Sikkerhedsstyrelsen politianmelder producent bag havarerende vindmøller
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sikkerhedsstyrelsen politianmelder producent bag havarerende vindmøller

Illustration: Sikkerhedsstyrelsen

Sikkerhedsstyrelsen politianmelder vindmølleproducenten KVA Vind efter at 23 husstandsvindmøller havarerede. Nedfaldne dele, afknækkede mølletårnsdele og fejl på interne komponenter førte til, at Sikkerhedsstyrelsen gav påbud om, at KVA Vind kvit og frit skulle fikse fejlene hos de berørte vindmølleejere. Det er den service har KVA Vind ifølge Sikkerhedsstyrelsen har krævet betaling for.

»Efter flere henvendelser fra berørte vindmølleejere, som har modtaget regninger for udbedringen af fejlen på møllen, sendte vi den 4. september et brev til ejerne om, at vi anser opkrævningen af betaling som en overtrædelse af påbuddet,« skriver Sikkerhedsstyrelsen i en mail til Ingeniøren.

Læs også: 22 møller kollapset: Først fire år efter første uheld advares mølle-ejere

Og trods disse henvendelser har KVA Vind fortsat krævet betaling for sikkerhedsopdateringer, der blandt andet inkluderer installationen af rystesensorer.

»Da virksomheden ikke har rettet ind efter flere henvendelser og indskærpelser, har vi nu politianmeldt virksomheden for at overtræde påbuddet.« skriver Sikkerhedsstyrelsen videre.

Rystesensor eller kolera

Ifølge Kurt Østergaard, direktør og ejer af KVA Vind, giver det ikke mening at stille krav til montering af rystesensorer på den udsatte vindmøllemodel. Også selvom en rystesensor kan fjerne eventuelle rystelser fra en udsat husstandsvindmølle.

»På typegodkendelsen har der ikke været krav om, at der skal være rystesensor da møllen blev designet, og møllen er ikke designet til en rystesensor. Den er ikke 100 pct. virkende,« siger Kurt Østergaard.

Men selvom den aktuelle vindmøllemodel ikke er designet med en rystesensor for øje, kan det stadigvæk være en nødvendig løsning i forhold til at sikre husstandsvindmøllen. Det siger Sikkerhedsstyrelsen.

»Det er ikke et krav, at der skal være en rystesensor på en vindmølle. Men det vil altid være et krav, at en mølle ikke havarerer. I dette tilfælde kan faren afhjælpes ved at montere en rystesensor,« skriver styrelsen i en mail til Ingeniøren.

Læs også: Myndigheder advarer: Danske husstandsvindmøller vælter

Skal KVA Vind installere rystesensorer kvit og frit, vil det ifølge Kurt Østergaard tvinge selskabet til at lukke ned. Derfor har KVA Vind valgt at fortsætte praksis med at kræve betaling for monteringen af rystesensorer, selvom det fører til en politianmeldelse.

»Mellem pest og kolera har jeg valgt, at vi tager en politianmeldelse, så vi ikke lukker ned. Hvis vi lukker biksen er der ingen til at tage sig af de sidste møller,« siger Kurt Østergaard.

KVA Vind skal ifølge Sikkerhedsstyrelsen have udbedret fejlene på samtlige omfattede husstandsvindmøller senest den 1. maj 2020.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Forstår ikke helt styrelsens tiltag.
Møllerne er godkendt uden rystesensor, men nu kræves en sådan installeret. Så må godkendelsen da være udstedt på et forkert grundlag. Og kræves den nu indbygget,
burde godkendelsesmyndighederne jo punge ud.

  • 0
  • 8

En godkendelse fritager dig ikke for produktansvar. Virkeligheden har vist at mølerne er farlige, hvorfor producenten skal bringe dem i en tilstand, så de ikke længere er farlige. Det er naturligvis ikke pludselig godkendelsesmyndigheden der har fået det ansvar. Myndigheden er ikke en forsikringsordning for producenter. De skal bare sikre at ingen opsætter noget helt uden at andre har set efter om det er åbenlyst farligt.

Producenten kunne derimod have tegnet en sådan forsikring. Det har de antagelsesvist ikke gjort for ellers var der ingen ko på isen her.

  • 10
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten