Signalsystemet udskydes og fordyres igen

Illustration: Banedanmark

Udskiftningen af Banedanmarks signalsystem står over for yderligere udskydelser. Det måtte transportminister Ole Birk Olesen (LA) meddele Folketingets trafikudvalg torsdag. Det skriver både DR og TV 2 torsdag aften.

Meddelelsen kommer på baggrund af en gennemgang af signalprogrammet, som revisionsfirmaet Deloitte af Transportministeriet blev sat til at lave efter fordyrelsen og forsinkelsen i efteråret 2016.

Læs også: Bombe fra Banedanmark: Forsinkelser og ekstra milliardregning for nye signaler

Dengang blev signalprogrammet udsat med to år, og samtidig måtte hele reservepuljen på 4,4 milliarder kroner ædes op af fordyrelserne. Dermed ligger prisen inden de nye fordyrelser på 19,6 milliarder kroner, og Banedanmark forventer først om syv år, i 2023, at have installeret den sidste del af systemet.

Læs også: Danmarks største jernbane­projekt bygger på lappeløsninger

Rigsrevisionen kritiserede i en efterfølgende beretning om sagen både Banedanmark og Transportministeriet for deres håndtering af sagen. Rigsrevisionen påpegede samtidig, at der stadig er væsentlige risici forbundet med de nye tidsplaner, og at ikke programmet har nogen økonomisk eller tidsmæssig buffer tilbage.

Der forelægger endnu ikke nogen oplysninger om, hvor længe projektet denne gang må udskydes, eller hvor meget prisen vil stige.

»Det er selvfølgelig alvorligt, fordi signalsystemet er fuldstændig afgørende for, at vi har tog til tiden i Danmark, og derfor skal vi sørge for at holde det her på sporet,« siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, til TV 2.

Ingeniøren har bedt Banedanmark og Transportministeriet om at udlevere det notat, som transportudvalget i går modtog, og afventer fortsat svar.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Når man som de første benytter en teknologi, til at løse et problem(den samlede togdrift, inklusive stationer), må man forvente problemer. Taget i betragtning hvor ofte der er signalfejl, ved jeg dog ikke om det havde været bedre at vente et par år, til standarden var helt på plads, da frekvensen efter min mening har været uacceptabel i årevis.

Man kunne selvfølgelig havde skiftet det forældede system vi har, ud med et andet system, der ville være forældet inden det var færdigt med at blive installeret. Det ville nok heller ikke bære så smart, og besværliggøre fremtidig samkørsel med Tyskland og Sverige, efterhånden som de fik implementeret ERTMS.

Uanset hvad bør man ikke nu være overrasket over, at der sker store skred i både tidsplan og budget.

  • 0
  • 0

Jeg tror ikke Ole Birk Olesen nødvendigvis befinder sig så godt i Venstre.

Det måtte transportminister Ole Birk Olesen (V) meddele Folketingets (...)

Ville mene at han retteligt er medlem af Liberal Alliance.

  • 0
  • 0

Man havde faktisk andre valg. Herunder blot at udskifte de ældste sikringsanlæg med eksisterende typer (Som findes på Storebælt i Kastrup og Aarhus), samt ændre sporisolationerne til akseltællere (hvad man også gør i Signalprogrammet). Dette havde forventeligt givet 60-80% af potentialet til 10-20% af prisen. Så kunne man altid lægge ERTMS delen ovenpå senere.

  • 0
  • 0

Gentagne gange nævnes, at ERTMS er "under udvikling", og at det er en primær årsag - og det er jo let at skyde skylden på dette "bevægelige mål".

Men er det en væsentlig årsag, eller bare en medvirkende årsag ? Hvem kan give et link til en beskrivelse af objektivt (eksternt) fundne årsager og deres virkning ?

BaneDanmarks egen opfattelse kan ikke bruges til så meget - de er part i sagen.

  • 0
  • 0

Når man som de første benytter en teknologi, til at løse et problem(den samlede togdrift, inklusive stationer), må man forvente problemer.

@ Nicholas Ipsen

Man valgte en teknologi, som slet ikke var udviklet endnu. ERTMS er kendt til højhastighedsstrækninger, men ukendt på større stationer. Man har altså besluttet et system, som ikke fandtes, og som stadig ikke findes. Ikke så mærkeligt det går galt, måske.

  • 0
  • 0

"Men ikke at fremture i fejltagelser"

At det går galt bogstaveligt hver gang med disse IT-projekter, burde muliggøre at omsætte disse "learning by doing" projekter til en konkret formel for IT - projekter.

  • 0
  • 0

Man valgte en teknologi, som slet ikke var udviklet endnu. ERTMS er kendt til højhastighedsstrækninger, men ukendt på større stationer. Man har altså besluttet et system, som ikke fandtes, og som stadig ikke findes. Ikke så mærkeligt det går galt, måske.

