Signaler fra mobilmaster kan afsløre fly og skibe
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Signaler fra mobilmaster kan afsløre fly og skibe

De radiosignaler, der udsendes fra mobilmaster, reflekteres af genstande som for eksempel skibe. Hvis man opfanger og analyserer de reflekterede signaler, kan man danne sig et billede af skibstrafikken i området.

Forskere fra den tyske forskningsinstitution Fraunhofer har udviklet denne form for passivt 'radar-system', og ifølge en pressemeddelelse forestiller de sig, at teknologien kan bruges til at opdage terrorister, der nærmer sig kystlinjer eller havneområder, der kunne være mål for terrorangreb.

Radiosignaler fra mobilmaster reflekteres af fly og skibe, og det reflekterede signal kan analyseres og røbe deres position.(Illustration: Fraunhofer FKIE) Illustration: Fraunhofer FKIE

I forsøg ved Femern og Eckernförde er det lykkedes at bruge metoden til at detektere speedbåde på en afstand af op til fire kilometer.

Læs også: Ny brug af mobilmaster skal gøre vejrudsigter mere præcise

En anden mulighed kunne være at forsyne vindmøller med systemet. I dag står de høje vindmøller og blinker i mørket for at advare fly om, at de er der, men med et billigt anlæg til detektion af fly kunne vindmøllerne nøjes med at blinke, når der er fly i nærheden. Så generes naboer ikke af konstante lysglimt.

Det nødvendige udstyr fylder ikke mere end, at det kan transporteres på en lille trailer, så det kan tages i brug overalt, hvor der er en fornuftig mobildækning.

Fraunhofer-systemet analyserer mobilmasternes faste signaler, og det opfanger signaler fra flere retninger og fra mere end én mobilmast. Den store udfordring har været at udvikle algoritmer til at finde de svage, tilbagekastede signaler i mængden af radiosignaler - som at finde en nål i en høstak. Men det er altså nu lykkedes.

Ideen er ikke helt ny. Helt tilbage i 1999 eksperimenterede britiske Roke Manor Research - nu en del af Chemring-koncernen - med lignende systemer, og det er ikke utænkeligt, at de allerede er taget i brug af militæret eller efterretningstjenester.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

De første forsøg som målrettet gik efter at prøve at detektere fly lyttede efter reflektioner fra en BBC radiosender og var derfor et passivt radarsystem. Disse første forsøg blev foretaget tilbage i 1935, og man kunne detektere en bombeflyver. Det er dog væsentlig mere processeringskrævende at triangulere et måls position udfra rent passiv radar, og aktiv radar har derfor været dominerende i årtier.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chain_Home

  • 1
  • 0

...så det kan tage i brug overalt, hvor der er en fornuftig mobildækning.

Så er det da ikke ved standene på norddjursland de skal teste det.

  • 2
  • 0

Umiddelbart synes Fraunhofers pressemeddelelse at være i kategorien "send flere forskningsmidler".

Fordi...
- Opgaven med at løse anti-terror opgaven fordrer normalt anvendelsen af aktivt udstyr, altså at man udsender sit eget radiosignal, da man ikke kan bero sin overvågning på civile kommercielle forhold (altså mobiltelefon udbydere).
- Målene skal være bygget af materialer der reflekterer i det frekvensbånd. Der er ingen angivelse af om man kan detektere glasfiber og træ.
- Den med vindmøllerne holder heller ikke. Hvis naboerne først er blevet misfornøjede over "blinkeriet", så er det ligegyldigt hvornår blinkeriet starter og stopper.

Og hvorfor skal man altid læse om terrorister i små både? Sådan som medierne er fyldt op med smugleri og illegal indvandring, så kunne det måske være en bedre business case. Og den med piratbåde, der sniger sig ind på handelsskibe dur, heller ikke. Ude til havs er der ingen mobilmaster. Læs lige pressemeddelelsen igen. Det hænger slet ikke sammen.

  • 1
  • 1

Samme system er i de senere år blevet aktuelt for sporing af stealth-fly. Bl.a. det tyske firma Cassidian har gjort vellykkede forsøg med at følge fly ved hjælp af refleksioner fra fly af radiobølger i VHF og UHF-området. Cassidian har benyttet radiosignaler for FM, digitalradio, digital-TV, samt mobiltelefoni og systemet registrer tidsforskellen mellem de forskellige refleksioner og hvilken retning de kommer fra. Piloterne i fly som spores på denne måde er uvidende om at de spores i modsætning til en aktiv radar, som selv sender ud radiobølger.
Se også: http://www.defenceandsecurity-airbusds.com...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten