Signalprogrammets problemer forsinker jernbane til Billund med fire år
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Signalprogrammets problemer forsinker jernbane til Billund med fire år

Illustration: Banedanmark

Mens antallet af flyrejsende til og fra lufthavnen i Billund stiger, og lufthavnen udvider for et trecifret millionbeløb for at få plads til flere passagerer, må flypassagererne vente mindst fire år længere end hidtil planlagt med at tage toget til lufthavnen.

Den planlagte nye jernbanestrækning til Billund til 750 millioner kroner skulle stå klar i 2020, men Banedanmark oplyser nu, at strækningen først kan blive forbundet med resten af jernbanenettet efter 2023. Det sker som følge af forsinkelsen i Banedanmarks signalprogram.

Læs også: Bombe fra Banedanmark: Forsinkelser og ekstra milliardregning for nye signaler

Banedanmark måtte i efteråret meddele Folketinget, at udskiftningen af det landsdækkende togsignalsystem, det største danske jernbaneprojekt i nyere tid, bliver to år forsinket. Det betyder, at Banedanmark først forventer at færdiggøre signaludskiftningen i 2023. Og det bliver først muligt at koble en ny jernbane fra Vejle til Billund sammen med det øvrige jernbanenet, når signaludskiftningen er afsluttet, skriver Banedanmark i et notat fra december, som Transportministeriet nu har sendt til Folketingets transportudvalg.

»Anlæggelsen af ny bane til Billund er ikke en del af det eksisterende signalprogram, og Billundbanen kan som udgangspunkt først tilsluttes den eksisterende bane, når det nuværende signalprogram er afsluttet i Jylland i 2023,« skriver Banedanmark i notatet.

Tidligst i 2024

Derfor bliver det tidligst muligt at åbne Billundbanen for passagerer i 2024, forklarer økonomidirektør Peter Jonasson fra Banedanmark.

»Vores udgangspunkt er, at jernbanen til Billund først kan sluttes til jernbaneanlægget efter 2023. Vi arbejder på et nyt beslutningsgrundlag for jernbanen til Billund, så jeg vil meget nødigt udtale mig om, præcis hvornår banen kan stå færdig,« siger han.

Læs også: Banedanmark mørklægger milliard-ekstraregning til nye signaler

Hvis Banedanmark fra politisk side får besked på at forsøge at fremrykke anlæggelsen af Billundbanen, kan det få konsekvenser i form af fordyrelser og ændringer i tidsplanen for signaludrulningen i Jylland, skriver Banedanmark i notatet.

»Skulle der være et politisk ønske om at anlægge Billundbanen tidligere, så skal vi have en dialog med leverandøren på signalprogrammet (konsortiet Thales-BBR, red.) for at afklare, om det overhovedet er muligt at fremrykke arbejdet. I så fald vil vi se på, hvad omkostningerne og risici så er. Men det kan sagtens tænkes, at det ikke er muligt; det er vores udgangspunkt,« forklarer Peter Jonasson.

Den nye bane til Billund indgår i aftalen om Togfonden og skulle oprindeligt have stået klar til passagerkørsel i 2019, men åbningen blev sidste år udskudt til december 2020, da det blev besluttet at undersøge en ny mulig rute for banen i VVM-undersøgelsen.

Lufthavnsdirektør: Behov for løft

Banedanmark regner med at aflevere beslutningsgrundlaget for den nye bane i foråret 2017, så et lovforslag om projektet kan fremsættes i efteråret 2017.

Vedtagelsen er vel at mærke stadig betinget af, at det lykkes partierne bag Togfonden og VLAK-regeringen at nå til enighed om projektet. Regeringen har lagt op til at sløjfe en række togfond-projekter, hvori anlægsarbejdet ikke er sat i gang endnu, og her er også jernbanen til Billund i spil. Den nye bane står til gengæld højt på ønskelisten hos støttepartiet Dansk Folkeparti, og den fik i 2013 partiet til at gå med i aftalen om Togfonden sammen med den daværende SRSF-regering og Enhedslisten.

Læs også: Togfonden rundbarberet: Østjyder går glip af deres svar på S-toget

Hos Billund Lufthavn betegner direktør Kjeld Zacho Jørgensen det som ærgerligt, at det ikke bliver muligt for flypassagererne at tage toget til og fra lufthavnen før 2024.

»Jo før, vi får den nye forbindelse til Billund, desto bedre. Den kommer til at løfte den offentlige transport til lufthavnen, som i udgangspunktet ikke er særlig god. Hvis man virkelig vil løfte andelen af passagerer, der kommer til lufthavnen med offentlig transport, så er der behov for den jernbane,« siger Kjeld Zacho Jørgensen.

Under min sommerferie læste jeg et tysk jernbanemagazin. Til min overraskelse var der en kort artikel om det danske togsignalprogram. De tyske jernbanesagkyndige var ret så skeptiske: indtil nu har forskellige lande kun indført ERTMS på delstrækninger. Og, i særdeleshed, fortalte artiklen, har flere togoperatører fundet det komplicerede system ustabilt inden for større banegårde og andre områder, som i forvejen har tæt elektronisk kommunikation. Artiklen var "ufin" nok til at fremdrage IC4-debaklet og spørge hvorfor dog lille Danmark - som jo ikke har nogen synderligt stærk national jernbaneteknologisk base - endnu en gang vil være foregangsland for en uprøvet teknologi.

  • 9
  • 5

Det kan ikke tage lang tid og bygge til Billund på 25 km eller så. Det er fordi at man ikke vil.

Der bliver en eller to krydsningsstationer efter Jelling til Billund eller hvor man skal koble den til Herningbanen. Der bliver ikke noget med at "køre i blok". Det væsentlige er skinnerne. Alt det andet er tilkøb. Signalsystemet er kun på ca. 22 eller 23 signaler. Kablingen skal være den samme. Så udskiftning er det "hele".

Jeg har været lokomotivfører i lang tid og derfor kunnet i arktage hvad Banedanmark foretog eller ikke .

  • 7
  • 2

men det er kun på papiret
i 2023 der enten skrottes hele signal projektet eller der skal tilføres
10-15,milliarder ekstra
derefter vil man sige der er it problemer kom med flere penge
forstår godt at der er lavet et DSB og et bane Danmark
for et selskab kan ikke rumme så mange skandaler

rejsekort skandale..10,milliarder
ic-3..ic-4...8,milliarder
dsbfirst sverige ab...700,millioner
renovering at jernbanen på Fyn sidste år en skandale
it skandale....650,millioner

  • 2
  • 9

Den var jo DFs betingelse for at gå med på Togfonden.dk. Når resten af timeplanen og højhastighedsbanerne hænger i laser, hvorfor skal der så bruges penge på Billundbanen?

Læg mærke til, at Billund Lufthavns direktør ikke taler om en forventet stigning i antal passagerer, men blot andelen heraf, der kører med offentlig transport dertil.

Inden Billund-banen bliver færdig kører mange allerede i elbiler og efter få år vil de fleste gøre det.

En ganske betragtelig andel af passagererne (fly til Amsterdam og Frankfurt samt mange charterfly) fra Billund skal møde ved terminalen senest 5:30. Vil der være togforbindelse på det tidspunkt? Så skal man køre fra Aarhus kl. 3:30... Kører der tog på det tidspunkt. Det tror jeg næppe.

  • 6
  • 10

Med en så begrænset infrastruktur som Billundbanen lægger op til, hvorfor undersøger man så ikke at etablere konventionelle signaler istedet, så man kan blive færdig til den lovede tid - istedet for at udsætte det hele, så politikerne får nemmere ved at trække beslutningen tilbage?

