Signalbehandling på mobilen skal give bedre koncertoplevelser
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Signalbehandling på mobilen skal give bedre koncertoplevelser

Lyden ved større koncerter kan være en blandet fornøjelse, afhængig af hvor man står eller sidder. Men ved hjælp af signalbehandling og en mobiltelefon vil det nystartede danske firma CrossOverGlobal nu gøre det muligt for koncertgængere at høre koncertlyden i en optimal stereokvalitet uanset plads og fysiske rammer.

»Lyd er en svær størrelse, fordi den er påvirket af vind og vejr. Med vores teknologi skal det være muligt at få fornemmelsen af, at kunstnerne står lige ved siden af dig,« fortæller direktør Kirsten Lyhne fra CrossOverGlobal, som sammen med sin partner, musiker Claus Vesterskov, har tegnet de første råskitser til, hvordan ideen skal føre ud i livet.

Basiskomponenterne bliver en sender og en modtager, som i ethvert radiosystem. Her er det meningen, at koncertstedets mikserpult ikke blot skal sende mastersignalet ud gennem højttalerne, men også til en boks med en sendeenhed, der finder rette frekvens at transportere lyden videre på.

De første ideer til setuppet. Illustration: Michael Bo Rasmussen/Baghuset.
De første ideer til setuppet. Illustration: Michael Bo Rasmussen/Baghuset.

Modtageren er koncertgængerens mobiltelefon, som får installeret en applikation, der konverterer signalet og udnytter mobiltelefonens indbyggede forstærker til at give en bedre lydkvalitet lige ind i øret.

Stedbestemmelsen er det svære

Den store udfordring ligger her i at få denne lyd til at ankomme præcis samtidig med den forsinkede lyd fra scenen, så ikke brugeren får en fornemmelse af et rystet lydbillede, når der slipper reallyd ind gennem headsettet. Derfor er det vigtigt, at systemet ved, præcis hvor modtageren befinder sig.

»Det er ikke svært at forsinke signalet i mobilen, men stedbestemmelsen og dermed delay-problematikken bliver det svære,« siger Claus Vesterskov.

Foreløbig har CrossOverGlobal overvejet at bruge GPS eller triangulering, men dette ligger ikke helt fast endnu.

Det ligger heller ikke fast, hvilken radioteknologi der vil være mest oplagt mellem mikserpult og mobiltelefon, men der er flere overvejelser på blokken.

»Det kunne være et FM-signal, push-to-talk eller måske endda GSM, men sidstnævnte vil nok give for store forsinkelser. Det er noget af det, den videre forskning skal afgøre,« siger Claus Vesterskov.

Hjælp i lyd-netværk
For at få svar på nogle af alle disse spørgsmål, deltog CrossOverGlobal i en event sidst i februar, som det knap et år gamle Netværk for Dansk Lydteknologi havde stablet på benene. Netværket har omkring 200 medlemsvirksomheder, og i styregruppen sidder stærke kræfter fra både DTU, B&O og Oticon.

Og der var bid med det samme. Lektor på DTU Informatik Jan Larsen deltog i eventen og er klar på at træde til med forskning. Han er desuden direktør for netværket.

»Jeg kunne se, at ideen matchede noget af den forskning inden for signalbehandling, vi bedriver. Så det vil være fint, hvis vi kan få et pilotforsøg op at stå, hvor vi koder en løsning op på en mobil platform,« siger han.

Jan Larsen har allerede gjort sig nogle tanker om egnede teknologier, der måske vil kunne hjælpe med at få udlignet tidsforskellen mellem, hvornår det digitale og analoge lydsignal ankommer til tilskueren.

»Vi vil nok forsøge os med noget enkelt. Jeg kunne forestille mig, at vi vil prøve, om vi kan holde mobilens indbyggede mikrofon åben for at modtage signalet fra scenen og dermed udregne tidsforskellen ved at holde den op mod de signaler, der bliver modtaget over den trådløse forbindelse. Vi har ikke prøvet det før, men jeg har en idé om, at det kan blive præcist nok,« siger Jan Larsen.

At bruge GPS er han mindre stemt for, fordi denne teknologi sluger meget strøm og kan have svært ved at holde kontakten til satellitterne ved indendørsarrangementer.

»Men vi kunne også prøve med noget infrarød eller udnytte andre sensorer i mobilen såsom Bluetooth eller Wifi. Måske ender det med en kombination, men det er for tidligt at sige noget om endnu,« understreger Jan Larsen.

Hovedtelefoner på i teatret

Ideen stammer tilbage fra 1999, da Claus Vesterskov leverede 3D-lyd til et stykke på Aalborg Teater. Her sad alle tilskuerne med hovedtelefoner på og oplevede lyden i stykket, som sad de midt på scenen. Dette lod sig gøre ved hjælp af binaurale teknikker, hvor et kunsthoved på scenen med mikrofoner i ørerne optog reallyden fra scenen og sendte dem ud til tilskuernes hovedtelefoner. Ved hjælp af signalbehandling blev lyden sendt til kunsthovedets venstre side set fra tilskuerrækkerne, også modtaget i tilskuerens venstre øre.

Dette kunne måske også lade sig gøre over mobiltelefonen i fremtiden, vurderer Jan Larsen.

»Hvis kunstneren på scenen også er stemt for at udnytte muligheden, kunne det bruges mere interaktivt, hvor brugeren måske kunne zoome direkte ind på nogle af musikerne - eller skuespillerne, hvis det var et teaterstykke,« siger han.

CrossOverGlobal forestiller sig også, at teknologien kan bruges ved for eksempel rundvisninger i Zoo, på havnerundfarter og ved sportsevents.
Foreløbig er det kommet i stand, at virksomheden kan få testet teknologien foran et større publikum allerede i 2011. Det kommer til at ske ved tre koncerter på Nibe Festival.

Finansieringen håber partnerne i begyndelsen kan komme fra netværket og mulige andre investorer, men ellers er det meningen, at brugerne skal betale måske fem kroner for at få adgang til at modtage signalerne til en koncert. Men også denne del mangler at blive klarlagt.
Ifølge Kirsten Lyhne er både Near Field Communication (NFC) og piktogrammer i spil som mulige teknologier til at formidle betaling.

Dokumentation

CrossOverGlobals hjemmeside
Netværk for Dansk Lydteknologi

Kommentarer (1)

ja det tror jeg da ødelægger live oplevelsen fuldstændigt, troede faktisk det der var snak om var en mobil applikation der kunne fungere som microfon og ud fra den modtagne lyd kunne optimere koncert højtalerne, som man kender fra flere home cinema der leveres med en lille microfon man skal sætte til første gang man skal opsætte udstyret. 10 sekunder så er lyd oplevelsen optimeret. smart

  • 0
  • 0