Sikkerhedsdirektør om IC4: Nu taler vi uger!
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sikkerhedsdirektør om IC4: Nu taler vi uger!

Inden udgangen af maj forventer Trafikstyrelsen, at de kan typegodkende et sammenkoblet IC4-tog

»Ansaldobreda har orienteret os om, at de, dvs. deres assessor, Tüv, forventer at sende en ansøgning til os snart efter påske,« siger Jesper Rasmussen, sikkerhedschef i Trafikstyrelsen, der er godkendende jernbanemyndighed.

»Vi er klar, når de er klar. Vi ved godt, at der er tidspres på,« siger Jesper Rasmussen og henviser til det ultimatum, som DSB i maj i fjor gav leverandøren af det fem år forsinkede intercitytog.

Ansaldobreda fik et års frist til at aflevere 14 enkeltkørende IC4-tog, der er godkendt og kører mellem landsdelene. Samtidig skal mindst ét af togsættene imidlertid være typegodkendt til sammenkobling i landsdækkende trafik. Og især dét har været det springende punkt.

Men nu lysner det tilsyneladende, selv om Jesper Rasmussen ikke tør sætte dato på:

Trafikstyrelsen: Vi står klar med eksperterne

»Det kommer fuldstændig an på det materiale, vi får ind. Men vi er ikke tonedøve og ved godt, at der er pres på i denne sag. Så vi har allerede linet den håndfuld folk, der har indsigt i sagen, op. De står klar i det øjeblik, hvor vi modtager ansøgningen fra Ansaldobreda,« udtaler sikkerhedschefen, der er forberedt på, at det bliver en meget stor opgave for styrelsen:

»Et så stort og komplekst materiale kræver indsigt. Det er specialistarbejde at lave forbindelser på kryds og tværs og kontrollere, om der nu også er styr på de sikkerhedsmæssige forhold, som der skal være. Vi kan og vil ikke bare gummistemple,« fastslår Jesper Rasmussen.

Ikke inden 1. maj

»Men vi er klar til Tüvs gennemgang, når de er klar. De ved, at vi vil have et velassesseret materiale. Derfor anser jeg det ikke for særlig sandsynligt, at der foreligger et resultat inden 1. maj. Det ville jo kræve, at der ikke står et komma forkert. Men det kommer helt an på det materiale, der kommer ind ad døren,« siger Jesper Rasmussen og tilføjer:

»Hvis materialet har en nogenlunde kvalitet, er det mest sandsynligt, at resultatet er klar i løbet af maj. For nu taler vi ikke måneder, men uger.«

Ministeren er stadig bekymret

Dermed vil danske togpassagerer måske alligevel opleve om nogle år at blive befordret i et dieseldrevet IC4-tog af et efterhånden alderstegent design.

Men indtil alt er klart, er såvel DSB som transportministeren tilbageholdende med at kommentere udviklingen af hensyn til kontraktforhandlinger med Ansaldobreda. Så fra transportminister Lars Barfoed (K) lyder det fremdeles, at han med IC4-togenes historik in mente stadig er bekymret, og at han følger sagen tæt.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Og helt modsat det, der stod på Tekst-tv i går. Men det bliver da dejligt med nye tog- og uden en opslidende retssag- og danskere, der skal trimle rundt i Europas ældste kørende materiel. Eller trækkes af MY.

(Jeg er vokset op med Lille Nord- der indtil slutfirserne var Europas ældste kørende materiel. Med lædersæder- og en motor, der lød som om elastikken kunne springe når som helst. Veteranbane folk valfartede dertil! Vi andre blev lidt overraskede over, at turen til Hillerød kunne tage 10 minutter. Men så har DSB lagt mindst to trinbrætter ind undervejs. Det skal ikke være bekvemt- eller hurtigt!).

Mvh
Tine

  • 0
  • 0

Hvadenten vi får IC4 eller ej, har vi brug for en videreførelse af elektrificeringen. Vi har brug for flere tog - og de skal være elektriske.
På nogle strækninger skal man afvente udskiftning af signalsystemer, men det gælder ikke Esbjerg-Lunderskov, så tog Kbh-Esbjerg kan være elektriske. Der er fremsat beslutningsforlag om elektrificering i Folketinget (B 137) så nu får vi se, hvilke partier der er grønne nok til at stemme for. Og hvilke, der er grønne af navn, men sorte af gavn.
El-tog til Esbjerg vil fjerne 10% af dieselosen på Nørreport, så det er også til gavn for nærmiljøet.

  • 0
  • 0

Jeg havde lige sat næsen op efter en elektrificering i stedet...

