Siemens skal levere ladestandere til elbusser på Sjælland
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Siemens skal levere ladestandere til elbusser på Sjælland

Illustration: Movia

Movia har netop indgået en aftale med Siemens, der skal sikre, at elbusser bliver lettere at få på vejene på tværs af hele Sjælland.

Det betyder, at der vil være en ensartet, standardiseret ladeinfrastruktur, så elbusser i fremtiden vil være lettere at få implementeret på stor skala, fortæller Movia i en pressemeddelelse.

Rammeaftalen tillader op til 40 ladestationer på tværs af Sjællands 45 kommuner. Illustration: Siemens

Både Københavns og Frederiksberg kommuner har allerede tilsluttet sig den nye aftale. Det betyder at både linje 18 og 2A i fremtiden vil blive elbusser – sidstnævnte som en 18 meter lang led-elbus.

Ikke et krav at bruge systemet

Jeppe Gaard, kontraktchef i Movia, forklarer over for Ingeniøren:

»Vi har lavet en standardisering på den måde, at hvis man ønsker at byde med busser, der skal oplades lejlighedsvis – altså busser der skal oplades ude i byen, så skal det være med vores ladekoncept,« siger Jeppe Gaard.

Han forklarer, at det er i forbindelse med Movias løbende udbud af busdrift for kommuner og regioner, det vil blive muligt at bruge de nye ladestandere.

»Vi siger dog ikke, at det er et krav at bruge lejlighedsvis opladning. Hvis man har andre løsninger, der er mere hensigtsmæssige, så er man velkommen til at byde ind med det.«

Størrelsesforholdet på ladestationerne. Illustration: Siemens

Han nævner både brintbusser og elbusser, der lades på depotet som alternativer til de kommende ladestandere.

»Movia ønsker at være fossilfri i 2030, men nogle kommuner ønsker at gå skridtet længere og være fuldstændig emissionsfri,« siger Jeppe Gaard og henviser til Roskilde, Egedal, Ballerup, Frederiksberg og København, der alle har vist interesse for aftalen.

Ingen udledning

Siemens er også glad for at kunne være en del af den grønne omlægning af den kollektive trafik:

»Vi er stolte af, at kommuner og regioner nu får lettere adgang til at vælge elbusser. Vi leverer en klimavenlig pakkeløsning, der med standardiserede el-ladestandere giver alle aktører sikkerhed for, at ladeinfrastrukturen er i orden, så elbusserne bliver stabile og konkurrencedygtige i drift«, siger Steen Nørby Nielsen, direktør i Siemens Mobility, i pressemeddelelsen.

Movia har tildelt Siemens kontrakten efter udbud, og rammeaftalen løber tre år med mulig forlængelse på op til fem år og forventes at udgøre ca. 100 millioner kroner.

Klimamæssigt er der en klar fordel ved elbusserne. Movia selv oplyser følgende udledningstal:

Udledning per bus per årDieselElbus
CO296 ton0 ton
NOx57 kg0 kg
Sod1,5 kg0 kg

I artiklen står at en EL-bus ikke udleder CO2, NOX.
Det gør den, ikke på ruten, men på kraftværket, som fyrer med enten kul eller træflis.
Hvor den får sin EL fra.

Træflisen kommer fra Rusland.
Hvor man fælder store skov arealer.

  • 7
  • 22

Jeg antager at ladestanderne kun skal stå på endestationerne, hvor der er plads til at parkere flere busser og hvor busserne alligevel skal holde pause? Hvor mange ladestandere regner man med at etablere og hvornår skal linje 2A og de øvrige linjer gå over til elbusser?

  • 2
  • 0

Hvilket antal busser skal der bruges på de nye nulemissions linier?
Linie A17 ,2A, 18, 147, 156, 157

Det er jo interesant hvor mange diesel busser der udgår, så nye elektriske ledbusser tæller måske for 2 gamle dieselbusser, dvs hvis der ikke var ledbusser på linierne i forvejen.

  • 5
  • 0

Ja, og de glemmer også alle de mennesker som slet ikke dør af de farlige N0x partikler ude i byerne. De overlevende mennesker fortsætter med at forurene helt vildt.

(Husk nu, at et andet stort argument for el-drift i byer, er at flytte forureningen væk fra mennesker)

  • 9
  • 0

Der står at det er en standardløsning - hvor mange busleverandører kan tilbyde busser med standarden? Det ligner jo umiddelbart ladning i toppen så må være lidt mere kompliceret end bare at proppe et stik i?

  • 4
  • 0

Vi kan nævne I flæng: Volvo, Scania, MAN, Mercedes, VDL, Hess, Solaris osv. 3A Linkker busserne benytter en anden lademodel, som ikke har dannet standard - Schunk.

ABB har også udviklet deres eget "FlashCharge" 600 kW ladesystem som Geneve har og Nantes er ved at få installeret.

OppCharge er udviklet over flere år og har været kommercielt tilgængeligt I de sidste to år. Der er efterhånden mange referencer.

  • 4
  • 0

Siemens skal levere OppCharge til elbusserne. Siemens skal også levere letjernbanetog. ( Der er intet "let" ved en jernbane med sveller). Et meget stort problem er netop ledningerne tværs gennem Lyngby, idet de er en af grundene til, at man vil spærre udkørsler fra private grundstykker og biveje I et meget tæt bymiljø, hvor der ikke kan reserveres en selvstændig bane.

Siemens har endda for år tilbage udført en reklame film med netop opladning af letbanetog på stationer. Det er idag kommerciel teknik - men letbaneselskabet vil stadig have ledninger!

  • 4
  • 2

Kunne være smart hvis varmeudviklingen i ladestanderen kunne benyttes til at opvarme venterummet i fyringssæsonen (hvis der udvikles spildvarme).

  • 1
  • 0

God ide, Bo. Det er jo netop ved endestationerne, disse ladere bør stå, og der er sandsynligvis et venterum. Pantografladerne fylder jævnstrøm på bussernes batterier med en effekt på op til 150, 300, 450 og snart 600kW. Inverterne har normalt et tab på 5-10%, så der burde være effekt nok til både venteværelset og et varmluft-tæppe ved indgangen, som forventes at være åben, netop mens bussen lader, og folk er på vej ind og ud.

  • 1
  • 0

Kunne være smart hvis varmeudviklingen i ladestanderen kunne bekunnyttes til at opvarme venterummet i fyringssæsonen (hvis der udvikles spildvarme).


Nu er det jo kun 40 ladere til 45 kommuner, til hele østdanmark, og det er kun et tilbud, de fleste vil nok satse på busser der kan køre i 10 timer på egen strøm fra natladning i busdepot, hvis du endelig er så heldig at vente ved endestop så kræver det at der holder en bus og lader, eller at der etableres varmelager, som gemmer varmen nogle timer.

Bedst at bruge varmen fra et varmelagertil pausebygning for chauffører, busdrift er en arbejdsplads, gode forhold giver sikker kørsel med friske chauffører.

  • 0
  • 0

Hvad vil alle disse noget specielle ladestandere og pantograf monterede på busserne koste?
Øget kompleksitet, flere ting der kan gå i stykker, service aftaler, høj belastning af batteri grundet 150-600KW lynladning ..........

Versus

Prisen på at have et par ekstra busser stående som oplader på endestationerne, busser der løbende skiftes til, i takt med andre busser får brugt deres batteri.

Dette vil også betyde at man kan måske nøjes med at lade noget mellem 11-50KW og så benytte allerede kendte ladestandarder og få længere levetid på batterierne.

  • 2
  • 0

Hvad tænker I om at kalde det, artiklen handler om, for en ladestander?
Ladestandere associeres normalt med manuel betjening af en ledning med stik, ligesom på en tankstander. Her er der tale om noget helt andet, og så forekommer det begrebsforvirrende at kalde det en ladestander.
På nydansk hedder disse anlæg Opportunity - eller Flash charge systems og er i modsætning til almindelige ladestandere kun beregnet på store, høje køretøjer som lastbiler, busser, letbaner mm.
Har vi et (endnu) bedre ord på dansk?

  • 4
  • 0

Du glemme så bare at ca. 40 % af det kommer fra sol og vind energi... og der kommer mere til ... Vi får viste også en fra atom kræft og vandkraft fra vores nabo lande.. som heller ikke udleder det 😉

  • 3
  • 0