 stikpropper stukket i disse stikkontakter uden den klodsede aadapter der ellers skal sikre at beskyttelseslederen overføres korrekt. Dette er mindst lige så livsfarligt som stikkontakter i for ringe kvalitet. CEE7 stikproppen, som er en kombination af fransk pindord og tysk schuko, er kommet for at blive, så vi kan lige så godt indrette alle vores installationer, forlængerledninger og stikdåser til denne type stik. Hvis vi også skal tage hensyn til apparater der er importeret fra Norge eller Sverige er schuko i god kvalitet det bedste valg og under alle omstændigheder meget bedre end den elendige danske bastard med 3 huller. Helt gal er den type med integreret afbryder, hvor der ikke er en brønd til at beskyttte ledende stikben mod berøring af legetøj eller strikkepinde, hvis stikket trækkes lidt ud.