Iflg. Tekst TV, står de pludselig i Aarhus.
Er de blevet transporteret herop ved egen hjælp eller ej?
De skal jo også være pålidelige, før de er til noget.

  • 0
  • 0

Allerede for flere år siden blev det første togsæt leveret. Det kørte nogle få ture til Randers uden passagerer, men har siden kunnet ses på terrænet i Århus fuldstændig overmalet af grafitti.

  • 0
  • 0

Jeg har undret mig over de seneste dages omtale af, at leveringen ikke ville finde sted og at man forberedte en nødplan.
Jeg har længe været overbevist om, at der ville blive leveret noget, som kan køre, og som man så kan skændes om, om lever op til kravene.
Nødplanen dækker måske, at man står med 84 togsæt, som man reelt ikke ønsker sig længere?

  • 0
  • 0

I følge de Italienske jernbane forum, så blev IC4 nummer 20 set i Pistoia sidste weekend.

I øvrigt kan man se et billede af IC4 nummer 18 på dette link:
http://www.ferrovie.it/ferrovie.vis/timdet...

Hvis de har lavet 20 togsæt, og er klar til en typegodkendelse, mon så ikke de når det..?

Det er i øvrigt typisk italiensk at give sig god tid i starten, så få lynene travlt, også levere men i allersidste øjeblik.

  • 0
  • 0

Jeg synes det virkeligt alvorlige med det tog er at komforten er relativt dårlig sammenlignet med IC3. Dem jeg har kørt med støjer helt urimeligt, hørerværn ville sandsynligvis blive påkrævet hvis DSBs sikkerheds organisation for personalet var af samme satndard som dem der godkende teknikken, så man bliver træt og mavesur af en tur til Jylland (hvis man ikke var det iforvejen) desuden føles rystelse og sving mindst ligesom i de gamle tog. Prøv det og bedøm selv.

PS: Det er ikke fem år siden at 10 svenske ic3-tog blev solgt til Israel, fordi Danmark ikke ville købe dem, endnu en dum beslutning.

  • 0
  • 0

Helt enig... min kæreste var så uheldig at måtte tage en tur fra Aalborg til KBH i et af dem for nogle måneder siden, og det har hun bestemt ikke lyst til at gentage... der er næsten ingen benplads, det er bøvlet at komme igennem gangene, store tasker er der på ingen måde plads til i hattehylden uden fare for liv og lemmer for dem der sidder nedenunder... og den ekstra baggageplads der var i IC3 mellem sæderne er også forsvundet... til gengæld er der stikkontakter imellem sæderne - det er nok den eneste reelle forbedring...

  • 0
  • 0

Har ardrig forstået hvorfor det absolut skulle være
italiensk ! Mig bekendt er tyskerne bedre til tog ! -
men det er jo altid "prisen" der skal afgører det ! -
sørgeligt ! Så må kommer kvalteten i anden række.

Bjarne Aakesen.

  • 0
  • 0

IC3 togene er geniale selvom de ikke har retmaget airdymanik over sig, kontra IC4´s airdymanik. Men ja den har en gnial bagage plads i mellem sæderne, bliver de brugt rigtigt, er der plads til alle på toget.
Skulle vi være så heldige at de der IC4 kommer i dræft vil det være godt, pga. vi har nogle toge som udleder mere CO2 ind IC4 og det er på trods af den selv er en gris med CO2 udledning.

Men hvis den ej kommer i dræft. Og vi derfor skal ha el-tog, da vil de danske jernbaner pludseligt være i blant de medst moderne i hele verden. Og tilmed denne her sag vil også ha maget stor indflydelse på Femer broens udformning.

  • 0
  • 0

mht luftmodstand fandt IC3 folkene ud af at langt den største friktion er på overfladen på langs og at enderne ikke betød ret meget. Derfor de flade snuder men også de glatte overflader og sammenhæng mellem vogntogene.

Så IC3 er vist ikke så ringe endda mht luftmodstand :-)

  • 0
  • 0

Har ardrig forstået hvorfor det absolut skulle være
italiensk ! Mig bekendt er tyskerne bedre til tog ! -
men det er jo altid "prisen" der skal afgører det ! -
sørgeligt ! Så må kommer kvalteten i anden række.

Bjarne Aakesen.

Det var noget med at DSB kunne spare et par hundrede millioner i forhold til et tilsvarende fra Siemens - åbenbart uvidende om den lave italienske arbejdsmoral og kvalitets standard. Fucking idioter!

Svarer jo lidt til hvis man som privat bilkøber den gang hellere ville købe en Fiat Marea til 200t istedet for en Audi A4 til 220t...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten