Siemens skal levere ladestandere til elbusser på Sjælland
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Siemens skal levere ladestandere til elbusser på Sjælland

Illustration: Movia

Movia har netop indgået en aftale med Siemens, der skal sikre, at elbusser bliver lettere at få på vejene på tværs af hele Sjælland.

Det betyder, at der vil være en ensartet, standardiseret ladeinfrastruktur, så elbusser i fremtiden vil være lettere at få implementeret på stor skala, fortæller Movia i en pressemeddelelse.

Rammeaftalen tillader op til 40 ladestationer på tværs af Sjællands 45 kommuner. Illustration: Siemens

Både Københavns og Frederiksberg kommuner har allerede tilsluttet sig den nye aftale. Det betyder at både linje 18 og 2A i fremtiden vil blive elbusser – sidstnævnte som en 18 meter lang led-elbus.

Ikke et krav at bruge systemet

Jeppe Gaard, kontraktchef i Movia, forklarer over for Ingeniøren:

»Vi har lavet en standardisering på den måde, at hvis man ønsker at byde med busser, der skal oplades lejlighedsvis – altså busser der skal oplades ude i byen, så skal det være med vores ladekoncept,« siger Jeppe Gaard.

Han forklarer, at det er i forbindelse med Movias løbende udbud af busdrift for kommuner og regioner, det vil blive muligt at bruge de nye ladestandere.

»Vi siger dog ikke, at det er et krav at bruge lejlighedsvis opladning. Hvis man har andre løsninger, der er mere hensigtsmæssige, så er man velkommen til at byde ind med det.«

Størrelsesforholdet på ladestationerne. Illustration: Siemens

Han nævner både brintbusser og elbusser, der lades på depotet som alternativer til de kommende ladestandere.

»Movia ønsker at være fossilfri i 2030, men nogle kommuner ønsker at gå skridtet længere og være fuldstændig emissionsfri,« siger Jeppe Gaard og henviser til Roskilde, Egedal, Ballerup, Frederiksberg og København, der alle har vist interesse for aftalen.

Ingen udledning

Siemens er også glad for at kunne være en del af den grønne omlægning af den kollektive trafik:

»Vi er stolte af, at kommuner og regioner nu får lettere adgang til at vælge elbusser. Vi leverer en klimavenlig pakkeløsning, der med standardiserede el-ladestandere giver alle aktører sikkerhed for, at ladeinfrastrukturen er i orden, så elbusserne bliver stabile og konkurrencedygtige i drift«, siger Steen Nørby Nielsen, direktør i Siemens Mobility, i pressemeddelelsen.

Movia har tildelt Siemens kontrakten efter udbud, og rammeaftalen løber tre år med mulig forlængelse på op til fem år og forventes at udgøre ca. 100 millioner kroner.

Klimamæssigt er der en klar fordel ved elbusserne. Movia selv oplyser følgende udledningstal:

Udledning per bus per år Diesel Elbus
CO2 96 ton 0 ton
NOx 57 kg 0 kg
Sod 1,5 kg 0 kg

I artiklen står at en EL-bus ikke udleder CO2, NOX.
Det gør den, ikke på ruten, men på kraftværket, som fyrer med enten kul eller træflis.
Hvor den får sin EL fra.

Træflisen kommer fra Rusland.
Hvor man fælder store skov arealer.

  • 7
  • 22

Jeg antager at ladestanderne kun skal stå på endestationerne, hvor der er plads til at parkere flere busser og hvor busserne alligevel skal holde pause? Hvor mange ladestandere regner man med at etablere og hvornår skal linje 2A og de øvrige linjer gå over til elbusser?

  • 2
  • 0

Hvilket antal busser skal der bruges på de nye nulemissions linier?
Linie A17 ,2A, 18, 147, 156, 157

Det er jo interesant hvor mange diesel busser der udgår, så nye elektriske ledbusser tæller måske for 2 gamle dieselbusser, dvs hvis der ikke var ledbusser på linierne i forvejen.

  • 5
  • 0