De nuværende type af sikringsanlæg, som bruges i Aarhus, Hobro, på Storebælt og Øresundsforbindelsen kan godt håndtere ERTMS - det er i drift andre steder i Europa. Men leverandøren vandt ikke udbuddet af nye signaler....

Man har opgraderet flere at de anlæg til den nyeste generation af typen. Og Hobro skal opgraderes og ved samme lejlighed kommer den til at også at dække Randers Station, da man har behov at gøre noget nu og her pga. noget sporarbejde bl.a., hvor spornettet skal ændres på den station.

ERTMS bruges også på alm. strækninger - Botnia- og Ådalsbanerne er eksempler fra Sverige. Det er reelt kun de store stationer man mangler erfaringer fra for niveau 2.

  • 0
  • 0

Kristian Pihl Lorentzen siger;

"Det er selvfølgelig alvorligt, fordi signal systemet er fuldstændig afgørende for, at vi har tog til tiden i Danmark,"

Det passer jo ikke, Banedanmark havde og har jo andre muligheder, f.eks. at skrue op for deres vedligehold. Men indrømmet, det koster penge. Og det var vel i sidste ende argumentet for at lave the big bang! Pilen peger på Finansministeriet!

  • 0
  • 0

De nuværende type af sikringsanlæg, som bruges i Aarhus, Hobro, på Storebælt og Øresundsforbindelsen kan godt håndtere ERTMS - det er i drift andre steder i Europa. Men leverandøren vandt ikke udbuddet af nye signaler....

@ Steen Thomassen

Læs lige hvad jeg skrev igen.

Storebæltsforbindelsen? Sidst jeg kørte over Vestbroen, og det er under en måned siden, stod der signaler med rød, gul, grøn, og sådan nogle har ERTMS2 altså ikke. Øresundsforbindelsen har også nogle fine gammeldags signaler stående.

Det er ERTMS niveau 2 som skal udrulles i hele landet, det har vi ingen steder i dag, og det har man heller ikke i resten af verden på større stationer. Små og simple gennemkørselsstationer kan det godt håndtere.

Jeg har sågar hørt man i øjeblikket river sig i håret over hvad man skal installere på den nye Ringstedbane. Nogle forældede signaler på en højhastighedsbane og så sænke hastigheden til et ansvrligt niveau så lokoføreren kan nå at se signalerne, eller et nyt system som måske ikke rigtigt kommer til at virke.

  • 0
  • 0

ERTMS bruges også på alm. strækninger - Botnia- og Ådalsbanerne er eksempler fra Sverige. Det er reelt kun de store stationer man mangler erfaringer fra for niveau 2.

Plus en masse andre ting. Her iblandt bl.a. overkørselsanlæg, som i realiteten først skal opfindes og tilpasses de muligheder er ligger i niveau 2 - hvilket giver store udfordringer.

Så nej - ERTMS findes nok, men nogen solid erfaring med det har man altså ikke - endnu.

  • 0
  • 0

Storebæltsforbindelsen? Sidst jeg kørte over Vestbroen, og det er under en måned siden, stod der signaler med rød, gul, grøn, og sådan nogle har ERTMS2 altså ikke. Øresundsforbindelsen har også nogle fine gammeldags signaler stående.

Man kan få leveret samme type anlæg med enten alm. signaler eller med ERTMS 2. ERTMS delen er normal en selvstædig enhed - Radio Block Center (RBC) - som er arbejder sammen med sikringsanlægget. Men arbejdes på at bygge de 2 enheder sammen..

Jeg har sågar hørt man i øjeblikket river sig i håret over hvad man skal installere på den nye Ringstedbane. Nogle forældede signaler på en højhastighedsbane og så sænke hastigheden til et ansvrligt niveau så lokoføreren kan nå at se signalerne, eller et nyt system som måske ikke rigtigt kommer til at virke.

Man har besluttet at købe et "gamle" signalsystem til København-Ringsted til en plan B. Det vil få ATC, så hastigheden bliver i hver fald bliver op til 180 km/t. BDK er lige nu igang med at informere pressen om det - jeg har set den første artikel om det.

Ellers er det største problem lige nu, at DSB er bag ud med installation af udstyr i deres tog. Dvs strækningen kan godt være klar. Men der mangler tog, som kan kører på det. Det kan forsinke at Aalborg-Hobro går over til ERTMS.

Det er ERTMS niveau 2 som skal udrulles i hele landet, det har vi ingen steder i dag, og det har man heller ikke i resten af verden på større stationer. Små og simple gennemkørselsstationer kan det godt håndtere.

Jep. Men nogen skal være det første til at prøve det i praksis.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten