Signalprogrammets problemer forsinker jernbane til Billund med fire år
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig vore nyhedsbreve, accepterer du også vores brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-koncernen lejlighedsvis må kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud med videre via telefon, sms og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Signalprogrammets problemer forsinker jernbane til Billund med fire år

Foto: Banedanmark

Forsinkelsen i Banedanmarks landsdækkende signaludskiftning betyder, at den planlagte bane mellem Vejle og Billund tidligst kan sluttes til jernbanenettet i 2024, viser nyt notat.

Mens antallet af flyrejsende til og fra lufthavnen i Billund stiger, og lufthavnen udvider for et trecifret millionbeløb for at få plads til flere passagerer, må flypassagererne vente mindst fire år længere med at tage toget til lufthavnen end hidtil planlagt.

Den planlagte nye jernbanestrækning til Billund til 750 millioner kroner skulle stå klar i 2020, men Banedanmark oplyser nu, at strækningen først kan blive forbundet med resten af jernbanenettet efter 2023. Det sker som følge af forsinkelsen i Banedanmarks signalprogram.

Læs også: Bombe fra Banedanmark: Forsinkelser og ekstra milliardregning for nye signaler

Banedanmark måtte i efteråret meddele Folketinget, at udskiftningen af det landsdækkende togsignalsystem, det største danske jernbaneprojekt i nyere tid, bliver to år forsinket. Det betyder, at Banedanmark først forventer at færdiggøre signaludskiftningen i 2023. Og det bliver først muligt at koble en ny jernbane fra Vejle til Billund sammen med det øvrige jernbanenet, når signaludskiftningen er afsluttet, skriver Banedanmark i et notat fra december, som Transportministeriet nu har sendt til Folketingets transportudvalg.

»Anlæggelsen af ny bane til Billund er ikke en del af det eksisterende signalprogram, og Billundbanen kan som udgangspunkt først tilsluttes den eksisterende bane, når det nuværende signalprogram er afsluttet i Jylland i 2023,« skriver Banedanmark i notatet.

Tidligst i 2024

Derfor bliver det tidligst muligt at åbne Billundbanen for passagerer i 2024, forklarer økonomidirektør Peter Jonasson fra Banedanmark.

»Vores udgangspunkt er, at jernbanen til Billund først kan sluttes til jernbaneanlægget efter 2023. Vi arbejder på et nyt beslutningsgrundlag for jernbanen til Billund, så jeg vil meget nødigt udtale mig om, præcis hvornår banen kan stå færdig,« siger han.

Læs også: Banedanmark mørklægger milliard-ekstraregning til nye signaler

Hvis Banedanmark fra politisk side får besked på at forsøge at fremrykke anlæggelsen af Billundbanen, kan det få konsekvenser i form af fordyrelser og ændringer i tidsplanen for signaludrulningen i Jylland, skriver Banedanmark i notatet.

»Skulle der være et politisk ønske om at anlægge Billundbanen tidligere, så skal vi have en dialog med leverandøren på signalprogrammet (konsortiet Thales-BBR, red.) for at afklare, om det overhovedet er muligt at fremrykke arbejdet. I så fald vil vi se på, hvad omkostningerne og risici så er. Men det kan sagtens tænkes, at det ikke er muligt; det er vores udgangspunkt,« forklarer Peter Jonasson.

Den nye bane til Billund indgår i aftalen om Togfonden og skulle oprindeligt have stået klar til passagerkørsel i 2019, men åbningen blev sidste år udskudt til december 2020, da det blev besluttet at undersøge en ekstra mulig rute for banen i VVM-undersøgelsen.

Lufthavnsdirektør: Behov for løft

Banedanmark regner med at aflevere beslutningsgrundlaget for den nye bane i foråret 2017, så et lovforslag om projektet kan fremsættes i efteråret 2017.

Vedtagelsen er vel at mærke stadig betinget af, at det lykkes partierne bag Togfonden og VLAK-regeringen at nå til enighed om projektet. Regeringen har lagt op til at sløjfe en række togfond-projekter, hvori anlægsarbejdet ikke er sat i gang endnu, og her er også jernbanen til Billund i spil. Den nye bane står til gengæld højt på ønskelisten hos støttepartiet Dansk Folkeparti, og den fik i 2013 partiet til at gå med i aftalen om Togfonden sammen med den daværende SRSF-regering og Enhedslisten.

Læs også: Togfonden rundbarberet: Østjyder går glip af deres svar på S-toget

Hos Billund Lufthavn betegner direktør Kjeld Zacho Jørgensen det som ærgerligt, at det ikke bliver muligt for flypassagererne at tage toget til og fra lufthavnen før 2024.

»Jo før, vi får den nye forbindelse til Billund, desto bedre. Den kommer til at løfte den offentlige transport til lufthavnen, som i udgangspunktet ikke er særlig god. Hvis man virkelig vil løfte andelen af passagerer, der kommer til lufthavnen med offentlig transport, så er der behov for den jernbane,« siger Kjeld Zacho Jørgensen.

Kommentarer (20)

Under min sommerferie læste jeg et tysk jernbanemagazin. Til min overraskelse var der en kort artikel om det danske togsignalprogram. De tyske jernbanesagkyndige var ret så skeptiske: indtil nu har forskellige lande kun indført ERTMS på delstrækninger. Og, i særdeleshed, fortalte artiklen, har flere togoperatører fundet det komplicerede system ustabilt inden for større banegårde og andre områder, som i forvejen har tæt elektronisk kommunikation. Artiklen var "ufin" nok til at fremdrage IC4-debaklet og spørge hvorfor dog lille Danmark - som jo ikke har nogen synderligt stærk national jernbaneteknologisk base - endnu en gang vil være foregangsland for en uprøvet teknologi.

  • 9
  • 5

Det kan ikke tage lang tid og bygge til Billund på 25 km eller så. Det er fordi at man ikke vil.

Der bliver en eller to krydsningsstationer efter Jelling til Billund eller hvor man skal koble den til Herningbanen. Der bliver ikke noget med at "køre i blok". Det væsentlige er skinnerne. Alt det andet er tilkøb. Signalsystemet er kun på ca. 22 eller 23 signaler. Kablingen skal være den samme. Så udskiftning er det "hele".

Jeg har været lokomotivfører i lang tid og derfor kunnet i arktage hvad Banedanmark foretog eller ikke .

  • 7
  • 2