Havde Billundbanen været en afstikker fra en Regionsbane og ikke BDK, havde man formentlig aldrig udstyret den med ERTMS. Dertil kommer at de fleste leverandørers "konventionelle" sikringsanlæg alle er forberedt for senere integration i ERTMS (også fra andre leverandører). Det er den normale tilgang i udlandet...Så etablering af de små 10 signaler der kræves på banen med eksisterende (Regionsbane) teknik, og så kan det altid integreres i Signalprogrammet, når (hvis) det kommer til at virke engang.

Det virker unægteligt som om BDK igen udøver transportpolitik for egen regning her....

  • 8
  • 1

Det siges at "man kan ikke integrere en ny strækning sålænge arbejdet færdiggøres"... at lave en ny strækning må da næsten være en copy/paste af noget andet?

Når systemet så er færdigt, så "kan man nok ikke tilslutte en ny strækning, da den skulle have været med fra starten.."

Kom nu ind i kampen!

  • 8
  • 0

Jernbanen til Billund via Jelling bliver driftsmæssigt særdeles uhensigtsmæssig, ikke mindst pga. af flaskehalsen i Grejsdalen. Trafikstyrelsen har gjort opmærksom på nogle af problemerne https://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dok... - bemærk, hvor lang tid, togene holder stille i Billund. Andre aspekter er yderligere gennemgået her sammen med en alternativ løsning http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/...

Det mest hensigtsmæssigt og enkle ville være at lave forbindelse som letbane direkte fra Vejle og bestille ni ekstra Variobahn Tango (Odder-Grenå materiel - http://www.letbanen.dk/nyheder/2016/foerst...). Alternativt kunne man bestille dem som tostrømsvogne og køre 25 kV udenfor byområder samt indrette dem med mere bagageplads.

  • 2
  • 1

Vores nabolande kan alle bygge jernbaner med signaler uden forsinkelser.

Det samme gælder edb til skattevæsnet - og alle andre steder. Nu er der problemer med et lønsystem til Aabenraa.

EDB kan købes i udlandet og først betales når det virker - og det gør det så

  • 1
  • 1

Med en så begrænset infrastruktur som Billundbanen lægger op til, hvorfor undersøger man så ikke at etablere konventionelle signaler istedet, så man kan blive færdig til den lovede tid - istedet for at udsætte det hele, så politikerne får nemmere ved at trække beslutningen tilbage?


En system med konventionelle signaler skal også godkendes. Et af årsagen til signalprojekter var at undgå at skulle igennem en tidskrævende godkendelse på noget som kun skulle bruges få steder. Og der er meget få systemer, som er tilpasset til danske forhold.. Det gør man op i signalprogrammet og undgå bindinger til hvad der var tradition med.

Selvom man kan hentet noget, som bliver brugt på lokalbanerne, så tager det tid fra signalprogrammet. Man undgå ikke en godkendelsesproces 2 gange på samme strækning - det kræver mandtimer, som man har knaphed på.

  • 2
  • 2

Det kan ikke tage lang tid og bygge til Billund på 25 km eller så. Det er fordi at man ikke vil.
Der bliver en eller to krydsningsstationer efter Jelling til Billund eller hvor man skal koble den til Herningbanen. Der bliver ikke noget med at "køre i blok". Det væsentlige er skinnerne. Alt det andet er tilkøb. Signalsystemet er kun på ca. 22 eller 23 signaler. Kablingen skal være den samme. Så udskiftning er det "hele".

@ Jens Lindhard

Korrekt, men efterfølgende skal togene ud på den enkeltsporede strækning Jelling-Vejle, som Billundtogene skal dele med Vejle-Herningtogene. Med det gamle signalsystem er der ikke kapacitet til det, og der er heller ikke kapacitet i Jelling til at lade Billundbanen køre seperat mellem Jelling og Billund, da det er en krydsningsstation for Herningbanen. Desuden vil skift i Jelling gøre hele banen uattraktiv at bruge.

  • 2
  • 1

Hvad med at give den ærlige begrundelse for ønsket om udsættelse:

Banedanmark er kommet til at sige ja til alt for mange projekter på én gang, som den nye ledelse og organisationen som helhed ikke kan overskue.

