Signaler til to milliarder sættes ind mod forsinkede S-tog
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Signaler til to milliarder sættes ind mod forsinkede S-tog

Inden 2020 får S-togene nye togsignaler baseret på teknologien CBTC (Communication Based Train Control). En investering på 2 milliarder kroner.

Programdirektør i Banedanmark Morten Søndergaard oplyser, at det vil give flere tog til tiden. Men selv om et lignende system indført i Madrid har øget kapaciteten med hele 30 procent, fordi det muliggør, at togene kan køre tættere efter hinanden, er dette ikke målet med den danske investering.

»Vi har lovet at forøge regulariteten, og det skal vi nok også holde. Vi får muligvis også noget mere kapacitet ud af de nye signalanlæg, men hvor meget er det for tidligt at sige,« lyder det fra programdirektøren.

Ifølge lektor på DTU Transport Alex Landex vil det i Danmark være muligt at indsætte op til tre tog flere i timen i hver retning på S-banen, dvs. 30 i stedet for 27 i dagtimerne.

Til det svarer programdirektøren Morten Søndergaard, at der er en tæt sammenhæng mellem regularitet og kapacitet, og forøges det ene, reduceres det andet. Foreløbig er det ikke planen at sætte flere tog ind på bekostning af regulariteten.

Mulighed for førerløs kørsel

Ligeledes vil Banedanmark heller ikke benytte sig af muligheden for førerløs kørsel, som det ser ud nu. Systemet er ellers gearet til det, og omprogrammeringen af toget vil ikke være det vanskeligste, da en del af CBTC netop er konstrueret til dette formål. Men det kræver en ombygning af alle stationer og indhegning af linjerne, da de skal skærmes af for sikkerhedens skyld.

»Det er i det hele taget en politisk beslutning og ikke en teknologisk, om vi vil køre førerløst. Det er selvfølgelig dyrt, fordi der skal nye anlæg til, så det ligger en del år ude i fremtiden. Men man kunne f.eks. bestemme sig for at tage skridtet, næste gang togene skal skiftes ud,« lyder det fra Morten Søndergaard.

Togene kommunikerer indbyrdes

Sikkert er det dog, at systemet bliver baseret på den efterhånden udbredte teknologi til bybaner CBTC, som er kendetegnet ved, at togene og signalanlæggene kommunikerer ved hjælp af dataradio frem for at bruge relæer, og det betyder, at togene kan køre tættere på hinanden.

Se infografikken: Sådan virker systemet der skal give S-tog til tiden

Beslutningen om at vælge CBTC blev taget sidst i 2009.

»Vi kiggede på, hvilke systemer der eksisterer rundt om i verden, og for 3-4 år siden stod vi lidt i et vadested, hvor CBTC var ret nyt. Men nu kan vi se, at det er fremtiden, så det er god timing i forhold til vores udbud,« siger Morten Søndergaard.

Opgaven går i udbud i løbet af sommeren, og Banedanmark venter at kunne udpege vinderen af udbuddet til august. Fem store leverandører har prækvalificeret sig til at aflevere deres bud. Det drejer sig om Bombardier, Siemens, Alstom, Invensys og Thales/Balfour Beatty Rail.

Første strækning, der får det nye signalsystem i 2014, bliver ruten mellem Hillerød og Jægersborg. Derpå bliver systemet løbende udrullet til resten af det 170 km lange S-tognet frem til 2020.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først