At de mange projekter så bliver en brik i et politisk spil (kampen om Togfonden), og at Signalprogrammets mammutproblemer (skandalen kommer til at overstige IC4) lammer organisationen og svækker ledelsen, gør ikke sagen bedre.

Forslag: Lad Aarhus Letbane, som har betalt de dyre lærepenge, men som nu ved, hvordan man skal bygge ny bane på et forenklet koncept, overtage opgaven i "totalentreprise" - med en selvstændig letbanetracé og tilhørende rullende materiel hele vejen til Vejle.

  • 2
  • 2

Signalprogrammets mammutproblemer (skandalen kommer til at overstige IC4)


Skulle vi nu ikke tage det roligt mht til signalprogrammet? Kommer det til at tage længere tid end planlagt? Sikkert. Kommer det til at koste flere penge end der allerede er afsat? Det er meget sandsynligt, for Jernbanestyrelsen og Banedanmark skal holde folk på projektet i længere tid, og det koster jo. På den anden side, så er signalprogrammet delt i to, hvor Thales/BBR skal levere vest for Storebælt, og Alstom øst for. Det en del af kontrakten, at hvis den ene producent fejler, så skal den anden tage over. Ja, det vil naturligvis betyde massive forsinkelser. Der ud over så er ordrene vigtige for begge konsortier, da de vil få meget nemmere ved at få nye ordrer på signalsystemer i fremtiden.

  • 5
  • 1

Det største problem, er signaler eller ej, at der ikke er et behov for banen, eller et meget lille behov. Lufthavnen ligger "in the middle of no where" og hovedparten af passagerene kommer fra opland, der alligevel tager bilen, fordi de har dårlig adgang til stabil offentlig transport, eller det tager så lang tid, at man lige så godt kan tage til KBH eller Hamburg. Forståeligt nok.
Men det er altså ikke noget, en ny bane ændre på. Til gengæld koster den rigtig mange offentlige støttekroner.

  • 2
  • 1

Hvis Billund og Ålborg skal være de to eneste jyske lufthavne, så skal det også være gode togforbindelser dertil. Nu får Ålborg omsider sin bane, og så skal Billund naturligvis også have sin bane snarest mulig - elektrificeret og designet til både passager- og godstog.
En letbane til Billund er bestemt ikke nogen god ide. Banen skal naturligvis integreres i det det landsdækkende skinnenet, så rejsende fra Odense, Esbjerg, Herning, Århus m.fl. kan køre direkte til lufthavnen, og uden at skulle skifte i Vejle. Skal banen kunne konkurrere med biler og busser, så skal der ikke være for mange skift undervejs.
Forsinkelsen kommer regeringen tilpas, for her er man godt klar over, at for at Billund-banen skal være effektiv så skal der ske en udbygning af banen gennem Grejsdalen til delvis eller (helst) fuldt dobbeltspor Vejle-Jelling, og den udgift er regeringen ikke meget for.

  • 1
  • 1

Bent Johansen

"Korrekt, men efterfølgende skal togene ud på den enkeltsporede strækning Jelling-Vejle, som Billundtogene skal dele med Vejle-Herningtogene. Med det gamle signalsystem er der ikke kapacitet til det, og der er heller ikke kapacitet i Jelling til at lade Billundbanen køre seperat mellem Jelling og Billund, da det er en krydsningsstation for Herningbanen. Desuden vil skift i Jelling gøre hele banen uattraktiv at bruge".

Man kan lade ét tog, der kører sammenkoblet fra Odense, (Fredericia, eller Vejle) og så skille dem ad, når det kommer til Jelling. Og som et fra to tog som køre Billund og Herning og så køre som ét fra Jelling til (vejle, Fredericia eller) Odense. Det har DSB gjort i årevis.

Der skal kun være to lokomotivfører fra Vejle til Jelling og omvendt.

Jens Lindhard

  • 0
  • 1